ANNONS
Annons

Sony A850 lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang skulder/priser/EU mm vs Sverige och svenska medborgare (rika som fattiga) så har mycket förändrats på kort tid. En del till det bättre men enl min personliga åsikt desto mer till det sämre.

Folkhemmet är numera bara ett utanverk. Devisen "var och en sin egen lyckas smed" gäller. Solidaritet är ett bortglömt begrepp, men ordet ordet lever kvar och missbrukas.

Ekonomisk klappjakt pågår på sjukskrivna/arbetslösa och förtidspensionärer. I sann Goebbelsk anda implementeras gång på gång att denna grupp är fuskare. Och visst finns det fuskare, men de är i stark minoritet.

Det finns fler saker jag inte gillar, men de lämmnar jag därhän just nu.

Alltså, detta är verkliga problem som miljontals drabbas av i landet.

Och här sitter vi och förfasar oss över prisvariationer på en kamera som om något år kommer att vara en anno dazumalhäck. Pseudoproblem!

Att EU är en trög koloss råder väl inget tvivel om och EU skulle ju lösa så mycket...och kan säkert lösa mycket om bara betongrövarna mäktade röra på sig lite i stolarna.

Jag tycker själv att dessa prisdifferenser är mysko. men nu gäller ssv bara en kamera. Och enl devisen som råder är det ju inte konstigt om alla grossister och återförsäljare vill ha ut mesta möjliga avans.

Kan vi inte återvända till rubricerad kameras egenskaper och fortsätta diskutera dem?

Ang skulder/priser/EU mm vs Sverige och svenska medborgare (rika som fattiga) så har mycket förändrats på kort tid. En del till det bättre men enl min personliga åsikt desto mer till det sämre.

Folkhemmet är numera bara ett utanverk. Devisen "var och en sin egen lyckas smed" gäller. Solidaritet är ett bortglömt begrepp, men ordet ordet lever kvar och missbrukas.

Ekonomisk klappjakt pågår på sjukskrivna/arbetslösa och förtidspensionärer. I sann Goebbelsk anda implementeras gång på gång att denna grupp är fuskare. Och visst finns det fuskare, men de är i stark minoritet.

Och här sitter vi och förfasar oss över prisvariationer på en kamera som om något år kommer att vara en anno dazumalhäck. Pseudoproblem!

Att EU är en trög koloss råder väl inget tvivel om och EU skulle ju lösa så mycket...och kan säkert lösa mycket om bara betongrövarna mäktade röra på sig lite i stolarna.

Jag tycker själv att dessa prisdifferenser är mysko. men nu gäller ssv bara en kamera. Och enl devisen som råder är det ju inte konstigt om alla grossister och återförsäljare vill ha ut mesta möjliga avans.

Kan vi inte återvända till rubricerad kameras egenskaper och fortsätta diskutera dem?

Bara några sista rader Lennart. Det vart a850, kunde varit vad som helst, byxor har nämts, minns när osten stack iväg till 70/kg-svensk prästost, amerikanarna betalade 30/kg och dom tjänar bättre än oss. För oss fotointresserade blev det a850, och det är banne mig inte bara att byta märke som någon föreslog. det är ju vi gamla minoltaägare, med våra långsamt inköpta objektiv, vanliga daggående jobbare tjänar inte så mycket, har man haft turen att få behålla sin kvinna (som jobbar) under många år får man väl undan en slant. valet idag för oss är A550 för 8000kr sedan hoppar det till 27000kr finns ingen för 12000 kr, med kanske lite bättre material, och större sökare, //Bengt.

Bara några sista rader Lennart. Det vart a850, kunde varit vad som helst, byxor har nämts, minns när osten stack iväg till 70/kg-svensk prästost, amerikanarna betalade 30/kg och dom tjänar bättre än oss. För oss fotointresserade blev det a850, och det är banne mig inte bara att byta märke som någon föreslog. det är ju vi gamla minoltaägare, med våra långsamt inköpta objektiv, vanliga daggående jobbare tjänar inte så mycket, har man haft turen att få behålla sin kvinna (som jobbar) under många år får man väl undan en slant. valet idag för oss är A550 för 8000kr sedan hoppar det till 27000kr finns ingen för 12000 kr, med kanske lite bättre material, och större sökare, //Bengt.

Jag förstår vad menar. Själv tjänar jag betydligt mindre numera än en "vanlig daggående jobbare".

Jag är tvungen att prioritera, som många andra, men tycker att prisdiskussionen har tagit för stora proportioner.

Sedan kan jag anse att Sony knske borde satsat på en betydligt mer strippad variant av A900 med lite färre pixlar och lite annat material så hade vi kanske haft en FF för 14-15000:-

Men nu gjorde man inte det och det är ju realiteten A850 som tråden gäller

Mvh/Lennart

Dagens överdrift måste jag nog hävda.

Ingen större överdrift. Ta en halv miljon personer som är arbetslösa/långtidssjuka eller drabbade på annat vis och som försöker klänga sig kvar i det numera bristfälliga skyddsnätet. Multiplicera antalet med mdlemmarna i en genomsnittsfamilj. Alla de drabbas också = mer sanning än överdrift.

Men många tycks (vilja) leva i lycklig okunnighet om det. Det är ju bekvämast så, väl?

Pixlarna kostar inte + sensorarea kostar + nyutvecklad sensor kostar --> En A850 med färre pixlar skulle blivit dyrare.

Det vet väl alla att så är fallet med sensorarean och utvecklingskostnader. Men Sony har redan en annan sensor utvecklad sedan tidigare som hamnade i D3 på 12 mp. Så dyrare hade det inte blivit som jag ser det.

Vad som däremot kan bli dyrare i längden för Sony är att inte lägga större prisdifferens mellan A850 och A900. Spelar ju roll om folk tycker att kameran är för dyr och utebliven försäljning kostar.

Det vet väl alla att så är fallet med sensorarean och utvecklingskostnader. Men Sony har redan en annan sensor utvecklad sedan tidigare som hamnade i D3 på 12 mp. Så dyrare hade det inte blivit som jag ser det.
Blir det billigare om Sony ska köpa en sensor från Nikon? Sensorn i Nikon D3 är Nikons egen och är inte utvecklad av Sony.

Blir det billigare om Sony ska köpa en sensor från Nikon? Sensorn i Nikon D3 är Nikons egen och är inte utvecklad av Sony.

Nej, sensorn är i grunden utvecklad av Sony, därefter modifierad enl Nikons specar! Nikon har ingen egen sensortillverkning från grunden.

Men för att återgå till vad tråden egentligen börjat utmynna i: Prisdifferensen så borde det inte vara omöjligt för Sony att göra som Nikon: De strippade Nikon D3 och gjorde D700 med samma bildkvalitet. Även med ett monterat BG på D700 blev prisdifferensen ganska stor.

Nej, sensorn är i grunden utvecklad av Sony, därefter modifierad enl Nikons specar! Nikon har ingen egen sensortillverkning från grunden.
Detta måste vara en nyhet för Nikon. Enligt Nikon har de själva konstruerat sensorn i D3. Sensorn i D3x är däremot konstruerad av Sony (samma som i A900) men med modifieringar åt Nikon.

Dessutom Chipworks som analyserar kretsar:
The obvious choice would be Sony, who build the sensor used in the Nikon D2X, however there are no Sony markings on the device, and the device structure is markedly different from the other Sony CIS we have analyzed.
http://www.chipworks.com/blogs.aspx?id=4626&blogid=86

Även om Sony kan använda denna sensor kostar det att bygga en A850 runt den. Mycket billigare att använda existerande A900 som grund och förhoppningsvis få upp tillverkningsvolymen.

Jag tycker faktiskt detta är relevant när folk är så besatta av prisdifferenserna mellan Sverige och andra marknader att de uppenberligen gör allt i sin makt att skita i alla regler lagar och bestämmelser som gäller för handel över gränserna. Diskuterar vi priser är allt som begränsar konkurrens och rörlighet relevant. Annars går det faktiskt aldrig att begripa detta. Det är skillnad på formella (EU:s friheter) och det reella (de imperfekta marknader vi har med alla sina reella konkurrensbegränsningar). Både staten och EU har folk som inte gör annat än jobbar med detta men det verkar inte som om de lyckas särskilt väl. Jag pekar bara på generella mekanismer som delvis förklarar de ibland förvånansvärt stora skillnader i priser mellan länderna. Till en del kan de förklaras av svenska skatter men de kan faktiskt inte förklara de verkligt stora skillnader man kan se mellan olika marknader.

Att jag lyfte fram jeans var bara för att lyfta fram ett övertydligt skrattretande exempel på hur blåsta svenska konsumenter är av Levi Strauss och andra. Här kan alltså ett par jeans av exakt samma modell vi kan köpa i USA eller Turkiet kosta 4 ggr mer än de kostar i USA. Skatter kan inte förklara skillnader som dessa. När det gäller andra produkter och branscher är skillnaderna mindre. Textilbranschen är väl kanske värst. Att det inte är någon större skillnad mellan Sony A850-priser och priset på en 5D Mk II som Torbjörn påpekar är väl ytterst bara ett tecken på att detta överhuvudtaget inte är marknadsbundet. Inom en bransch sätter ofta de marknadsledande de affärsmodeller som gäller och sedan följer andra efter. Ett exempel på det har väl varit när Sony tagit efter Canons yxiga kick-back system som använts ibland när man legat helt fel i pris (gällde exv. A700).

Det är väl inte konstigt om en del svenska konsumenter bara kan drägla över sina drömkameror när de betalt 100-tals procent "i onödan" för bl.a. jeans till både sig själva och ungarna. Produkter som kunnat säljas till överpriser som ett resultat av artificella marknadsmurar, legala och illegala konkurrensbegränsningar och övriga marknadsimperfektioner. Pris och Konkurrensverket har väl pratat länge om den bristande konkurrensen i dagligvaruhandeln utan att komma någonstans. Även där har Sverige grava problem men till skillnad från teknikmarknaderna så är problemen där till stor del hemmagjorda och ett resultat av den speciella svenska förmågan att organisersa allt i stora oligopol. Kooperationens exempel följdes av ICA och alla småhandlarna försvann in i ICA efter att först ha till stor del fått sin utbildning i Konsum. År efter år fortsätter vi att betala onödigt mycket för mat också. Här är det inga småpotatisar vi pratar om.

Senast ändrad:
Sten-Åke!

Jag håller med om det du skriver. Meningen med mitt inlägg var endast att dessutpm påvisa att svenska folket betalar en massa skatt för en hägring som består av att folkhemmet fortfarande tros finnas kvar mer eller mindre.

Dessa pengar rullar iväg till den ena galenskapen efter den andra; Omorganistioner av omorginasationen till ytterligare en omorganisation de flesta på förhand vet inte fungerar. Så försvinner en stor del av skattemedlen.

Lägger man därtill summan av vad du skrivit så är Sverige ganska sjukt just nu.

Och resultatet ser vi återigen: Falsk Matematik är mer aktuell nu än då Peps Persson skrev låten.

Nu har A850/jeans osv blivit exempel på saker som känns för dyra för gemene man/kvinna.

Tycker ff att omsorgen om varandra smäller högre än en sketans kamera.

Hoppas du iförstår vad jag menar. I akt och mening tror jag vi är överens.

Nikon har, såvitt jag vet, ingen chipfabrik, men de har en avdelning som konstruerar integrerade kretsat och tillverkar prototyper. Om den avdelningen fanns när D3-sensorn konstruerades vet jag inte. Hursomhelst lär det vara Nikons som har gjort större delen av konstruktionsarbetet med den, men de har inte tillverkat den själva (och det verkar som om Sony inte har gjort det heller om man får tro folk som analyserar kretsar).

(Det handlar om D3-sensorn, alltså.)

Att jag lyfte fram jeans var bara för att lyfta fram ett övertydligt skrattretande exempel på hur blåsta svenska konsumenter är av Levi Strauss och andra. Här kan alltså ett par jeans av exakt samma modell vi kan köpa i USA eller Turkiet kosta 4 ggr mer än de kostar i USA. Skatter kan inte förklara skillnader som dessa.
Eftersom det finns andra jeansmärken på den svenska marknaden så är jag benägen att tro att det handlar om "dåliga" konsumenter. Dvs varumärket Levi Strauss är så starkt bland svenska jeanskonsumenter att det tar emot för dem att köpa något annat märke. Ett slags grupptryck. Marknaden är ju rätt liten.

Ovanstående är en helt ounderbyggd teori från min sida. Jag köper aldrig jeans själv.

Att det inte är någon större skillnad mellan Sony A850-priser och priset på en 5D Mk II som Torbjörn påpekar är väl ytterst bara ett tecken på att detta överhuvudtaget inte är marknadsbundet.
Eller också fungerar marknaden bra i det fallet. När det finns flera likvärdiga (nu är inte Sony A850 och Canon EOS 5DII helt likvärdiga, men den viktigaste specen är samma) så tenderar priserna att stabilisera sig på samma nivå.

Ingen större överdrift.

Utan att tjafsa om siffrorna så är det förstås synd om de som är arbetslösa eller sjuka. Tyvärr är det förra rätt mycket opåverkbart av oss själva eftersom vi är ett land med stort beroende av omvärlden. När en global finanskris slår till går det inte att undvika att den drabbar även Sverige.

Utan att tjafsa om siffrorna så är det förstås synd om de som är arbetslösa eller sjuka. Tyvärr är det förra rätt mycket opåverkbart av oss själva eftersom vi är ett land med stort beroende av omvärlden. När en global finanskris slår till går det inte att undvika att den drabbar även Sverige.

Därom är vi överens i stort sett. Dock är det min privata åsikt att den (krympande) budget som finns att tillgå borde fördelas på ett annat sätt. Och åsikter om det torde det finnas lika många varianter av som det finns engagerade individer.

Gick in i den här tråden för att få lite kunskap om Sony A850 men till min stora förvåning fick jag en lektion om marknadsstrategier vid försäljning av jeans. Mycket märkligt. Jag ser inte sambandet. Kan någon förklara? Kortfattat!

Rubba jättarna.

Vad förväntar vi oss av Sony igentligen, tror vi att Sony skall putta ner dom gigantiska jättarna Canon-Nikon, och överta hela världens tidningsredaktioner, med skåpen proppfulla av Canikon tillbehör.

Enligt( Peter T.länken) så är det meningslöst att ta upp den kampen, säger Sonys talisman. alldeles för kostsamt. annars kan ju jag tycka att med A900 ligger inte Sony särskilt långt borta, Så vem är kameran för, vem är den tänkbara kunden, måste inte A850-A900 komma upp i säljvolym. Hur skall dom mäkta med det. det klassiska konika/minolta invationerna, det senaste inbyggd stabilisering, det kom 2004 i KM7D, plus den finurliga Live VieW patentet, som sony valde i stället för filmmöjligheterna.

Kan A850 matcha D700, väljer folk A850 i stället för MK2:an prismässigt ligger dom väl hyfsat lika, A850 fick inte varken Live VieW eller film, den fick inte 500 seriens finurliga LV-patent. Räcker det att kameran kan ta jättefina bilder, dom andra kan ju det också, i min fantasi trodde jag på en folkkamera-FF 12-16mp med priset ca: 15000 kr. Deras reklam i scandinavien verkar knappt att finnas. den vridbara 4b/s genom monitorn som nya 500 serien fått, borde dom inte köpa sig en Tv:e plats för den finessen. A700 börjar att ta slut på hyllorna, får inte den någon efterträdare. Vänl. /Bengt.

Gick in i den här tråden för att få lite kunskap om Sony A850 men till min stora förvåning fick jag en lektion om marknadsstrategier vid försäljning av jeans. Mycket märkligt. Jag ser inte sambandet. Kan någon förklara? Kortfattat!

Folk förstår inte varför (för att ta ett tydligt exempel) Sony AF 300/2,8 G SSM kostar ca 44 000 SEK om man köper den i USA hos B&H i NY(vid en kurs på 7 kr) när "samma" objektiv kostar 95 000 SEK hos CyberPhoto (mer än dubbelt så mycket). I denna tråden handlade det dock ursprungligen om A850 som många tyckte var onödigt dyr i just Sverige (möjligen med undantag av Pär då).

Jeans är bara ett övertydligt exempel på vad EU:s murar, förbud mot parallellimport och leverantörernas egna system för att hindra produkter från lågprismarknader och billigare marknader inom EU att leta sig in på högprismarknader som den svenska och dumpa denna. Det gör den allmänna prisnivån på vissa importvaror inom hela EU och inte minst i Sverige där vi faktiskt ofta finner oss sitta med Svarte Petter i en internationell jämförelse, onödigt höga. Många multisar måste bara älska EU! Deras kunder (vi alltså) borde verkligen fundera på vem som tjänar på EU:s regler bestämmelser och politik. Som många befarade när vi gick med har tyvärr det besannats med all tydlighet att de som gagnats av den gemensamma marknaden sällan varit konsumenterna och det var nog heller aldrig meningen. De vars intressen man slår vakt om är främst bönderna och i andra hand andra storföretag.

Att som Pär prata om konkurrens mellan de olika märkena på marknaden är en chimär även om det funkar för förstagångsköparen. De som köper en kamera som A850 tillhör med stor sannolikhet inte den gruppen. Så fort man köpt på sig sin första DSLR och ett antal objektiv sitter man fast mer eller mindre hårt i ett marknadsmonopol. En del bryr sig inte och verkar nästan älska detta och slåss hårt för "sitt märke". Andra inser att situationen är långtifrån enkel att förhålla sig till. Däremot håller jag med Pär om att erbjudanden inom samma marknadssegment ofta ligger ganska nära varandra i pris. Frågan gäller alltså inte det utan att den allmänna prisnivån inom EU har tenderat att bli väl hög i ett internationellt perspektiv.

Senast ändrad:

Jo att försöka att hitta eller förstå det höga pris som A850 ligger på, skiljer inte mycke till A900, en anselig mängd personer, från testexperter, till vanliga fotointresserade hade förväntad sig en betydligt större prisskillnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar