Han är inte kapabel till att beställa via postorder, utan måste kunna transportera sig medelst tunnelbana till en butikl för köp över disk.
Vad gör man inte för att gynna inkompetenta s.k. säljare
Det är väl bra att det finns några fotoaffärer som lyckas med konststycket att överleva. Tycker det vore skralt om en stad som Stockholm inte skulle kunna fungera som underlag för några välsorterade fotoaffärer. Det är inte OK för mig att kameror bara säljs i elektroniklador i begränsat något begränsat kampanjsortiment eller över nätet. Om jag vill köpa en kamera eller ett objektiv så föredrar jag att göra den affären i en butik (även om jag måste erkänna att jag köpt både ett objektiv och en teleförlängare av B&H i United Bluff. Detta gjorde jag inte av prisskäl utan för att ingen hade ett 24-135mm Tamron på hyllan i Sverige).
Skälet till att det varit bättre om jag kunnat köpa dessa saker i Sverige är att jag då inte skulle köpt detta ex av objektivet eftersom just detta objektiv är det av mina objektiv som givit mig i särklass mest fokuseringsproblem. Jag hade gärna betalat de 7-800 spänn jag tjänade på den affären om jag blivit mer nöjd och sluppit allt strul. För grejen är att Internethandeln är jättebra så länge det inte uppstår strul med kvalitet och man vill reklamera eller byta ut det man köpt. Många Internet-shoppar är fullständigt under all kritik när det gäller detta. De är skitbra på att ösa ut grejor folk mekaniskt köpt över webbar utan all inblandning av personal, men de skär fullständigt ihop om det skulle komma en retur. Alla kunder är odelat positiva till smidig hantering och bra priser, tills dessa problem drabbar dem själva. Sen då?
Jag beställde vid ett tillfälle ett databasseminarium i USA (Professional Association for SQL Server) över webb och betalade med kort. Jag skrev in mitt namn med ÅÄÖ och jag upptäckte då att jag inte fick någon bokningsbekräftelse som min kompis fick. Jag registrerade mig då igen utan ÅÄÖ och då funkade det. Efter ett tag kom ekonomiavdelningen till mig och sa att det dragits två avgifter från firmans kort istället för en. Jag ringde då PASS (men blev hela tiden nedkopplad efter viss tid i kön) d.v.s. det gick ej att kontakta företaget som skötte bokningarna via telefon. De svarade inte heller på mail. Ekonomiavdelningen blev allt surare. Efter jag tror det var nära 1/2 år när Master Card till sist kopplats in löstes detta. Det krävdes massor med tid för att få tillbaka dessa 9.000 kronor. Bara som ett exempel. Var landade alternativkostnaden på för det ganska prisvärda seminariet med all arbetstid vi ägnade åt detta, flera inblandade personer x antal timmar.
Här ovan talar vi bara om en kreditering. Ni kan ju bara föreställa er hur struligt det blev när jag ville ha mitt objektivs AF-problem justerade. B&H i USA bad mig kontakta Tamron i Tyskland och det gjorde jag, men de vägrade ta i objektivet, eftersom de klassat detta som ett "analogt objektiv" och jag använde det ju på en KM 7D som uppenbarligen var digital. Så de fråntog sig garantiansvaret, sände tillbaka paketet med vändande post och skrev att jag kunde vara glad som slapp betala returfrakten eftersom man normalt fakturerarade kunder den, som sände in produkter det "inte var något fel på". Det tycket jag var bussigt
. Att få byta objektivet orkade jag inte ens börja bråka om. Aldrig mer ett Tamron som jag inte kan kolla först innan jag köper det.
Men visst Kristoffer, du har helt rätt i att man bör kunna kräva kompetens, service och hjälp med saker som dessa i de butiker som finns kvar (vad ska de annars tillföra annat än närhet och direktleverans). Att dra alla som säljer kameror över en kam och påstå att de är inkompetenta är väl heller inte juste. Jag och säkert andra med mig har ändå träffat ett antal som mycket väl skulle kunna passera för entusiaster i våra Stockholmsbutiker och jag handlar gärna hos Scandinavian Photo och lagar mina objektiv hos de kompetenta killarna på LP-Foto vid behov. Är det något jag behöver så går jag dit först. Om jag tycker de tar för mycket betalt för något har jag min fria rätt att påtala detta eller avstå att handla. Svårare behöver det väl inte vara.
Om du tror att lösningen heter Sony Center så har du nog skjutit dig i foten. Skulle personalen hos den inrättningen vara speciellt kompetent då? Jag tillåter mig att tvivla efter de besök jag gjort där. Det borde kanske vara annorlunda för de har ju bara ett märke att tänka på men det är det inte! Jag tror snarare att du som säljare lär dig betydligt mer i en fullsortimentsbutik som Scandinavian som har bra bredd på alla stora märken. De lär sig jämföra lösningar på ett helt annat sätt än Sony Center-folket, som bara har Sony-sortimentet att leva med. Dessutom ska Sony-folket sälja allt från platt-TV till MP3-spelare så på det sättet är deras yrkesroll mer lik den i elektronikladorna har. De är inte primärt dedikerade fotosäljare som hos Scandinavian. Ett Sony Center besöker man bara om man vill träffa och umgås lite med någon representant för den unika Sony-kulturen och kanske titta på något av de onödigt dyra Sony-objektiven. Är det något som kan få en att kolla på USA-webbar så är det väl just Sony-objektiv eller hur?