"klick"
Aktiv medlem
Jag har upptäckt ett problem - OCH en lösning på detsamma som kan vara intressant för andra A7 III-ägare att veta:
Jag har lagt "Ansiktsprioritet i AF" C1-knappen, men upptäckte att jag fick ett felmeddelande när jag försökte sätta på det i filmläge; "Denna funktion eller inställn. är ej tillgänglig enligt följande. Filformat XAVC 4K". Synnerligen irriterande tänkte jag, som ändå sett detta fungera på diverse YouTube-filmer, så efter otippat mycket googlande hittade jag till slut lösningen: Flygplansläge! Sätter man på det så funkar ansiktsprioritering i 4K-filmning, men alltså inte när det är på. Superkonstig bugg(?) tänker jag, och hoppas den försvinner i en kommande firmwareuppdatering.
Tack för infon. Nu råkar jag ha flygplansläget p.ga. att man möjligtvis spar lite batteri men bra att veta att ansiktsprio slutar funka om jag skulle slå av flygplansläget så slipper jag en otrevlig överraskning !
Förresten redan fått stor fläck/damm på sensorn... Har bytt objektiv typ två gånger och gjorde det enligt konstens regler. Hålla kameran pekande neråt och bytte på kanske max 10sekunder. Har sån där viseble dust vätska men mina swabs är för 4/3 formatet. Får se om jag hittar swabsen billigt. Dom brukar vara sjukt dyra för något som inte kan kosta många kronor att tillverka. Ganska lätt att rengöra men ändå inget man ser fram emot direkt... Gillar inte blåsa, det har 90% av gångerna gjort det värre, har flera olika bälgar av bra kvalle.