The_SuedeII
Aktiv medlem
Och som Martin sade - Jag kör inte 36 MP för att jag behöver 36MP utfiler. Jag kör 36MP för att jag VILL kunna skala ner bilden och bli av med digitala fel och brister. Jag använder sällan större bilder till printupplösning eller presentation än ca 10-12MP.
Men att ha så mycket mer grundinformation än vad man egentligen behöver i slutändan gör att man göra geometriska korrektioner (distortion, lutning, skalning, beskärning) nästan förlustfritt.
Tar man en 12MP råfil och korrigerar distortion, rätar horisonten och sedan dessutom beskär bort ca 10% av ena sidan är det inte mycket kvar av de 12 miljoner bildpunkterna som visar "rätt" datavärden längre. Gör man det i en 36 (eller42, eller 50!) MP orginalfil, och gör det på rätt sätt, i rätt ordning, är operationerna nästan 100% förlustfria. Din skärpa och värdesnogrannhet i ut-filen (12MP?) är då fortfarande klockren.
Eftersom Sony's komprimering dessutom är lokalt medelvärdesbevarande innebär detta då att information du har kvar efter nerskalning är korrekt, utan att visa spår av komprimeringsartifakterna som syns i 1:1 råfilsvisning.
Men att ha så mycket mer grundinformation än vad man egentligen behöver i slutändan gör att man göra geometriska korrektioner (distortion, lutning, skalning, beskärning) nästan förlustfritt.
Tar man en 12MP råfil och korrigerar distortion, rätar horisonten och sedan dessutom beskär bort ca 10% av ena sidan är det inte mycket kvar av de 12 miljoner bildpunkterna som visar "rätt" datavärden längre. Gör man det i en 36 (eller42, eller 50!) MP orginalfil, och gör det på rätt sätt, i rätt ordning, är operationerna nästan 100% förlustfria. Din skärpa och värdesnogrannhet i ut-filen (12MP?) är då fortfarande klockren.
Eftersom Sony's komprimering dessutom är lokalt medelvärdesbevarande innebär detta då att information du har kvar efter nerskalning är korrekt, utan att visa spår av komprimeringsartifakterna som syns i 1:1 råfilsvisning.