Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
exakt eller snabb af fanns väl i A700 om jag inte minns fel.. Finns inte det i A900?

Jo, jo det finns, men man behöver aldrig gå ner på "sakta".
(Ska man vara ärlig så är det väl långsam och jättelångsam som är alternativen, men exakt blir det i bägge fallen)

Nej jag menade i allmänhet. Jag gillar inte när tillverkare, jag nämner inga namn, prioriterar snabbheten i AFen till den milda grad att man BARA får detta ISTÄLLET för att få skärpan rätt. Här skulle man verkligen behöva ett slö-läge, men det går inte fixa tydligen.

Men Sony skall bara tacka och ta emot, jag hade aldrig kört Sony om inte de andra märkena hade haft så hopplösa brister. Vissa hävdar att sony måste vara dubbelt så bra som dom andra för att kunna sno marknadsandelar. Jag hävdar att det räcker att att de är hälften så bra, så länge grejerna bara funkar.
 
Någon som har erfarenhet av dessa sändarna??? Eller någon annan som fungerar bra ihop med Sony.

http://cgi.ebay.com/CTR-301P-Wirele...ZCamera_Flash_Accessories?hash=item3ca8ff55d3

Kommer snart att investera i en(till o börja med) Sony HVL-F58AM till min A900 och vill då kunna ha möjligheten att köra blixten trådlöst.

Nej, har inte hållt på mycket med blixtar alls.

Annars finns det ju den nya lilla 20-nånting för runt 1500 som ser ut som en extern popup-blixt och som har trådlös styrförmåga till 58-an. Den ligger på min önskelista.

Nån som provat den?
 
Någon som har erfarenhet av dessa sändarna??? Eller någon annan som fungerar bra ihop med Sony.

http://cgi.ebay.com/CTR-301P-Wirele...ZCamera_Flash_Accessories?hash=item3ca8ff55d3

Kommer snart att investera i en(till o börja med) Sony HVL-F58AM till min A900 och vill då kunna ha möjligheten att köra blixten trådlöst.
Vet inte om du behöver en sändare, med min KonicaMinolta 7d kan jag låta den interna blixten trådlöst styra min externa blixt Sony HVL-F56AM, du bör kunna styra Sony HVL-F58AM blixten på samma sätt.
 
Nej, har inte hållt på mycket med blixtar alls.

Annars finns det ju den nya lilla 20-nånting för runt 1500 som ser ut som en extern popup-blixt och som har trådlös styrförmåga till 58-an. Den ligger på min önskelista.

Nån som provat den?

Grejen är den att jag vill inte ha/avända mig av en blixt på kameran dom gångerna jag ska köra trådlöst annars så verkar den lilla blixten riktigt smidig o bra.
 
...
HDR är helt ok, den pajar inget av grundfunktionen.
...
HDR är väldigt kul, förutsatt att den är ÄKTA. Det får man i Sony A5XX-kamerorna, men inte i Pentax K-7. Vad jag menar är att i A5XX-kamerorna så sker pixelmatchning innan bilderna slås samman, men så sker ej i K-7:an (kräver således stativ, och den tar 12 sekunder på sig för att bli färdig). Delbilderna i Sony-kamerorna tas inom 1/15 sekund, så även handhållna bilder är möjliga. Käckt!


...
Multiexponeringar med fokusbracketing för att öka skärpedjup kunde vara kul.
...
Kommer säkerligen. Läste om detta någonstans när Sony informerade om sensorutvecklingen.


...
WB-bracketing kunde kanske vara nåt?
...
Finns redan. Har det i A550:an (finns säkert i andra modeller också).


...
Mer flexibel auto-ISO funktion borde vara en barnlek att få till. Den i A900 börjar höja ISO-t vid för snabba tider och varför är det stopp vid 1600 och varför går det inte köra den i M? Kanske är det jag som läser manualen för dåligt?
...
Håller med. Det är en barnlek att få till. Skulle tro att allt som behövs är att Sonys ingenjörer får OK från sina överordnade till att implementera detta.


...
och extra-LV-sensor för att snabba upp LV-AF så man får tunnel-sökare istället är däremot finesser som jag föraktar.
...
Inte heller jag var intresserad av Quick LiveView när det begav sig, så jag valde en A200 istället för en A300 eller A350. Efter att nyligen ha fått chans att testa A550 i praktiken har jag dock FULLSTÄNDIGT ändrat uppfattning. Sonys Quick LiveView är i vissa situationer helt ovärderlig, faktiskt!


...
Tror inte displayen förvandlar sig till en vridbar en i första taget heller som tur är.
...
Nä, tror inte att du behöver vara rädd för att något sådant kommer att hända i brådrasket... :)


...
Men det är väl först och främst jpeggarna som de vill få ordning på antar jag. Finns ju ett behov om man säger...
Verkar troligt.
 
Nej, har inte hållt på mycket med blixtar alls.

Annars finns det ju den nya lilla 20-nånting för runt 1500 som ser ut som en extern popup-blixt och som har trådlös styrförmåga till 58-an. Den ligger på min önskelista.

Nån som provat den?
Du syftar på Sony HVL-F20AM (1.450 kr på Scandinavian Photo). Det är en liten, billig och smidig blixt som mycket riktigt behövs till A850/A900 ifall man vill IR-styra andra blixtar trådlöst, och slippa att låsa upp sin (eventuella) HVL-F58AM för att få den funktionen.
 
Du syftar på Sony HVL-F20AM (1.450 kr på Scandinavian Photo). Det är en liten, billig och smidig blixt som mycket riktigt behövs till A850/A900 ifall man vill IR-styra andra blixtar trådlöst, och slippa att låsa upp sin (eventuella) HVL-F58AM för att få den funktionen.

Lite fel att säga att HVL-20AM behövs för att köra trådlöst blixt med A850/900...finns som sagt radiosändare också...men visst det är en liten,smidig och väldigt praktisk blixt.

Verkar inte som någon har erfarenhet av sändaran som jag länkade till så det få väl blir till att köpa ett kit o se hur bra/dåligt det fungerar.
 
Lite fel att säga att HVL-20AM behövs för att köra trådlöst blixt med A850/900...finns som sagt radiosändare också...men visst det är en liten,smidig och väldigt praktisk blixt.
...
Det SKULLE ha varit fel ifall jag hade skrivit så. Men det gjorde jag inte... :)
Är synnerligen väl medveten om att man kan fjärrstyra via radio också (är elektronik-ingenjör och har byggt en och annan radiostyrning i mitt liv). Det var därför jag skrev:
"behövs till A850/A900 ifall man vill IR-styra andra blixtar trådlöst," :)


...
Verkar inte som någon har erfarenhet av sändaran som jag länkade till så det få väl blir till att köpa ett kit o se hur bra/dåligt det fungerar.
Ev. kan en medlem här, som jag tyvärr bara minns att han hette Paul, ha köpt en. Men annars är den ju inte så särskilt dyr att testa (i varje fall inte ifall du råkar tjäna lite kosing på ditt fotograferande).

Edit: Oooops! Nu var det jag som läste lite snabbt - när jag refererade till Paul trodde jag att du syftade på HVL-20AM. När det gäller honom så skulle han säkerligen inte ha köpt något no-name, utna
 
Verkar inte som någon har erfarenhet av sändaran som jag länkade till så det få väl blir till att köpa ett kit o se hur bra/dåligt det fungerar.
Det är rätt kontakt på sändaren så att den kan monteras på en kamera, men mottagarna har en konstig kontakt för blixten. Den ser ut som hållaren för en extrasökare på en kamera från 30-talet.
 
Det är rätt kontakt på sändaren så att den kan monteras på en kamera, men mottagarna har en konstig kontakt för blixten. Den ser ut som hållaren för en extrasökare på en kamera från 30-talet.

Inget konstigt med mottagarnas fäste för blixten..den passar både till Sonys och övriga kameratillverkares standardblixtfot.
 
Det SKULLE ha varit fel ifall jag hade skrivit så. Men det gjorde jag inte... :)
Är synnerligen väl medveten om att man kan fjärrstyra via radio också (är elektronik-ingenjör och har byggt en och annan radiostyrning i mitt liv). Det var därför jag skrev:
"behövs till A850/A900 ifall man vill IR-styra andra blixtar trådlöst," :)

Såg/kom på detta efteråt men då va det för sent att redigera/ta bort inlägget..ber om ursäkt Gunnar o visst har du rätt i det du säger....som sagt för min del så vill jag köra med radiosändare dom gångerna jag e ute efter att köra trådlöst.
 
Här var det lite läsning för er A850 A900 användare... Och för oss kanske mest som inte är "där" ännu..... :)

http://forums.getdpi.com/forum/showthread.php?t=11891

Jag köpte en a850 med 28-75/2.8 (Sony) för bara två veckor sedan och det här var ju trevlig bekräftelse på det köpet!!

Jag tänkte egentligen byta upp min 5D till 5D2 men har sneglat på Sony ända sedan A900 kom. Allmänt sett får A850/900 storstryk av 5D2. En bättre allroundkamera än 5d2 har jag svårt att tänka mig finns under 50.000. Sonykamerorna har dessutom riktigt dåliga brusegenskaper om vi skall vara ärliga.

Men trots detta så bytte jag system till Sony från Canon och det var egentligen bara en sak som avgjorde; bildkvaliten. Eller kanske mer rätt uttryckt; bildkaraktären. Alla kameror i den här prisklassen har bra bildkvalitet men den fina högdagerseparation som Sony A850/900 har är mig veterligen unik och jag gillar den verkligen. Bilderna blir fantstiskt "luftiga" (om man exponerar rätt och helst på mindre än 400ISO). Kombinerat med det fina dynamiska omfånget har bilderna potential att bli helt fantastiska och med en - som sagt - unik karaktär. Konstigt nog tycker jag inte att denna unika egenskap nämns så ofta (har bara sett det omnämnt i Luminous Landscapes tester)

Nu har jag beställt några objektiv till, bl.a ett Samyang 85/1.4. Ett objektiv med tydlig karaktär som det skall bli spännande att prova tillsammans med Sonyn.

/F
 
Flera Sonykameror har en speciell "levande" bildtyp anser jag.. Jag har sagt det flera ggr förr. Och blivit nerröstad direkt att "sådant går inte att se"..

Men ändå återkommer just detta åter igen och igen ifrån flera om just flera Sonykameror... Dvs..Det är "något" med bilderna som tilltalar.. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.