Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)
Men sluta nu jag har väl inte sagt att detta skulle vara något Sony-unikt.

Nu var väl det en bisak, men det är ju kanske inte så konstigt att man iaf. uppfattar det som så med uttalanden som:

Just Sonys videoanpassade AF-konstruktion med fokusering med vald bländare och inte full öppning ”

Men sluta nu jag har väl inte sagt att detta skulle vara något Sony-unikt. Nu häftar ni på mig något jag inte sagt igen för att flytta fokus. Ni beter er ungefär som mina sämsta gamla elever på högstadiet när de inte klarade att hänga med i diskussionerna

Vi kan dessvärre bara gå på vad du skriver här (inte vad du tänker eller talar för dig själv).

Sorry.

Det vi diskuterat tidigare i viss omfattning har ju varit hur de olika val Sony gjort när det gällt seriebildstagningen.

Det som skiljer den från tekniken i en DSLR är ju att i exv. A7 III så sker både filmning och seriebildtagning på i princip samma sätt. Så är det inte i en DSLR.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men om du läser vad jag diskuterat tidigare så talar jag generellt hur de flesta spegellösa kamerors AF-C fungerar som standard. Jag har inte inte specifikt lastat Sony för det. Att det kom upp nu var pga. förhoppning av förbättringar i den senaste A7III.

Annars så hoppas jag som sagt på att alla spegellösa kameratillverkare kan se till (eller erbjuda möjligheten) att AF-C fokuserar med bästa förutsätningar när man fotograferar.

Hur svårt kan det vara för tillverkarna att ställa om funktionaliteten för AF-C beroende på om man filmar eller fotograferar?

Tycker inte det alls är relevant att ursäkta sådana begränsningar med motiveringen att kameran också kan filma (vilket är det senaste försvaret du verkar köra hårt med).

Köper inte det, Magistern.
 
Sony skriver själva i sin A9 presentaion:

Min poäng är att det inte finns något hinder för att låta AF mäta vid maxbländare, även om AF mäter många gånger per sekund. Hur ofta AF mäter är inte problemet, det är serietagningshastigheten som styr hur ofta du behöver blända upp/ned.

Video är som sagt ett lite annat djur när det gäller AF, men det hindrar inte att man maximerar AF-prestanda för stillbild när man tar stillbild.

Och nej, jag tror inte att stillbild och video inom överskådlig framtid kommer att glida ihop och bli ett, och det av två ganska enkla skäl:
1) Dels ett tekniskt, man använder helt olika slutartider. De slutartider som ger snygg video ger oskarpa stillbilder och de slutartider som ger snygga stillbilder ger video som ser ryckig och ful ut.
2) Dels ett motivmässigt, det sätt du fångar de bästa stillbilderna (tvära förflyttningar mellan vad som är intressant) ger väldigt ryckig och konstig video och det sätt att följa motivet som ger snygg video innebär att du missar många bra stillbilder.
 
Håller med med viss reservation för G9. Den tycks ha tre problem:
1. Pulserande sökarbild vid continuerlig AF p g a CDAF via DFD
2. Grynig sökare vid serietagning
3. Följande AF fungerar i princip bara med Panaobjekyiv vilket begränsar objektivurvalet något. Frågan är om inte EM1 II är en mer direkt konkurrent men det kan diskuteras.

Frågan är t o m, p g a ekvivalens i objektiv under 15000kr, i vilken omfattning Fuji XT2 eller XH1 är direktkonkurrenter till A7 III? Det är här Sigmas Artsatsning till FE blir spännande. Dessa är överkomliga och det finns inget Fujiobjektiv som ger ekvivalens till Sigmas f/1,4 eller f/1,8 Artobjektiv på Sony A7 III.

Jag tror att han inte menade A7XXX utan A6XXX (APS-C).
 
Ja från början handlade det heller inte bara om filmning. Men poängen är ju att de måste ha detta delsystem i en DSLR om du ska filma eftersom filmning med OVF inte funkar.

Men det var alltså inte för att undvika att "DSLR-användarna ska göra en massiv exodus till spegellöst" som Nikon "bultade på" video i D90 (först i världen med video bland systemkameror).
 
Svårt att förstå varför ni försvarar ofoget att fokusera på vald bländare för stillbilder. För video är det ett måste. För snabb serietagning med följande fokus blir det också ett måste efter en viss gräns (för att man inte kan öppna och stänga blandaren snabbt nog).
Med en mekanisk bländare når man förvisso den gränsen snart (om den inte redan är nådd). Med helt elektronisk bländare är gränsen antagligen nånstans i närheten av utläsningshastigheten ur sensorn (eller kanske t.o.m. snabbare).
 
Och nej, jag tror inte att stillbild och video inom överskådlig framtid kommer att glida ihop och bli ett, och det av två ganska enkla skäl:
1) Dels ett tekniskt, man använder helt olika slutartider. De slutartider som ger snygg video ger oskarpa stillbilder och de slutartider som ger snygga stillbilder ger video som ser ryckig och ful ut.
2) Dels ett motivmässigt, det sätt du fångar de bästa stillbilderna (tvära förflyttningar mellan vad som är intressant) ger väldigt ryckig och konstig video och det sätt att följa motivet som ger snygg video innebär att du missar många bra stillbilder.
Det resonemanget köper jag, rent generellt, men det finns situationer där stillbilder plockade ur en videoström kan vara användbara redan idag. 4K-video innebär cirka 8 Mpixel per ruta och det räcker gott och väl till många ändamål. Om man videofilmar ett förlopp som är ganska snabbt men förutsägbart, t.ex. en tävling där människor, djur eller bilar(!) springer, så kan man få tillräckligt bra stillbilder ur en video.

Förmodligen ställer det krav på vilken slags kodning kameran gör för videoströmmen.
 
Visst men det skulle innebära att en kamera som A7 III (om den nu har samma AF som A9) kanske mäter med upp till 60 ggr per sekund om jag inte läst fel (om A9) och då ska man ju med de krav den tekniken ställer låta bländaren flexa 60 ggr per sekund. Är det en vettig lösning??

Det var just detta jag menade med "trade offs". Nästan alla teknikvägval innebär en alternativkostnad. Sonys val som gör att ingenting flaxar i sökaren eller öppnas eller stängs vid exponering. Även seriebildtagning med en A9 närmar sig både i känsla och prestanda filmning. Det fattas idag bara 4 fps eller hur och vi går mot att allt blir "filmning" och att vi bara väljer i vilken form upptagningen ska sparas. Vi kan redan idag plocka ut bilder på 8 MP ur ett 4K/UHD-flöde. Det kommer du aldrig kunna göra med en DSLR. Det är det systemets "trade off". Jag tycker med detta i minne att lösningen med mätningen med vald bländare som Sony valt som kompromiss känns väldigt mycket mer framtidsanpassad än den gamla DSLR-lösningen.

När jag kollar på sådana här scenarier och jämförelser så använder jag ofta precis samma tänk som man gör inom nationalekonomin när man analyserar vad som sker när man ändrar på en parameter - allt annat lika som man säger (Pareto-optimala resonemang). Det är därifrån "alternativkostnad"-begreppet kommer .

Du antydde i ett annat sammanhang att jag hittade på en massa "trade offs" av något skäl men det är ju så här det ser ut åt båda håll. Båda vägarna har sina alternativkostnader. Självklart ska du välja en DSLR om det viktigaste för dig är att kameran mäter AF med öppet objektiv. Det är väl OK så länge man inte sedan surar över alternativkostnaderna.

Sonys och andra tillverkares spegellösa lösningar kommer alla att ha samma "alternativkostnad". De kommer aldrig med de höga seriebildtagningsfrekvenser vi nu går mot välja att flexa bländarna av flera skäl. I filmningsscenarier så vill man helst ha så få rasslande mekaniska rassel som möjligt och därför har man valt att både mäta ljus och AF genom vald bländare eller den som auto ISO möjligen väljer.

En del tycker säkert också det är trist att det inte rasslar längre heller. Nu är det helt knäpptyst och det är bara en blinkade ram runt motivet i sökaren som indikerar att filmning pågår. Andra ser fördelarna när man tar bilder i känsliga och lättstörda miljöer.

En DSLR har fördelen att kunna mäta AF vid full öppning genom en liten halvgenomskinlig lucka i spegeln men den fördelen kommer med alternativkostnaden av en spegel som måste öppnas och stängas vid varje exponering eller låsas i uppfällt läge. Om man låser spegel så är priset för det att man inte längre kan se något i sökaren. Spegelns flaxande syns i sökaren, det låter illa och skakar så pass att man sett sig tvingad att införa en särskild funktion (Mirror Lock Up) för att eliminera dessa vid vissa tagningar. En A7 III kan ta lika många bilder med som utan mekanisk slutare (den finns främst om man behöver använda blixt).

Den här möjligheten att fokusera helt öppet kommer med ett antal andra alternativkostnader också (jag har påpekat det tidigare :

För att kunna göra det med den sökare man har så måste spegeln vara nere för att styra den strålgången till mattskivan. Det gör att exv. Canon inte kan utnyttja sin eminenta sensorteknik med heltäckande Dual Pixel-teknik med optiska sökaren. Istället har man tvingats avstå från att använda den i huvudsökaren och det tycker jag om något är en verkligt maffig alternativkostnad. För att inte DSLR-användarna ska göra en massiv exodus till spegellöst om de vill filma så har man bultat på en möjlighet att filma med öppen optik och uppfälld spegel men till priset att man får nöja sig med att stå där och kisa för att se något på en bakdisplay. En alternativkostnad till. De som sjunger OVF:ens lov har helt glömt den sången när det gäller filmning.

Det krävs en EVF i en spegellös och alternativkostnaden för det är högre strömförbrukning och längre uppstartstid. Viktiga grejor. Här kan inte en spegellös konkurrera. Ren "walk over", om man begränsar sig till det men det är ju lite snävt kanske. En EVF ger ju ett antal fördelar också. Standardinställningen Live View=Effects on innebär att man direkt i sökaren ser bilden som valda inställningar genererat den. Det gör att man slipper kolla efteråt hur bilden blev för det vet man redan. Hur många bilder har DSLR-fotografer missat för att de stått där med näsan i skärmen och "chimpat" som en höna vid ett kritstreck ? (ja ritar man ett framför en del hönor så står de t.o.m. kvar i det läget). I en EVF kan man få en massa annan info också via EVF-overlayer. Det kan man normalt inte få i en DSLR på samma sätt. Även det en alternativkostnad.

En alternativkostnad som fick mig att helt ruttna på DSLR-teknik var just AF och den bristande fokusprecision jag upplevde med fasdetekt-AF. Den är tyvärr direkt ett resultat av att fokuspunkterna inte kan nås på huvudsensorn och att systemet länge och i en del fall alltjämt saknat återkoppling. Det har krävt och kräver att objektiven måste vara rätt kaliberade för att landa i jämvikt i fokus och ingen annanstans som det tyvärr gör i många fall. På DSLR:er har man en extra fokussensor som de flesta nog vet idag. Den här lösningen gör ju som sagt också att man med DSLR:er inte har full täckning med fokuspunkter ända ut i kanterna och det kan vara ett stort aber när man följer rörliga motiv. Med en DSLR måste man hålla sig i mitten av sökaren med det man följer om man inte ska tappa motivet - det är också en stor alternativkostnad. Den har man inte med Sonys lösning. Centrala fokuspunkter är också en klar begränsning för möjlig komposition av motiv i en DSLR. Ytterligare en alternativkostnad.

Så det kanske för det flestas användning av exv. A7 III är helt OK med denna kompromiss. Utvecklingen går Sonys väg här då sensorutvecklingen gör och har gjort att AF blivit allt bättre generation efter generation och vi vet inte var gränsen går för möjliga förbättringar. Men det vi på goda grunder kan misstänka är att om man ska köra så snabbt som man idag gör med exv. A9 och i framtiden än snabbare, så kommer DSLR-konstruktionen förmodligen få grava problem att hänga med och även att hålla rent mekaniskt. Ingen vet idag hur snabbt en DSLR kan köras och kanske får vi aldrig veta det heller för just det här kan ju vara ett tungt skäl för de andra att böra göra spegellöst de med.

Då är vi framme till den sista alternativkostnaden:
En kameratillverkare tror jag svårligen kan konkurrera över tid med en teknik som är svårare att effektivt producera. En DSLR har mycket mer elektromekanik än en modern A7:a som i princip kan göras utan rörliga delar snart. Det är ren elektronik och mycket lite av elektromekanik. Det bör vara mycket både enklare och billigare att montera.

Sonys A7:eek:r har en elektromekanisk lösning som Nikon och Canon saknar och det är IBIS-systemet. Både Sony, Nikon och Canon gör vissa objektiv med stabilisering. Sony skulle inte behöva göra det men gör det främst av kompatibilitetsskäl eftersom vissa äldre hus saknar IBIS. På sikt har de möjlighet att fasa ut all OSS-stabiliseringen. Canon och Nikon har inte det valet så länge de inte lägger in IBIS i husen. Det kommer också vara en alternativkostnad som direkt bör ge högre kostnader för tillverkningen än utan.

Som tidigare nämnts så skrev den norske testaren i FS att han inte upplevde några AF-problem. Det kanske man ska skriva på snabbtestandets konto och ta med en nypa salt men många kommer nog inte uppleva några större problem vid vanlig fotografering. Det skulle dock vara bra om man utforskade hur den alternativkostnaden faktiskt ser ut. Även Agfors har ju noterat att AF har blivit klart bättre i de nya husen än i föregående generation men han har ju inte hunnit testa A7 III än, vilket jag ser fram emot.

Skulle du kunna sammanfatta dina inlägg med en inledande paragraf? När du ändå skrivit så långt så ökar chansen att fler läser.
 
Skulle dock tro det är lite för sent, nu när Fujifilm även börjat försöka bli hyfsade på video. De har bättre ergonomi, sannolikt bättre vädertätning och mer heltäckande optikprogram där inte alla bra objektiv är King Size. Till viss del skulle även Panasonic G9 kunna göra det hett om öronen för Sony även om det bara är en m4/3 kamera.

Ja men Uno alla väljer ju inte Fuji hur bra dom kamerorna än kan vara, Canon säljer väl mest av alla tillverkare fortfarande, jag kan hålla med om att även om Sony får till ett antal bra APS-C objektiv, så når dom inte Fujiklass i alla fall, så kan det mycket väl bli förstås, men redan Sony ägare kan ju bli lite gladare över nya APS-C objektiv. FF-objektiven till Sony,Nikon,Canon är stort sett lika stora och tunga, men undantag fins ju till alla tre, ett aber för Sony är så klart det mindre kamera huset, men det kan komma större Sonykameror fast man har svårt att tro på det.

Sony kameror passar självklart inte för alla, men det är kanonbra med stark konkurrens och jag tycker det är bra att Fuji, Panasonic med flera gör så attraktiva kameror som möjligt, det är faktiskt jättebra att det fins många olika val att välja i mellan. Besviken dock på att inte Fuji X-H1 fick ett större batteri när man ändå byggde en större modell, fins väl nästan inget annat som felar med den kameran.
 
Skulle du kunna sammanfatta dina inlägg med en inledande paragraf? När du ändå skrivit så långt så ökar chansen att fler läser.

Låt mig säga så här: 99% är utanför ämnet och handlar om helt andra saker än det som diskuteras. (Lite överdrivet kanske, men väldigt ofokuserat och du missar IMO inte något direkt relevant).
 
Det resonemanget köper jag, rent generellt, men det finns situationer där stillbilder plockade ur en videoström kan vara användbara redan idag. 4K-video innebär cirka 8 Mpixel per ruta och det räcker gott och väl till många ändamål. Om man videofilmar ett förlopp som är ganska snabbt men förutsägbart, t.ex. en tävling där människor, djur eller bilar(!) springer, så kan man få tillräckligt bra stillbilder ur en video.

Förmodligen ställer det krav på vilken slags kodning kameran gör för videoströmmen.

Som Martin A skriver blir det problem med slutartiderna; när man filmar vill man inte ha för korta slutartider eftersom det resulterar i hackig film, och de slutartider som blir snyggt i film är för långa för actionbilder.
 
Sen, och det känns nästan lite förmätet att ens säga när Sony har presenterat en helt fantastisk kamera, jag kan inte låta bli att hoppas att de så småningom ska komma med en billigare FF-modell.

Ja visst, att kunna få en FF Sony A7, med modelnummer XXXX, nästan nära gratis, någon gång i framtiden, - blir bara en dröm. Hoppas kan man, det kostar inget! :)
 
Som Martin A skriver blir det problem med slutartiderna; när man filmar vill man inte ha för korta slutartider eftersom det resulterar i hackig film, och de slutartider som blir snyggt i film är för långa för actionbilder.

OK, om jag modifierar till långsamma tävlingar så blir det kanske mer rimligt.
 
OK, om jag modifierar till långsamma tävlingar så blir det kanske mer rimligt.

Även sniglar gillar förstås att tävla... ;)
Det är inte mycket sport e dyl som fotograferas med t ex 1/60 eller ens 1/120. Man kan förstås göra det, men så ska det ju vara en medveten panorering eller annat, vilket är mindre sannolikt att få till mitt i ett videoklipp.
 
Verkar som om A7 III är ger väldigt rena bilder i lågljus

Max Yuryev har gjort en videokvalitets jämförelse mellan A7 III, A7r III, A6500 och A7 III i crop mode och GH5.

https://youtu.be/ANu6yRagVjk

Verkar nästan som om A7 III är snäppet bättre än A7 III på riktigt höga ISO, om man får tro videon. Man kan ju undra om det beror på att sensorn är nyare än den i A7r III. Kul i så fall att man verkar kunna fortsätta att förbättra bildkvaliteten lite fortfarande även i denna generation.

Så Yasid och de som hade tankar kring detta kanske borde kolla på denna video.

A7 III verkar ju sälja bra också och kanske går den till slut om den tre generationer gamla A6000 på bästsäljarlistorna :).
 
Ja visst, att kunna få en FF Sony A7, med modelnummer XXXX, nästan nära gratis, någon gång i framtiden, - blir bara en dröm. Hoppas kan man, det kostar inget! :)

Scandinavian sålde ju A7 II för 12 000 spänn för en vecka sedan i alla fall. Det är väl hyfsat. A7 har ju sålts för under 10 000 länge. Men sen ska man ju ha ett objektiv också.
 
Scandinavian sålde ju A7 II för 12 000 spänn för en vecka sedan i alla fall. Det är väl hyfsat. A7 har ju sålts för under 10 000 länge. Men sen ska man ju ha ett objektiv också.

Det är helt uppenbart Sonys upplägg, istället för att släppa fler billigare modeller. Tydligast är det på RX100-serien där varenda modell fortfarande går att få tag i, med ett halvt undantag för 2:an som börjar bli lite mer sällsynt.
 
Det är helt uppenbart Sonys upplägg, istället för att släppa fler billigare modeller. Tydligast är det på RX100-serien där varenda modell fortfarande går att få tag i, med ett halvt undantag för 2:an som börjar bli lite mer sällsynt.

Alla tillverkare gör precis det samma, fins det kameror kvar i äldre versioner så säljs dom givetvis så länge det går, ofta med lockande paket till låga priser, men lite svårare nu när många vill satsa på fina telefoner som lätt hamnar runt 7-10000 kr, 24månaders hyra och skapligt höga månads avgifter.

När Nikons D600 kom så var det med nästan chock låga priser, 6D följde efter, och sedan blev det ramaskrik när 6D2 kom, för dyr och för dåliga specar och inge 4K. A7III blir knepigare att placera, hade den haft sämre prestanda hade flera inte villat betala mera än 12-13000 kr för den och knappt det.
 
Scandinavian sålde ju A7 II för 12 000 spänn för en vecka sedan i alla fall. Det är väl hyfsat. A7 har ju sålts för under 10 000 länge. Men sen ska man ju ha ett objektiv också.
Om du inte behöver en A7III på stuts, vilket få på FS verkligen behöver, - vänta då 1 år, det troliga priset för k-huset blir då ca kr 18 000:-. Svårslaget! Nikon/Canon kan knappast matcha! Släng in handduken!
 
Om du inte behöver en A7III på stuts, vilket få på FS verkligen behöver, - vänta då 1 år, det troliga priset för k-huset blir då ca kr 18 000:-. Svårslaget! Nikon/Canon kan knappast matcha! Släng in handduken!

Eller slå till på en A7R2. Sett flera som säljer sina. Såg en nyss som tagit knappt 1000 bilder, 4 batterier och dubbla laddare för 21kkr och den är typ köpt i höstas så inte mkt använt.

Fast då är ju A7 IV släppt.

Tror du ärligt själv på det påståendet?
Eller en onödigt kommentar?
Det är över 3 år sen A7II lanserades.

/Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar