Annons

Sony a900+Sigma 500/4.5+Konverter 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Omega3000

Aktiv medlem
Sony a900+Sigma 500/4.5+Konverter 2.0,testade lite igår kväll och det roliga är att AF funkar klockrent fast det inte ska göra det,helt sjukt så det ska vi utforska mera.

Enligt Sigma nu så ska det vara MF på 300/2.8+1.4 och 2.0.

Och samma med Sigma 500/4.5+1.4 och 2.0.

På a700 funkade bara 1.4 på 300 riktigt,med a77 har jag inte provat.

Sen när det gäller AF så är det ett litet lyft med a900 mot a700 och a77 har helt klart bäst av dom här tre.

Sen fullformat,f-n vad fint det känns,blir som en helt annan dynamik i bilden under bra förhållanden.

Sony a900+Sigma 500/4.5+Konverter 2.0,testade lite igår kväll och det roliga är att AF funkar klockrent fast det inte ska göra det,helt sjukt så det ska vi utforska mera.

Sen när det gäller AF så är det ett litet lyft med a900 mot a700 och a77 har helt klart bäst av dom här tre.

Sen fullformat,f-n vad fint det känns,blir som en helt annan dynamik i bilden under bra förhållanden.

Bara att gratulera dig Kenneth...Nu får du återkomma med bilder under lite olika väder omständigheter så vi får se resultatet.

WOW!

1000 mm f/9 på FF med stabilisering i ett paket för runt 45000 kr sisådär.
Försök bygga nåt liknande med ett annat system.

Sanslöst egentligen! Det är det här som är så häftigt med Sony-systemet.
Jag kan förstå känslan och hur rsultatet blir. Tror det kan bli helt lysande.

Nä, AF är inte dokumenterat att fungera med mindre bländare än f/8, men om det inte finns mekanism i kameran som stänger av AF vid ett visst värde så försöker den bäst den kan och eftersom det finns viss marginal så fungerar det.

Vilken TC använder du? Vet att Sigmas fungerar lite olika beroende på serienummer och Kenkos likaså.

Hur funkar stabiliseringen? Det är ju också beroende på hur TCn rapporterar brännvidden till kameran. Om kameran tror att det är 500 mm och det i verkligheten är 1000 så blir kompensationen inte tillräcklig, men det ger ändå en förbättring.

Jag höll på och provade med TC förut och hade en Kenko 1,4x, en kenko 2,0x och ett Sigma 2,0x.
Satte allihop i serie på mitt Sigma 150-500/5-6,3 APO DG OS HSM på min A580 APS-C.

Alltså motsvarande 4200 mm F/47 ekvivalent för FF :)

Har för mig att jag publicerade en närbild på månen här.

Fungerade det: Ja
Blev det bra bildkvalitet: Nej
Funkade stabilisering: Nej
Funkade AF: Nej (men kameran försökte)

Kenneth, återkom gärna med blidresultatet!
Jag är sugen på det där 500/4,5.Rackarns fint objektiv med bra balans och faktiskt rätt litet och hanterbart i jämförelse och priset är ju väldigt bra även om det förstås är mycket pengar.

Trist bara att Nikon inte har stabilisering inbyggt i kamerorna.

/Mats

Jag har sigmas original konvertrar bägge två.

Har faktiskt inte använt konvertrar förut(fick för mig att jag tappade för mycket skärpa)men sen köpte jag, Brutus senaste bok och han förespråkar det stenhårt,och jag tänkte att jag måste börja prova litet också.

Jag har ju Manfrotto 057 stativet och 393 vaggan,i sökaren låg det blickstilla iaf.

Jag får återkomma med bilder.

Nej inte så där nyfödd,nån dag gammal har jag gått fram och tittat på nån gång,har aldrig brytt mig om att fota dom då.

Det som kan vara känsligt är ju dom första 24 timmarna när dom präglar sig på varandra.

Dom brukar ju trycka dom första tre veckorna ca och vill man ta något foto då på dom så gör det inget.

Att geten skulle lämna dom är bara gammalt skrock.

Ofta om du ser en ensam get gå och beta så stannar hon upp ibland och fixerar en punkt i gräset och lägger huvudet på sned och lyssnar,då vet du var ett kid ligger ungefär.

---
Nä, AF är inte dokumenterat att fungera med mindre bländare än f/8, men om det inte finns mekanism i kameran som stänger av AF vid ett visst värde så försöker den bäst den kan och eftersom det finns viss marginal så fungerar det.
---
I Minolta AF / Sony Alpha-systemet så är minsta användbara bländare för att få fungerande AF "officiellt" 1:5,6 men i verkligheten är den 1:6,3. Det finns ju några originalobjektiv med 1:6,3 i längsta läget, och där fungerar AF fullt ut. Det enda 1:8,0-objektivet som finns i systemet är som bekant AF 500/8,0 Reflex-objektivet, men detta konstruerade Minolta (tydligen med visst besvär) så att AF:en skulle fungera. Ifall man slänger på ett konventionellt refraktorobjektiv med max ljusstyrka på 1:8,0 (t.ex. ett 1:4,0 objektiv med en 2x konverter) och som rapporterar detta korrekt till kameran, så kommer AF:en att vara avstängd.

"Visst besvär" innebär att ingen annan tillverkare någonsin lyckades konvertera något av sina spegelteleobjektiv till att bli AF-kapabla (samt att Minolta-gubbsen själva sagt att det erfordrades "viss ansträngning"...). Det har bara funnits ytterligare ett enda AF-kapabelt spegeltele på marknaden - Vectis AF 400/8,0 APS (även detta konstruerat av Minolta).

När det gäller prisvärda supertelen så är det närmast en underdrift att säga att AF 500/8,0 Reflex-objektivet är i en klass helt för sig själv. Kostar en bråkdel av vad Sigma 500/4,5-objektivet gör, och redan Sigmat säljs ju för rena reapriset jämfört med alla andra 500 mm-gluggar. Visst, detta spegeltele är 1,7 EV-steg ljussvagare (vilket var en anledning till att det var nästan oanvändbart på den "analoga" tiden, när ISO 400 var en högkänslig film). Men digitalsensorernas höga känslighet har fixat detta.

Den andra nackdelen, som också har med den låga ljusstyrkan att göra. är att sökaren blir väldigt mörk (vilket ju inte precis underlättade fokuseringen för dem som var fast med enbart manuella spegeltelen).

Den tredje är att ifall man har en konventionell optisk sökare så får man kraftig vinjettering i denna, eftersom fresnellinsen ovanför mattskivan är optimerad för kortare brännvidder.

Hade (teoretiskt) kommit fram till att en SLT-kamera skulle komma att eliminera dessa problem, helt.

Nyligen fick jag chans att testa mina "teorier", efter att ha hjälpt en kompis få tag i ett begagnat Minolta-spegetele. Fick mina teorier bekräftade. Jämförde mellan en OVF- och en EVF-försedd kamera. När jag växlade till A77:an, så väckte den närmast upp detta spegeltele från de döda! Sökaren var lika ljus som ifall jag hade haft ett 1:1,4 objektiv påmonterat. :)

Och AF:en var väsentligt snabbare och exaktare. Det är A77:an i och för sig annars också, men det trodde jag mest berodde på att 16-50 "kitobjektivet" är ett SSM-objektiv. Hade dittills inte provat med något annat (var så nöjd med detta).

Det återstående problemet, donought-bokeh utanför skärpedjupsområdet, var också mycket lättare att hantera. Genom att man ser allting så oerhört mycket bättre i OLED / EVF:en så är det också mycket lättare att se ifall oskärpeteckningen är störande eller ej, och i så fall flytta sig lite.

Så jag gjorde som kompisen. Efter att ha lyckats sälja av lite "skort" skaffade jag ett likadant. Istället för ett Sigma... Dessutom väger det bara 0,65 kg. Sigmat väger 3,15 kg...

Riktigt lika bra som Sigmat är det förstås inte i alla avseenden. Spegeltelen har som bekant något lägre kontrast och skärpa, så detta får man höja lite under bildbehandlingen eller i kameran. Och man kan förstås inte variera bländaren, utan man får använda slutartid och ISO för att justera exponeringen. Det medföljer i och för sig ett 4x gråfilter (ifall säljaren inte har slarvat bort det - ofta fallet), men det lär man knappast ha någon användning för i praktiken.
.

Kul Gunnar att du har ett 500/8 reflex och gillar det.
Det är verkligen ett unikt objektiv tack vare sitt lilla format och låga vikt. I alpha-systemet får man ju stabilisering också och af fungerar som sagt. Med slt justeras sökaren så de blir ljusare fast lite grynigare och det finns AF.Fast bländare är i get so gör nåcot. Donut-bokeh kan ju faktiskt vara en kul grej, så det behöver inte vara en nackdel.

Så visst 500/8R är unikt och bra på många sätt. Om man inte bryr sig om bildkvaliten vill säga!

Alltså, det har en enda sak gemensamt med det Sigma 500/4,5 som diskuteras här och det är brännvidden.

Du skrev nåt "det har visserligen aningen lägre kontrast så det får man fixa i efterbehandlingen"...

Alltså, det där måste vara årets största och mest missvisande understatement som skrivits.

2 EV (ok strax under) är ingen liten skillnad som du får det att framstå som. Det är väsenskilt i vad det gör för bildkaraktären med skärpesläpp och isolering av motivet från bakgrunden.

Jag var lite sugen på det där reflexobjektivet när jag hade min A77. Hade då mitt Sigma 150-500 och Rajala hade ett 500/8 reflex som jag tittade på och provade. Tror jag postade mina erfarenheter om det här. Var nog med A580 förresten när jag tänker efter. Skillnaden var jättestor till Sigmats fördel och jämfört med Sigma 500/4,5 så är Sigma-zoomen högst medioker.

Skulle nog påstå att jämföra Sony 500/8R med Sigma 500/4,5 ungefär är som att jämföra en billig 1500 kronors 75-300/5,6 med Sigma 120-300/2,8 eller så.

Reflexobjektivet har sina poänger som sagt, men snälla håll perspektivet och sätt det inte i jämförbar relation med ett refraktor supertele av hög klass. Det är som att jämföra gärdsgårdsserien med div 1, eller kanske fotbolls-VM med division 5 i Örkelljunga eller nåt.
(Inget speciellt nedlåtande mot skåningar, men lika bra på fotboll är de inte som de bästa spelarna i Brasilien mm.)

/Mats

Testbilder med telekonverter.

Har gjort en mapp med testbilder på min sida,länk http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=349158

Tyvärr blev det för långt håll 100-150 meter,men man ser att det verkar funka iaf.

Första bilden F/4.5 blir lite soft på det här avståndet,men skärpan verkar ligga rätt iaf.

Andra bilden har jag bländat ner 2 steg till F/8.0,betydligt bättre skärpa och har här en S på 1/90!

Skärpan verkar ligga bra här med,har inte gjort någon microjustering av af i kameran än.

Avståndet är ju inget man brukar fota djur på annars,alldeles för långt,men hittade inget annat igår.

Bilderna är nerskalade till 2880 breda bara med mina vanliga ps inställningar.

Exif visar 500mm brännvid och det roliga är att linsen säger att han är en 300/2.8 till kameran!?

Hade 300an och 500an inskickade till Tura för injustering på mitt a700 hus för ett par år sedan och då hade han bara ett chip hemma sa han som funkade,sen fick han beställa ett från japan,om det blev något fel då?

Varken a77n eller a900an är ju injusterade perfekt till linserna,men man skulle ta och kolla det riktigt egentligen.

Man testar några bilder och det ser bra ut så man nöjer sig med det.

Så skak och skärpa kommer inte att bli några problem tror jag.

Med vänlig hälsning/Kenneth

Den här länken funkar bättre
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=349158

Exif visar 500mm brännvid och det roliga är att linsen säger att han är en 300/2.8 till kameran!?

Märkligt. Hur kan det bli så???

Men roligt är det väl inte egentligen. Om kameran tror att det är en 300 och det i själva verket är 1000 mm så fungerar väl inte steady-shot (eller vad Sonys stabilisering kallades just då A900 läpptes).

/Mats

Håller med om Sony/Minoltas Reflex 500/8. Köpte ett nytt sådant Sonyvarianten för något år sedan. Använde på en Sony a55 och på Nex-7 med la-ea2-adaptern. Resultatet blev på sin höjd mediokert, långt under anständigt resultat. Avsaknaden av skärpa går inte att fixa i efterhand. Hade innan köpt ett begagnat gammalt Canon FD 500/8 spegeltele som jag använder på nexen, den ger strålande resultat, oerhört skarp. Det var därför jag köpte Sonyn, för att få af och stabilisering, men ack vad jag bedrog mig. Finns ett gammalt test av spegeltelen för 30 år sedan i tidningen Foto, och där smiskade Canonen de övriga, och det stämmer faktiskt.

När man läser ditt inlägg får man naturligtvis uppfattningen att denna test i Foto för 30 år sedan stöder din uppfattning. Det är bara det att Sony/Minoltas AF Reflex-objektiv inte fanns på den tiden, så du kan ju inte gärna pga denna test hävda att det du påstår "stämmer faktiskt".

Nu vet jag inte hur stor spridning det kan förekomma mellan olika exemplar, och jag ska också direkt säga att jag ännu så länge bara har testat detta Minolta AF Reflex-objektiv väldigt lite (eftersom jag är tämligen risig nuförtiden så kan jag sällan komma ut för att fota). Dock har jag tidigare testat lite olika piratspegeltelen, och dessa var så mycket sämre att det inte behövdes mycket för att se att det Minoltaspegeltele jag fick tag i nu var klart bättre.

Jag har också sett mediokra resultat från detta spegeltele (liksom från i stort sett alla andra objektiv också...), men jag har även sett bilder som varit långt ifrån mediokra. Har dock fördomen att dessa objektiv kan vara ganska svåra att få till bra resultat med - det krävs övning.
.

Jag kanske ska nyansera det intrycket man skulle kunna få från mitt tidigare inlägg här.

Om man jämför detta 500/ Reflex med andra vanliga inte särskilt ljusstarka "konsument" telezoomar i prisklassen 5000-15000 kr, t.ex. Sigma 150-500/5-6,3 Sigma 50-500/4-6,3, Sigma 120-400/4-5,6, Sony 70-400/4-5,6G, Tamron 200-500/5-6,3, så ligger det inte så risigt till. Jag upplevde det som att mitt Sigma 150-500 var lite bättre, men inte så dramatiskt. Det Sigmat är också hyggligt lätt, är lite ljusstarkare, har zoom och stabilisering och kostar mindre, och framförallt hade jag det redan, så jag såg ingen anledning att byta.

När vi diskuterade detta här (minns inte i vilken tråd, men det kanske går att söka rätt på) så var det någon (minns inte vem) som hade ett dyligt 500/8R och presenterade en del fina bilder. Bl.a. en stadsvy över Stockholm från Västerbron där man kunde se stadshuset och kaknästornet samtigt och som såg ut att ligga nära varandra - vilket sedan ledde till lite "förbättringar" där några klonade in Big Ben och Eiffeltornet osv. i den vanliga kreativa Sony-andan .-). Minns du?

Hur som helst har detta reflex-objektiv definitivt klara fördelar tack vare sitt oerhört smidiga format och det har väl fått en liten nyfödelse nu tack vare de unika finesserna i A77 som gör att sökaren blir ljus, man får stabilisering, kan fokusera bra med AF och peaking-assist osv.

Däremot hamnar det lite snett i jämförelse med Sigma 500/4,5 som är en helt annan klass av objektiv. Det kostar närmare 40 000 kr, men är trots det billigt i förhållande till andra alternativ. Nikons och Canons närmaste motsvarigheter kostar det dubbla och Sonys kostar 3 ggr så mycket.

Sigma 500/4,5 utklassar Sony 500/8 Reflex och även de andra telezoomarna jag nämnde här också.

Därför reagerade jag på skrivelsen:
Riktigt lika bra som Sigmat är det förstås inte i alla avseenden. Spegeltelen har som bekant något lägre kontrast och skärpa, så detta får man höja lite under bildbehandlingen eller i kameran.

Speciellt orden "inte riktigt", "alla avseenden" och "något", samt slutsatsen att det fixar man enkelt till på ett kick i ett bildbehandlingsprogram så att efter det blir allting lika. Så är det förstås inte, det går inte att fixa fram i närheten samma klass på bilderna med det här spegeltelet som med ett riktigt supertele.

Det är helt olika objektiv med olika syften.

Sigmat är samma typ av objektiv som din Zeiss 135/1,8 eller min 120-300/2,8 t.ex.
Jag har både denna ljusstarka zoom, men även ett Tamron 70-300/4,5-5,6 SP AF VC USD (nåt sånt, det braiga nya med stabilisering iaf.). Visst överlappar de varandra, men det är olika objektiv som inte ersätter varandra. Det går t.ex. inte att släpa med sig den tunga 2,8an för casual foto när man reser osv, men då man verkligen behöver ljusstyrkan och vill kunna ha extra bra effekt osv. så är det makalöst.

Angående att Sigma 500/4,5 funkar med AF med 2x TC, så kom jag på nu att jag faktiskt körde Sigma 150-500/5-6,3 med 1,4x TC och det funkade också fint med AF trots att det inte ska göra det. Stenis har ju numera det objektivet och även en dylik 1,4x Kenko-TC och kan bekräfta eller dementera att det fungerar.

/Mats

Ska prova mer när jag kommer lite närmare nån gång.

Ja jämföra Sigma 500/4.5 mor Sony 500/8 är väl inte riktigt direkt kanske.

Sen är Sonys och CaNikons motsvarande säkert nån % bättre än Sigmat.

Har faktiskt sett j-t fina djurbilder på nätet med a77/Sony 500/8,blev snopen faktiskt,kommer inte ihåg var det var än.

Oftast är det ju bara en massa ringar i bakgrunden på reflexerna.

Med vänlig hälsning/Kenneth

500f8,0

Spegeltelet kan vara en bedrövelse när man har dålig kontrast i motive.
Men! Finns kontrast och ljus så kan man få bra bilder.
Vet inte hur man länkar till bilder men ha några knipor bland mina bilder där optiken har funkat.
Sven-Olof

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar