ondjultomte
Aktiv medlem
DXOMark mäter sig fram till sina resultat som jag uppfattar det???
Ja, fast det gör alla.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
DXOMark mäter sig fram till sina resultat som jag uppfattar det???
Visst är det så. Att bara mäta vissa aspekter, t.ex. frekvensomfång och S/N ger ju inte hela sanningen. Problemet är att veta vad man ska mäta, t.ex. olika typer av frekvensberoende fasfel och annat som är svårt att beskriva och mäta.Och jag har hört grejor som enligt mätskolor skall vara guldkantat fint mätande.. men som låter rent skit...
Visst är det så. Att bara mäta vissa aspekter, t.ex. frekvensomfång och S/N ger ju inte hela sanningen. Problemet är att veta vad man ska mäta, t.ex. olika typer av frekvensberoende fasfel och annat som är svårt att beskriva och mäta.
Samma problem gäller kameror. Det räcker inte med att mäta upplösning och distortion när ögat även uppfattar svårmätbara saker som vilken karakteristik bruset/kornet har (t.ex. om bruset/kornet är jämnt eller om det har synbara linjer eller klumpar). Så länge man inte kan mäta dessa svårbeskrivbara egenskaper kan man ha två kameror som mätbart är identiska men som producerar bilder med olika karaktär.
Men för att återgå till A900.. Jag är fortfarande lååångt ifrån övertygad att den inte skulle kunna vara en sportkamera för den "bara" tar 5 bilder sek..
Alvarligt... Detta kan bara inte vara förklaring för att ge en sådan komentar om en kamera..Oavsett det är en Sony eller what ever.. Det är möjligen en skillnad som kanske kan vara nämnd mellan annat märke... Men att säga den inte skulle kunna fota sport är för mig oerhört svårt att förstå..
Inget illa ment.. Men vill verkligen förstå detta resonemang.. Förklara mer exakt varför inte??
Hur har man grejat sådant förr??? Sporten går fasiken inte dubbelt så fort idag mot för nått år sedan...
Tack.De va ett bra inlägg det!!!Du fångar många av mina tankar där i dom få orden... Skoj!!
Men för att återgå till A900.. Jag är fortfarande lååångt ifrån övertygad att den inte skulle kunna vara en sportkamera för den "bara" tar 5 bilder sek..
Alvarligt... Detta kan bara inte vara förklaring för att ge en sådan komentar om en kamera..Oavsett det är en Sony eller what ever.. Det är möjligen en skillnad som kanske kan vara nämnd mellan annat märke... Men att säga den inte skulle kunna fota sport är för mig oerhört svårt att förstå..
Inget illa ment.. Men vill verkligen förstå detta resonemang.. Förklara mer exakt varför inte??
Hur har man grejat sådant förr??? Sporten går fasiken inte dubbelt så fort idag mot för nått år sedan...
Jag har inte noterat några svarta hörn.Liten fråga om a900? Blir kanterna svarta när man har på stabilisering?
FUD, bara gammal vanlig FUD.Tror det var något gammalt argument från canon att ha stabiliseringen i gluggen.
Tack.
All fokus på att få bort brus i digitala bilder är olyckligt om resultatet blir hårt behandlade bilder utan liv i.
Välkommen ut i ljuset Robin - här skiner alltid solenLiten fråga om a900? Blir kanterna svarta när man har på stabilisering? Tror det var något gammalt argument från canon att ha stabiliseringen i gluggen. Fast det kan väl ej bli svart i värsta fall lite vinjettering. eller?