Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
0,1 eller 0,2 spelar förstås väldigt liten praktisk roll men Stenis sa att det var Sony som var anigen bättre när tabellen säger motsatsen. Vi släpper den, det är väldigt likt. Har inte tabellen framför mig men flera har sagt att Sony har sämre färgåtergivning också om vi nu ska jämföra.
Men oavsett decimaler. Jag tycker argumenten haltar lite när någon kollar på DR skillnader som är små och sen gladeligen går ut och kör autoiso och direkt tappar 3-4 hela steg. Doh! Eller säger att de vill få ut så mycket som möjligt på varje inställd ISO ...och fotar på ISO 1600. Att gå ner till bara ISO1000 hade gjort mer för DR och efterbehandlingsmöjligheterna.
Och ja, jag fotar på max DR =min ISO så mycket jag bara kan och jag efterarbetar alla bilder.
Nä Ola nu citerar du mig fel. Nikon är bäst med 0,1 steg på sitt absoluta bas ISO och det är i princip bara där man är bäst då Sony inte går dit ner med dessa sensorer (det kommer i nästa generation).
Jag har aldrig skrivit att Sony är bäst i det avseendet bara att man är en aning bättre hela vägen från ISO 800.
Är vi verkligen oense om det? Det är ju bara att läsa graferna och inte bara vad som står i tabellen.