Astroscapist
Aktiv medlem
Något jag inte kunnat läsa om är uppstartstiden. Någon har info om det?
1min50s in
https://youtu.be/x04JZ6PA6s4
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Något jag inte kunnat läsa om är uppstartstiden. Någon har info om det?
Fast vilket protokoll förstår EF objektivet och vilket förstår kameran?
https://www.sony.se/electronics/kameror-med-utbytbart-objektiv/ilce-7m3-body-kit
Här står mycket gott&blandat bara att läsa
Varför gaggar ni om objektiv och adaptrar i denna tråden också? Kan den inte få handla om A7 III istället? Irriterande för oss som är intresserade av kameran, går in när det kommit ett nytt inlägg och så är det samma gamla Sony gaggande som vanligt. Just saying!
Det känns ju rätt bra att AF-prestanda fortfarande verkar utvecklas som den gör. Just Sonys videoanpassade AF-konstruktion med fokusering med vald bländare och inte full öppning drar ju särskilt stor nytta av en ny bakbelyst och på marginalen lite bättre och sensitivare sensor än den jag har i min gamla A7 II.
Det är väl tur att Sony släpper A7 med dess utökade funktioner samtidigt som Sigma släpper sina första dedicerade FE objektiv. Kombinationen öppnar nya möjligheter.
För filmning använder väl alla kameror vald bländare? Allt annat vore ju befängt ...
Jo, för att videofilma, vilket jag håller med om är lite av Sonys paradgren, och som mycket av deras kameror verkar optimeras för, så är det säkert bra att fokusera på vald bländare (och inte största).
Men tyvärr inte lika bra för fotografering med kontinuerlig AF. Där vill man att AF skall använda största bländare för fokus, inte vald.
Men även om jag köper att Sonys kameror optimeras mer för film/video, så tycker jag personligen att det är lite trist (då jag gillar mycket med deras kameror, men själv är tvärt om mest fokuserad på fotografering).
Jo, det vore nog mer än vad dagens teknik klarar av om man håller sig till en mekanisk bländare.Visst men det skulle innebära att en kamera som A7 III (om den nu har samma AF som A9) som kanske mäter med upp till 60 ggr per sekund om jag inte läst fel (om A9) och då ska man ju med den tekniken låta bländaren flexa 60 ggr per sekund.
Den möjligheten fanns väl innan någon spegelfri systemkamera med EVF existerade?För att inte DSLR-användarna ska göra en massiv exodus till spegellöst om de vill filma så har man bultat på en möjlighet att filma med öppen optik och uppfälld spegel men till priset att man får nöja sig med att stå där och kisa för att se något på en bakdisplay.
Visst men det skulle innebära att en kamera som A7 III (om den nu har samma AF som A9) kanske mäter med upp till 60 ggr per sekund om jag inte läst fel (om A9) och då ska man ju med de krav den tekniken ställer låta bländaren flexa 60 ggr per sekund. Är det en vettig lösning??
Varför skulle den behöva göra det? Enda gångerna den behöver "flaxa" är när bilder tas, vilket för A9 är max 20 gånger/sek och A7 III max 10 ggr/sek.
AF i många DSLR mäter flera hundra gånger per sekund, och det uppbländat. Däremot bländar de då (vid behov) ned när bilderna tas vilket de klarar i alla fall uppemot 14-15 bilder/sek.
Även om sådana hastigheter skulle visa sig vara det snabbaste man kan få ut ur en bländarmekanism (jag skulle iofs tro att typ 20 bilder/sek borde funka med modern e-bländare) så kan det finnas tillfällen då det kan vara en bra kompromiss att sänka serietagningen till sådana hastigheter (som ju fortfarande är rätt anständiga) för att istället maxa AF-prestanda. Den ena metoden utesluter inte den andra.
Den möjligheten fanns väl innan någon spegelfri systemkamera med EVF existerade?
”Just Sonys videoanpassade AF-konstruktion med fokusering med vald bländare och inte full öppning ”
Jo, förhoppningsvis så är det inte en fullt så Sony-unik filmfunktion som vissa anser.
”Just Sonys videoanpassade AF-konstruktion med fokusering med vald bländare och inte full öppning ”
Jo, förhoppningsvis så är det inte en fullt så Sony-unik filmfunktion som vissa anser.
Jag tycker fortfarande att de ska satsa på APS-C optik och inte igen på nya hus. A6000/6300/6500 räcker väldigt långt, men utan matchande optik väldigt begränsande.
Däremot är A7 III + 24-105/4 väldigt intressant kombination, tycker jag.
Skulle dock tro det är lite för sent, nu när Fujifilm även börjat försöka bli hyfsade på video. De har bättre ergonomi, sannolikt bättre vädertätning och mer heltäckande optikprogram där inte alla bra objektiv är King Size. Till viss del skulle även Panasonic G9 kunna göra det hett om öronen för Sony även om det bara är en m4/3 kamera.