Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)
Skärskåda, leta efter fel, är ju sant på sitt sätt och mycket vanligt bland helt nya bil modeller, Teslas El-motorsatsning har en krokig bana mot framgång, och det rapporteras om olika problem som Tesla har i sin utveckling, lika så har Sony det och också många andra spegelfria kameror. Ming Thein totalsåga dom tidiga A7-modellerna i jämförelse med DSLR, blixtsnabb replay från Martinot som höll med honom, den gode Ming skrev en lång redogörelse, jag kan hålla med honom till vissa delar jag med, det var ju liksom mera tydligt att A7-serien vände sig mot dom etablerade DSLR-FF, och det är en tuff utmaning förstås. A6xxx hade mera inriktning mot den breda allmänheten, men dom nyare var lite högt prissatta kan man tycka, lika så den senaste RX100 VI.

Ming Thein totalsåga dom tidiga A7-modellerna i jämförelse med DSLR, blixtsnabb replay från Martinot som höll med honom

Det där får du gärna precisera lite. Var det något som du inte höll med i något negativt som jag sagt om någon av Sonys A7-kameror, eller som du anser är en oförrätt mot Sony?

Skulle vara mycket intressant att veta (inte bara lösa insinuationer som den ovan).

Det där får du gärna precisera lite. Var det något som du inte höll med i något negativt som jag sagt om någon av Sonys A7-kameror, eller som du anser är en oförrätt mot Sony?

Skulle vara mycket intressant att veta (inte bara lösa insinuationer som den ovan).

Nej det var Ming Theins åsikter om A7 i jämförelse med DSLR som du i stort höll med om, jag kunde också hålla med flera delar av vad han skrev i sin kritik, men han var lite väl tuff tyckte jag, det blev väl aldrig några större reflektioner över Mings sågning annat än att man får se upp med ambassadörer som skönmålar och ger den vanliga reklamen och lite snack om vilka nät testare som kan vara mera sansade, det vimlar annars av figurer på you tube som tycker både si och så om alla möjliga kameror, Ming Thein är jag inte så välbekant med överlag över hur han skriver annars.

Nej det var Ming Theins åsikter om A7 i jämförelse med DSLR som du i stort höll med om, jag kunde också hålla med flera delar av vad han skrev i sin kritik, men han var lite väl tuff tyckte jag, det blev väl aldrig några större reflektioner över Mings sågning annat än att man får se upp med ambassadörer som skönmålar och ger den vanliga reklamen och lite snack om vilka nät testare som kan vara mera sansade, det vimlar annars av figurer på you tube som tycker både si och så om alla möjliga kameror, Ming Thein är jag inte så välbekant med överlag över hur han skriver annars.

Må så vara, men jag ser inte hur det på något sätt bevisar att just kameror med "Sony" tryckt på framsidan skulle missgynnas jämfört med andra varumärken?

Förklara gärna hur du tänker (eller tänkte) här.

Må så vara, men jag ser inte hur det på något sätt bevisar att just kameror med "Sony" tryckt på framsidan skulle missgynnas jämfört med andra varumärken?

Förklara gärna hur du tänker (eller tänkte) här.

Mina senaste inlägg påstår inget om att Sony missgynnas, i Ola-tråden jämförs den med D810/D850 mycket för att Ola var intresserad av A7RIII och att tydligen några kamrater till honom provat kameran, Spegelfri FF med liknande sensor som D850, jämförs och skärskådas fullt naturligt, mycket på grund av att A7 kamerorna ofta nämns som konkurrenter till DSLR FF ( Vet inte varför tex Pentax sällan är med )

Det har varit bra detta att så många tyckt till om skillnader mellan Spegelfritt/DSLR eller hur dom upplevs olika också beroende på hur man fotograferar.

Mina senaste inlägg påstår inget om att Sony missgynnas, i Ola-tråden jämförs den med D810/D850 mycket för att Ola var intresserad av A7RIII och att tydligen några kamrater till honom provat kameran, Spegelfri FF med liknande sensor som D850, jämförs och skärskådas fullt naturligt, mycket på grund av att A7 kamerorna ofta nämns som k....

Har jag fått en tråd :)

Jag har provat A7Riii själv vid ett antal tillfällen så det är egna erfarenheter jag skrivit om.

Men du har ventilerat synpunkter om A7RIII med kompisarna förmodar jag, sedan var det någon som köpte en A9 men lämnade tillbaks den.

Inte lämnade tillbaka, sålde den efter nåt halvår-år till fördel för en D850.

Sen har vi en A7iii också och massa objektiv. Ska vi blanda in lite drönarinnehav också? Det är mycket som händer på hårdvarufronten just nu.

Inte lämnade tillbaka, sålde den efter nåt halvår-år till fördel för en D850.

Sen har vi en A7iii också och massa objektiv. Ska vi blanda in lite drönarinnehav också? Det är mycket som händer på hårdvarufronten just nu.

Inlägget var ett försök till svar på Martinot fråga, där av kom du med som en referens som deltog flitigt i tråden av att ha ett visst intresse av A7RIII kontra D850.

Historien med A9 är liksom intressant på sitt sätt, har klart släktskap med A7III/A7RIII, och i dom flesta fall dras Nikon in i Sony trådar, kanske som någon form av referens punkt, någonting att jämföra med liksom. Sony säljs mycket mindre än Nikon/Canon, och varför är dom kamerorna så bra och populära. Fuji kommer också ofta på tal i Sony trådar.

Inlägget var ett försök till svar på Martinot fråga, där av kom du med som en referens som deltog flitigt i tråden av att ha ett visst intresse av A7RIII kontra D850.

Historien med A9 är liksom intressant på sitt sätt, har klart släktskap med A7III/A7RIII, och i dom flesta fall dras Nikon in i Sony trådar, kanske som någon form av referens punkt, någonting att jämföra med liksom. Sony säljs mycket mindre än Nikon/Canon, och varför är dom kamerorna så bra och populära. Fuji kommer också ofta på tal i Sony trådar.

Jag är fortfarande intresserad av A7riii, skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan eller mer troligt efterföljaren om inte Nikons nya levererar.

Ja Nikon spegelfria FF ( FX ) har sin egen tråd nu, spännande tycker jag, det sista hindret över tveksamheter om EVF eller OVF är snart över nu när gedigna klassiska märken ger sig in i spegelfria FX segmentet ( N1-serien var tidiga med ovanligt bra EVF för sin tid plus då autofokusen ) Det krävs ofta att dom trygga/säkra köpen med mycket god objektivutbud som räknas in med Nikon/Canon och dom lösningar som dom väljer får då en större acceptans, som tex rörlig/vridbar skärm som endast fans på billigare modeller tidigare. I och med Touch skärmen så väntar jag på steget till 3,5 tums skärm, då man ka ha ikoner på skärmen att dutta på i fall den tar för stor plats.

Ja Nikon spegelfria FF ( FX ) har sin egen tråd nu, spännande tycker jag, det sista hindret över tveksamheter om EVF eller OVF är snart över nu när gedigna klassiska märken ger sig in i spegelfria FX segmentet ( N1-serien var tidiga med ovanligt bra EVF för sin tid plus då autofokusen ) Det krävs ofta att dom trygga/säkra köpen med mycket god objektivutbud som räknas in med Nikon/Canon och dom lösningar som dom väljer får då en större acceptans, som tex rörlig/vridbar skärm som endast fans på billigare modeller tidigare. I och med Touch skärmen så väntar jag på steget till 3,5 tums skärm, då man ka ha ikoner på skärmen att dutta på i fall den tar för stor plats.

Den spegellösa Nikon avhandlas här:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=172088

(var kommer spegelFRI ifrån? Vi har ett utmärkt svenskt ord spegellös som inte går att missförstå och inte låter som Fat-Free-youghurt.)

Den spegellösa Nikon avhandlas här:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=172088

(var kommer spegelFRI ifrån? Vi har ett utmärkt svenskt ord spegellös som inte går att missförstå och inte låter som Fat-Free-youghurt.)

Ja anamma PMD förslag om att spegelfri ( spegelfri är väl ett gammalt vanligt ord, vanligt bland vampyrer ) var bättre än än det gamla spegellös som då nära tillhands i princip uttrycker att en spegel är lös och skramlar i någon DSLR, Men okej spegellös är väl förankrat och välkänt.

OBS kolla tråden spegellös Nikon, Sony och Fuji nämns tidigt i tråden.

Ja anamma PMD förslag om att spegelfri ( spegelfri är väl ett gammalt vanligt ord, vanligt bland vampyrer ) var bättre än än det gamla spegellös som då nära tillhands i princip uttrycker att en spegel är lös och skramlar i någon DSLR, Men okej spegellös är väl förankrat och välkänt.

OBS kolla tråden spegellös Nikon, Sony och Fuji nämns tidigt i tråden.

Sysslolös, arbetslös, disklös, nyckellös, mållös, ...det är så vi brukar göra i svenskan men det finns några undantag som tex underhållsfri. Om man ska hitta på ord känner man rätt snart om det ska vara lös eller fri. Det heter tex en väsklös man och inte väskfri man. Det heter papperslös, en ramlös tavla, en färglös bild, etc, listan är lång.

-fri är engelsk ordbildning och sånt som brukar användas i reklam, ska vi ta efter engelskan på allt även där det redan finns ord?

Jag är med i en språkgrupp där ett antal pålästa tungviktare brukar vårda svenskan. Ska se om jag kan lyfta frågan.

Sysslolös, arbetslös, disklös, nyckellös, mållös, ...det är så vi brukar göra i svenskan men det finns några undantag som tex underhållsfri. Om man ska hitta på ord känner man rätt snart om det ska vara lös eller fri. Det heter tex en väsklös man och inte väskfri man. Det heter papperslös, en ramlös tavla, en färglös bild, etc, listan är lång.

-fri är engelsk ordbildning och sånt som brukar användas i reklam, ska vi ta efter engelskan på allt även där det redan finns ord?

Jag är med i en språkgrupp där ett antal pålästa tungviktare brukar vårda svenskan. Ska se om jag kan lyfta frågan.

Ja det blir inte så lätt, ordet Kork som man kan tycka skulle vara supergammelsvenskan, kommer från Arabiska språket, fins enormt mycket låneord, för att inte tala om alla dialekter som är på väg att försvinna, jordäppel säger man inte på nyheterna när problem med torkan påtalas och svårt med spannmålen.

O my good hör man mer och mer bland dom unga nu för tiden, ungdomen bestämmer språket, 50-talet fins inte längre.

Fri som en fågel hörde jag som ung pojke, fri som vinden, fri från fångenskap.

Ja det blir inte så lätt, ordet Kork som man kan tycka skulle vara supergammelsvenskan, kommer från Arabiska språket, fins enormt mycket låneord, för att inte tala om alla dialekter som är på väg att försvinna, jordäppel säger man inte på nyheterna när problem med torkan påtalas och svårt med spannmålen.

O my good hör man mer och mer bland dom unga nu för tiden, ungdomen bestämmer språket, 50-talet fins inte längre.

Fri som en fågel hörde jag som ung pojke, fri som vinden, fri från fångenskap.

Jag ska inte tala for ungdomen, men sager dom inte omg? ;-)

Och "låll".

Tills de växt upp i alla fall.

Ja i Degerfors där jag bor pratar man en bred värmlänska som inte är så vacker igentligen " pööse " betyder Påse ingen vet vad man säger, 4-5 åringar pratar lite så, när dom blir 12-13 år pratar dom rikssvenska, förmodligen spelar Dator/TV in en hel del, kompisen unga grabb skäller på farsan när han säger Körv, det heter inte så utan korv farsan, Ralf Edström som var Degerforsare hade faktiskt kvar en hel del Degerforska när han var sportkommentator på radion.

Jag tycker att både spegelfri och spegellös är fullt fungerande ord. Tror inte något av dem kan sägas vara fel.

Men i mina öron låter spegellös som att kameran saknar en spegel, och spegelfri som att kameran är befriad från oket att ha en spegel. Därför föredrar jag spegelfri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar