Några till.
Den nya 24/2.0 från Zeiss som dom visade på PMA-mässan i helgen. Mycket snygg. Troligtvis är den även bra, det är inte första vidvinkeln som Zeiss byggt. Får se vad den får för pris.
Sen har vi 70-400 som ska vara bra, inte om man läser just svenska test-tidningar kanske, men det kom vi överens om att vi inte skulle ju.
135/1.8 är en fin bit hårdvara. Ska man köpa den ny, och det måste man kanske, den har inte funnits så många år, så skicka efter den från utlandet, svenska priset ligger nästan på det dubbla av någon anledning.
Sigmas 50/1.4 är det väldigt mycket glas i. Trevligt med mycket glas tycker jag. Optimerad för användning på stora bländare.
Samyang 85/1.4 verkar kul. Helmanuell visserligen, men sägs vara välbyggd mekaniskt och kostar bara 3000 spänn.
500mm spegeltele med AF. För smygfoto i bra ljus måste den vara svårslagen. Tjejen 100 meter bort lär inte fatta att det är henne du siktar på med den lille gluggen. Hegethorns har en beg till salu nu vet jag. Har funderat på den lite faktiskt. Får se hur jag gör.
Dom visade även upp en 500/4.0 nu men det känns som mer show-off. Ska man bränna typ 100000 på ett tele vill man nog ha ett etablerat märke för andrahandsvärdets skull.
Inbyggda antiskaket talar ju också för de ostabiliserade fasta Sigma-telena, men de har gamla skruvmotorn på Sony-varianterna, och så var det ju det här med andrahandsvärdet..
Rykten om ersättare till A900-an fanns det redan innan A900 fanns. A900 är nog discontinued redan men A850-an finns kvar och är ju mer prisvärd. (Vill man ha massa fps köper man Nikon.) Har ingen aning om hur många beg-A900 som ligger ute på annons.
Dom visade en hoper nya hus nu men det var nog ingen FF någon av dem. Men det kommer ju FF-gluggar fortfarande, så dom har nog inte gett upp FF än, trots att A900 fått utstå mycket spä för sitt brus.
Det har ryktats om ny firmware till A900/850 länge, men det har ännu inte kommit någon.
/Också pryltok.