macrobild skrev:
Det är möjligt att jag inte har någon formell titel , men till skilnad från dig (vad jag tror) så träffar jag folk från alla tillverkarna vart annat år på Photokina.
OM man ser till förutsättningarna dvs stor enskild pixelyta, well capacity så har inte den sensor som sitter i sonykameran samma förutsättningar som den sensor som sitter i D3. Dvs samla in fotoner och hålla ett stort antal elektroner innan utläsning.
Detta är förutsättningen för dynamiskt omfång
Vänligen
Mikael
Jag har försökt följa denna diskussion men nu har vi plötsligt landat i vem som är bäst igen (inte kamerorna då utan personerna). Det började med ett påstående om hur förträfflig A700 var ur aspekten "dynamiskt omfång" och vips så kontrar nån med att den låter illa i kyrkan.
Jag tänkte bara fråga om man bara kan begränsa sig att jämföra sensorerna i en fråga som detta? Det finns ju i Sony-världen sedan A100 något som Sony kallar DRO - Dynamic Range Optimizer. I A100 funkade den bara på JPG men ska nu funka även med RAW i A700. Säkert har de andra motsvarnde teknik i de nya modellerna. Borde man inte studera det färdiga resultatet - bilderna och ta hänsyn till hur dessa ser ut istället. I det fallet är ju bilden resultatet av alla de teknikers inverkan som kameran utrustats med - både sensorteknik och annan mjukvarubaserad teknik som DRO och DRO-bracketing.
http://photoclubalpha.com/2007/11/01/advanced-dro-the-a700s-magic-bullet/#more-484
citat ur dena länk:
"DRO Advanced is based around Apical’s IRIDIX image processing engine, a chip which lives alongside the BIONZ processor of the Sony Alpha 700. Apical is a London-based company which develops embedded enhancement software for digital cameras. The difference between a simple gamma curve application (DRO Basic) and intelligent analysis of the entire image after the raw data is buffered, and before the JPEG is created, is substantial. DRO Advanced looks at plains, gulches, peaks and plateaux of image brightness. If the plain is a desert of bare sand in terms of frequency and amplitude of detail, it leaves well alone. If the plain is populated with plenty of detail, which the eye will want to see, DRO Advanced will both enhance the contrast ot this detail and normalise the overall brightness.
However, this is not the whole story. To be able to work on the raw image data, DRO must ensure the picture is not overexposed. It will therefore automatically give shorter exposure times or smaller apertures - it will deliberately underexpose the raw image, then extract analysed and optimised tonal values from this to create your in-camera JPEG. So where you might normally shoot at ISO 800, you can set ISO 400 with DRO Advanced. Why? Because you are going to get ISO 800 exposure settings."
Enligt min ringa mening så verkar denna ganska nya teknik göra avsevärd skillnad. Personligen bryr jag mig inte om ifall magin finns i sensorn eller i nåt annat chip. Jag kan bara konstatera att resultatet påverkas även av denna teknik - skitsamma om det är Sonyteknik eller från någon annan tillverkare.
Jag misstänker starkt för övrigt att få behöver bli besvikna idag som köper den nya generationens DSLR-kameror. Till och med de nya konsumentmodellerna är ju fantastiska om vi jämför med modeller vi hade för bara ett par år sedan. De flesta övriga spörsmål är nog ändå ganska akademiska idag.