Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag funderar på ett "sista" kamerabyte i god tid innan pensionen med betydligt sämre ekonomi sätter stopp och jag måste få lite hjälp att tänka.
Just nu har jag en A77ll och en A7 av första generationen. När jag jämför bilderna är jag aldrig lika nöjd med kvaliteten jag får från A77an. Den är visserligen trevlig att använda och jag trivs bra med handhavandet.
A7an som mest var ett impulsköp från början har vuxit mer och mer. Jag är helt nöjd med bildkvaliteten, gillar skarpt att använda den med mina gamla minoltagluggar och den är mitt förstaval tillsammans med 24-240 vid resor - men autofokus räcker inte till när barnbarnen rör sig eller när det är dåliga ljusförhållanden.
Planen just nu är att spara A7 och avyttra A77ll och de objektiv som bara funkar med APS-C. Varför spara A7? För att den ger mig positiva vibbar från Minolta och 70-tal men med fantastisk bildkvalitet. Den är liten, lätt och nätt för att vara fullformat, men kan mycket utom några viktiga punkter jag saknar.
Vad är det jag vill ha då?
Jag vill ha bildkvaliteten från A7 i kombination med autofokus från A77 plus ögonfokus med följande fokus. Så vitt jag har kunnat se är det A99ll och A7Rll som skulle kunna ge mig det, men vilken skulle göra det bäst?
Är autofokus i A7Rll bra nog och kan den mäta sig med den i A99an?
Är det klokast att hålla sig till en fattning och helt lämna Sony A-mount?
Eller är det lika bra att hålla sig till A-mount och ett kamerahus med en knapplayout jag vant mig vid sedan första A77an 2012?
Sen har vi ju det här med A7Rlll som kom och ställde till det lite till.
Den verkar vara förbättrad på flera viktiga punkter, men är ll:an bra nog och går att få tag på betydligt billigare än lll:an som just lanserats?
Som sagt, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Hur skulle du ha tänkt?
Hej Mats, jag har läst hela dialogen fram till nu på torsdagsmorgonen och jag tycker du fått lite ensidiga svar och det som förvånar mig är att en del av de jag vet kör APS-C helt glömt bort den mycket kompetenta A6500 som jag tycker har allt. Jag har själv A7r, A6300 och A7 II så jag behöver nog inga nya kameror på ett tag men skulle jag byta ut något av det jag har så blev det nog A6300-kameran och det för IBIS:ens skull. Stabiliseringen är bra att ha med gamla manuella godingar som mina fina gamla Pentax SMC. Men de kör jag på min A7 II och det går bra det med.
A6500 och min A7 II har som sagt IBIS till skillnad från din A7 och min A7r och den har allt och lite till som A6300 har av snabbhet och videofunktioner. Videofunktionerna är delvis t.o.m. mer omfattande än i den nyare A9, vilket en del yrvaket noterat. Den tar 11 bilder per sekund precis som A6300, utan att blinka som alla DSLR:er gör. Den har tyst läge och tar mängder med RAW+JPEG utan att storkna i bufferten och den har en jättefin 24 MP sensor. På toppen av det har den precis som A6300 samma följande Eye Focus som kom med A7 II och som även A6300 har. Den kostar dessutom en dryg tredjedel av en A9:s eller en A7 III.
Ytterligare en fördel (om du använder LA-EA3) utan spegel och fokusmotor) är att dina gamla A-mount som inte är skruvdrivna kan nytta fokuspunkterna på huvudsensorn istället för att tvingas använda det äldre fokussystemet i adaptrarna med deras dedikerade fokussensor som inte ger samma heltäckande fokusyta som de nya kamerahusen ger. Men har du gamla skruvdrivna objektiv så har man inget annat val än att välja spegeladaptrarna LA-EA2 (APS-C) eller 4 (APS-C och FF).
A9 tror jag dessutom inte ger bättre bildkvalitet i jämförelse med en A6500 annat än på höga ISO då den vinner genom lägre brus.
En annan fördel som jag tycker i alla fall är att den dessutom är mer fickvänlig än A7rna som ju har fejkprismahus som ofta annars tar i när de ska ner i fickor.
A6500 är en formidabel kamera som kommit lite oförtjänt i skuggan då A9 och A7r III nu tar allt ljus. Den är värd att kolla närmare på för den saknar inte mycket ens i jämförelse med de nya FF-modellerna.