ondjultomte
Aktiv medlem
Hm, Canon's kameror håller alltså undermålig kvalité. Märkligt ... men man msåte väl tjäna pengar någonstans, vissa drar tydligen ner på kvalitén rejält.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hm, Canon's kameror håller alltså undermålig kvalité. Märkligt ... men man msåte väl tjäna pengar någonstans, vissa drar tydligen ner på kvalitén rejält.
Kompisen har en A700 och bad mig posta en fråga.
Han funderar på att byta upp sig till en A900.
Fotar mycket motorsport, samt lite smådjur och naturbilder.
Råd & tips mottages tacksamt. Framförallt hur den står sig som motorsportskamera.
Jag ville inte starta en ny tråd.. men när är det troligt att en uppföljare eller billigare variant kommer?
Jag ville inte starta en ny tråd.. men när är det troligt att en uppföljare eller billigare variant kommer?
MclarenIIKompisen har en A700 och bad mig posta en fråga.
Han funderar på att byta upp sig till en A900.
Fotar mycket motorsport, samt lite smådjur och naturbilder.
Råd & tips mottages tacksamt. Framförallt hur den står sig som motorsportskamera.
Det som saknas i systemet för Sony är väl kanske en lägre upplöst sportkamera liknande D3/D700 med bättre hög-ISO-prestanda, högre FPS och bättre AF, men en sådan kanske inte behöver vara FF utan skulle möjligen kunna komma som en uppföljare till A700an, med sån där ny bakbelyst Exmor-R sensor och i övrigt förbättrad prestanda.Jag ville inte starta en ny tråd.. men när är det troligt att en uppföljare eller billigare variant kommer?
Brännviddsförlängning? Objektiven blir inte kortare när de används på en A900.Han kommer troligtvis sakna brännviddsförlängingen om motorsport och smådjur är motiven...
Brännviddsförlängning? Objektiven blir inte kortare när de används på en A900.
Att en A700 beskär bilderna redan i kameran kan man efterlikna i en A900; genom att använda ett objektiv för APS-C, genom att välja APS-C i en meny eller genom att beskära i efterhand i datorn. En A900 har pixlar så det räcker för detta.
Du använder alltså ett felaktigt uttryck trots att du vet att det är fel? Alla som skriver att brännvidden ändras gör mer skada än vad de hjälper och jag tror att vi är många som kommer att fortsätta protestera.Där kom den! Visste att någon skulle påpeka detta.
Om du tänker efter lite så inser du att bildvinkeln säger exakt vad objektivet får med medan 200mm inte säger något utan mer information (dvs storleken på sensorn/filmen). Är ordet "bildvinkel" så svårt att de flesta inte skulle kunna fundera ut vad det betyder? Hur många nybörjare som aldrigt ägt en småbildskamera tidigare har en känsla för hur mycket som bilden visar när de använder 200mm respektive 300mm?eftersom det är betydligt lättare att säga att ett 200mm objektiv motsvarar 300mm med en APS-C sensor än att säga att bildvinkeln förändras (vilket de flesta inte ens vet vad det betyder.)
Skärpedjupet påverkas inte av att den mindre sensorn beskär bilden.Sedan påverkas ju skärpedjupet också, men det är annan historia...
Du använder alltså ett felaktigt uttryck trots att du vet att det är fel? Alla som skriver att brännvidden ändras gör mer skada än vad de hjälper och jag tror att vi är många som kommer att fortsätta protestera.
Om du tänker efter lite så inser du att bildvinkeln säger exakt vad objektivet får med medan 200mm inte säger något utan mer information (dvs storleken på sensorn/filmen). Är ordet "bildvinkel" så svårt att de flesta inte skulle kunna fundera ut vad det betyder? Hur många nybörjare som aldrigt ägt en småbildskamera tidigare har en känsla för hur mycket som bilden visar när de använder 200mm respektive 300mm?
Skärpedjupet påverkas inte av att den mindre sensorn beskär bilden.
Om jag står på samma avstånd, använder samma brännvidd och bländare så blir det ingen skillnad i skärpedjup, det stämmer. Men det är en fullständigt meningslös jämförelse då utsnittet är annorlunda.
Precis. Det är alltså helt fel att skriva att skärpedjupet ändras när sensorstorleken ändras. Skärpedjupet ändras ju för att fotografen tvingas kompensera för den ändrade sensorstorleken genom byte av position eller brännvidd.Om jag står på samma avstånd, använder samma brännvidd och bländare så blir det ingen skillnad i skärpedjup, det stämmer.