Annons

Sony a7R II, komprimerad RAW

Produkter
(logga in för att koppla)
DPReview har visst testat okomprimerade råfiler från A7R II nu, och det verkar som att det faktiskt är helt okomprimerade råfiler som gäller för tillfället. De säger att filerna hamnar runt 81.4 MB, så min gissning på 70MB + metadata visar sig stämma ganska bra. Men det verkar samtidigt som att Sony är öppna för att diskutera förlustfri komprimering också enligt artikeln.
 
Ja, i den artikeln framgår tydligt att det handlar om helt okomprimerade filer än så länge. Frågan är hur länge de tänker "diskutera" ämnet innan de inför förlustfri komprimering ...
 
Dpreview spekulerar i att det skulle vara krångligt för Sony att införa förlustfri komprimering pga begränsningar i kamerans hårdvara (oklart vad, dock), så det kanske blir en väldigt lång diskussion med Sony om Dpreview har rätt.
 
Dpreview spekulerar i att det skulle vara krångligt för Sony att införa förlustfri komprimering pga begränsningar i kamerans hårdvara (oklart vad, dock), så det kanske blir en väldigt lång diskussion med Sony om Dpreview har rätt.

Det tycker jag låter märkligt, då det sitter rätt kraftig processor i den kameran om jag förstått det rätt. Komprimering kan knappast begränsas av hårdvaran vad gäller krånglighet - möjligen hastighet.
 
Ja, jag håller med. Jag kan inte riktigt komma på vad det skulle vara som hindrar Sony från att införa förlustfri komprimering om det inte är så att de har en speciell komprimeringsprocessor (av ASIC-typ)? I så fall är det ett problem.
 
Det skulle förvåna mig om A7rII inte ligger nära max av vad processorn klarar av. Det är nog inte så lätt att bara ändra en liten detalj som komprimeringen. Utvecklingsarbete ligger hela tiden på gränsen och balanserar och tvingas göra vissa kompromisser.
 
Det skulle förvåna mig om A7rII inte ligger nära max av vad processorn klarar av. Det är nog inte så lätt att bara ändra en liten detalj som komprimeringen. Utvecklingsarbete ligger hela tiden på gränsen och balanserar och tvingas göra vissa kompromisser.

Klarar av? Alla processorer klarar i stort sett allt man säger åt dem att göra, men det kan ta längre eller mindre tid. Komprimering av bildfiler är generellt sätt inte en komplicerad operation för en processor.
 
Klarar av? Alla processorer klarar i stort sett allt man säger åt dem att göra, men det kan ta längre eller mindre tid. Komprimering av bildfiler är generellt sätt inte en komplicerad operation för en processor.
Fast en kamera har ju inte all tid i världen på sig att komprimera bilder, de är ju till viss del realtidssystem. Det gäller att kameran kan komprimera bilden utan att det tar för lång tid, och utan att det stör kamerans övriga funktioner nämnvärt. Processorer i kameror är ju ofta väldigt specialiserade, och det är inte säkert att det är så enkelt att implementera förlustfri komprimering som kan utföras snabbt nog om hårdvaran inte är designad för det.
 
Menar du att förlustfri komprimering är mer CPU-intensiv än förstörande komprimering?
Hur mycket i så fall?
 
Menar du att förlustfri komprimering är mer CPU-intensiv än förstörande komprimering?
Hur mycket i så fall?
Nej, det beror helt och hållet på vilken algoritm man använder. Förstörande komprimering går trivialt att göra snabbare (släng bort all data => snabbt och effektivt), men generellt är det inte snabbare än förlustfri komprimering.

Men den nuvarande komprimeringen är vad jag har förstått väldigt enkel och pinsamt parallelliserbar, så den skulle mycket väl kunna vara implementerad på nån sorts grafikprocessor. Frågan är då hur programmerbar hårdvaran i kameran egentligen är, och om det går att implementera förlustfri komprimering på liknande sätt.
 
Men den nuvarande komprimeringen är vad jag har förstått väldigt enkel och pinsamt parallelliserbar, så den skulle mycket väl kunna vara implementerad på nån sorts grafikprocessor. Frågan är då hur programmerbar hårdvaran i kameran egentligen är, och om det går att implementera förlustfri komprimering på liknande sätt.

Ja, det var ju det jag spekulerade om redan i inlägg #105.

Det är tänkbart att vad Sony gjort med den nya styvvaran helt enkelt är
if (compression_flag == true) call(compression-ASIC, data)
else do nothing

I så fall blir det förstås svårt, för att inte säga omöjligt, att införa förlustfri komprimering utan hårdvarumodifiering.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar