Klart att varor kan röra sig fritt i EU. Vad är det du menar som hindrar?
Postorder är det enda sättet att handla varor på distans, såväl inom Sverige som inom EU. Att åka till en butik långt bort är inget ekonomiskt realistiskt alternativ för det mesta.
Jag tycker att konkurrensen fungerar ganska bra. Det finns flera alternativ till A850 att köpa i Sverige. Att importören av A850 tar ut ett "för högt" pris är inte en konkurrensbegränsning.
För det första funkar EU-gränserna som en prisskyddsmur för de företag som är innanför murarna med sina dotterbolag. Det blir svårare för säljföretag utifrån att dumpa priserna. Om vi tar exemplet jeans, så kostade ett par Levis cirka 225 SEK när jag handlade på ett vanligt varuhus i Columbus Ohio 2005, senaste gången jag var i United Bluff. I Sverige kostade samma 501
r kring 1000:- det året. Många gnäller på skatterna och ser de som huvudförklaringen, men mig veterligen har vi inte nått de skattetarifferna ens i Sverige.
Hur kan det komma sig att Levis som är etablerade här i Europa och Sverige med säljbolag, lyckas upprätthålla en prisnivå 4 ggr högre ut mot marknaden än i USA? Med hjälp ytterst av EU-gränserna så hindras gråimporten att flöda in över Europas gränser och dumpa dessa övervinster. Hade inte dessa gränser funnits och man effektivt upprätthållit kontrollen, så skulle någon säkert kommit på ide´n att importera jeans från USA eller någon annan lågprismarknad såsom exv. Turkiet (där kan man också köpa billiga Levis 501 än idag 2009 för ca 250 spänn). Det var väl Leif Pagrotsky som satte pluggen i parallelimporthålet om jag inte missminner mig.
Hjälper inte dessa gränser så hjälper de lokala representanterna för multisarna gärna till så gott de kan att jaga "otillbörlig konkurrens".
En annan sak som jag själv haft inside från när jag var produktchef på Nordens då största IT-prylsdistributör var att trots att företaget hade centrallager och var representerat i hela Norden (exkl Island) så gick en del stora företag som bl.a. IBM inte med på att vårt företag köpte i det land i Norden där priset var lägst. Det sågs med mycket oblida ögon på IBM:s nordiska lokalkontor eftersom det direkt skulle slå mot säljarnas provisioner. Detta förhindrade effektivt en kostprisjustering till den lägsta i Norden. Företagsledningens armar var bundna och de vågade inte utmana IBM och de andra som tillämpade samma policy.
Sen finns en hel massa andra inbyggda hinder som företagen mer eller mindre utstuderat sätter upp för att förhindra att lägre priser spiller över till högprismarknader. Företag som Levis har ju bl.a. anklagats för att sätta åt tumskruvarna på de återförsäljare som dumpat marknaden genom att leveransvägra.
I fotovärlden finns det andra typer av hinder för att stoppa en del varuströmmar. Här på FS finns mängder av bevis på dessa mekanismer. Den första varianten går ut på att strula med garantiåtagande och skapa osäkerhet kring huruvida en användare kan räkna med garantireparation eller inte, om han köpt kameran utanför EU och den sen pajar. En annan variant är att inte lägga in stöd för europeiska språk i kameror som exv. säljs på andra marknader. Köper man en sådan så blir den billigare i inköp men får sannolikt sämre andrahandsvärde.
Bara det faktum att det går att upprätthålla så pass stora skillnader mellan prisnivån här i Sverige och nere i Tyskland eller i England för den delen är ju ett bra bevis på att marknaderna i Europa långtifrån är några kommunicerande kärl. Det var många som var rädda för att EU skulle utvecklas till en organisation som mer såg till jordbrukarnas och storföretagens intressen än konsumenternas när vi stod inför att bli medlemmar. Jag tycker det är mycket som visar på att det faktiskt blivit så till väldigt stor del, men jag är beredd att ta det så länge EU kan vara en garant för att Tyskland och Frankrike än en gång försöker slita varann i stycken.
Man behöver ju bara åka till Luxemburg för att se hur det varit att leva mitt emellan två historiskt fullständigt bindgalna nationer. Hela stället är ju en enda stor krigskyrkogård och Luxemburg stad ligger på en klippa som är ihålig som en schwezerost och egentligen är ett fort som kan hysa 25-30.000 utrustade soldater. En gång var staden dessutom omgärdad av hela 16 olika försvarsringar om jag inte missnminner mig. Nu finns murarna på andra ställen och de ska inte skydda mot tyskar eller fransmän utan mot inflöde av alltför billiga varor avsedda för andra marknader eller alltför billig arbetskraft, samt mot kapitalflykt till andra skatteparadis än de egna europeiska i Lichtenstein och just Luxemburg.