En A3-utskrift fungerar bra på 150 cm avstånd, blir tokpixlig på 30 cm avstånd ....
Detta ger 212.13 cm på en A2. Den ska alltså skrivas ut med sådan skitkvalitet att den blir tokpixlig på avståndet 42.43 cm. Då beter man sig alltså normalt, bra då vet jag.
(Lugn lugn)
Jag avser bara att försvara 24orna gentemot 12orna lite. Eller rättare sagt att förvara oss mång-pixel-förespråkare mot er andra.
Vissa har stört sej på hur siffrorna redovisas i vissa tester, att de utdragna ur sitt sammanhang inte säger ett skit osv. Det ämnet är ju redan behandlat, så låt mej störas lite av bokstäverna då istället.
Det konstateras på ett ställe att 24an faktiskt slår 12an ända upp till och med ISO1600. ISO1600!! Detta dög inte, det var inte tillräckligt bra. I nästa stycke tyckte man att denna prestanda var onödigt hög. Nu var den istället för bra, vilket inte var bra. Hur f-n ska tillverkarna göra för att göra den här killen nöjd? Och hujeda mej, bara det inte dyker upp framtidskameror som är ännu bättre, nä usch.
Ja det första är väl inte mycket att säga om, vid ISO3200 och uppåt vinner 12an. (Det vore väl konstigt annars)
Det andra däremot, att "de flesta" inte behöver.. Vid "normala" utskriftsstorlekar tittade på vid "normala" betraktningsavstånd så syns det inte.. Alltså är det dumt att 24 är så bra..
Hallå!!!
Det är en top-of-the-line-produkt. "De flesta" vill självklart inte ha såna. Den har inte T9, det går inte SMS-a med den, och försök ladda ner en mp3 med den. Har den ens Bass Boost? Självklart är den oduglig för dom flesta som ska köpa kamera. Är detta relevant?
Det kanske finns dom som inte vill nöja sig med "normala" utskrifter? Om man sitter med A2an i knät och låter blicken åka omkring ungefär som man gör när man kommer upp till en bergstopp och tittar ut över landskapet, gör man fel då? Det kan till och med vara bekvämt att ha bauta-utskriften i knät.
Jag menar det är väl UPPENBART att den riktar sig till folk som inte tycker det är kul med "normalt". Folk som faktiskt vill ha 24. Oavsett om man tjänar sitt levebröd på fotandet eller ej.
Sluta såga produkter för att de presterar som förväntat. Trafikmagasinet sågade en gång en Maserati för det var ett helvete att få in barnvagnen i skuffen. Jag störde mej då oxå. Nä den enda som sågar med stil är Hitler!
A2 är numera att betrakta som hemutskrivningsbart på bred front. Kvalitetsoptik har i decennier varit fullt kapabla att lösa upp mer än 24MP, det kan till och med en förespråkare för medioker fotoutrustning som Kenny R konstatera. Är man knäpp bara för att man vill kunna utnyttja sina objektiv fullt ut?
Det är inte högisobrus som hindrar oss att ytnyttja vår optik fullt ut, det är AA-filtrena. De lär vara kvar ett tag till i systemarna och det är fetpixlarnas fel.
Mera pixlar!!
(Jag var alltså inte ute efter att förlöjliga tannlers utförliga förklaring av vad som anses normalt)