Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Vilken Nikon har den sensorn?
Jag vet inte? Kanske någon av de nya spegellösa men jag har ingen koll på de än och de är ju inte testade av DxO än vad jag kan se.
Kolla DxO jämförelsen mellan D850 och A7 III och A7r III. Dels ser man ju att det faktiskt är rätt stora skillnader mellan alla kamerors nominella ISO och vad som faktiskt uppmätts. Nikon får bra betalt för att de går ner ett steg längre i ISO. Annars ligger Nikon-sensorns kurvor konsekvent lägre än både A7r III och A7 III i tre av fyra parametrar och då särskilt högre upp i ISO-skalan. Men Nikon är bas-ISO-kungen och uppmätt ISO är inte 64 utan 44. Sony-kamerorna börjar ett steg högre upp på ISO 100 men även det är lägre och ligger egentligen kring 70.
https://www.dxomark.com/Cameras/Com...ny-A7R-III-versus-Nikon-D850___1236_1187_1177
Det verkar också något förvånande som om Sony nu är marginellt bättre än Nikon på lågljus med båda dessa kameror. Så det är möjligt att både Martain och Bengt behöver justera sina gamla uppgifter för just nu är inte Nikon eller Canon bäst på detta utan Sony om vi ser till småbildssegmentet. Men det här är ju mest en akademisk fråga för det rör sig ju om rätt marginella skillnader. Alla sensorerna i de 10 bästa kamerorna är ju fantastiska tillsammans med en allt bättre signalhantering.
Sony är också bättre på DR på höga ISO. Men när det gäller DR och diskussionen som förts exv. kring fördelarna med de större MF och croppade MF-sensorerna både när det gäller DR och lågljusegenskaper så har vi ju sett att de mätt in på exakt samma DR som exv. Nikon D850 (14,8 och Sonys hamnar för båda A7rna på 14,7). Så det var väl bara exv. Hasselblads lågljusegenskaper som stack ut lite. Så i dagsläget verkar ju teknikfaktorn ha utjämnat de förväntade skillnaderna relaterade till sensorytan och just idag är det väl mycket pengar för mycket marginella vinster att köpa in sig i ett mer exklusivt MF-system. Men även det ändras kanske med en ny generation MF-sensorer. Sedan är det ju inte bara en kamera man köper in sig i utan ett system och kör man Fuji så får man väl då två parallella system med olika fattning i värsta fall. Det ger ju ökade kostnader det med.
Nikon-bilderna har f.ö. också varit en aning brusigare hos exv. dPreview rent okulärt. A7 III kör i princip jämt idag med den gamla Sony A7s II som ju är gjord för att vara den verkliga lågljusfantomen, så Sony har fått ett visst positioneringsproblem här och de behöver nog släppa en ny A7s III för att ordna upp det men de har tydligen haft överhettningsproblem så den är ju försenad av det skälet.
Senast ändrad: