Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får vara tydlig med vad du menar, det som skiljer mellan d3x och 900 kan vara exv RGB färgfiltret vilket också har diskuterats på dpreview.
Det som OCKSÅ skiljer är omhändertagandet av signalhanteringen efter A/D omvandlarna som sitter på sensorn.

Källa Joakim, SHEEHY EMIL MFL på dpreview

Precis...det är ju bara till att kolla på hur stor marknadsandel Nikon har...skulle Nikon dra sig ur samarbetet med Sony o börja tillverka sensorer på egenhand så skulle det innebära en jätteförlust för Sony...Sony lär inte på något plan tjäna på att hålla i bromsen för dom som köper sensorerna av dom.

Vänd på det och fundera istället lite över om Sony istället skulle dra "åt kranen" och inte skeppa några sensorer alls till Nikon än att Sony skulle få ett lågt kapacitetsutnyttjande. Det skulle jag om jag var Nikon vara betydligt svettigare över. På kort sikt skulle det vara en större katastrof för Nikon än Sony även om det säkert skulle kunna få även Sony i gungning på lite längre sikt. Det här är väl en "win win business" så länge Nikon inte känner att de missgynnas och får vänta på det bästa järnet om Sony skulle vika det för sina egna modeller. Det kanske är därför Sony ofta hittills visat sig vara tvåa på sina egna skapelser. Det här avtalet kanske t.o.m. håller tillbaka Sony lite av rent strategiska orsaker.

Sensorytans 24*36 skulle jag vilja likna med grunden på ett hus. Sedan bygger Sony vidare på sitt sätt, Och Nikon bygger vidare på ett annat sätt, och helt klart bygger Nikon bättre, deras D3s är ju också nästan dubbelt så dyr som Sonyn, Men vad jag förstått så har bättre Rawhanterare gjort att A900 är nästan lika bra på högiso som D3X, men den i sin tur är nästan 3ggr så dyr. Att sedan Nikon är jpeg-mästare och klarar bruset bättre där. Nu har D3s en 12Mp sensor och skall väl inte jämföras med 24,5 Mp. /Bengt.

Vänd på det och fundera istället lite över om Sony istället skulle dra "åt kranen" och inte skeppa några sensorer alls till Nikon än att Sony skulle få ett lågt kapacitetsutnyttjande. Det skulle jag om jag var Nikon vara betydligt svettigare över. På kort sikt skulle det vara en större katastrof för Nikon än Sony även om det säkert skulle kunna få även Sony i gungning på lite längre sikt. Det här är väl en "win win business" så länge Nikon inte känner att de missgynnas och får vänta på det bästa järnet om Sony skulle vika det för sina egna modeller. Det kanske är därför Sony ofta hittills visat sig vara tvåa på sina egna skapelser. Det här avtalet kanske t.o.m. håller tillbaka Sony lite av rent strategiska orsaker.

Sonyteknikarna måste väl ha dissikerat en typ Nikon D3, och varför inte också en MK2:a. Är det patentskydd som hindrar eller vad tusan beror det på. Så pass kunniga bör väl Sonyfolket vara så dom fixar det.

Om vi tar det från början: Personligen tror jag att det nuvarande läget mellan Sony o Nikon är en relativt lycklig symbios för båda. OM det vore lönsammast för endera parten att hänga av den andre skulle det redan skett. Nikon är jämfört med Canon och Sony ett litet företag.

Ang sensorer: Alpha 100 samma sensor som Nikon D200, Pentax K10D och dess tvilling Samsung GX10.

Alpha 700 har samma sensor som Nikon D300
Alpha 900 har samma sensor som Nikon D3x

Redan Nikon D200 tog bättre hand om signalen från sensorn än Alpha 100. A100:an visade ett ganska besvärande grundbrus redan vid iso 200-400.

Samma sak med A700 vs D300.

Mindre tydligt, men fullt märkbart med A900 vs D3x där skillnaden i exv brus blir tydlig efter iso 800. Den interna omvandlingen analog/digital hanteras på annat sätt i Nikonkamerorna.

Mikael pekar ju även på skillnad i filter. Nikons interna mjukvara tillåter 14 bitars rawfiler.

För slutresultatet (extern programvara) finns, enl min mening ingen riktigt bra rawkonverterare för A900. Sonys egen dedicerade är inte speciellt vass. ACR fixar A900:ans stora rawfiler rätt hyfsat, men när det gäller förhållandet brus/detaljering vid högre iso kan den inte mäta sig med Nikons dedicerade Capture NX.

Personligen gör det mig inget då jag mest använder A900 på basiso och strax däröver. Där är den jämbördig i DR med D3x och Canons 20+ mp- kameror.

Ett problem med det resonemanget är ju, som det ser ut idag, att en mycket stor del av (de större) Sony-sensorerna som säljs, sitter i en Nikon. Kan den egna försäljningsvolymen som i så fall blir kvar, bekosta Sonys FoU-kostnader att "ösa järnet" på egen hand? Sony är inte dummare än att de förstår vem det är som säljer de större Sony-sensorerna...

Det är klart Sony vill sälja sensorer (Kanske/troligen hellre än bygga systemkameror).. Klart bekymersfriare samt mindre marknadsföringstrixande.... Har jag sagt nått annat? Nikon/Sony har en slags balans där båda parter tjänar på samarbetet tror jag.... Har i alla fall gjort som så..

Men..

Då Sony ser att det kommer hot om att sensorförsäljandet skulle sluta via egen tillverkning från sensorköparnas sida eller annan leverantör väljs så är en egen line med systemkameror ett bra sätt att sätta lite press att bibehålla den balansen .. Och inte så lätt för sensorköparna lämna "båten" och släppa loss en stor motståndare fritt.....

Och jag är 100% övertygad att Sony kan bygga en värstingkamera OM dom vill när som helst.. Om den inte redan finns till o med... Men vi får se den dagen om Nikon väljer gå egen väg.. Då får vi se vad som sker... Det är garanterat ingen slump att Sony hela tiden ligger där lite bakom varje kameramodel... Och med A550 klev fram en bit och sätter press via visa "vi kan om vi vill"...

Sony kan säkert bygga en "värstingkamera". Hur nu en sådan ska definieras. Det har man väl egentligen redan gjort med A900 efter dagens standard. Förutom vissa brusbegränsningar är den i samma fack som Canons och Nikons prestigemodeller och har därtill en par finesser utöver vad dessa har.

Men om man med värstingkamera menar en som klarar allt och slår alla andra märken ur brädet fordras mer än bara en prestandakamera. Då tänker jag inte på LV/filmmöjligheter i första hand utan på bristenkvantitetsmässigt av riktigt högklassig optik.

Visst, man har ett antal objektiv som är i total världsklass och t o m ledande i ett par avssenden. Men det saknas riktigt långa, ljusstarka teleobjektiv, ljusstarka fasta vidvinklar. Man ståtar egentligen med en handfull otroligt bra Zeissgluggar i Sonykläder, men inte så mycket mer. Och en värstingkamera blir inte billig. Den måste kunna användas av yrkesverksamma fotografer i större mängd för att löna sig.

och här kommer vi till ett dilemma ytterligare: Service på plats vid de stora evenemangen. Finns knappt ens ett serviceställe i Sverige idag man kan skicka sin kamera till för att få den justerad, rengjord eller reparerad inom rimlig tid. har ligger Canon och Nikon ljusår före.

Sedan är Sony inte speciellt kvicka med firmwareuppgraderingar eller att utveckla rawkonverterare.

För att överhuvudtaget kunna sjösätta en värstingkamera måste den ha tillräckligt stort vatten att sjösättas i (dålig aforism). Och dessförinnan måste ett gott rykte byggas upp, synlig service finnas.

Man kanske får nöja sig med att vara nummer 3 i världen inom detta segment heklt enkelt och bygga underifrån med instegsmodeller som är tillräckligt bra för att vinna marknadsandelar. Finessmässigt har man väl redan lyckats ganska bra med de billigare kamerahusen. Men jag gillar inte att de "plastat" till dem på det viset som skett. Och ersättaren för A700 som väntar på sig är en black om foten när Nikon har sin D300s och Canon sin 7D.

Hur det än är med "Snikon" och deras samarbete så skulle jag lätt vilja äga en A850 A900.. Vikken kamera det är att bara hålla i... Och tar Sony in A550 teknik i en sådan A7?? A8?? A9?? kamera så blir det i mina ögon sett en värsting...

Fattar inte varför Sony egentligen skulle ens bygga vidare på en slags Canikon nr 3 för..? Hoppas dom bygger sin egen väg i stället.. Jag kan garantera att INGEN utav Nikon eller Canons motsvarande kameror som min A550 kan användas så enkelt och fotomässigt bra.. Ingen.. Dom är som fotoverktyg helt enkelt för "dumma" för kunna jämföras...Och detta helt pga Sony´s Live view...

Jag såg bara nu i helgen hur min kamera fullkomligt briljerar i praktiken då det skall fotas på mässa där tid och folk gör fototillfällena besvärliga... Inte någon med Canikon eller Sony A850 eller A900 kan ens tävla till hälsenorna med en A550 i sådan tillfällen.. Live view och besvärliga vinklar är A550 helt enkelt en klass för sig själv.. Så tänk om Sony fattar sådant och bygger vidare på funktionella användarsaker och skiter i tävla med Canikon på deras planhalva.. Då tror jag Sony kan vinna mycket mark...

A7?? A8?? A9?? med live view och HDR osv osv... Mumma det... Och den fotograf som inte hajar användarfördelarna med denna typ av kameror är parkbänksittande då moderna fotograferna åker 8or runt dom med sina bilder i vinklar där Canikoner inte har en chans vid snabba bildtagningar för repotage tex...

Ja, LV-tekniken man lagt in i ett par modeller, typ A550 är förnämlig.
och du har nog rätt i att Sony bör gå sin egen väg. Finns ingen anledning att försöka kopiera de för tillfället marknadsledande märkena.

Själv tror jag mycket på exempelvis Panasonics ideer. De gör saker och ting utan att snegla för mycket på andra.

Att Sony skulle bygga en supermodell med så oväntad, och totalt nydanade teknik, att ett antal miljoner yrkesmänniskor skulle kasta Canikonerna i papperskorgen, och likt dreglande hundar kasta sig över den nya supersonyn, det tror inte ens Fagerlund på. (var har han tagit vägen) Det räcker så himla gott att sony bara bygger ett antal riktigt bra kameror, men det bör väl räcka med 6st insteg+ kameror, hoppas en modern A700 kommer nån gång. Sedan vore roligt om sony kunde väcka den gamla fina V3-kompakten till liv i lite modernare tappning så klart./ Bengt.

Att Sony skulle bygga en supermodell med så oväntad, och totalt nydanade teknik, att ett antal miljoner yrkesmänniskor skulle kasta Canikonerna i papperskorgen, och likt dreglande hundar kasta sig över den nya supersonyn, det tror inte ens Fagerlund på..

Inte jag heller.. Men dom skulle likt parkbänksittande gubbar som snackar minnen och intala varandra att Canikon är bäst och samtidigt se moderna nytänkande fotografer tjäna stålar på bilder Canikonanvändarna inte ens kan ta utan krypa runt eller chansa ..eller inte hinna med att ta då Sonyanvändande kameraanvändare tog sina bilder snabbt o enkelt med sina live views.. samt från mer spännande vinklar..... Om Sony bygger en Super A9XX på steroider med A550 funktioner vill säga...

Jag har aldrig fattat varför man inom press tex står med kamerorna över huvuden och vinglar totalt okontrolerat för då man kan ta bilder kontrolerat med redan en Sony A550 utan problem..Och det spåret hoppas jag Sony fortsätter på även uppåt i sina serier... :)

Jag har aldrig fattat varför man inom press tex står med kamerorna över huvuden och vinglar totalt okontrolerat för då man kan ta bilder kontrolerat med redan en Sony A550 utan problem..

Det var "bättre" förr när man på Nikon F3 (och kanske andra) kunde ta loss spegelhuset och vända kameran uppochned ;-)

Jo, fast man tog förstås inte loss spegelhuset utan prismasökaren. :)

Min första enögda spegelreflexkamera var en Edixa med ljusschaktsökare. Där var det bara att öppna den och vända den upp-och-ned ovanför huvudet.

Men visst har du rätt. mayro! A550 är naturligtvis MYCKET bättre. Dess LiveView-skärm är mycket större, tydligare och ljusare än den lilla småbildsmattskivan i forntidens Pentax, Edixa, Nikon etc.

En annan reflextion som jag ser är när dom testar dom så populära långzoomarkamerorna, den modell av dessa kameror som saknar vinklingsbar monitor, får för det mesta mycket skarp kritik, så inom denna kategori av kamera anses vinklingsbar monitor väldigt värdefull. Så osökt undrar man varför inte en så kallad pro-kamera får det. När Foto testade nya Canon G11 så haglade lovorden över den vinklingsbara monitorn, även bildexempel var med som demonstrerade dess förnämlighet, att man inte behövde stå på knä när man fotade ankor för backen var så skitig. Det var inte nog med det, utan vid makrofoto med kompakter, användes G11 på flera bilder med monitorn utvikt. precis som jag påtalat tidigare, och som flera på tråden inte upptäcker. Så skrivs det på ett helt annat sätt, ett helt enkelt förnämligt utstuderat reklamavsnitt av G11 som verkligen lyfter fram fördelarna, att monitorn sedan är mindre och har halva upplösningen av A550 monitorn, den är jätte bra för det, serietagningen är tillika förskräckligt dålig, 1,5 b/s. ganska intressant att studera dessa fenomen, vid G11 testet används en annan mera pro-aktig syn och orden väljs med omsorg. Men jag som enkel amatör tas inte på allvar som genomskådar dessa finurliga tvetydigheter som man ser gång på gång. att betänka också är att G11 kostar 7000Kr, en Sony A200 får man för 3900Kr den är bara ca;140 gram tyngre./Bengt.

Skriver väl om då....

Foto.. Tidningen som trycker sina gamla kameratester i repris utan påpeka att nya startseriekameror är ofta lika bra som gamla toppkameror.. Eller faktiskt också bättre..

Men dom hjälper ju oftast Canikonerna bli av med sina gamla kameror och samtidigt båsa in begköparna i "rätt bås".. Jag kallar snudd sådant sätt att trycka tester i repris utan upplysa om att dom gamla "vinnarna" inte ens ofta hänger med en modern startseriekamera för falsk info.. I alla fall för ej upplysande info. Eller döljande av viktig info..Och detta sätt att trycka ut tester i repris utan med ett ord ge viktig info är inte första gången heller... Bedrövligt anser jag..

Och deras fotorepotage.. Vikket skit.. Nu senast i blaskan jag fick i julas så ver det nån i mina ögon sunkfotograf som fotat med hjälp av en ficklampa för få "spännande ljus".. Flera sidor dessutom med obegripliga skitbilder... Men men Sådan dynga anses ju vara bra foto.. Uppmärksammat blev det i alla fall..

Sorry min halvsura komentar...Men Foto är verkligen ett botten-napp

Senast ändrad:
Skriver väl om då....

Foto.. Tidningen som trycker sina gamla kameratester i repris utan påpeka att nya startseriekameror är ofta lika bra som gamla toppkameror.. Eller faktiskt också bättre..

Men dom hjälper ju oftast Canikonerna bli av med sina gamla kameror och samtidigt båsa in begköparna i "rätt bås".. Jag kallar snudd sådant sätt att trycka tester i repris utan upplysa om att dom gamla "vinnarna" inte ens ofta hänger med en modern startseriekamera för falsk info.. I alla fall för ej upplysande info. Eller döljande av viktig info..Och detta sätt att trycka ut tester i repris utan med ett ord ge viktig info är inte första gången heller... Bedrövligt anser jag..

Och deras fotorepotage.. Vikket skit.. Nu senast i blaskan jag fick i julas så ver det nån i mina ögon sunkfotograf som fotat med hjälp av en ficklampa för få "spännande ljus".. Flera sidor dessutom med obegripliga skitbilder... Men men Sådan dynga anses ju vara bra foto.. Uppmärksammat blev det i alla fall..

Sorry min halvsura komentar...Men Foto är verkligen ett botten-napp

Forumen är ju till för att uttrycka åsikter. I rättvisans namn stod det väl att många gamla kameror fortfarande var "ett klipp" att skaffa med vissa reservationer. Men också att utvecklingen sprungit ifrån dem.

Må vara hur det vill med det, jag är också ganska trött på dessa sidutfyllnadstester som är årligen återkommande. Men den som är intresserad av dem kan ju läsa sig till under varje kamera de specar som gäller och dra sina slutsatser. Jag ids inte göra det längre för jag har rätt bra koll på de dslr som tillverkats och testats under de senaste 10 åren.

Där fanns även i "ledaren" intill ett sakfel. Gällde den första riktigt användbara dslr-kameran Nikon D1. Stod att den hade 1,3 mp istället för 2,7 och var långsam. Tja om 4,5 bps är långsamt så var den väl det. Men den ledde hela dslrmarknaden under 2 år. Antar att artikeln var skriven i all välmening för att ge ett perspektiv på utvecklingen.

men som sagt var: Jag avstår gärna dessa upprepningstester.

Däremot ang ficklampsfotografer och andra du ondgör dig över så är ju smaken som akterkastellet.

Jag tyckte inte heller att bilderna med ficklampsljus var så häftiga precis, men jag tycker däremot att det är jätteviktigt och intressant att det verkligen skrivs om och presenteras alternativa sätt att fotografera. FOTO har ju presenterat ett i mitt tycke stort urval av fotografer och deras alster som varit mycket berikande. En del bilder har varit lysande och man får även en inblick hujr fotografen har arbetat för att få fram dessa bilder.

Gilla det eller inte, men den dagen FOTO slutar presentera alternativa fotografer och fotostilar kommer jag inte att läsa den. För då kommer den att bli en vanlig lkriktad testtidning bland alla andra.

Att det sedan då och då kommer in bildsamlingar av fotografer vars stil man tycker är dålig plus en lång artikel om dem får man aceptera.
D v s ta det goda med det onda.

Så att kalla deras fotoreportage jämns över för skit tycker jag är för onyanserat. Om du vill påverka innehållet på ett konstruktivt sätt så skriv en insändare till FOTO om hur du vill att tidningen ska vara. Ingen tidning har råd att inte lyssna till sina läsares åsikter på sikt.

MVH//Lennart

Ok..

Jag kan förstå att smaken är som baken.. Men jag har väl haft oturen att enbart köpt eller fått tidningen Foto just då dom haft knepiga fotorepotage kanske.. Därför alla ex jag tittat i har i stort sett varit bara superknepiga sådana repotage.. Och detta sista med ficklampsljus vara bara för mycket...

Men men. Jag är nog för outbildad för förstå sk "god konst då den är som bäst". Därför ju konstigare saker folk produserar ju bättre konst anses det ju vara..

Kanske är jag dessutom less på att just allt detta tramsande runt "alternativa" saker som Sverige är så förbaskaskat fullt utav..

Men...Man behöver inte köpa "Foto".. Men jag fick den i julklapp.. Själv köper jag inga kameratidningar .. Jag betalar inte för (bias)blaskor med osaklighet samt tester utan nyanser och kvalitet... Och skribenter "hänger" ju här på forumet många utav dom så dom vet nog mina tankar samt åsikter till 100%... Så jag behöver nog inte skriva nått extra brev till dom...

Jaja.. Nu får dettta vila.. Jag bara såg tillfället att skriva av mig nått som retat mig ända sedan jag fick den blaskan i julas.. Den ligger ju på muggen så den kommer ju fram då och då och påminner mig.... Får kasta den i stället...men va sjutton.. Då saknar man den för man inte har nått att svära över kanske..

Fast. Om jag studerar dom där knäppa bilderna en tag till kanske jag lär mig gilla dom samt bli lite kutiverad samt fotokonstinspirerad.. :-/

:) :) :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar