ANNONS
Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Att dra några långtgående slutsatser från dessa jpgbilder är lönlöst.
Ja, verkligen. Jag tycker som nybakad D700-ägare att JPG-filerna är väldigt mjuka. Räknar man upp i ACR så får man avsevärt bättre skärpa, men inte nödvändigtvis bättre bildkvalitet.

Hur ofta fotar du på ISO 3200/6400??
Ganska ofta, numera. Har man möjligheten till bra bildkvalitet vid höga ISO så vänjer man sig vid det.

ISO 11200, f/1,8 och 1/45 sekund med Nikon D700 och Sigma 20/1,8: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0088.jpg

Ingen luminansbrusreducering, uppräknad i ACR. Det ser ut ungefär som ISO 1600 med min förra kamera; D200. Visst hade jag kunnat åtminstone fördubbla slutartiden, men oj vad trevligt det är att kunna plåta i "available darkness" som de engelskspråkiga säger:-D

Jag har svårt att tro att Sonyn når upp till samma nivå även med vettig bilduppräkning (med tanke på de bilder vi sett hittills), men det är väl heller inte två kameror som bör jämföras rakt av. Vill man ha hög upplösning och använder låga ISO så är D700 antagligen ett sämre val, och vice versa.

Är a900 tänkt att vara konkurent till 1dsmk3
är det inte snarare 5Dmk2 och D700?
Det känns mer relevant att jämföra dessa tre, a900, D700 och 5Dmk2 när den kommer

Med tanke på prestanda känns det som att siktet ligger på 1Ds mkIII, även om priset ligger mer i nivå med d700 och 5d.
Det bästa med det angivna priset för a900 är att canon förmodligen blir tvungna att ta ner 1Ds i pris (öka antalet pixlar till 24 borde gå lätt, bara att göra en ff-variant av sensorn i 50d) eller ge uppföljaren till 5D prestanda i nivå med 1Ds (det är ju ganska osannolikt).

Med risk för att blotta min okunskap med vad menar du med bilduppräkning?
Han menar konvertering av raw-filer. Och för övrigt hatar jag de svenska uttrycken "räkna upp" eller "framkalla" raw-filer. En raw-fil konverteras från ett format till ett annat via en rawkonverterare. Så är det! ;-)

Han menar konvertering av raw-filer. Och för övrigt hatar jag de svenska uttrycken "räkna upp" eller "framkalla" raw-filer. En raw-fil konverteras från ett format till ett annat via en rawkonverterare. Så är det! ;-)

en rawfil räknas fram genom att beräkna sensordata , hur denna estimering går till beror på vilken raw "framkallare" du använder och styrs av metadata om bla färgfiltrets utformning, eftersom det också sker interpolering där det med hjälp av dessa RGB värden räknas fram nya värden så kan även räkna upp vara ett bra alternativ.Den sk decorderingen sköts olika bra i raw programmen genom beräkningar.

Själv använder jag ofta uttrycket räkna fram en bild, det är precis det som görs.

Senast ändrad:
Nu kan man köpa en ny 1dsmk3 för 59000:- inkl moms (om man nu vill ha en sådan)
Var ligger priset efter Photokina???
Tack Sony och Nikon

en rawfil räknas fram genom att beräkna sensordata ./. Själv använder jag ofta uttrycket räkna fram en bild, det är precis det som görs.
Icke desto mindre tycker jag det låter fånigt i sammanhanget och om du minns tiden från början på seklet, du vet då när YARC, BB och FVU dominerade som raw-konverterare, så användes knappt ens begreppet 'develop'. Man talade om 'converting from raw files' och hur olika 'raw converters' uppvisade olika kvalitet. (I Sverige talade vi knappt om digitalkameror på den tiden och ännu mindre om raw-filer.) Du kan ju googla på 'raw converter' och 'råfilsuppräknare' eller vad du nu kallar det på engelska, så får du se hur många träffar du får.

Det är mycket i vår omgivning som tar matematiken till hjälp för att utföra olika aktiviteter utan att vi för den skull explicit talar om den numeriska hanteringen i processen. Vanligtvis brukar man använda en mer alldaglig benämning, såvida man nu inte har något sorts behov av att skryta med hur duktig man är som förstår hur det fungerar rent matematiskt. Men något sådant behov har du väl inte?

Men var och en får kalla själva omvandlingsprocessen från ett filformat till ett annat precis vad de vill, men det är ju bra att använda benämningar som folk förstår, vilket inte var fallet ovan med din benämning. Fast nu kanske vi gled väl långt från ämnet i tråden...

jisses. vem är du?

bry dig inte, använd vad du tycker är bäst. exv konvertera.
själv använder jag gärna räkna fram.

Nu kan man köpa en ny 1dsmk3 för 59000:- inkl moms (om man nu vill ha en sådan)
Var ligger priset efter Photokina???
Tack Sony och Nikon

Det här är klart intressant, jag tror den här hösten kommer bli spännande för alla som gillar 24x36-sensorer ... Eller ännu större :)

Sedan går det ju diverse rykten att Samsung också arbetar med en sensor i den storleken så kanske vi får med oss Pentax/Samsung på det tåget också.

Över huvud taget kan vi nog gissa att det mycket stora prispåslaget för större sensorer kan vara på väg att försvinna eller i alla fall minska drastiskt.

Även bland de ännu större mellanformatssensorerna verkar priserna vara på väg ner, både Sinar och Hasselblad har antytt möjliga kommande mellanformatare i prosumer-klass. Dessutom verkar MF-världen efter några år nu vara på väg att ta steget upp till större sensorer än de idag vanliga 36x48 ... Som Phase Ones 40x54-sensorer (hej Olympus, där har ni 4:3 :) eller Leafs 36x56.

BTW, Mikael, var har du sett 59000 kr? I Sverige?

Det här är klart intressant, jag tror den här hösten kommer bli spännande för alla som gillar 24x36-sensorer ... Eller ännu större :)

Sedan går det ju diverse rykten att Samsung också arbetar med en sensor i den storleken så kanske vi får med oss Pentax/Samsung på det tåget också.

Över huvud taget kan vi nog gissa att det mycket stora prispåslaget för större sensorer kan vara på väg att försvinna eller i alla fall minska drastiskt.

Även bland de ännu större mellanformatssensorerna verkar priserna vara på väg ner, både Sinar och Hasselblad har antytt möjliga kommande mellanformatare i prosumer-klass. Dessutom verkar MF-världen efter några år nu vara på väg att ta steget upp till större sensorer än de idag vanliga 36x48 ... Som Phase Ones 40x54-sensorer (hej Olympus, där har ni 4:3 :) eller Leafs 36x56.

BTW, Mikael, var har du sett 59000 kr? I Sverige?

det ligger en annons på blocket från en fotohandlare i Borlänge, alla som har kameran i lager känner sig nog lite stressade inför vad som komma skall från Canon.

Ja hellre en redig manlig dyngrep än fjolliga saker "på Sture" i alla lägen..

A900 har en klart fjollig top display.

Sen är det alltid lite kul att reta en del lantisar som inte har fattat att för de flesta stockholmare är Stureplan bara ett torg som utmärker sig mest för att vara ett riktigt trafikinferno. De flesta vettiga infödda stockholmare undviker att sitta på restaurang vid en trafikkorsning eftersom de känner stan bättre än lantisarna och vet var det finns trevligare platser.

Det är en helt annan sak med alla inflyttade lantisar. För dom har "Lantistorget" helt obegripligt blivit någon form av hot spot. Jag har tänkt lite på detta fenomen och kommit fram till att det måste blivit så populärt bland inflyttade lantisar och lantisar på besök, för att man just där förmodligen har störst sannolikhet att träffa på andra lantisar, än på något annat ställe i stan. Förmodligen är det så att man känner sig lite mer hemma i ödsligheten med folk man känner. Inget fel i det! Synd bara att man hamnar så snett helt i onödan och missar det som är bättre!

Visst kommer det säkert en del folk till "Lantistorget" från förorten också. Åker man rakt norrut från "Lantistorget" så kommer man ju raka spåret till Lidingö!

Senast ändrad:
A900 har en klart fjollig top display.

Lika fjollig som på Dynax 9:an som har en likadan?....den mest manliga autofokuskamera som någonsin byggts! Här pratar vi rostfritt.....ingen j-la fjollig lättmetall ;-)

Jag ser härligt släktskap i formgivning mellan nämnda Dynax 9:a och A-900:an :)

För övrigt....finns det olika grader av Ståkkhålmare???...den ena 08:an är väl den andra lik....fjollträskare allihop!!! ;-)

// Matti (stolt lantis ;-)

Senast ändrad:
Inte så många som talar om Live preview här, bra verktyg som spar tid för de som jobbar med foto.

"
With 24mp, only 5fps and ISO 6400 top, I think Sony intended this dSLR to be more of wedding/studio/fashion show rather than sport photography. In these kind of situation lots of thing remain stable like lighting, etc. Picture this in church you take an intelligent preview, change the setting to your taste then shoot with minimal pp afterward. I think it is potentially a time saver.

Moreover I believe that you need to take it with correct exposure/color balance as possible. Sure you can tweak in RAW but there is limitation on what you can tweak. For example you can't simply upped the exposure without penalty like noise. You also can't recover detail that is loss by wrong exposure.

I think this is very nice feature that can save time and picture. Simply a feature that can only be thought by photographer rather than engineer.

Don't view it as tools to check for DOF (this is indeed vary lots depending on the lens we use, distance to subject, etc). But if you think about thing like exposure, color balance then this is indeed good feature to have. Especially when you shoot JPEG exclusively that is even has less room to tweak.
"
från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=29276522

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar