Annons

Sony a700 råd

Produkter
(logga in för att koppla)

schwantz

Medlem
Hej!
Jag har en Sony a100 och en a350. Tänkte nu ge bort min 350 till flickvännen så jag har en ursäkt att köpa en ny kamera:)

A700 har om jag förstått det rätt utgått ur sortimenteten och man väntar på uppföljaren. Men jag gillar 700. Kikade på a550 men tyckte den kändes helt fel i handen, plastig som min gamla 350.

Är det någon som har synpunkter på vad man ska köpa? Ska man köpa en plastig 550 eller försöka hitta en begagnad 700. Har fått för mig att det ska vara en riktigt bra kamera?

Kikade även på fullformat men känner inte behovet av att byta upp till det. dessutom skulle väl flertalet av mina objektiv ändå inte passa.

Tacksam för alla synpunkter och råd.

A700:an är ett prima exempel på hur lite tekniska specifikationer och liknande säger om en kamera.

Var för sig är dess fördelar kanske inte revolutionerande men just sammanvägningen av dess egenskaper är nog vad som gett den ett så gott rykte. Det som jag gillar mest är greppet, snabbheten, displayen (snabbhet/upplösning), sökaren (stor & ljusstark!), inställningsmöjligheterna, det dynamiska omfånget samt alla reglage som sitter precis där jag själv skulle vilja ha den.

Kort sagt, en riktig kalaskamera! Visserligen kostar de en slant begagnade men den är mycket välbyggd och slutaren skall tydligen vara dimensionerad för 150000 exponeringar...

Jag köpte en så sent som i julas, ny på japanfoto. Jag trivdes inte heller med a5xx. Det är säkert inget fel på a5xx, men vi har alla olika tycke och smak. Jag kom från D7D och då kändes a700 naturlig.
Kolla med japaphoto om de har något kvar...

//Björn

Jag köpte en så sent som i julas, ny på japanfoto. Jag trivdes inte heller med a5xx. Det är säkert inget fel på a5xx, men vi har alla olika tycke och smak. Jag kom från D7D och då kändes a700 naturlig.
Kolla med japaphoto om de har något kvar...

//Björn

Nej förstår precis vad du menar när du säger att du inte gillar den. Tekniskt sett är det säkert inget fel på 5xx, men..... känslan.
Är du nöjd med din 700? vad fick du betala för den, i kitt?

trevlig helg och stort tack för dina synpunkter

Ser att du bor i Skåne. Jag såg nya 700:eek:r för inte så länge sen hos båda Japanphoto och Rajala i Malmö.

Jag tror jag gav strax över 10, men inte 11. Det var med kitzoom som jag sålde direkt, 18-70 (?)
Jag har för mig att de hade den med 16-80 också för lite mer pengar.

Om jag är nöjd? Jo, allt är bra utom lågdagerbrus vilket är något jag stör mig på ibland. Om jag skulle välja nu med den vetskapen i bagaget hade jag ändå gått på A700 (om jag inte haft mer pengar, för då hade jag köpt A900 alla gånger). Har lärt mig fota i RAW och då blir bruset mer hanterbart.

Lycka till!

//Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar