Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A900 toppklass i FOTO nr 12/2008

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaa du, den diskussionen kan du ju ta med en av de Canon-användare som *fortfarande* sitter och väntar på en review av Canon 1DMkIII...

För övrigt har Dpreview på senare tid klart uttalat att man tar kamerorna (ungefär) i den ordning de anser vara motiverat av det allmänna intresset, därute bland läsarna. Och har man då två märken som har 80-85% av marknaden, så är ju inte den ekvationen så svår att få ihop.

Allt är inte en konspiration...

Klart det inte är en konspiration, det handlar bara om pengar, dpr ägs av amazon och har som syfte att maximera sin vinst.. via bla annonser ...
 
Klart det inte är en konspiration, det handlar bara om pengar, dpr ägs av amazon och har som syfte att maximera sin vinst.. via bla annonser ...
Dpr köptes ganska nyligen upp av Amazon.
Beskyllningarna mot Phil&Co har funnits betydligt längre än så.
Och tydligen verkar du också antyda att det är så det går till?
Vilken överraskning...

Undrar om du hade vågat påstå detsamma, öga mot öga med Phil?
Eller, för den delen, Jeppe här på forumet?

Och återigen:
Finns det ett enda fall där en annonsör dragit tillbaka sin reklam?
Finns det ens något fall som *tyder* på att så skulle skett?
Finns detens ett fall där någon *misstänker* att det hänt?
Nej, jag trodde väl det...
 
våga" ??

Hualigen.. är kamerabranchen inom testsegmentet så farlig så man inte skulle "våga" säga det man anser ... Jisses...Då finns riktigt stora skäl ju att verkligen bli fundersam anser jag...
 
våga" ??

Hualigen.. är kamerabranchen inom testsegmentet så farlig så man inte skulle "våga" säga det man anser ... Jisses...Då finns riktigt stora skäl ju att verkligen bli fundersam anser jag...
Tja, med tanke på att det -- om det skulle vara sant -- kan handla om olika sorters brott, så anser jag att det är ganska allvarliga anklagelser att bara hiva ur sig, så där i förbifarten.

Åtminstone Dpreview är ju ett aktiebolag (ägaren ett börsnoterat världsföretag), och därmed är det också ur ett juridiskt perspektiv ganska allvarligt om utpressning, bestickning eller mutor (beroende från vems håll man ser det) skulle förekomma inom verksamheten.

Men, så långt tänker ju inte gnällspikarna, innan de far ut i sina anklagelser, bara för att deras älsklingsmärke inte "vann".

Därav frågan om de skulle "våga" framföra anklagelserna öga mot öga.
 
ja börsnoterade företag (eller bara "företag") är ju välkänt seriösa samt kritvita.. Det vet ju alla ....Speciellt dessa dagar har vi alla ju sett att det är så..

och varför dök helt plötsligt Jeppe upp här i ditt inlägg? har han anklagats för något?? Jag har i så fall tyvärr missat detta i det inlägget det skett i...
 
och varför dök helt plötsligt Jeppe upp här i ditt inlägg? har han anklagats för något?? Jag har i så fall tyvärr missat detta i det inlägget det skett i...
Därför att han testar kameror på Fotosidan.
Och för att han ibland blivit ganska hårt ansatt efter dessa.

Men mest för att han några inlägg bakåt i tråden skrev:
"Angående annonsering så är det alls inte en reell verklighet, kan jag meddela. Det är bara trams. Företagen annonserar ändå."


Och angående företag:
Det är den som anklagar och antyder som har bevisbördan.
Så: Finns det ett enda fall där en annonsör dragit tillbaka sin reklam?
 
Jörgen..

En sak bara.. Vore glad om du skiljer på personer du talar med eller frågar i dina inlägg..

Så svar eller frågor till mig ställs till mig .. och saker du frågar andra ställer du till den eller dom.. inte baka ihop i samma inlägg utan skiljelinje vem du frågar saker...

Vi är ju inte samma personer allihopa som skriver...

mvh
Tobbe.
 
Så: Finns det ett enda fall där en annonsör dragit tillbaka sin reklam?

Tidning HiFi&Musik skrev själva (tidigt 90-tal?) om en annonsör som drog tillbaka sin annonskampanj efter att HiFi&Musik hade skrivit positivt om en "lågbudget" tillverkare. Detta var uppenbart, för annonsören bad HiFi&Musik skriftligen att sluta ge positiv kritik till dem. Detta skrev HiFi om i sin ledare.


Michael
 
Jaa du, den diskussionen kan du ju ta med en av de Canon-användare som *fortfarande* sitter och väntar på en review av Canon 1DMkIII...

För övrigt har Dpreview på senare tid klart uttalat att man tar kamerorna (ungefär) i den ordning de anser vara motiverat av det allmänna intresset, därute bland läsarna. Och har man då två märken som har 80-85% av marknaden, så är ju inte den ekvationen så svår att få ihop.

Allt är inte en konspiration...

Den kundkretsen som köper Canon 1DMkIII, kollar knappast särskilt ofta på kameratester!
De lånar ett ex., av agenturen, testar kamerahuset, gör själva en bedömning, deras erfarenhet ligger över de flesta testare, dessutom har de inte tid till att läsa tester.
De proffs jag känner, skrattar åt kameratester.
Det är ju ofta proffsen, som ger synpunkter till tillverkarna.
 
Visst är det mer manligt med avskalade maskiner så man måste "kunna" mer. Min D7D har minsann inga tramsiga motivprogram som min A700. Ska försöka skrapa bort symbolerna och skriva nåt kryptiskt där istället.

Live-view är däremot inget onödigt, tvärtom, det finns snart inga kameror utan och att Sony ligger efter i det avseendet är överraskande. Gissar att min A700 kommer bli svårsåld som begagnad en vacker dag pga av avsaknaden av det.

KG jag hörde storyn bakom Canons motivprogram idag på ett seminarium på mässan. Killen frågade ett stort auditorium hur många som körde motivprogram. En - säger en person räckte upp handen! Tycker jag var lite modigt!

"Varför då"? "Är det för att ni kör RAW"? Folk nickade. Då sa killen: "men det har ju inget alls att göra med RAW, eftersom vår programvara ju kan läsa dessa motivprogramsparametrar från kameran. Är man lite smart så ser man ju till att bilderna blir OK från scratch så man slipper gå in på varje bild efteråt."

"Vet ni varför motivprogrammen finns", undrade han sedan. Ingen svarade. Jo det var för länge sedan när Canon var representerat vid en racertävling och de fotografer som fotade med Canon-kamerorna klagade på att de inte kunde få färgen på Ferrari-bilarna korrekta. Efter det fick teknikerna i uppgift att bygga in justeringsmöjligheter och motivprogram så användarna kunde justera färgmättnad bl.a.

Så det var för att möta upp mot proffsens behov som dessa funktioner kom till! Kul om det var sant eftersom de ju ses som amatörfunktioner av just proffsen!

Ganska tragiskt med alla tekniker som filar på alla dessa funktioner som ingen säger sig använda. Man undrar ju varför de då finns överhuvudtaget om Canon och alla andra uppenbarligen misslyckas med att få 99% av alla proffs och entusisater att använda dem (för jag antar att det bara var såna i publiken). Eller så är det så att alla använder dem men inte vågar tala om det :).
 
Sony på Fotomässan

Tänkte jag skulle kolla i Sonys monter lite när jag var på fotomässan och jag gick och gick men inget Sony. Nikon var verkligen där mest och de hade gjort det väldigt bra genom att valla in hela entren till mässhallen med gigantiska bilder på väv. Ingen kunde missa några av de övriga större DSLR-leverantörerna heller då dessa även satt tygskärmar uppe i taket så att folk skulle hitta dit, men inte Sony. Förlorade mig ibland alla bildutställningarna som var åtminstone min behållning av denna dag. Gick och gick ännu mer och till slut ... var det inte Sony ändå därborta i röran. Skulle precis fråga några på ScandinavianPhoto om de hade sett någon Sony-monter!

Visst fanns Sony på plats men det var ingen kul monter och intresset verkade långtifrån vara på topp heller. Både Pentax och inte minst Olympus hade gjort det mycket bättre och föreföll betydligt mer välbesökta. Kändes lite halvhjärtat åtminstone när jag var där. Ett bord med lite kameror och alla objektiv inlåsta i glasskåp och inte som i Nikons, Canons och Olympus montrar monterade på testkameror på stativ. Vad är problemet? Har ni inte fått några demoex till mässan eller...?

Tycker Sony har en del att lära av de andra när det gäller deras exponering mot kunderna. Sony har känts lite "stängt" ända sedan början tycker jag. Man förstår att Nikon har medvind, det kan inte ens en blind missa.
 
Tänkte jag skulle kolla i Sonys monter lite när jag var på fotomässan och jag gick och gick men inget Sony. Nikon var verkligen där mest och de hade gjort det väldigt bra genom att valla in hela entren till mässhallen med gigantiska bilder på väv. Ingen kunde missa några av de övriga större DSLR-leverantörerna då dessa även satt tygskärmar uppe i taket men inte Sony. Förlorade mig ibland alla bildutställningarna som var åtminstone min behållning av denna dag. Gick och gick ännu mer och till slut ... var det inte Sony ändå därborta i röran.

Visst fanns Sony på plats men det var ingen kul monter och intresset verkade långtifrån vara på topp heller. Både Pentax och inte minst Olympus hade gjort det mycket bättre och föreföll betydligt mer välbesökta. Kändes lite halvhjärtat åtminstone när jag var där. Ett bord med lite kameror och alla objektiv inlåsta i glasskåp och inte som i Nikons, Canons och Olympus montrar monterade på testkameror på stativ. Vad är problemet? Har ni inte fått några demoex till mässan eller...?
Sorgligt,sorgligt. Bengt
 
Den kundkretsen som köper Canon 1DMkIII, kollar knappast särskilt ofta på kameratester!
Icke desto mindre är det väldigt många som undrat -- och undrar! -- var den reviewn "tog nägen", vilket du säkert också känner till om du läst Dpreview det senaste året. Och det var väl det vi diskuterade här; huruvida Canon och Nikon "alltid" får förtur på den sajten, som du hävdade? Vill minnas att det var en annan av Canons pro-modeller (var det 1DsMkII?) som också testades väldigt sent.
 
Tidning HiFi&Musik skrev själva (tidigt 90-tal?) om en annonsör som drog tillbaka sin annonskampanj efter att HiFi&Musik hade skrivit positivt om en "lågbudget" tillverkare. Detta var uppenbart, för annonsören bad HiFi&Musik skriftligen att sluta ge positiv kritik till dem. Detta skrev HiFi om i sin ledare.


Michael

Samma sak skall ha skett i husvagnsbranchen rätt nyligen.
 
Det problemet är som bekant löst i Sony A300/A350, de hittills enda i världen som har implementerat en Liveviewfunktion som skulle vara praktiskt användbar för min del - dvs LV med autofokus i full fart + utvinklingsbar skärm.
Panasonic G1 har alla av dig nämnda finesser. Med reservation för att jag bara provade autofokusen i single-shot så vill jag nog hävda att den är fullt praktiskt användbar, trots att den är av kontrastavkännande typ. Bra mycket snabbare än allt annat jag har sett i den vägen. Eftersom det är första försöket från Panasonics del att göra en systemkamera med elektronisk sökare så ser det mycket lovande ut för framtiden.
 
Och en del av Pentax-användarna tycks anse att hela världen är emot dem. Du anser att Sony missgynnas i "patetiska" tester. Olympus-användarna anser att 4/3 "tystas ned" av de stora och etablissemanget. Canon-gruppen på Dpreview begick nästan kollektivt harakiri efter den sajtens test av 50D. Alla märken anser sig f.ö. missförstådda och missgynnade på den sajten...
Det måste väl ändå vara ett rätt litet antal kameraägare som är så psykotiska att de upprörs av att "deras" märke blir styvmoderligt behandlat i tester? Oftast tror jag dessutom att detta upplevda missgynnande är inbillat.

Det är f-n inte lätt att vara kameratestare...
Särskilt inte när man testar något av de mindre märkena.
Högljudda klagomål från märkestalibaner kan nog testarna lugnt ignorera. Knepigare är eventuella påtryckningar från annonsörer. Mig veterligen finns dock inga belägg för att sådana förekommer.
 
Men, det är ändå märkligt, för att ta ett exempel, att digitalpreview testar snabbt en ny Canon D-SLR eller Nikon D-SLR, betydligt senare kommer tester av en ny Sony D-SLR, visserligen har Canon och Nikon flera användare än Sony, men nog är det en ganska klar markering, var dessa testare har sina favoriter!
Om det nu stämmer (och någon för gärna ta fram lite statistik för att påvisa den saken, eller motsatsen), så beror det nog snarare på att Dpreview (t.ex.) har fler läsare som vill läsa tester av Canon- eller Nikon-kameror än av andra märken.

Fler läsare ger större annonsintäkter, så en testsite skjuter sig själv i foten om den prioritetar egna favoritmärken framför läsarnas.
 
"Vet ni varför motivprogrammen finns", undrade han sedan. Ingen svarade. Jo det var för länge sedan när Canon var representerat vid en racertävling och de fotografer som fotade med Canon-kamerorna klagade på att de inte kunde få färgen på Ferrari-bilarna korrekta. Efter det fick teknikerna i uppgift att bygga in justeringsmöjligheter och motivprogram så användarna kunde justera färgmättnad bl.a.

Så det var för att möta upp mot proffsens behov som dessa funktioner kom till! Kul om det var sant eftersom de ju ses som amatörfunktioner av just proffsen!

Det var en mycket okunnig Canonrepresentant som hade fått för sig att motivprogram är något som dök upp i digitalkamerorna. Canon hade motivprogram i sina EOS-kameror mycket tidigt. Inte i de allra första om jag minns rätt, men andra generationens EOS-kameror (cirka 1990) hade motivprogram.

Det kan alltså knappast ha varit för att få till färgerna rätt som Canon införde motivprogram ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.