Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite nytt där med AA-filtret som dpreview skrev, släpper igenom mera vertikalt än horisontalt hos A7III, vilket tydligen ger skarpare bilder med Raw filer än A9, något lite ökad moire kan hända men sällan sedd. säkrare Lock on också gentemot A7RIII, mycket bra brusredusering vid jpeg med hög detalj återgivning. använder dock den gamla Center-Lock on vid video som hängt med flera Sony kameror, hoppas dom kan ändra till den bättre Lock On vid filmning som fungerar så pass bra vid bildtagningar.

Jag ringde för att reda ut hur jag skulle göra med ett inbyte. Jag hade ett sällsynt uppdrag den 21 mars och behövde vara säker på att inte skicka in min huvudkamera utan att få den nya i tid.

Se #251

Läs vad chefen för Sony faktiskt säger. Han är den primära källan och med all respekt för Agfors så är det nog Sony-chefen du ska lyssna på. Han är faktiskt väldigt tydlig. Svårt att missförstå faktiskt.

Det som Sonycheferna säger är enbart allmän PR och hype vad jag kan läsa mig till. Inget fel i det (det är deras jobb och det de är anställda för), men däremot så kunde jag inte finna någon teknisk förklaring till varför de inte kan ändra bländare för AF-mätning (när det hinns med, och när man så som fotograf önskar det pga. specifika problematiska ljusförhållanden).

För att vara rättvis här (och inte enbart hänga ut Sony och ställa de till svars), så har jag i rättvisans namn inte heller läst eller hört någon förklaring från Fuji (som har samma "dumma" begränsning, iaf. för närvarande).

Detta är fortfarande ett mysterium för mig, och något jag önskar att de spegellösa tillverkarna kunde ändra på.

Fast det är tvärtom, de betalar dyrt genom att ge sämre AF-prestanda ...utan att få något nämnvärt i utbyte.

Och förlorar köpare som tex jag och många andra som sedan många år lärt oss fördelarna med AF-C mm eftersom de inte ens låter oss få funktionen via en inställning.

Jo, det är väldigt märkligt.

Pratat med många fotografer som stört sig på detta. Vill Sony sälja fler A7III så borde de lösa det med en mjukvaruppdatering. Om inte annat så kunde de göra en valbar inställning för detta, så kan även Sten-Åke (av för mig okänd anledning) ha det kvar på nuvarande sämre sätt (för oss andra fotografer).

DPR nämnde detta med bländaren för första gången vad jag kan komma i håg nu när dom testade A7III, Dpr brukar skicka i väg mail till tillverkare när dom hittar lite mera störande saker som dom undrar över, får se om dom kan få något svar, fast jag vet inte om dom skickat något denna gång.

Det som Sonycheferna säger är enbart allmän PR och hype vad jag kan läsa mig till. Inget fel i det (det är deras jobb och det de är anställda för), men däremot så kunde jag inte finna någon teknisk förklaring till varför de inte kan ändra bländare för AF-mätning (när det hinns med, och när man så som fotograf önskar det pga. specifika problematiska ljusförhållanden).

För att vara rättvis här (och inte enbart hänga ut Sony och ställa de till svars), så har jag i rättvisans namn inte heller läst eller hört någon förklaring från Fuji (som har samma "dumma" begränsning, iaf. för närvarande).

Detta är fortfarande ett mysterium för mig, och något jag önskar att de spegellösa tillverkarna kunde ändra på.

Jag har deltagit väldigt lite i de här diskussionerna sedan i våras och ser att jag inte missat något för här verkar ni ha fastnat i samma fråga igen som jag trodde vi avslutade REDAN I MARS och verkar ha lite svårt att hitta ut som det verkar. Helt plötsligt såg jag att du refererade till #251 av något märkligt skäl och det märkliga är väl att du inte verkar ha fattat vad jag menade redan då (det ser jag ju på vad du klippt ut ur det sammanhanget), så jag har väl inte så högt ställda förväntningar nu heller.

När man läser vad ni skriver du och Ola så har ni ju fastnat i det faktum att man med en DSLR kan mäta AF med fullt öppen bländare som är en fördel i vissa fall (om det inte går för fort). Men ni bortser ju från kostnaderna med den tekniken.

Det går inte att använda den högupplösta huvudsensorns ev. fokuspunkter i en DSLR utan man hänvisas till en dedikerad AF-sensor med allt vad det innebär.

För det första så har de dedikerade AF-sensorerna ett generalproblem och det är att de inte egentligen har någon naturlig återkoppling till huvudsensorn och det leder ibland till att den överhuvudtaget inte är i synk med denna. När AF-sensorn rapporterar att systemet är i fokus så är det det mot AF-sensorn men inte nödvändigtvis med huvudsensorn. Man kan alltså inte lita på denna tekniken eftersom det krävs handpåläggning för att kalibrera systemet om det ska kunna vara i synk med alla sina tre strålgångar.

För det andra så har AF-sensorerna inte haft samma antal fokuspunkter som de system som använder huvudsensorn och ger därför ingen följande AF ute åt kanterna. Ska du följa något med traditionell DSLR så tvingas du hålla motivet i centrum av sökaren och det begränsar kompositionen ofta. Sonys sensorer för spegellösa gör istället detta möjligt numera både i APS-modeller och FF-modellerna med 400 + eller numera det dubbla antalet fokuspunkter över hela sensorytan. Canon har sin Dual Pixel men den kan bara användas med Live View, vilket är en stor plump och kompromiss enligt min mening, då den optiska sökaren och bakdisplayen styrs med helt olika teknik och ger helt olika möjligheter.

För det tredje skapar denna flaxande spegel särskilda problem då kameran är AF-blind en stor del av bildtagningscykeln. Så istället för som med Sonys spegellösa som alltså mäter hela tiden både exponering och AF 60 ggr per sek. ända fram till tagning så måste DSLR:er mäta långt tidigare under cykeln (p.g.a. spegelrörelserna) och sedan gissa vad som händer under tiden när de inte ser något. Det är ju precis detta som denna japan (VD för Sony Imaging) som intervjuades av Dpreview pekar på och varför han menar att DSLR-tekniken inte räcker för de precisionskrav man numera har när man kör så snabbt som med exv. A9 ger möjlighet till.

Nackdelen/ alternativkostnaden för detta är att man tvingas låta vald/inställd bländare vara orörlig under mätning av AF och exponering. Vanligen är detta inga större problem då man trots allt kan blända ner till bländare 11 med följande AF. Om denna kompromiss inte skulle funkat för de allra flesta skulle Sony inte kunnat sälja en enda A7 III men de säljer faktiskt varenda kamerahus på stört som de kan skeppa och folk står i kö både hos Scandinavian och Cyber idag för de hinner inte med att möta efterfrågan.

Nedan kan ni se de rader jag refererat till i mars men som du i sedvanlig faktaresistens kallat för "bara allmän PR" eller "hype".

"Kenji Tanaka, Senior General Manager of Sony's Digital Imaging Business Group
"Sony interview: 'If cameras are going to develop, manufacturers have to develop mirrorless technologies'

Published Mar 16, 2018 | Barney Britton " (skrivet i dPreview)

"Just look at our technologies, like eye focus. All of those are made possible because of data from image sensors. In DSLRs, the data comes from separate sensors. The main imaging sensor is blacked out, 90% of the time by the mirror. The sensor is turned off. But the imaging sensor is very important. So if cameras are going to develop, and be able to capture the moment [more effectively], manufacturers have to develop mirrorless technologies. So within one year, I think."

Sony har alltså valt den väg de valt eftersom den till skillnad från DSLR-tekniken ger dem möjlighet att mäta både AF och exponering 60 ggr per sekund kontinuerligt ända fram till exponeringstillfällena och genom det få högre precision än med DSLR:er eller "be able to capture the moment [more effectively]" som Tanaka och dPreview uttryckt och skrivit.

Jag tycker det här bara är ytterligare ett bra exempel på DSLR-präglade fotografer som ända in i kaklet vill fortsätta med de begränsningar som DSLR-tekniken har även i spegellösa kamerahus. Alla kamerasystem är kompromisser och de som har dessa krav som bara kan uppfyllas av DSLR:er och som vill fortsätta leva med härket med tre olika strålgångar och allt vad det för med sig, ska nog välja en DSLR istället så länge de fortfarande går att köpa.

Användarna i Kina verkar ju ha gjort sitt val för om jag läst rätt så är Sony nu nummer ett i världens folkrikaste land på FF-marknaden. Tror ni verkligen att Canon och Nikon kommer välja andra designmodeller än andra spellösa tillverkare för att inte reta på sig de som tror att allt ska förbli vid DSLR-lästen även om den är spegellös? En av de stora fördelarna med den spegellösa konstruktionen är ju enkelheten. Att göra avsteg från den designen som ni föreslår kommer nog i så fall göra kamerorna än mer komplicerade och för många är de redan idag mer än de klarar av att hantera optimalt i olika situationer. Dessutom kommer man inte kunna mäta kontinuerligt längre om man inför en flexande bländare som kommer inducera precis samma typ av blindhet som man har i DSLR:erna. Även det kommer gå ut över precisionen. Det är den verkliga alternativkostnaden för den designidén.

Men om vi återgår till frågan så undrar jag varför det inte skulle gå att låta användaren av kameran välja?

Men om vi återgår till frågan så undrar jag varför det inte skulle gå att låta användaren av kameran välja?

Det här kanske faktiskt inte är så enkelt som ni tror. Det här handlar om två helt skilda principer. Om man läser vad Sony säger så prioriterar de mätningsprecisonen och att blanda in mekaniska processer i dessa mycket snabba cykler där man mäter 60 ggr per sek. har man valt bort av just precisionsskäl. Att flexa bländaren 60 ggr per sek. kanske faktiskt inte är någon vidare bra lösning. Jag undrar om någon verkligen försökt sig på detta tidigare och att minska frekvensen till ca 15 ggr per sek som i den snabbaste DSLR:en i kombination med bländarflex blackout kanske inte är förenligt med de precisionskrav man vill möta under seribildtagning i sina snabbaste kameror. Alternativet blir då att gå ner i bildtagningsfrekvens och det är också en kostnad.

Vi kan bara konstatera att de faktiskt valt den väg de valt av precisionsskäl. Det är ju faktiskt vad de själva säger. Varför ska de ändra på sakernas tillstånd när folk uppenbarligen köper allt de kan få fram?? Har svårt att se det incitamentet. Jag tror de kan leva med att en del "die hard" DSLR-användare väljer DSLR:er istället. Det är inte konstigare än att användare som jag aldrig vill se en DSLR igen i mitt hem. I mitt fall valde jag spegellöst just för att designen inte ens teoretiskt kan få de AF-precisionsproblem som en hel del DSLR:er lider av än idag. Jag prioriterar definitivt den AF-precision som AF mot huvudsensorn kan ge framför AF-mätning med öppna objektiv och en dedikerad AF-sensor med de problem den designen har.

Jag kan förstå dessa DSLR-användartankar till en del för ni är ju redan van vid en massa konstiga kompromisser där OVF och bakdisplay redan idag lever olika liv. Men den "messen" vill i alla fall inte jag ha i mina spegellösa. Om Sony mot förmodan skulle lyssna på er och andra i denna fråga så hoppas jag att de har den goda smaken att begrava eländet djupt nere i menyträsket och det brukar ju Sony ändå ha för vana att göra även med många andra bra funktioner, så varför skulle de fråga sina vanor i det fallet.

Ja, det är tämligen självklart att man måste acceptera lägre prestanda för vissa parametrar om man väljer att mäta med vidöppen bländare. Varför kan man inte låta användaren välja det?

Den som vill ha det som nu behöver inte drabbas ett endaste dugg under förutsättning att han inte väljer fel av misstag, men då får han nog skylla sig själv för att inte ha läst manualen och ändrat en inställning från standard utan att veta vad den går ut på.

Canons spegelfria modeller lär mäta med fullt öppen bländare, deras nya M50 lyckades fånga simmares ansikte trots besvärligt vattenstänk, möjligtvis något sämre när motiv rör sig snabbt sidledes om det är för centrerat med fokuspunkter runt mitten, kräver mer följsamhet av fotografen för att lösa det.

Blir intressant att följa upp deras satsning då nyare och snabbare modeller lär vara på gång, Fujiägare med något så när liknade system som Sony verkar trots allt rätt så nöjda med vad deras autofokus klarar.

Ja, det är tämligen självklart att man måste acceptera lägre prestanda för vissa parametrar om man väljer att mäta med vidöppen bländare. Varför kan man inte låta användaren välja det?

Den som vill ha det som nu behöver inte drabbas ett endaste dugg under förutsättning att han inte väljer fel av misstag, men då får han nog skylla sig själv för att inte ha läst manualen och ändrat en inställning från standard utan att veta vad den går ut på.

Sony har prioriterat precision och verkligt kontinuerlig mätning i sina spegellösa (på mycket goda grunder), för att kunna bibehålla state of the art" precision även vid klart snabbare seriebildtagning än dagens DSLR:er klarar av. Man har alltså lyckats med konststycket att både få till marknadens idag bästa precision och detta trots att man i exv. A9 har en klart högre seriebildtagningsfrekvens än i någon annan FF-kamera. Dessutom slipper användarna detta eländiga "spökfladder" i sökaren som alla DSLR:er lidar av. Till på köpet är det helt ljudlöst.

Såg ett nyhetsinslag senast från något barndop då upplevelsen av det mest upptogs av det inte oansenliga rasslet från dessa "state of the art" DSLR:er som täckte den händelsen. Hur kul är det? För många hade det nog blivit en helt annan upplevelse utan den störningskällan. Allt var inte bättre förr eller om det var nu och fler och fler börjar faktiskt upptäcka det nu.

Jag kanske kollar in i tråden till hösten. Ha det så bra i sommar och förspill den inte på att ta ett omtag på den här frågan för tredje gången för det är den nog inte värd.

Canons spegelfria modeller lär mäta med fullt öppen bländare, deras nya M50 lyckades fånga simmares ansikte trots besvärligt vattenstänk, möjligtvis något sämre när motiv rör sig snabbt sidledes om det är för centrerat med fokuspunkter runt mitten, kräver mer följsamhet av fotografen för att lösa det..................

Vad skulle det exemplet exemplifiera??

Mer följsamhet av fotografen?? Borde inte designmålet istället vara att fotografen inte borde behöva tänka på den begränsningen. Jag tror du har fel dessutom för med spegellösa konstruktioner så kan ju även Canon utnyttja full täckning över hela skärmen med sin Dual Pixel och en elektronisk sökare istället för DSLR:ernas begränsande OVF. (Sony och säkert en del andra som använder deras sensorer har ju kunnat göra detta ett bra tag nu) . Varför skulle Canon sjabbla bort de möjligheterna?

Vi får väl se vad Canon gör i sina spegellösa promodeller om de väljer att köra riktigt fort. Det är nog först då vi får svar på den frågan.

Sony har prioriterat precision och verkligt kontinuerlig mätning i sina spegellösa (på mycket goda grunder), för att kunna bibehålla state of the art" precision även vid klart snabbare seriebildtagning än dagens DSLR:er klarar av. Man har alltså lyckats med konststycket att både få till marknadens idag bästa precision och detta trots att man i exv. A9 har en klart högre seriebildtagningsfrekvens än i någon annan FF-kamera. Dessutom slipper användarna detta eländiga "spökfladder" i sökaren som alla DSLR:er lidar av. Till på köpet är det helt ljudlöst.

Såg ett nyhetsinslag senast från något barndop då upplevelsen av det mest upptogs av det inte oansenliga rasslet från dessa "state of the art" DSLR:er som täckte den händelsen. Hur kul är det? För många hade det nog blivit en helt annan upplevelse utan den störningskällan. Allt var inte bättre förr eller om det var nu och fler och fler börjar faktiskt upptäcka det nu.

Jag kanske kollar in i tråden till hösten. Ha det så bra i sommar och förspill den inte på att ta ett omtag på den här frågan för tredje gången för det är den nog inte värd.

Nu började ju Sony med det här nedbländade ofoget innan A9 kom. Den anledning jag kan tänka mig är att man på det här sättet får med även skärpedjupet i förhandsvisningen och inte bara exponeringen. Kameran behöver dessutom inte göra kvalificerade gissningar om bländarens inverkan och man minskar också problematiken kring att behöva en bländarmekanism som är tillräckligt snabb.

I övrigt... Snabbheten och precisionen blir ju lidande eftersom man får mindre ljus till AF-sensorn. A7mk3 har väl en gräns på f/8 och A9 på f/11. Och man kanske kan förmoda att det gäller under gynnsamma omständigheter. Vissa hävdar att det är bättre än Canons begränsning som senast jag hade koll där låg på f/8. De glömmer då att Canon mäter med vidöppen bländare och att det är sällan den begränsningen betyder något i verkligheten, till skillnad från Sony.

Ljudet från DSLR:er har ju väldigt lite med bländaren att göra och mer med slutare och spegel. Även med en optisk sökare går det att lösa tekniskt idag, om man för nödvändiga tillfällen kan leva med att använda den bakre skärmen (och för långsamma inomhusaktiviteter som dop och bröllopsceremonier kan det vara bekvämt).
Elektronisk slutare är helt klart en av de stora grejerna med att fotografera spegellöst (ja, det skulle ju fungera med en uppfälld eller semitransparent spegel á la EOS 1N RT också om man accepterar de kompromisser det innebär).

De som har en optisk sökare slipper ju alla problem med uselt dynamiskt omfång i sökaren. För att inte nämna ryckig sökarbild vid ogynnsamma ljusförhållanden eller serietagning (A9 möjligen undantagen). Eller en sökarbild som varierar i ljushet när kameran kompenserar för variationer i ljus. Överlag blir det färre saker som stör fotograferandet. EVF:en har sina fördelar men den har också en del rätt rejäla nackdelar.

Frågan var inte varför man inte får välja att ha en spegel i Sonys spegelfria kameror. Frågan är varför man inte får välja att mäta fokusavståndet med fullt öppen bländare. Det skulle ju höja prestanda. Visserligen på bekostnad av annan prestanda, men det vore ju ett medvetet val man skulle göra när man ändrar en inställning i kamerans menysystem. Och som sagt behöver man inte välja något om man inte vill, utan kan köra vidare på standardinställningen. Precis som med alla andra valbara inställningar.

Får man föra in ett "i praktiken" i tråden om A7III?
Jag trodde väl det ;-)

I praktiken har den begränsning som framförts kring mätning med nedbländat objektiv inte påverkat mig ett ända dugg under de tre månader jag använt kameran. Till saken hör väl att det för mig oftast handlar om de största bländaröppningarna när jag fotograferar saker/personer/djur i rörelse och det har hittills inte hänt att jag behövt blända ner för att få tillräckligt lång slutartid.

Autofokus är mer säker, snabb och användbar än den i A99II. EVF:n är minst lika bra som någon annan jag använt och jag skulle inte vilja byta ut den mot en OVF om jag kunde. För mig överväger fördelarna med bred marginal.

Vad skulle det exemplet exemplifiera??

Mer följsamhet av fotografen?? Borde inte designmålet istället vara att fotografen inte borde behöva tänka på den begränsningen. Jag tror du har fel dessutom för med spegellösa konstruktioner så kan ju även Canon utnyttja full täckning över hela skärmen med sin Dual Pixel och en elektronisk sökare istället för DSLR:ernas begränsande OVF. (Sony och säkert en del andra som använder deras sensorer har ju kunnat göra detta ett bra tag nu) . Varför skulle Canon sjabbla bort de möjligheterna?

Vi får väl se vad Canon gör i sina spegellösa promodeller om de väljer att köra riktigt fort. Det är nog först då vi får svar på den frågan.

Ja blandar nog i hop det med DSLR och 6DII, fel av mig där. Huvudfrågan var att Canons spegelfria kör med full öppning, deras nya M50 skall visst vara en billig instegs kamera, mera avancerade lär komma i en ny satsning från dom. Jag tolkar Per som att man skall kunna välja full öppning för vissa tillfällen med autofokusen, inte ersätta eller byta bort säkerhet och precision.

Nu började ju Sony med det här nedbländade ofoget innan A9 kom. Den anledning jag kan tänka mig är att man på det här sättet får med även skärpedjupet i förhandsvisningen och inte bara exponeringen. Kameran behöver dessutom inte göra kvalificerade gissningar om bländarens inverkan och man minskar också problematiken kring att behöva en bländarmekanism som är tillräckligt snabb.

I övrigt... Snabbheten och precisionen blir ju lidande eftersom man får mindre ljus till AF-sensorn. A7mk3 har väl en gräns på f/8 och A9 på f/11. Och man kanske kan förmoda att det gäller under gynnsamma omständigheter. Vissa hävdar att det är bättre än Canons begränsning som senast jag hade koll där låg på f/8. De glömmer då att Canon mäter med vidöppen bländare och att det är sällan den begränsningen betyder något i verkligheten, till skillnad från Sony.

Ljudet från DSLR:er har ju väldigt lite med bländaren att göra och mer med slutare och spegel. Även med en optisk sökare går det att lösa tekniskt idag, om man för nödvändiga tillfällen kan leva med att använda den bakre skärmen (och för långsamma inomhusaktiviteter som dop och bröllopsceremonier kan det vara bekvämt).
Elektronisk slutare är helt klart en av de stora grejerna med att fotografera spegellöst (ja, det skulle ju fungera med en uppfälld eller semitransparent spegel á la EOS 1N RT också om man accepterar de kompromisser det innebär).

De som har en optisk sökare slipper ju alla problem med uselt dynamiskt omfång i sökaren. För att inte nämna ryckig sökarbild vid ogynnsamma ljusförhållanden eller serietagning (A9 möjligen undantagen). Eller en sökarbild som varierar i ljushet när kameran kompenserar för variationer i ljus. Överlag blir det färre saker som stör fotograferandet. EVF:en har sina fördelar men den har också en del rätt rejäla nackdelar.

Enligt SAR så är Sony på gång med en ny EVF, över 5 miljoner punkter som skall motsvara upplösning 1600X1200, dom skrev om det för några veckor sen. När det kommer i nya modeller framgick dock inte.

Enligt SAR så är Sony på gång med en ny EVF, över 5 miljoner punkter som skall motsvara upplösning 1600X1200, dom skrev om det för några veckor sen. När det kommer i nya modeller framgick dock inte.

Ja, och det finns ju faktiskt redan bättre EVF:er än den jag har. Och till slut så matchar man kanske det mänskliga ögat. Men idag är elektroniska sökare inte riktigt där.

Ah, drömkameran för mig, precis vad jag behöver. Tusan att man var så otålig och köpte A7R II förra veckan:(

Jag har nyss köpt den är väldigt nöjd med den en snabb och pricksäker kamera har även Sony 70-200 2,8 och teleconverter är så jäkla nöjd Med vänlig hälsning Lennart Pettersson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar