Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A900 toppklass i FOTO nr 12/2008

Produkter
(logga in för att koppla)
har du en Canon-kamera och en Canon-blixt och dom inte vill fungera ihopa så får du rådet från Canon själv att inte dra åt skruven för då kan det bli glappkontakt! Å detta Anno 2008!

Det låter osannolikt. Om man får det rådet av en Canonmänniska så ska man nog be att få tala med dennes chef. Det rådet är helt enkelt fel.

Har du inte blandat ihop det med Cyberphotos råd om att inte skruva åt för hårt om man använder en viss modell av en icke-Canon-blixt på en EOS 40D?

Det låter osannolikt. Om man får det rådet av en Canonmänniska så ska man nog be att få tala med dennes chef. Det rådet är helt enkelt fel.

Har du inte blandat ihop det med Cyberphotos råd om att inte skruva åt för hårt om man använder en viss modell av en icke-Canon-blixt på en EOS 40D?
Nix, det var min kompis som hade problem,,,, nu var det i.o.f.s en EOS600 så det är ett tag sen men som nån annan skrev så är den skon betydligt äldre och jag har hört fler (2 st tror jag att det var) som haft problem i modern tid och då inte bara med tredjeparts utan även originalblixtar!
/Christer

Edit: Javisst är det rådet skandalöst och det slutade med att han sålde utrustningen!

Jag kan absolut hålla med om att ISO-blixtskon lämnar saker att önska och att Minoltas knas-sko funkar bra för blixt på kameran. Men om nu målet var att få över folk till Sony så kunde man väl skicka med en Minolta-ISO-grunka så att inte ont anande människor som mig kunde montera en radiosändare utan att betala "futtiga" 1100 spänn för en dito... Eller bara skriva på kartongen med stora bokstäver: "Varning - knas-blixtsko".

Jag frågade bara om man fick gnälla lite om det, fick man inte det utan att röra upp enorma känslor så ber jag om ursäkt ;-)

Ja det vet vi,,,, det kostar ca 200 000:- om du ska spöa en A900 i studio! Det är nåt jag gillar.
/Christer

Ingen tvekan om att A900 är en mycket fin kamera inte tu tal om annat. Men jag känner en typ av oro som grundar sig på Sonys väl och ve. Canon 5DMark2 är ingen dålig kamera det heller.(har inte läst någon test) Men den är 5000KR BILLIGARE det oroar mig. Det räcker inte med is i huset idag. Man frågar efter mer. Vänligen.Bengt.

Undrar varför man tänker Vrålsura Citrusfrukter då man läser här just nu,, fast man borde tänka goa varma nybakta älsklingsbullar med kall mjölk..Hmmmm

Kan någon som inte är så känslig samt surkartig eller försvarande borförklarande utan mer coooool kamerakonsument förklara för mig vad som är felet med blixtskon??

Samt vad och hur det åtgärdas så man förstår ett smack här.. Förklara gärna så en icke kamerakunnig förstår.. DVS med enkla men gärna lite utförligt beskrivande..

Med VÄNLIGA VARMA GLADA TREVLIGA KAMRATLIGA FOTOHOBBYIST-hälsningar.
Tobbe.

Med VÄNLIGA VARMA GLADA TREVLIGA KAMRATLIGA FOTOHOBBYIST-hälsningar.
Mysigt med denna kamratliga och samlande känsla i vintermörkret kring vår gemensamma hobby och kärlek.

Sony/Minolta har en blixsko som är "special". Alla andra tillverkare (tror jag) har en gemensam sko som heter typ "ISO-sko". Dom har en drös med egna kontakter i denna sko som inte är kompatibla men huvudsaken är att man kan sätta din en blixt eller annat tillbehör i skon, det kan man alltså inte med en Sony-kamera.

För att det ska funka som man vill behöver man 2 saker. en adapter på kameran och en adapter på blixten.

Det ena är en adapter på kameran, Sony har en egen sån som heter FA-HS1AM. http://www.sony.se/product/dsa-flashes---lights/fa-hs1am Kostar en dryg tusenlapp. De flesta kameror har en PC-kontakt som man kan använda för att slå blixt, vet inte vilka Sony som inte har, kanske A200, 300 och 350? Om kameran inte har det kan man köpa ett Sony-original som heter FA-ST1AM eller någon tredjepartsgrej att sätta i ovan nämnda ISO-adapter.

För att kunna sätta fast sin Sony-blixt i en normal sko behövs ungefär samma sak fast åt andra hållet. Det finns en gammal Minolta-reservdel som heter FS-1200 som man kan hitta på Ebay, själv har jag beställt en liknande från Gadget Infinity som dessutom ser ut att ha en PC-kontakt på sidan. Kan berätta när jag får den. Sony-blixtarna har dessutom ingen PC-kontakt så man måste använda skon eller off-camera-sladden för synk.

Givetvis kan man även köra Sonys eget trådlösa system, det är nog absolut bäst framförallt om man har vilken kamera som helst utom A900. Den inbyggda blixten styr då övriga Sony-blixtar via ljus.

Ovanstående problem med blixtskor uppstår främst när man ska sätta på en radiosynk på sin kamera.

Verkar aningen struligt det där... Vad kan förklaringen vara att Sony har det så?

För någon form av förklaring torde finnas väl? Funktionsförklaring?? Eller är det enbart strul och oförklarligt?

Och ja.. Jag hoppas verkligen att varma goa feelings skall finnas i hobbyn.. För detta är för dom flesta en hobby trotts allt.. Många lever iofs av denna hobby såsom yrke.. Men för dom flesta är det trotts allt en hobby...

Tack för du tog dig tid att förklara... Och jag måste nog säga att jag tycker A900 verkar vara mer en go varm nybakt bulle än en citrusfrukt...

Mvh
Tobbe...

Dom har en drös med egna kontakter i denna sko som inte är kompatibla men huvudsaken är att man kan sätta din en blixt eller annat tillbehör i skon, det kan man alltså inte med en Sony-kamera.
Hehehe jag tror att jag vet vad du menar men du har ju faktiskt skrivit att man inte kan montera en blixt i minoltas blixtsko,,,,,
Angående synkuttag på blixtar så finns dom på HVL-F56AM ock HVL-F58AM, nackdelen är att du måste köpa Sonys kabel! Både A700:an och 900:an har pc-synk! Tittade på tantens A350 men där fanns ingen vilket är en skam eftersom den inte går att köra trådlöst ihop med Sonys externa blixtar (vilket inte går på A900 iheller om man inte har en HVL-F58AM monterad på huset), men sen finns som sagt gadget infinity och där beställde jag min "Isosko" till mina hus för 99:- så nu kan jag sätta min skyport direkt på huset!
MVH//Christer

A700 i "fas" i England!?

Man behöver inte vara speciellt begåvad för att förstå att Sony ligger helt ur fas prismässigt speciellt med A700 och en del av sina objektiv och kanske med A350 också även om det är mer marginellt där då det finns mindre att ta av på billigare kameror. Sony kanske har en egen agenda vad vet jag. En sak som skulle kunna förklara att Sony inte följer med ner är att de föredrar en lägre säljtakt på A700 för att inte helt köra slut på produkter i semiprosegmentet innan de fått fram nåt nytt. Vad vet jag, de kanske inte bygger några fler A700, det börjar väl bli dags att fasa ut den och fasa in nåt nytt. Ingen vet, för är det nånting Sony är oerhört bra på så är det att inte läcka information förrän man själv vill. Vi är väl många som förbannat den egenskapen till och från. Enda undantaget från den regeln är väl A900 som man flaggade upp långt i förväg.

Jag har inte mer data än du Kristoffer, men jag har jobbat ett antal år som produktchef och har generell insikt från den tiden utan att göra anspråk på att ha speciell access till Oraklet i Delphi. De flesta produkter har faktiskt en produktcykel (med undantag av evigheten i form av muttrar och skruvar med metrisk gänga kanske) och det gäller A700 också. Under den produktcykeln har de flesta elektronikprodukter ett ganska kort liv. En kameramodell lever allt från ett kvartal (som exv Ricoh R-serien som nu är uppe i R10) till kanske 1 1/2 år (för många DSLR:er). I PC-världen har de stora PC-leverantörerna produktcykler på ett kvartal till ett halvår på stora delar av sortimentet.

När nya produkter kommer är de i bästa fall så heta de kan bli och sedan avtar intresse och efterfrågan snabbt när konkurrenterna lanserar nyare produkter eller samma leverantör släpper ytterligare nyare produkter. Det som är lite skumt med A700 är att väldigt lite hänt med den. Speciellt om man bara är intresserad av ett kamerahus för då har man ju inte heller fått någon del av sommarens cash back-erbjudande heller, men vad har det gjort när man kunnat köpa ett kit för ett par hundra extra, casha in 1800:- och slänga objektivet. Känns ju lite tveksamt det med i dessa miljöneurostider.

Jag kan ärligt säga att jag för länge sedan slutat upp med att försöka förstå Sony. De går verkligen sina egna vägar ofta på gott och ont. Tycker Torbjörn har helt rätt. Känns knäpptyst faktiskt för tillfället. Som jag skrivit tidigare så kändes Sony långt från inspirerande på mässan heller. Är det inte då man verkligen ska visa vad man har. I Sony-montern var det mesta ordentligt inlåst medan konkurrenterna hade monterat mängder med olika objektiv på mängder av kamerahus både handhållet och på stativ. Det kan väl inte vara så att Sony Sverige inte fått loss några demo-hus?

Hej fotobröder och systrar!

Har nyligen lagt in en order hos Robert White, England på en A700 - pris 493 pund + frakt 29 pund, alltså ca 6300 hem till dörr! Har möjlighet att dra deras moms (VAT) så det är vad jag betalat - annars får man räkna på 17,5 % och då kostar den ca 7400 kr. Det är lite märkligt att det skiljer så pass mycket i pris inom EU, tycker jag. Frågade R. White angående om kameran skulle behöva in på service under garantitiden - det var enligt RW inga problem, Sony Sverige sköter detta.
Jag har följt prisutvecklingen på A700 både i Sverige och England och bara på senaste tiden har priset i England sjunkigt rejält - inte hos alla handlare, men de större som främst konkurerar på nätet. Så de som gått och väntat, som jag, på att a700 ska komma ner i pris kan nu handla utan att känna att den "borde" ligga lägre!

Fotohälsningar
Urban H

Ingen tvekan om att A900 är en mycket fin kamera inte tu tal om annat. Men jag känner en typ av oro som grundar sig på Sonys väl och ve. Canon 5DMark2 är ingen dålig kamera det heller.(har inte läst någon test) Men den är 5000KR BILLIGARE det oroar mig. Det räcker inte med is i huset idag. Man frågar efter mer. Vänligen.Bengt.
Vari grundar sig din oro? Är det oro för att Sony ska lägga ner kamerautvecklingen och du blir sittandes med ett system som inte går att uppgradera? Det skulle ju förvisso kunna hända, men det vette tusan om sannolikheten är så stor att det kan vara hälsosamt att gå och oroa sig över det.

Finns det en Sony-kabel som har en kontakt man kan sätta i en F58 med en 3,5mm i andra änden? Eller hur menar du?
Nej, jag menade bara att dom har ett synkuttag. Jag letade faktiskt aldrig efter en sån kabel, jag köpte en FA-MC1AM och delade den på mitten! Lödde på 3,5mm telepluggar i andra änden och vips hade jag två synkkablar!

/Christer

Man behöver inte vara speciellt begåvad för att förstå att Sony ligger helt ur fas prismässigt speciellt med A700 och en del av sina objektiv och kanske med A350 också även om det är mer marginellt där då det finns mindre att ta av på billigare kameror. Sony kanske har en egen agenda vad vet jag. En sak som skulle kunna förklara att Sony inte följer med ner är att de föredrar en lägre säljtakt på A700 för att inte helt köra slut på produkter i semiprosegmentet innan de fått fram nåt nytt. Vad vet jag, de kanske inte bygger några fler A700, det börjar väl bli dags att fasa ut den och fasa in nåt nytt. Ingen vet, för är det nånting Sony är oerhört bra på så är det att inte läcka information förrän man själv vill. Vi är väl många som förbannat den egenskapen till och från. Enda undantaget från den regeln är väl A900 som man flaggade upp långt i förväg.

Jag har inte mer data än du Kristoffer, men jag har jobbat ett antal år som produktchef och har generell insikt från den tiden utan att göra anspråk på att ha speciell access till Oraklet i Delphi. De flesta produkter har faktiskt en produktcykel (med undantag av evigheten i form av muttrar och skruvar med metrisk gänga kanske) och det gäller A700 också. Under den produktcykeln har de flesta elektronikprodukter ett ganska kort liv. En kameramodell lever allt från ett kvartal (som exv Ricoh R-serien som nu är uppe i R10) till kanske 1 1/2 år (för många DSLR:er). I PC-världen har de stora PC-leverantörerna produktcykler på ett kvartal till ett halvår på stora delar av sortimentet.

När nya produkter kommer är de i bästa fall så heta de kan bli och sedan avtar intresse och efterfrågan snabbt när konkurrenterna lanserar nyare produkter eller samma leverantör släpper ytterligare nyare produkter. Det som är lite skumt med A700 är att väldigt lite hänt med den. Speciellt om man bara är intresserad av ett kamerahus för då har man ju inte heller fått någon del av sommarens cash back-erbjudande heller, men vad har det gjort när man kunnat köpa ett kit för ett par hundra extra, casha in 1800:- och slänga objektivet. Känns ju lite tveksamt det med i dessa miljöneurostider.

Jag kan ärligt säga att jag för länge sedan slutat upp med att försöka förstå Sony. De går verkligen sina egna vägar ofta på gott och ont. Tycker Torbjörn har helt rätt. Känns knäpptyst faktiskt för tillfället. Som jag skrivit tidigare så kändes Sony långt från inspirerande på mässan heller. Är det inte då man verkligen ska visa vad man har. I Sony-montern var det mesta ordentligt inlåst medan konkurrenterna hade monterat mängder med olika objektiv på mängder av kamerahus både handhållet och på stativ. Det kan väl inte vara så att Sony Sverige inte fått loss några demo-hus?

Jag känner inte marknadschefen på Sony i Japan, kan alltså inte säga när den kommande konsument D-SLR FF skall dyka upp, ha-ha, - men min känsla/tro och info i kameravärlden ger en antydan, en ny FF under 2009-2010.
Sony sköter sina kort riktigt bra, tycker jag, bygger upp förhoppningar, mindre intresse läggs på små fotomässor, likt Stockholmsmässan, de har ju egna Sony Center, det räcker väl, mer än väl.
Det som sker tyst, brukar mynna ut i ett jordskred, kanske, för att vara på den säkra sidan.

Det var händigt gjort! Finns det något plusminus/högervänster man måste känna till för att lyckas med en sådan operation?
Nix, men det är fyra trådar i kabeln och du använder bara 2! Just nu kommer jag inte ihåg vilka men det är lätt att kolla upp när man delat på kabeln! Blixtens elektronik kör något som heter TTL (transistor-transistor-logic) vilket innebär att du kan kortsluta hejvilt utan att skada blixten! Blir ganska enkelt att ta reda på vilka två som ska kortslutas för att blixten ska slå! Det är samma TTL i kameran som gör husen känsliga för synkspänningar från gamla studioblixtar som inte har TTL! TTL arbetar med 5volt medans gamla studioblixtar kan ha syncspänning på 220VAC! Nu blev det lite OT men hoppas du har nån nytta av infon!
/Christer

Hej fotobröder och systrar!

Har nyligen lagt in en order hos Robert White, England på en A700 - pris 493 pund + frakt 29 pund, alltså ca 6300 hem till dörr! Har möjlighet att dra deras moms (VAT) så det är vad jag betalat - annars får man räkna på 17,5 % och då kostar den ca 7400 kr. Det är lite märkligt att det skiljer så pass mycket i pris inom EU, tycker jag. Frågade R. White angående om kameran skulle behöva in på service under garantitiden - det var enligt RW inga problem, Sony Sverige sköter detta.
Jag har följt prisutvecklingen på A700 både i Sverige och England och bara på senaste tiden har priset i England sjunkigt rejält - inte hos alla handlare, men de större som främst konkurerar på nätet. Så de som gått och väntat, som jag, på att a700 ska komma ner i pris kan nu handla utan att känna att den "borde" ligga lägre!

Fotohälsningar
Urban H

Därmed är nog inte A700 så död som man (även jag) trott..

6300,,,,,,,Skit man inte har bolag.. Hade omgående satt ut min kamera samt Tamron 17-50 2,8 och köpt en A700... hade inte tvekat en sekund..Hade accepterat den rätt stora förlusten då grejorna mina är nya..

Då fortsätter jag lite ot jag me.Fast lite on topic också då frågan är även lite almänt för andra modeller också såsom A900)...

Har en Englandsinköpt Sony (A700) Svenska menyer??

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto