Annons

Sony A900 toppklass i FOTO nr 12/2008

Produkter
(logga in för att koppla)
Följsam fokus kan man ju få i vissa situationer än mer utav via ögonfokuseringen... Den drar ju inte direkt ner snabbheten i fokuseringen om man säger så..

Tvärt om så gör den kamerahuset mitt snabbare än ens jag hinner ställa om ögonen från tvåögontittande till enögontittande..Och sedan leta fokus med knappen....
 
En god tanke, att man skulle testa testarna, i stället för, att kanske få helt felaktiga testresultat!
Men hur då?
Alla tester blir alltid subjektiva, utifrån testaren själv, omöjligt att stoppa, påverkan av även tidningens behov av annonsörer, dåligt testresultat, agenturen lägger av med sin annonsering i just den tidningen!
Mycket bättre metod finns, läs inte testerna, som om de vore helt sanna, gör en egen bedömning, fråga andra fotografer, ta intryck av deras uppfattningar.

Förr i tiden, närmare hedenhös alltså, fanns det inga tester i fototidningar, där man ingående hade synpunkter på kamerahusen, optiken testades, men det sades bara, antingen bra eller mycket bra eller utmärkt skärpa, det räckte.
 
Följsam fokus kan man ju få i vissa situationer än mer utav via ögonfokuseringen... Den drar ju inte direkt ner snabbheten i fokuseringen om man säger så..

Tvärt om så gör den kamerahuset mitt snabbare än ens jag hinner ställa om ögonen från tvåögontittande till enögontittande..Och sedan leta fokus med knappen....

För dem som inte har använt någon Minolta eller Sony kanske det inte är helt klart vad Torbjörn (mayro) menar i sitt inlägg ovan. Det är så att Minolta/Sony är ensamma på marknaden om att ha någonting som kallas för "ögonaktiverad autofokus". Väljer man att ha denna funktion aktiverad så startar autofokusen så fort ögat når fram till sökarokularet. När man har riktat in kameran så är det sedan bara att trycka av - autofokusen är redan klar med sitt jobb!

För alla andra märken gäller ju följande: Man sätter kameran till ögat, siktar in föremålet för fotograferandet, trycker ner slutarknappen halvvägs, autofokusen sätter igång att jobba, och till sist kan man trycka av.

Således skulle inte ens världens snabbaste AF med 0 sekunders fördröjning kunna komma före Minolta/Sonys ögonaktiverade system. Där är ju allting klart innan de andra, "normala" AF-systemen ens har startat!

Men hav tröst - det kommer säkert till de andra systemen så fort patenträttigheterna har gått ut. Så har det ju varit när det gäller många andra Minolta-uppfinningar - det har jag kunnat se genom åren...
 
Således skulle inte ens världens snabbaste AF med 0 sekunders fördröjning kunna komma före Minolta/Sonys ögonaktiverade system. Där är ju allting klart innan de andra, "normala" AF-systemen ens har startat!

Men hav tröst - det kommer säkert till de andra systemen så fort patenträttigheterna har gått ut. Så har det ju varit när det gäller många andra Minolta-uppfinningar - det har jag kunnat se genom åren...
Och hur vet man vad kameran fokuserat på, då?
Innan man tittat i sökaren och riktat in kameran, menar jag.
 
Och hur vet man vad kameran fokuserat på, då?
Innan man tittat i sökaren och riktat in kameran, menar jag.

Exakt så úpplever jag ögonfokuseringen. Kameran börjar köra hej vilt och fokusera på allt som är i dess väg, otroligt enerverande. Därför har jag alltid stängt av den funktionen i mina kameror. Sen läser man med jämna mellanrum här på fs om hur förträfflig funktionen är. Då tänker jag: OK, kanske ska ge den en chans till men sen stänger jag av den lika fort igen. Kameran ska börja jobba när JAG vill, inte när den själv tycker det passar.
 
Det är så att Minolta/Sony är ensamma på marknaden om att ha någonting som kallas för "ögonaktiverad autofokus". Väljer man att ha denna funktion aktiverad så startar autofokusen så fort ögat når fram till sökarokularet.
Lite ironiskt att detta kommer upp i en tråd om A900. Av någon anledning som jag inte känner till använder A900 ögonsensorn endast för att släcka bildskärmen, dvs ögonaktiverad autofokus finns inte.
 
Innan man har tittat i sökaren ligger AF:en och tar igen sig.
När man höjer kameran framför sig så har man ju vanligen redan riktat objektivet mot det objekt man ämnar fota. Sedan kommer ögat till okularet, och då vaknar AF:en. Därefter gör man den sista inriktningen mot huvudmotivet, och då "nyper" AF-systemet fokus direkt. Sedan trycker man av och då blir det ingen fördröjning eftersom AF:en redan är klar.

Det bästa vore förstås ifall du hade möjlighet att prova själv, så kommer du att se att det blir snabbare. De mänskliga fördröjningarna i loopen är större än AF:ens, och ögonaktiveringen eliminerar en del av dessa fördröjningar.

Bör kanske också säga att en del människor behöver en viss tid på sig för att vänja sig vid ögonaktiverad AF, medan andra får kläm på det direkt (verkar inte ha så mycket att göra med hur erfaren man är - snarare kan det kanske ibland ta lite längre tid för väldigt erfarna fotografer, som aldrig har använt denna funktion tidigare, att vänja sig). Och skulle man inte gilla denna funktion, så är det ju i så fall bara att koppla ur den...


Edit: Som sagt var, det finns en och annan vars arbetssätt tydligen gör att denna funktion inte passar för dem... Och likaså en hel del som älskar den...
 
Lite ironiskt att detta kommer upp i en tråd om A900. Av någon anledning som jag inte känner till använder A900 ögonsensorn endast för att släcka bildskärmen, dvs ögonaktiverad autofokus finns inte.
Hade det inte något att göra med att Sony har nickel någonstans i systemet, vilket inte är tillåtet inom EU?
 
Och en del av Pentax-användarna tycks anse att hela världen är emot dem. Du anser att Sony missgynnas i "patetiska" tester. Olympus-användarna anser att 4/3 "tystas ned" av de stora och etablissemanget. Canon-gruppen på Dpreview begick nästan kollektivt harakiri efter den sajtens test av 50D. Alla märken anser sig f.ö. missförstådda och missgynnade på den sajten...

Det är f-n inte lätt att vara kameratestare...
Särskilt inte när man testar något av de mindre märkena.

I det test jag refererade till missgynnades även Nikon, så det missgynnar självklart inte bara Sony. Tyvärr känner sig många testare tvungna att utse en vinnare och det är nog där det blir konstigt för om man gör det så måste man motivera sitt eller sina val och omdömen och det är då det verkligen ofta går över styr och ofta blir väldigt krystat. Det vore bättre om man avstod från detta.

Vem har f.ö. sagt att det ska vara lätt att vara kameratestare. Orkar man inte göra detta ambitiöst, sakligt, noggrannt och objektivt utifrån de kriterier som en majoritet finner relevant, ska man nog hellre avstå. Om tester ska fortsätta att vara annat än flugpapper för att fånga in potentiella kunder till fotositerna och deras reklam så behövs en annan ansats än de många har idag. Testandet är en storindustri som många lever på och den riskerar tyvärr att bli viktigare än upplysningsarbetet i sig eftersom det är för mycket pengar i detta.
 
Hade det inte något att göra med att Sony har nickel någonstans i systemet, vilket inte är tillåtet inom EU?
A700 behöll den gamla Minoltafunktionen att använda kombinationen av ögonsensorn och greppsensorn för att starta autofokus. Greppsensorn innhöll nickel så den tog man bort på de A700 som säljs i Europa. För A900 gick man ett steg till och tog bort allt, kanske för att kameran, utan greppsensor, aktiverar fokus helt i onödan när den hänger i rem runt halsen och tror att magen är fotografens ansikte.

Det är kanske här Sony skulle använda ansiktsigenkänningen från de små kompaktkamerorna? :)
 
För dem som inte har använt någon Minolta eller Sony kanske det inte är helt klart vad Torbjörn (mayro) menar i sitt inlägg ovan. Det är så att Minolta/Sony är ensamma på marknaden om att ha någonting som kallas för "ögonaktiverad autofokus". Väljer man att ha denna funktion aktiverad så startar autofokusen så fort ögat når fram till sökarokularet. När man har riktat in kameran så är det sedan bara att trycka av - autofokusen är redan klar med sitt jobb!

För alla andra märken gäller ju följande: Man sätter kameran till ögat, siktar in föremålet för fotograferandet, trycker ner slutarknappen halvvägs, autofokusen sätter igång att jobba, och till sist kan man trycka av.

Således skulle inte ens världens snabbaste AF med 0 sekunders fördröjning kunna komma före Minolta/Sonys ögonaktiverade system. Där är ju allting klart innan de andra, "normala" AF-systemen ens har startat!

Men hav tröst - det kommer säkert till de andra systemen så fort patenträttigheterna har gått ut. Så har det ju varit när det gäller många andra Minolta-uppfinningar - det har jag kunnat se genom åren...

Var det inte det som Canon hade på några kameror för ett tiotal år sedan? (men som man skrotat idag)
 
Var det inte det som Canon hade på några kameror för ett tiotal år sedan? (men som man skrotat idag)

Du tänker på ögonstyrningen? Den var betydligt mer avancerad och läste av pupillens läge när man höll ögat mot okularet, och där man tittade satte kamerans AF skärpan. Plus att den bländade ner när man tittade i över hörnet. På min EOS 5:a var den dock relativt seg och jag använde den sällan.

Kanske något Sony som världens mest innovativa och modiga tillverkare skulle kunnat utveckla, men Canon sitter väl på patentet...
 
Precis den, jag trodde det var något sånt som Sonyn hade. Är det bara det att fokuseringen går igång när man håller upp kameran verkar det inte vara någon direkt wow-faktor, den har ju inte en aning om var den ska fokusera. Låter lite som när man trycker ner avtryckaren direkt på en "vanlig" kamera, då fokuserar den på vad som helst innan den sedan tar bilden.
 
Precis den, jag trodde det var något sånt som Sonyn hade. Är det bara det att fokuseringen går igång när man håller upp kameran verkar det inte vara någon direkt wow-faktor, den har ju inte en aning om var den ska fokusera. Låter lite som när man trycker ner avtryckaren direkt på en "vanlig" kamera, då fokuserar den på vad som helst innan den sedan tar bilden.

Det var väl just därför greppsensorn fanns på de A700 som inte stoppades i Europa och sedan fick funktionen borttagen. Just för att hindra att AF:en kör igång för att man har kameran påslagen hängandes runt halsen. Ska man ha ögonaktiverad AF, så behövs det nog något som greppsensorn om man ska slippa bli alltför irriterad.

Varför inte byta ut nickel eller kadmium mot krom då istället eller en inplastad kapacitiv givare. Känns ju lite fel att bara i panik spola hela funktionen.
 
Alla tester blir alltid subjektiva, utifrån testaren själv, omöjligt att stoppa, påverkan av även tidningens behov av annonsörer, dåligt testresultat, agenturen lägger av med sin annonsering i just den tidningen!

Helt rätt att tester blir subjektiva, om vi talar ur ett användarperspektiv. Däremot kan ju prestanda bedömas helt objektivt, utifrån testarens erfarenheter. Angående annonsering så är det alls inte en reell verklighet, kan jag meddela. Det är bara trams. Företagen annonserar ändå.
 
Angående annonsering så är det alls inte en reell verklighet, kan jag meddela. Det är bara trams. Företagen annonserar ändå.
Jag är övertygad om att 99% av de seriösa testarna, i 99% av alla tester de gör, faktiskt är så objektiva som man rimligen kan begära av en vanlig dödlig människa.

Och det var just denna typ av resonemang jag delvis avsåg i mitt inlägg om hur en del skribenter -- påfallande ofta från de mindre märkena -- anser att "hela världen är emot just deras märke". Liksom att det i grund och botten bara handlar om att omgivningen "inte förstått" storheten med det aktuella märket och dess tekniska lösningar.

Sista halmstråt i dessa resonemang brukar utgöras just av argument av typen "klart recensenten favoriserar de stora märkena, annars faller ju reklamintäkterna bort". Dessa resonemang är nedvärderande gentemot de som (oftast helt gratis) tillhandahåller en tjänst som 99% av oss varken har tid, kunskap eller förmåga att utföra själva.

Har Canon slutat annonsera på Dpreview? Finns det något enda känt fall, där en tillverkare "bestraffat" ett dåligt testresultat med att dra in eller minska sin reklam? Skulle inte tro det. Särskilt inte eftersom det skulle vara självmord för företaget ifråga, om detta senare kom ut.
 
Jaha.. Dom tog bort ögonsensorn på A900...

Hmm Den är ju bra i vissa lägen.. Som tex då man har lite kollen på vart man skall söka ett objekt så börjar det söka direkt ögat närmar sig.. ofta har man ju då ungefärligt läge redan.. Så direkt då objektet hittas har man fokus..

nackdel försikommer ju.. Som alltid.. Allt har en baksida..

ibland med telezoomen / zoomen så söker då kameran då ögat närmar sig sökaren.. och börjar då söket.. Vilket gör objektet kan vara totalt fel i fokus o inzoom så dimman man ser döljer objektet... fast det kan ske även vid manuellt sök med knappen.. men ändå... Det sker även med ögonsensorn...


Sedan då framsidan igen då.. Då man har objektet i sikt så följer ögonsensorn rätt ok..

Så baksidan då...

tappar man fokuspunkten så börjar optiken söka...Och objektet är borta ofta innan "dimman" lättat och klart fokus är där igen....men det kan också ske med knappen.. men ändå..Lättare tappa bort om optiken söker hela området.. Knappen kan man släppa ..Ögonsensorn släpper inte söket förän ögat är borta..

Detta är saker då objekten är små där sådana saker blir sådant som sker enligt min begränsade erfarenhet...

Däremot då objekten är lite större så finns fördelar där med ögonsensorn.. Speciellt vid ställen där det är öppnare ytor med lite större fotoobjekt...

Så fördelar o nackdelar...

men.. jag skall till våren testa på fåglar i flykt... Det skall bli skoj.. Önskar man hade några pixlar mer bara än dom jag har...För man kommer ju inte så förbaskat nära med 100-300 trotts allt om bilderna skall bli bra också...

Normalläget med sensorn är för övrigt avstängd ...


Kanske var sådana saker det som i huvudsak tog bort den funktionen... Den kan vara tvåeggad..??
 
Jag är övertygad om att 99% av de seriösa testarna, i 99% av alla tester de gör, faktiskt är så objektiva som man rimligen kan begära av en vanlig dödlig människa.

Och det var just denna typ av resonemang jag delvis avsåg i mitt inlägg om hur en del skribenter -- påfallande ofta från de mindre märkena -- anser att "hela världen är emot just deras märke". Liksom att det i grund och botten bara handlar om att omgivningen "inte förstått" storheten med det aktuella märket och dess tekniska lösningar.

Sista halmstråt i dessa resonemang brukar utgöras just av argument av typen "klart recensenten favoriserar de stora märkena, annars faller ju reklamintäkterna bort". Dessa resonemang är nedvärderande gentemot de som (oftast helt gratis) tillhandahåller en tjänst som 99% av oss varken har tid, kunskap eller förmåga att utföra själva.

Har Canon slutat annonsera på Dpreview? Finns det något enda känt fall, där en tillverkare "bestraffat" ett dåligt testresultat med att dra in eller minska sin reklam? Skulle inte tro det. Särskilt inte eftersom det skulle vara självmord för företaget ifråga, om detta senare kom ut.

Jaha, kommer vi närmare sanningen, genom att diskutera vidare, om, om igen, att 99% av alla testare är seriösa i sina tester?
Hur skall man kunna motsäga något annat?
Enkelt svar, - alla tester blir subjektiva, i omdömmen, de direkta lab testerna är bara att läsa av, där är det fakta, dvs. objektiva svar.
Men, det är ändå märkligt, för att ta ett exempel, att digitalpreview testar snabbt en ny Canon D-SLR eller Nikon D-SLR, betydligt senare kommer tester av en ny Sony D-SLR, visserligen har Canon och Nikon flera användare än Sony, men nog är det en ganska klar markering, var dessa testare har sina favoriter!
 
Men, det är ändå märkligt, för att ta ett exempel, att digitalpreview testar snabbt en ny Canon D-SLR eller Nikon D-SLR, betydligt senare kommer tester av en ny Sony D-SLR, visserligen har Canon och Nikon flera användare än Sony, men nog är det en ganska klar markering, var dessa testare har sina favoriter!
Jaa du, den diskussionen kan du ju ta med en av de Canon-användare som *fortfarande* sitter och väntar på en review av Canon 1DMkIII...

För övrigt har Dpreview på senare tid klart uttalat att man tar kamerorna (ungefär) i den ordning de anser vara motiverat av det allmänna intresset, därute bland läsarna. Och har man då två märken som har 80-85% av marknaden, så är ju inte den ekvationen så svår att få ihop.

Allt är inte en konspiration...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.