Annons

Sony a7ii plus fuji XT1

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim88

Aktiv medlem
Hej, har idag en Sony a7ii och är super nöjd men vill även ha en aps-c kamera ( dock inte sonys)
Har varit intresserad av Fujifilms Xt1 ett bra tag. Dumt att skaffa ett annat system eller?
Tänker att jag max vill ha 2 fujiobjektiv och ha denna kamera med mig överallt.
Visst kan ha sonys A7ii också överallt men hade vart kul att testa en annan kameratillverkare.
Tänker köra landskap, porträtt

Alla är bra!

Har själv Sony (A7R2). Tidigare haft bl.a. Fuji X-E1. X-trans är väldigt bra på många sätt, framför allt höga ISO. Färgerna är mycket vackra, om än inte korrekta, korrigera och det blir ännu bättre! - Men, det finns också svaga sidor: Landskap där avlägsen grönska blir "utsmetad", porträtt där hudtoner kan bli vaxartade. Jag gör stora utskrifter och A2 bilder kan se ut som om allt var av plast. RAW-filerna funkar inte optimalt i Lightroom. Fuji jpg är däremot utmärkta.

Fuji X-A kamerorna har inte X-trans utan den vanliga Bayer algoritmen. Hade en X-A1: bildkvalitet bättre än X-E1!

Min tro och förhoppning är att med den högre upplösningen (24mix) på X-T2 minskar/tar bort avigsidorna med Xtrans. Allt annat är utmärkt med Fuji X-T1/2, inte minst objektiven!
Rykten säger att Fuji X-A3 kommer ha 24 mpix sensorn - har själv funderat på en X-A3 med en liten fast brännvidd som "alltidmedkamera".

Har själv Sony (A7R2). Tidigare haft bl.a. Fuji X-E1. X-trans är väldigt bra på många sätt, framför allt höga ISO. Färgerna är mycket vackra, om än inte korrekta, korrigera och det blir ännu bättre! - Men, det finns också svaga sidor: Landskap där avlägsen grönska blir "utsmetad", porträtt där hudtoner kan bli vaxartade. Jag gör stora utskrifter och A2 bilder kan se ut som om allt var av plast. RAW-filerna funkar inte optimalt i Lightroom. Fuji jpg är däremot utmärkta.

Fuji X-A kamerorna har inte X-trans utan den vanliga Bayer algoritmen. Hade en X-A1: bildkvalitet bättre än X-E1!

Min tro och förhoppning är att med den högre upplösningen (24mix) på X-T2 minskar/tar bort avigsidorna med Xtrans. Allt annat är utmärkt med Fuji X-T1/2, inte minst objektiven!
Rykten säger att Fuji X-A3 kommer ha 24 mpix sensorn - har själv funderat på en X-A3 med en liten fast brännvidd som "alltidmedkamera".

Har hört att färgerna samt Jpeg bilderna skall vara väldigt fina ja.
okej tusen tack för informationen.
Men vad är X-A3 för en kamera då? liknar Xt1/t2?
Vilka 2 objektiv skulle du rekommendera för landskap och porträtt eller kanske macro ist för portätt?

Om man vill börja billigt är ju en XA-1/-2 (svår att hitta beg, men kanske på ebay) en väg.

Jag har en del fuji och kan bara vara nöjd. Jag har ännu inte utskriftsmöjlighet, men vet att det skrivits om vaxiga hudtoner etc. En jämförelse grönt motiv bl a XT-1 - XPRO-2 finns, inte enbart till nya sensorns fördel. Googla runt i detta så vet du mer, jag tror jag sett en del om kurer för hudtoner/grönt gräs...men minns inte var!
Kör du på ISO 6 400 eller 12 800 och svartvitt tycker jag att jpeg direkt ur kameran är klart godkänt får oss som minns pressad Tri-X..

XT-1 - så bra och nära en riktig (typ min gamla Canon F1) kamera. Man vet att det blir bra, jag kör 95%+ manuellt och ler varje gång jag plåtar.

XE-1 - I princip en tätpackad XT-1 men med litet färre fysiska rattar. Ligger runt 4 000:- för ett hus, nytt.

XM-1 - Jag tar gärna med den bara för att jag skall lyckas lika bra som med XT-1. Använder Samyang 12/2,0 (glöm fokusering i princip) eller Fujinon 18/2,0 eller 27/2,8 som körs manuellt med Fn knappen är kopplad till AF. Bra grepp för mina händer, fickformatig med 27/2,8 och samma sensor och processor som XT-1, men huset har litet färre inställningsmöjligheter. Som jag skrivit tidigare, egentligen den bästa Fuji X om man ser på pris - bildkvalitet och kan leva med sökarlöshet och kan skjuta från höften.

-J!

Har hört att färgerna samt Jpeg bilderna skall vara väldigt fina ja.
okej tusen tack för informationen.
Men vad är X-A3 för en kamera då? liknar Xt1/t2?
Vilka 2 objektiv skulle du rekommendera för landskap och porträtt eller kanske macro ist för portätt?
X-A är Fuji's instegskameror, små och lätta. Har ingen EVF, bara skärm att titta på. Motsvarar Sony 5100.
X-Pro är Leicawannabie-kameran med hybrid OVF/EVF. X-trans
X-E har EVF, Xtrans EVF placering som Sony 6000/6300.
Objektiv? Det har kommit så många sedan jag hade Fuji. Dom är alla bra! Det MINST hyllade är 18/2. Beror på hur mycket du vill betala....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar