Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SONY A700 har högre DR än Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
mr.b skrev:
Kan man inte runda av med att säga att bägge kamerorna har fullt tillfredsställande dynamiskt omfång, och de små skillnader som föreligger saknar i princip praktisk betydelse?
För de som betalat 3 ggr så mycket för sin kamera än en annan kamera är nog varje skillnad viktig.

Tyckaren skrev:
Detta är ödets år för Sony DSLR, spelar ingen roll hur bra kameror de gör om inte försäljningen ökar.
Folk har förstås frågat Sony om detta och de har svarat att det verkar vara en felöversättning och utvecklat sig:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=26447680
(källan med svaret, Sonybloggen: http://news.sel.sony.com/electronicsblog/?p=17 )

Självklart är alla tillverkare beroende av att göra vinst. Hoya klagade ju t.ex. på Pentax marginaler, ett problem som jag betvivlar att Sony har.

Senast ändrad:
Att säga att sonyn kameran är vassare än D3 är nog att ta i däremot är det mer eller mindre samma sensor/prestanda som Nikons D300 o dom tester jag läst så hyllas mer eller mindre bägge två mer en smaksak vilken man föredrar.
Bägge är utmärkta semipro kameror.
Det börjar bli så jämnt i kvaliten från kamerorna så i en A4 utskrift så är det nog tufft att avgöra från vilken kamera bilden är tagen med.
Så ni ska inte bråka ni är bröder med varandra
Nikon D300/Sony A700, ungefär samma som skillnaden mellan Pentax 10 o Samsung.

Testa Sony A700 mot Nikon D3 och D300

Om någon är intresserad kan jag tänka mig att testa Sony A700 mot Nikon D3 och D300 beträffande bildkvalitet tex skärpa, brus och utrymme för över- respektive underexponering (ta tillbaka information i högdagrar respektive få fram information i skuggor)

Problemet med många begrepp, som ofta används för att bedöma och jämföra kameror, är att dessa begrepp dels ofta inte har en entydig definition, dels kan mätas på olika sätt. Det finns mao både ett definitionsproblem och systematiska och slumpmässiga mätfel. Begreppen eller fenemenen jag talar om är sådana som dynamiskt omfång (DR), brusnivåer, exponering (vad är under- respektive överexponering?), upplösning och skärpa. Inte så konstigt att det ofta blir motstridiga resultat som redovisas där vissa kommer fram till att den ena kameran är bättre en den andra på ett område medan motsatta resultatet framläggs av andra testare.

wsaar skrev:
Jag har kollat upp och förstått den, råder dig att göra det samma.

Varnar alla från att ta omotiverade råd från folk som inte kan föra resonemang kring frågorna som diskuteras. Mikael är definitivt inte kvalificerad att ge några vettiga omdömen om olika elektronikkonstruktioners förutsättningar och innehar ingen professorstitel i sensorteknik. Lägger ner diskussionen med dig här.

Det är möjligt att jag inte har någon formell titel , men till skilnad från dig (vad jag tror) så träffar jag folk från alla tillverkarna vart annat år på Photokina.

OM man ser till förutsättningarna dvs stor enskild pixelyta, well capacity så har inte den sensor som sitter i sonykameran samma förutsättningar som den sensor som sitter i D3. Dvs samla in fotoner och hålla ett stort antal elektroner innan utläsning.
Detta är förutsättningen för dynamiskt omfång
Vänligen

Mikael

macrobild skrev:
Det är möjligt att jag inte har någon formell titel , men till skilnad från dig (vad jag tror) så träffar jag folk från alla tillverkarna vart annat år på Photokina.

OM man ser till förutsättningarna dvs stor enskild pixelyta, well capacity så har inte den sensor som sitter i sonykameran samma förutsättningar som den sensor som sitter i D3. Dvs samla in fotoner och hålla ett stort antal elektroner innan utläsning.
Detta är förutsättningen för dynamiskt omfång
Vänligen

Mikael

Jag har försökt följa denna diskussion men nu har vi plötsligt landat i vem som är bäst igen (inte kamerorna då utan personerna). Det började med ett påstående om hur förträfflig A700 var ur aspekten "dynamiskt omfång" och vips så kontrar nån med att den låter illa i kyrkan.

Jag tänkte bara fråga om man bara kan begränsa sig att jämföra sensorerna i en fråga som detta? Det finns ju i Sony-världen sedan A100 något som Sony kallar DRO - Dynamic Range Optimizer. I A100 funkade den bara på JPG men ska nu funka även med RAW i A700. Säkert har de andra motsvarnde teknik i de nya modellerna. Borde man inte studera det färdiga resultatet - bilderna och ta hänsyn till hur dessa ser ut istället. I det fallet är ju bilden resultatet av alla de teknikers inverkan som kameran utrustats med - både sensorteknik och annan mjukvarubaserad teknik som DRO och DRO-bracketing.

http://photoclubalpha.com/2007/11/01/advanced-dro-the-a700s-magic-bullet/#more-484

citat ur dena länk:
"DRO Advanced is based around Apical’s IRIDIX image processing engine, a chip which lives alongside the BIONZ processor of the Sony Alpha 700. Apical is a London-based company which develops embedded enhancement software for digital cameras. The difference between a simple gamma curve application (DRO Basic) and intelligent analysis of the entire image after the raw data is buffered, and before the JPEG is created, is substantial. DRO Advanced looks at plains, gulches, peaks and plateaux of image brightness. If the plain is a desert of bare sand in terms of frequency and amplitude of detail, it leaves well alone. If the plain is populated with plenty of detail, which the eye will want to see, DRO Advanced will both enhance the contrast ot this detail and normalise the overall brightness.

However, this is not the whole story. To be able to work on the raw image data, DRO must ensure the picture is not overexposed. It will therefore automatically give shorter exposure times or smaller apertures - it will deliberately underexpose the raw image, then extract analysed and optimised tonal values from this to create your in-camera JPEG. So where you might normally shoot at ISO 800, you can set ISO 400 with DRO Advanced. Why? Because you are going to get ISO 800 exposure settings."

Enligt min ringa mening så verkar denna ganska nya teknik göra avsevärd skillnad. Personligen bryr jag mig inte om ifall magin finns i sensorn eller i nåt annat chip. Jag kan bara konstatera att resultatet påverkas även av denna teknik - skitsamma om det är Sonyteknik eller från någon annan tillverkare.

Jag misstänker starkt för övrigt att få behöver bli besvikna idag som köper den nya generationens DSLR-kameror. Till och med de nya konsumentmodellerna är ju fantastiska om vi jämför med modeller vi hade för bara ett par år sedan. De flesta övriga spörsmål är nog ändå ganska akademiska idag.

Senast ändrad:
Re: Testa Sony A700 mot Nikon D3 och D300

Teodorian skrev:
Om någon är intresserad kan jag tänka mig att testa Sony A700 mot Nikon D3 och D300 beträffande bildkvalitet tex skärpa, brus och utrymme för över- respektive underexponering (ta tillbaka information i högdagrar respektive få fram information i skuggor)
Jag är inte tillräckligt intresserad för att själv testa eller mana någon annan att testa de där olika aspekterna, men en testmetodik som vore intressant att läsa resultaten från och som skulle skilja sig lite från DPReview vore om testerna blev mer kombinerade, dvs att detaljupplösning inte enbart testas för sig under god exponering och att inte testet för dynamiskt omfång är skiljt från brustestet.

Ett kombinerat test som t.ex. över- och underexponerar ett detaljerat motiv som tillåter en att noggrannt mäta (gärna objektivt maskinellt) både detaljupplösning och brus i de olika exponeringarna borde avslöja när mjukvarulösningar för att öka dynamiska omfånget också ökar bruset, eller när lösningar för att minimera brus genom att klippa skuggdetaljer leder till lägre detaljåtergivning (och därmed lägre verkligt dynamiskt omfång).

Kanske är det liknande saker som Imatest och DXO kollar, men jag kan tänka mig att många tillverkare anpassar sin hårdvara och firmware för att prestera bra i just DPReviews tester...

Senast ändrad:
Danlo skrev:
Det var ett såkallat "Sony-troll" som startade den här tråden :)

Så jag är ett troll för att jag uppmärksammade ett test ?

Förlåt mig, jag skall rätta mig i ledet av hjärntvättade canikoner, canan och nikon är bäst, alla andra märken är skit.

wsaar skrev:
Det ska bli intressant vilka subjektiva preferenser du tar med dig i ditt nästa test för att miskreditera A700an med Fotosidans stöd på deras framsida (och nej, att jag inte längre är betalmedlem har inget med det att göra).

Det var nog ett av de dummaste påstående jag läst på länge. Riktigt lågt av dig Will. Jag provsköt A100 och kunde inte få den att exponera rätt när det fanns högdagrar med i bilden.
Men ta inte mitt ord för att just det exemplaret som jag testade exponerade "fel". Du har ju bättre information.

Detsamma råkade visst Phil Askey ut för också...
http://www.dpreview.com/reviews/SonyDSLRA100/page22.asp

Men han har väl också fel.

Man får ta en recension för vad det är och man bör nog inhämta fler omdömen, för allt är inte ristat i sten. Det är ju ändå till sist bara en persons omdöme och erfarenheter som speglas. Jag är föresten mer märkesoberoende än vad du någonsin kan föreställa dig. Vi vet ju alla vilket märke du proklamerar för och man ska väl inga andra gudar hava utom sin egen, eller?

Passa Dig bara Kristoffer - skulle Du, vilket Gud förbjude, hitta en test som, på ett eller annat sätt, detroniserar Cakon, kommer först resultatet att ifrågasättas, sedan testmetoden och räcker inte det, Dina motiv för att leta efter testen. Du vacklar fram på en rucklande våg av sårade Cakon-hjärtan och demonisering är nästa steg. Skulle inte det hjälpa återsår nog bara stegling, rådbråkning och huvudets avskiljande från kroppen.

a700 är en prosumer kamera, men vilka Cakon-produkter tvingas den mäta sig med? Inte en APS-c kamera i alla fall, knappast heller en prosumer - nej, ta till - rejält; Nikon D3!

Re: Testa Sony A700 mot Nikon D3 och D300

Teodorian skrev:

Problemet med många begrepp, som ofta används för att bedöma och jämföra kameror, är att dessa begrepp dels ofta inte har en entydig definition, dels kan mätas på olika sätt. Det finns mao både ett definitionsproblem och systematiska och slumpmässiga mätfel. Begreppen eller fenemenen jag talar om är sådana som dynamiskt omfång (DR), brusnivåer, exponering (vad är under- respektive överexponering?), upplösning och skärpa. Inte så konstigt att det ofta blir motstridiga resultat som redovisas där vissa kommer fram till att den ena kameran är bättre en den andra på ett område medan motsatta resultatet framläggs av andra testare.

Gör gärna det och skriv en kortfattad rapport. Det viktiga är att du har en väl dokumenterad och definerad testmetodik.

Re: Re: Testa Sony A700 mot Nikon D3 och D300

ondjultomte skrev:
Gör gärna det och skriv en kortfattad rapport. Det viktiga är att du har en väl dokumenterad och definerad testmetodik.

Jag är ingen testexpert men tar risken att bli kritiserad för min metodik och redovisade resultat.

Re: Re: Re: Testa Sony A700 mot Nikon D3 och D300

Teodorian skrev:
Jag är ingen testexpert men tar risken att bli kritiserad för min metodik och redovisade resultat.

Redovisar du din testmetodik så kan man inte klaga direkt,då vet man under vilka förutsättningar testerna är gjorda och kan tolka resultaten därefter.

Jeppe skrev:
Det var nog ett av de dummaste påstående jag läst på länge. Riktigt lågt av dig Will.
Trösta dig med att jag åtminstone har anständigheten att posta mina åsikter djupt ner i en teknisk forumtråd snarare än på sajtens framsida. Canon har ju redan indirekt gett sitt svar på exponeringsfrågan genom att implementera högdagerprioritet i sina nya kameror för att bättre hantera överexponering...

Med tanke på att jag fortfarande efter ett års av väldigt aktivt användande av A100an (behåller den dessutom samtidigt med A700an) fortfarande tycker dina omdömen om kameran är märkligt överdrivna, tycker jag inte det är dumt utan snarare rätt logiskt att ha låga förväntingar på dina framtida alster.

Senast ändrad:
wsaar skrev:

Med tanke på att jag fortfarande efter ett års av väldigt aktivt användande av A100an (behåller den dessutom samtidigt med A700an) fortfarande tycker dina omdömen om kameran är märkligt överdrivna, tycker jag inte det är dumt utan snarare rätt logiskt att ha låga förväntingar på dina framtida alster.

Antar att du har samma installing till alla andra som sa 'nja' om A100? Som Phil Askey?

fredriklindstrom skrev:
Antar att du har samma installing till alla andra som sa 'nja' om A100? Som Phil Askey?
Jaså, så Phils "highly recommended" betyder 'nja'? Läs gärna hela Askeys recension istället för att blindt lyssna till Jespers överdrifter.

Efter över ett års användande kan jag nämna de saker som drabbat mig: brus, klistret under handtaget lossnade (på A700an sitter det några skruvar där), samt lite tveksamheter kring AF-en (liknande de problem som Canon 5D-ägare rapporterat med dålig precision i sidfokuspunkter).

Var det inte exponering vi pratade om? Fran det hoppar du till annat? Jag tror att du ar lite for fanatisk..

Jag har lekt like med en A100 i en manad, mest for att en person glomde den hemma hos mig. Inte for att jag har gjort nagra tester specifikt, men det var inte en kamera for mig. Fast a andra sidan, jag kan inte komma overens med en Nikon D3 som en kollega har heller.

wsaar skrev:
Jaså, så Phils "highly recommended" betyder 'nja'? Läs gärna hela Askeys recension istället för att blindt lyssna till Jespers överdrifter.

Tyvärr så sätter Phil Highly Recommended på det mesta. Det finns inga dåliga kameror, bara olika nyanser av bra.

Göran Segerholm hade ett inlägg i sin blogg om hur betyget på dpreview fördelar sig, som jag tyvärr inte hittar.

Men fortsätt du och smutskasta mig och bete dig som en barnunge, det är helt okej. Jag tåler det, men det berättar mer om hur du är, än hur jag är.

En fördel med en massa olika omdömen är att man kan plocka russinen ur kakan - gör man det så är ju alla kameror Highly recommended.

Om du nu totalt har missat det, så arbetar jag för FS och jag använder mig knappast av FS för att krusificera andra märken än "de stora". Däremot berättar jag (till mångas glädje) om mina åsikter och erfarenheter är med olika kameror när jag testar dem.

Om nu Sony hade tyck det var så hemsk, så hade de väl knappast vågat låta mig prova A700? Eller de kanske är så övertygade om att den kommer att imponer på mig, att de är beredda att ta den risken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar