ondjultomte
Aktiv medlem
Det tror jag visst den blir. Nikon har sin d700 som kostar typ 24000, varför skulle canon ta över 30 000 för sin....
TAlar vi 5DII så tror jag att den kommer vara billigast av alla FF modeller, om än marginellt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det tror jag visst den blir. Nikon har sin d700 som kostar typ 24000, varför skulle canon ta över 30 000 för sin....
Ja, verkligen. Jag tycker som nybakad D700-ägare att JPG-filerna är väldigt mjuka. Räknar man upp i ACR så får man avsevärt bättre skärpa, men inte nödvändigtvis bättre bildkvalitet.Att dra några långtgående slutsatser från dessa jpgbilder är lönlöst.
Ganska ofta, numera. Har man möjligheten till bra bildkvalitet vid höga ISO så vänjer man sig vid det.Hur ofta fotar du på ISO 3200/6400??
Är a900 tänkt att vara konkurent till 1dsmk3
är det inte snarare 5Dmk2 och D700?
Det känns mer relevant att jämföra dessa tre, a900, D700 och 5Dmk2 när den kommer
Jag har svårt att tro att Sonyn når upp till samma nivå även med vettig bilduppräkning
Han menar konvertering av raw-filer. Och för övrigt hatar jag de svenska uttrycken "räkna upp" eller "framkalla" raw-filer. En raw-fil konverteras från ett format till ett annat via en rawkonverterare. Så är det! ;-)Med risk för att blotta min okunskap med vad menar du med bilduppräkning?
Han menar konvertering av raw-filer. Och för övrigt hatar jag de svenska uttrycken "räkna upp" eller "framkalla" raw-filer. En raw-fil konverteras från ett format till ett annat via en rawkonverterare. Så är det! ;-)
Icke desto mindre tycker jag det låter fånigt i sammanhanget och om du minns tiden från början på seklet, du vet då när YARC, BB och FVU dominerade som raw-konverterare, så användes knappt ens begreppet 'develop'. Man talade om 'converting from raw files' och hur olika 'raw converters' uppvisade olika kvalitet. (I Sverige talade vi knappt om digitalkameror på den tiden och ännu mindre om raw-filer.) Du kan ju googla på 'raw converter' och 'råfilsuppräknare' eller vad du nu kallar det på engelska, så får du se hur många träffar du får.en rawfil räknas fram genom att beräkna sensordata ./. Själv använder jag ofta uttrycket räkna fram en bild, det är precis det som görs.
Nu kan man köpa en ny 1dsmk3 för 59000:- inkl moms (om man nu vill ha en sådan)
Var ligger priset efter Photokina???
Tack Sony och Nikon
Det här är klart intressant, jag tror den här hösten kommer bli spännande för alla som gillar 24x36-sensorer ... Eller ännu större
Sedan går det ju diverse rykten att Samsung också arbetar med en sensor i den storleken så kanske vi får med oss Pentax/Samsung på det tåget också.
Över huvud taget kan vi nog gissa att det mycket stora prispåslaget för större sensorer kan vara på väg att försvinna eller i alla fall minska drastiskt.
Även bland de ännu större mellanformatssensorerna verkar priserna vara på väg ner, både Sinar och Hasselblad har antytt möjliga kommande mellanformatare i prosumer-klass. Dessutom verkar MF-världen efter några år nu vara på väg att ta steget upp till större sensorer än de idag vanliga 36x48 ... Som Phase Ones 40x54-sensorer (hej Olympus, där har ni 4:3 eller Leafs 36x56.
BTW, Mikael, var har du sett 59000 kr? I Sverige?
det ligger en annons på blocket från en fotohandlare i Borlänge, alla som har kameran i lager känner sig nog lite stressade inför vad som komma skall från Canon.
Ja hellre en redig manlig dyngrep än fjolliga saker "på Sture" i alla lägen..
Av erfarenhet från mina två tidigare Sonykameror förväntar jag mig att Adobes RAW-konverterare lär prestera klart bättre på de flesta områdena än Sonys egna lilla hack.
Det är exakt samma "råfilsuppräkningsmotor" i Camera Raw som i Lightroom.Menar du Lightroom också? Den uppfattningen är väl omstridd?
Det är exakt samma "råfilsuppräkningsmotor" i Camera Raw som i Lightroom.
A900 har en klart fjollig top display.