Men Sten-Åke, Martin Agfors har ju redan förklarat att det inte är ett problem att mäta fokus vid helt öppen bländare med de bildfrekvenser som det handlar om. För Sony A9 (och ännu mera troligt för Olympus E-M1 II) kan det kanske bli problem vid högsta fart. Men då kan man ju låta fotografen välja om fokus ska mätas vidöppet eller vid arbetsbländare, eller hur?
Visst men det har ett pris Sony tydligen bestämt sig för att man inte vill betala. Det är ju därför de valt att göra som de faktiskt gör. Det är ju inte jag som säger detta men som vanligt så skjuter ni budbäraren istället. Om du läste mitt klipp från dPreviews intervju med chefen för Sony Imaging tidigare, så har ju Sony gjort sitt val eftersom de prioriterar mätnings- och fokusprecisionen. De har ju gått ifrån allt mekaniskt för att vinna precision under hastigheter ingen DSLR är i närheten av idag. De har gjort detta rakt igenom hela systemet.
Jag är verkligen osäker om Martin A verkligen pratar om det jag och Sony pratar om - AF-precision och exponering vid mycket höga stilbildtagningshastigheter eller video. Den teknik man valt väljer man inte bara för dagen utan även för framtiden. Framtiden är inte DSLR-speed med halvtaskiga förutsättningar för fokusprecison vid 12-14 fps och en spegel som stör ljuset i 90% av tiden vid serietagning och tvingar kamerakonstruktörerna att sätta AF betydligt tidigare under bildtagningscyklerna än Sony behöver göra i sina spegellösa - en siffra denna japan undslapp sig i dPreview-intervjun.
Nackdelen med DSLR-tekniken blir att man får en "blackout" inte bara i sökaren utan även i systemet mellan när AF-sätts och när bilden faktiskt tas. Den blackouten slipper man med en konstant öppen bländare. Även en intermittent slutande bländare är även det mekaniskt rassel som inte alls låter sig styras med samma precision som helt digitaliserade processer och den stör också ljuset lika många ggr per sekund som antal fps. Under tiden tvingas DSLR-systemen gissa vad som händer och det slipper Sonys system göra.
Kenji Tanaka, Senior General Manager of Sony's Digital Imaging Business Group
"Sony interview: 'If cameras are going to develop, manufacturers have to develop mirrorless technologies'
Published Mar 16, 2018 | Barney Britton " (skrivet i dPreview)
"Just look at our technologies, like eye focus. All of those are made possible because of data from image sensors. In DSLRs, the data comes from separate sensors. The main imaging sensor is blacked out, 90% of the time by the mirror. The sensor is turned off. But the imaging sensor is very important. So if cameras are going to develop, and be able to capture the moment [more effectively], manufacturers have to develop mirrorless technologies. So within one year, I think."
"Capture the moment [more effectively]", är vad det handlar om och han tar exv. just Eye Focus som ett exempel på när denna snabbhet och precision kommer till sin yttersta nytta.
Jag tror inte det i sig skulle vara omöjligt för Sony att göra det möjligt att mäta AF kontinuerligt men det skulle ske till priset av sämre AF-precison och införande av ytterligare ett påbultat delssystem i ett redan rätt överlastat AF-system som folk redan idag har svårt att använda fullt ut.
Ni får gärna vara som en enda stor dum klump som känner gemenskap i gemensamma uppfattningar om ni vill men jag avstår gärna det om alternativkostnaden är att sluta läsa vad som står i primärkällan om dessa teknikval uttalade av Sony själva genom deras högsta Imaging chef..
Kan vi inte försöka diskutera sakfrågorna istället. Jag är inte er "jourhavande medmänniska och ni är inte min psykolog" och jag behöver inte den här metadiskussionen om vad ni tycker om mig. Känns bara som om ni saknar verkliga argument. Behöver ni få katharsis så får ni gå på en fotbollsmatch istället. Hjälper inte det så får ni väl skaffa er en voodoo-docka. Jag kan skicka ett foto som ni kan nåla fast på den om det hjälper - så kan ni låtsas att det är jag.
Det är det här ni ska förhålla er till och inget annat: "be able to capture the moment [more effectively]"
"Just look at our technologies, like eye focus. All of those are made possible because of data from image sensors. In DSLRs, the data comes from separate sensors. The main imaging sensor is blacked out, 90% of the time by the mirror. The sensor is turned off. But the imaging sensor is very important. So if cameras are going to develop, and be able to capture the moment [more effectively], manufacturers have to develop mirrorless technologies. So within one year, I think."