Hmm menar du att AF på A900 är slö? Imho så beror det mest på vilken glugg som sitter på, t.ex. CZ 24-70 är toksnabb...
Självklart är det mycket objektivberoende nuförtiden när motorn sitter däri. Med slö menar jag slö med en skruvdriven 135/1.8 och då i jämförelse med de snabbaste kombinationerna i samma generation och prisklass.
När du säger toksnabb, vad jämför du med då?
Menar du toksnabb från en punkt till en annan som står still, eller följande AF?
Snabbheten i att låsa på ett föremål med bra kontrast som står still är nog den egenskapen som är mest objektivberoende. Man vet vart man ska - full fräs dit. Men att hänga med att hålla AF låst på ett kontrastvariabelt föremål som lever fan hursomhelst måste vara mer ansträngande för huset som ska ta beslut om vad som ska göras. På den här punkten ligger nog Sony lite efter. Enligt hörsägen så är A900 bara något lite bättre på detta än 5D2, vilken ska vara klart sämst i klassen.
Fotade lite inne-friidrott i helgen i ljus som krävde sisådär 1/400 på f/2.0 och ISO1600. Bilderna i slutet på eldskurarna var de som blev bäst, trots att det var där relativa farten var som högst, dom sprang alltså mot mej. Detta är väl naturligt eftersom kameran då fått tid på sig att räkna ut vilken fart det går i så att säga. 60-metersstarten är svårast, första och andra bilden efter skottet blev aldrig bra, men sen kom AFen ifatt. Hade jag dragit upp ISOt så jag hade kunnat få upp skärpedjupet lite, vilket hade hjälpt, men att dra upp ISO på en A900... :-/
I dagsljus går det bättre. Har fått måsar i luften ganska skarpa utan problem.
Det är trevligt att det börjar komma gluggar som fokuserar fort även till Sony. Fler än du har berömt 24-70 för detta. Det kommer väl ett långtele snart, som kanske inte går att betala, men det blir ändå intressant och se om den hänger med dom andra i snabbhet. Användbarheten hos ett långtele är ju nästan mer beroende av AF-snabbhet än antiskak och rå skärpa.
Själv är jag lite sugen på Sigmas 500/4.5. HSM-varianten sägs vara rättså rapp. Får vi samma snabbhet med skruvdriften tro? Dumt att vi som får antiskak med de gamla ostabiliserade sigmorna inte får HSM-en.
Ska man vara lite förståndig så går man väl över till annat märke på just tele-prylarna. Men det är roligare att vara fanboy än förståndig, så jag satsar nog på ett 70-300G ändå, hur slött det än fokuserar, även om jag inser att en D5000 + 70-300 VR för samma totalsumma alldeles säkert skulle ge mej bättre bilder.
Jag vet inte om ordet "kontrastvariabelt" finns egentligen men ni fattar va?