Är det för tidigt? Ja om jag nu skulle uttryckt mig mer förlåtande så hade jag säkert fått skit för det också av de som tycker vi gör det för ofta men Sony har ju klantat till det här lite och de hade ju faktiskt också möjligheten att ge oss lossless-komprimering långt tidigare om de prioriterat detta men de har faktiskt valt att prioritera annat.
Jag tillhör inte de som tror sig veta att Sonys tekniker är mindre vetande, vilket ju varit uppe till diskussion tidigare i huvudtråden om denna kamera. De har faktiskt tillverkat konsumentelektronik i ett antal decennier vid detta laget och ganska framgångsrikt t.o.m. Nä, jag tror bara att detta problem och denna diskussion är ett resultat av rationella bedömningar där man viktat andra faktorer högre än den som diskuterats här till att börja med innan man fick den massiva kritik man fått för dessa sina beslut och lösningar.
Nu tog de en chansning förmodligen för att få bättre AF-prestanda som inte föll alla helt på läppen även om de flesta faktiskt inte lider i färdig bild av denna RAW-filskomprimering vi haft i A7
rnas olika modeller sedan den första generationen. Nu när de backat väntar jag bara på ett nytt gnäll om hur den nya fixen sabbar något annat man tidigare varit mer nöjda med.
Hade Mats Lillnor varit kvar i forumet så vet jag ju ungefär hur hanskulle uttryckt sig om saken. Han hade förmodligen rätt högljutt sagt att nu har Sony som vanligt snubblat på mållinjen igen.
Jag tycker faktiskt det här är lite klantigt skött och det är ju symptomatiskt att de skapar än mer förvirring när de försöker ställa allt till rätta i denna fråga. Det om något är väl ett tecken på taskig skadebegränsning och det är det inte för tidigt att ha synpunkter på. Det vidhåller jag även om jag sett ännu värre hantering av avåkningar hos andra leverantörer. Hur menar du att det skulle vara för tidigt att ha synpunkter på denna dåliga skadebegränsning när det faktiskt är så att folk är förvirrade över vad Sony egentligen gjort i sin fix. Som gammal adjunkt tycker jag det är verkligt taskig pedagogik. De hade en bra chans att sköta detta snyggt och prydligt men skjuter sig i foten precis som de gjort ett antal gånger tidigare. Det är bara klumpigt och oproffsigt. Jag är bara lika förvånad som vid andra tillfällen. Så svårt var det väl inte att fixa detta till större belåtenhet än man lyckats med idag?
Jag tror inte Sony överhuvudtaget ser någon poäng för egen del i att folk ägnar massor med tid att diskutera något som de säkert befarar ger en viss "bad will", för det gör faktiskt såna här saker. Det här tillför inget positivt för dem.