Annons

Sony A900 toppklass i FOTO nr 12/2008

Produkter
(logga in för att koppla)
oavsett vad så förtar det inte att Samsungen är extremt fint köp i detta segment med två optiker.. Så detta drabbar ju A700 samt även alla andra kameror i dessa segment. Och jag tror att A700 blir iskall i jämförelse för den som söker billigt samt så bra som möjligt då man ingen optik har från start..

medans för mig tex så är ju A700 en klart tänkbar kamera.. Jag har ju direkt om jag fick en som köper min A300 med Tamron 17-50 2,8 direkt köpt en A700..inget snack om saken.. Inte Samsungen då.. Men jag har ju lite optik ju liggande redan till en A700.....
 
A700 är ett kamera hus som bara ligger snäppet under D300 i klass. A700 ligger över 50d och 40d. Priset är inte helt galet alltså. 9900 på fotokungen på söder.

Eller 8990 från TBH. Väldigt billigt!


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=221713

Visst men nu jämförde vi pris från en enda handlare. Det finns kanske de som säljer konkurrenternas kameror ännu billigare också. En svala gör som bekant ingen sommar. Vi pratar om tillgång och efterfrågan Kristoffer. Var ligger jämvikspriset för en A700? Jag tillåter mig tvivla att det ligger på 11.990:- idag.

Jämvikspriset styrs alltså inte av vilken klass du eller jag tillmäter A700-kamerahuset i en jämförelse med exv. de kameror du listat utan vad alla konsumenter tycker i den jämförelsen och alla andra jämförelser de gör på marknaden inför sina köp. Samma kommentar kan man väl utsträcka till att gälla Torbjörns eufori kring vad man får från Samsung för pengarna. Uppenbart är att konsumenterna i allt ökande grad väljer nånting annat än en iskall A700 och det är nog inte så många som är intresserade av Samsung-paket heller, hur billiga dessa än är tyvärr. Men om Samsung kan man ju åtminstone säga att de försöker hitta sitt jämviktspris medan Sony fått för sig att de de har koll på detta utan att ens ha försökt att läsa av marknaden. Det samma gäller väl även för prispolitiken kring många av objektiven.

Sanningen är att både A700 och Samsung-paket är iskalla idag. A700 är iskall för alla andra utom de som stått där ute i kylan och förgäves väntat på att priserna skulle falla. Idag är väl de kunderna ihjälfrusna om de inte tagit sitt vett tillfånga och gått någon annanstans där de blivit insläppta i värmen. Kärleken är nog inte besvarad tyvärr!
 
Hehe. Jag är inte euforisk runt Samsungen. Men om man försöker sätta sig in i en köpares vy som hoppar över startsegmenten och går ett snäpp upp så.. Ja där dyker Samsungkittet med två objektiv upp såsom ytterst intresant..

Däremot för en som har optik till Sony så spelar ju optiken som hänger med i Samsungpaketet liten eller ingen roll alls... Då är A700 ett alternativ... Detsamma gäller ju även Canon eller Nikonanvändaren som har lite optik.

Men för en nyanländande så.. Ja då blir det en helt annan sak..

Och det var vad jag menar. Inte direkt eudori därmed. Utan mer objektivt analyserande utifrån en annans tänkbara situation. DVS den nya som hoppar över startkameranivåerna...

Däremot nu efter Doxmarks test så växer detta alternativ fram. Detta då svårligen den kan anses såsom såååå dåligt numera som den förr sagts vara...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A35018200

här får man också dubbla objektiv...Samt en grymt bra fungerande live view...tyvärr testas den med kitoptiken på Cyberphoto vilket den inte borde ha testats med då det är en högre nivå av kamera än en direkt instegskamera tycker då jag.. Men men...Sony heter ju Sony.. Då blir det behandling därefter...
 
Visst men nu jämförde vi pris från en enda handlare. Det finns kanske de som säljer konkurrenternas kameror ännu billigare också. En svala gör som bekant ingen sommar. Vi pratar om tillgång och efterfrågan Kristoffer. Var ligger jämvikspriset för en A700? Jag tillåter mig tvivla att det ligger på 11.990:- idag.

Jämvikspriset styrs alltså inte av vilken klass du eller jag tillmäter A700-kamerahuset i en jämförelse med exv. de kameror du listat utan vad alla konsumenter tycker i den jämförelsen och alla andra jämförelser de gör på marknaden inför sina köp. Samma kommentar kan man väl utsträcka till att gälla Torbjörns eufori kring vad man får från Samsung för pengarna. Uppenbart är att konsumenterna i allt ökande grad väljer nånting annat än en iskall A700 och det är nog inte så många som är intresserade av Samsung-paket heller, hur billiga dessa än är tyvärr. Men om Samsung kan man ju åtminstone säga att de försöker hitta sitt jämviktspris medan Sony fått för sig att de de har koll på detta utan att ens ha försökt att läsa av marknaden. Det samma gäller väl även för prispolitiken kring många av objektiven.

Sanningen är att både A700 och Samsung-paket är iskalla idag. A700 är iskall för alla andra utom de som stått där ute i kylan och förgäves väntat på att priserna skulle falla. Idag är väl de kunderna ihjälfrusna om de inte tagit sitt vett tillfånga och gått någon annanstans där de blivit insläppta i värmen. Kärleken är nog inte besvarad tyvärr!


Du verkar väldigt insatt i marknaden, varför kan du itne dela med dig av de data som du har.
 
Visst men nu jämförde vi pris från en enda handlare. Det finns kanske de som säljer konkurrenternas kameror ännu billigare också. En svala gör som bekant ingen sommar. Vi pratar om tillgång och efterfrågan Kristoffer. Var ligger jämvikspriset för en A700? Jag tillåter mig tvivla att det ligger på 11.990:- idag.

Jämvikspriset styrs alltså inte av vilken klass du eller jag tillmäter A700-kamerahuset i en jämförelse med exv. de kameror du listat utan vad alla konsumenter tycker i den jämförelsen och alla andra jämförelser de gör på marknaden inför sina köp. Samma kommentar kan man väl utsträcka till att gälla Torbjörns eufori kring vad man får från Samsung för pengarna. Uppenbart är att konsumenterna i allt ökande grad väljer nånting annat än en iskall A700 och det är nog inte så många som är intresserade av Samsung-paket heller, hur billiga dessa än är tyvärr. Men om Samsung kan man ju åtminstone säga att de försöker hitta sitt jämviktspris medan Sony fått för sig att de de har koll på detta utan att ens ha försökt att läsa av marknaden. Det samma gäller väl även för prispolitiken kring många av objektiven.

Sanningen är att både A700 och Samsung-paket är iskalla idag. A700 är iskall för alla andra utom de som stått där ute i kylan och förgäves väntat på att priserna skulle falla. Idag är väl de kunderna ihjälfrusna om de inte tagit sitt vett tillfånga och gått någon annanstans där de blivit insläppta i värmen. Kärleken är nog inte besvarad tyvärr!
Precis som du skriver om prisbilden-objektiv lika viktig den. Sony 16-80 ville dom ha 8000Kr för. Skarp endast vid 50mm. Sigmas paradobjektiv 18-50Dxmakro 2.8 kanonprestanda. 3500Kr.Tyvärr vad som komma skall. Sony släpper en FF förhoppningsvis konsumentvänlig(våran förhoppning) Då är Nikon D700 1 år gammal när Sony kommer. Då har priset sjunkit på D700 gissa vem som köper vad. Jobbigt detta... A900 är 5000Kr dyrare än 5Dmark2 full HD-filmning-Live-view. Vem köper vad. att A700 tidigt vart iskall var ju självklart det mycket för höga priset. Det är som Torbjörn,Sten säger skall vi se till NYTILLKOMNA tänkbara köpare(vi får bara inte glömma dom) så är ju bra pris super viktigt. Snälla kloka finns det någon.Canon-Nikon Har ju haft första platsen i hur många år som jag vet inte vad. Hela VÄRLDENS tidningspress har satsat på Canon -Nikon Det måste väl vem som helst förstå vilket försprång det ger, Pengar,Marknad,Reklam Canon lägger ut miljardbelopp på Reklam. Då får inte Sony som nybörjare lägga sig högre inom Mittsektorn typ 40D-50D-D90 dom gör det även som jag skrev med A900. /Bengt
 
För att komma lite tillbaks till A900 och FF...

Finns det någonstans något resonemang angående Sony och fler FF hus i ryktesform utalat från någon som brukar ha lite koll??
 
Om man tittar runt på andra märken så florerar ju rykten. Men inom Sony så "känns" det knäpptyst..

Endast spekulationer byggda på just Sonys val att hantera optikfrågan så det ofrånkomligen "luktar" kommande FF hus finns...

Och ingen. Varken dom som måste finnas med info eller andra som torde ha liiite koll har något att säga..

Konstigt ett så stort bolag kan hålla så förbaskat tätt.. Hehe. Samtidigt lite spännande.. Men man är ju nyfiken ju..

Kan ju iofs kallas en bra strategi detta för höja tempen inför framtida grejor...
 
Du verkar väldigt insatt i marknaden, varför kan du itne dela med dig av de data som du har.

Man behöver inte vara speciellt begåvad för att förstå att Sony ligger helt ur fas prismässigt speciellt med A700 och en del av sina objektiv och kanske med A350 också även om det är mer marginellt där då det finns mindre att ta av på billigare kameror. Sony kanske har en egen agenda vad vet jag. En sak som skulle kunna förklara att Sony inte följer med ner är att de föredrar en lägre säljtakt på A700 för att inte helt köra slut på produkter i semiprosegmentet innan de fått fram nåt nytt. Vad vet jag, de kanske inte bygger några fler A700, det börjar väl bli dags att fasa ut den och fasa in nåt nytt. Ingen vet, för är det nånting Sony är oerhört bra på så är det att inte läcka information förrän man själv vill. Vi är väl många som förbannat den egenskapen till och från. Enda undantaget från den regeln är väl A900 som man flaggade upp långt i förväg.

Jag har inte mer data än du Kristoffer, men jag har jobbat ett antal år som produktchef och har generell insikt från den tiden utan att göra anspråk på att ha speciell access till Oraklet i Delphi. De flesta produkter har faktiskt en produktcykel (med undantag av evigheten i form av muttrar och skruvar med metrisk gänga kanske) och det gäller A700 också. Under den produktcykeln har de flesta elektronikprodukter ett ganska kort liv. En kameramodell lever allt från ett kvartal (som exv Ricoh R-serien som nu är uppe i R10) till kanske 1 1/2 år (för många DSLR:er). I PC-världen har de stora PC-leverantörerna produktcykler på ett kvartal till ett halvår på stora delar av sortimentet.

När nya produkter kommer är de i bästa fall så heta de kan bli och sedan avtar intresse och efterfrågan snabbt när konkurrenterna lanserar nyare produkter eller samma leverantör släpper ytterligare nyare produkter. Det som är lite skumt med A700 är att väldigt lite hänt med den. Speciellt om man bara är intresserad av ett kamerahus för då har man ju inte heller fått någon del av sommarens cash back-erbjudande heller, men vad har det gjort när man kunnat köpa ett kit för ett par hundra extra, casha in 1800:- och slänga objektivet. Känns ju lite tveksamt det med i dessa miljöneurostider.

Jag kan ärligt säga att jag för länge sedan slutat upp med att försöka förstå Sony. De går verkligen sina egna vägar ofta på gott och ont. Tycker Torbjörn har helt rätt. Känns knäpptyst faktiskt för tillfället. Som jag skrivit tidigare så kändes Sony långt från inspirerande på mässan heller. Är det inte då man verkligen ska visa vad man har. I Sony-montern var det mesta ordentligt inlåst medan konkurrenterna hade monterat mängder med olika objektiv på mängder av kamerahus både handhållet och på stativ. Det kan väl inte vara så att Sony Sverige inte fått loss några demo-hus?
 
Senast ändrad:
Om man tittar runt på andra märken så florerar ju rykten. Men inom Sony så "känns" det knäpptyst..

Endast spekulationer byggda på just Sonys val att hantera optikfrågan så det ofrånkomligen "luktar" kommande FF hus finns...

Och ingen. Varken dom som måste finnas med info eller andra som torde ha liiite koll har något att säga..

Konstigt ett så stort bolag kan hålla så förbaskat tätt.. Hehe. Samtidigt lite spännande.. Men man är ju nyfiken ju..

Kan ju iofs kallas en bra strategi detta för höja tempen inför framtida grejor...

Intresant är ju fallet med A900 där läste jag mycket tidigt rykten om en kommande Sony FF. på någon mässa visade dom tillomed en prototyp mycket tidigt. Dom verkade fila och fila, kommer den alldrig tänkte man .förhoppningarna steg väldiga om en dunderkamera som skulle bruskrossa dom stora giganterna. Nu tar Sony upp kampen. Idag vet vi resultatet. /Bengt
 
Nu har jag läst ifatt och det finns några saker jag inte fattar eller iallafall inte håller med om.

Jag var väldigt nära att köpa en A700 men det blidde en A900 på en gång. Jag skulle hemskt gärna vilja att båda kostade mycket mindre men jämfört med konkurrenterna är det väl helt rimlig prissättning på A700? Har för mig att A700 kostade typ 14500 vid launch och 10000 idag, helt OK. Från Tyskland eller UK kan man säkert tjäna en tusing till. Det är imho inte dyrt och det blir väl lite töntigt om A700 ska vara billigare än A350...

Ett annat påstående av någon var att CZ 16-80 "bara är skarpt på 50mm". Dessutom i samma inlägg en push för denna ständiga Sigma 17-50 som alltid får högt i (svenska) tester. Gillar man inte 16-80 kan man ju ta Sonys egen 16-105. Just den brännvidden på crop är väl liksom ett ställe där man inte behöver klaga på utbudet. Två bra alternativ, jag har haft 16-80 och var mycket nöjd med det på alla sätt och vis. Inga objektiv är perfekta.

Sen det där med A900 och sport, jag fattade inte riktigt det men om jag fick välja kamera för att fota nån actionsport skulle jag ta en Canon 1D alla dar i veckan. Men kom igen nu - typ alla Sonys kameror är riktigt riktigt bra, behövs bara lite objektiv och kring-grejer så kan det nog komma en och annan Canon-människa krypande... ;-)

Var och fotade i fredags med min fotokompis som fortfarande är på Canon och han är alldeles fantastiskt avundsjuk på min IS i huset. Konkurrens är roligt! (Jag är ungefär lika avundsjuk på t.ex. hans 24-105/4)

bara mina .02
 
Jag anser nog att den väl tar upp kampen med dom stora.. Den har en lite egen väg iofs.. Men placera sig som den gjort på Doxmark är inte dåligt..

Samt som kamera betraktat så har den väl en del särskiljande saker såsom det där dubbelfokuserandet som enligt en del är negativt. Men som troligen för den vanlige användaren gör att bilden då den tas verkligen finns där.... Stabiliseringen fortfarande i huset. All optik kan användas ända från 1985.. Så Sony förvaltar arvet väl. Samt tar väl hand om gamla gnälliga kunder som klagar om allt runt sitt eget märke..Klart bättre än andra kan man väl säga. Samt påvisar väl detta nu endast är början...Fortsättning följer....

Skrivet med ett leende så alla gamla sura minoltagubbs inser jag liiite skojar med glimten i ögat...

men. ärligt.. Förutom A900 inte har live view så verkar det vara sjukt fin kamera för entusiastfotografen.. Samt en kamera som absolut borde få vällusten att stiga ifrån dom gamla minoltaägarna..

Den verkar i mina ögon ha kvar det jag uppskattar mycket.. Bildtypen... Bilderna har ju ett liv som får en xxxxxxxxd med sina x bilder i sek att se ut som tröttsam morgonpromenad i 30 graders kyla...
 
Precis som du skriver om prisbilden-objektiv lika viktig den. Sony 16-80 ville dom ha 8000Kr för. Skarp endast vid 50mm. Sigmas paradobjektiv 18-50Dxmakro 2.8 kanonprestanda. 3500Kr.Tyvärr vad som komma skall. Sony släpper en FF förhoppningsvis konsumentvänlig(våran förhoppning) Då är Nikon D700 1 år gammal när Sony kommer. Då har priset sjunkit på D700 gissa vem som köper vad. Jobbigt detta... A900 är 5000Kr dyrare än 5Dmark2 full HD-filmning-Live-view. Vem köper vad. att A700 tidigt vart iskall var ju självklart det mycket för höga priset. Det är som Torbjörn,Sten säger skall vi se till NYTILLKOMNA tänkbara köpare(vi får bara inte glömma dom) så är ju bra pris super viktigt. Snälla kloka finns det någon.Canon-Nikon Har ju haft första platsen i hur många år som jag vet inte vad. Hela VÄRLDENS tidningspress har satsat på Canon -Nikon Det måste väl vem som helst förstå vilket försprång det ger, Pengar,Marknad,Reklam Canon lägger ut miljardbelopp på Reklam. Då får inte Sony som nybörjare lägga sig högre inom Mittsektorn typ 40D-50D-D90 dom gör det även som jag skrev med A900. /Bengt

Tycker inte heller bara det är priserna som är ur fas utan det känns även som om man är tvåa på bollen nu hela tiden. Dessutom måste man vårda och ta hand om sina kunder. Jag känner inte alls det som om Sony bjuder till här. De orkar inte ens låsa upp skåpet så vi åtminstone kan få kolla på det de släpat till mässan sist. Botten om du frågar mig. Annat var det hos Canon, Nikon och även Olympus faktiskt. Massor med demokameror, massor med olika objektiv och massor med folk. Jag förstår folk som inte köper Sony. Deras monter var ju lite mer som "Six feet under".
 
Ojsan... En till A900 ägare.... grattis!!!
Jorå det mesta är bra utom bucklan i ekonomin. Kände bara att jag inte orkade köpa en A700 för att ha den ett år eller så. Skulle inte kunna stå emot frestelsen iallafall ;-)

Min alldeles egna analys av läget är att Sony ska vara allra nöjdast över samarbetet med Zeiss. Så länge Zeiss fortsätter trycka ut suveräna gluggar till Sony så är allt lugnt, skulle dom inte haft det hade det varit värre. Jag vet att alla gamla minolta-folk vill hävda att deras gluggar är super-duper men jag vet inte... Om Canon kom med en kamera i morgon med IS i huset tror jag Sony skulle få det tufft, men just idag är man ensam om det (småbild) och dessutom ensam om AF-Zeiss-gluggar. Känns ganska stabilt.

På tal om inget kanske man får dela ut en känga till Sony för att dom behållt Minoltas helkonstiga blixtsko. Går ju att komma runt men konstigt är det och en grej om något som kan skrämma folk.
 
Där blir det kul.. menar över tid då man mer kommer få se bilder där äldre Minoltaoptiken använts på A900..

Det som tills nu visats har väl inte sett dåligt ut. Tvärt om.. Rätt bra väl....I alla fall det jag sett... Bör säga. Det lilla jag sett kanske..

men mer o mer lär det komma prov får man hoppas så man ser ..men det går väldigt sakta trotts det borde väl ha testats en hel del redan nu...
 
På tal om inget kanske man får dela ut en känga till Sony för att dom behållt Minoltas helkonstiga blixtsko.
Är det inte mer märkligt att alla andra fortfarande har kvar en dåligt fungerande blixtsko från 30-talet, var och en med sina egna extra kontakter för blixtstyrning som gör att man ändå måste köpa speciella blixtar för att få en blixt med moderna funktioner?
 
Är det inte mer märkligt att alla andra fortfarande har kvar en dåligt fungerande blixtsko från 30-talet, var och en med sina egna extra kontakter för blixtstyrning som gör att man ändå måste köpa speciella blixtar för att få en blixt med moderna funktioner?
Håller med Göran där,,,,, har du en Canon-kamera och en Canon-blixt och dom inte vill fungera ihopa så får du rådet från Canon själv att inte dra åt skruven för då kan det bli glappkontakt! Å detta Anno 2008!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.