PMD
Aktiv medlem
Behöver sensorn vara avstängd för det?Alltså hur jämförs blackouttiden för AF med resp system? Hos Sony torde detta hänga ihop med hur länge sensorn är avstängd för AF och ljusmätning mellan varje exponering.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Behöver sensorn vara avstängd för det?Alltså hur jämförs blackouttiden för AF med resp system? Hos Sony torde detta hänga ihop med hur länge sensorn är avstängd för AF och ljusmätning mellan varje exponering.
och det är EXTREMT irriterande att videofilernas namn börjar om på noll varje gång man formaterat kortet, vilket innebär att man kommer få datorn full av filer som heter samma sak om man inte bemödar sig döpa om dem manuellt varje gång.
https://youtu.be/cjCtPhztmU0
Behöver sensorn vara avstängd för det?
Varför inte?Den kan inte exponera och mäta AF samtidigt.
Varför inte?
Håller med om att det är extremt irriterande. Ett tips är att gå omvägen via Lightroom (eller vilket program du använder) och lägga till en tag (t.ex datum) vid import av filmerna.
Jag lämnar sista .XML filen på kortet så går det i rätt ordning. Irriterande men nödlösning.
PDAF-pixlarna kan väl bara fungera som AF-sensorer? De går alltså inte att läsa av separat från resten av pixlarna på sensorn?Även i en avamcerad sensor som hos Sony töms sensorn kolumnvis så pixlarna måste nollställas mellan aktiviteter.
PDAF-pixlarna kan väl bara fungera som AF-sensorer? De går alltså inte att läsa av separat från resten av pixlarna på sensorn?
Men om de måste läsas av samtidigt med övriga pixlar så kan man väl inte mäta AF separat från att ta en bild? Eller gör man en separat utläsning av AF-pixlarna mellan varje utläsning av bildpixlarna?
Jag lämnar sista .XML filen på kortet så går det i rätt ordning. Irriterande men nödlösning.
Nu känner jag mig lite korkad, men jag fattar inte helt hur du menar... Kan du förklara mer i detalj?
När man filmar skapas en XML fil med samma namn som videofilen på kortet. Den innehåller lite metadata bara. Lämnar man den sista XML filen på kortet så känner kameran av den och numrerar nästa video efter den. XML-filen tar ytterst lite plats jämfört med en videofil så man slösar inte utrymme på så sätt och behåller ordningen på numreringen.
När man filmar skapas en XML fil med samma namn som videofilen på kortet. Den innehåller lite metadata bara. Lämnar man den sista XML filen på kortet så känner kameran av den och numrerar nästa video efter den. XML-filen tar ytterst lite plats jämfört med en videofil så man slösar inte utrymme på så sätt och behåller ordningen på numreringen.
Är det inte smidigare att låta LR eller annan valfri importverktyg göra importen och döpa om filerna automatiskt?
Jag rekommenderar inte att bara radera filer från minneskorten. Dessa mår bäst av formatering lite då och då.
/Stefan
Inte så lätt om man är på resande fot.
Formatering är inte viktigt, speciellt inte när man filmar.
Hur menar du? Menar både vad du menar att det inte är så lätt på resande fot och varför formatering inte är lika viktigt om man filmar.