Jag har haft A7r nu i en månad ungefär och har du aldrig klämt på kameran innan så kommer du sannolikt att reagera på hur liten den är ( jag kommer ifrån en Canon 40D).
Blev lite skraj för att den även skulle vara för liten även för mig med små händer men efter som jag kör manuellt så gör detta att tummen och pekfingret blir mera fritt att ratta knappar, så inget problem där.
En annan fördel är att den är lätt och får plats innan för jackan (35mm objektiv) om det skulle regna.
Slutaren har många nämnt och japp! den slamrar på rätt rejält (lite metalliskt).
Om detta orsakar rörelse oskärpa vågar jag inte uttala mig om , inget jag märkt.
Menyerna, många är dom och flera reglage påverkar navigeringen. Lite nervöst uppträdande och jag hamnade lite varstans, inte riktigt dit jag ville med en gång,tar ett tag innan jag liksom fick kläm på navigeringen. Nu använder jag hjulet enbart för navigering.
Batteritiden verkar funka bra, tagit ca 400-500 bilder och kommit hem med bra mycket batteri kvar, skulle säkert kunna ta lika många till innan det skulle bli fara och färde, får se om jag kommer dit hän någon gång.
Nackdelen är att det tar lite drygt 5t att ladda batteriet från tomt till fullt med den medsända USB kabeln med nät anslutning adapter, kanske är normalt men det känns långt.
Avsaknad av bildstabilisering, inget jag tänker på, vist ibland misslyckas jag men brukar inte fota under 1/60s på frihand men har märkt att det med viss eftertänksamhet går bra att ta bilder ned på 1/8s då naturligt vis med stöd för armar mot kroppen och kontrollerad andning, detta beror ju i hög grad på vilken brännvidd man kör.
Sony Zeiss Sonnar T* FE 35/2,8 ZA är det objektivet som jag valde till denna kameran och jag är super nöjd med bildkvalitén.
Det som gjorde mig lite irriterad var att manual, mjukvara, allt ligger på nätet så ingen anständig internetanslutning så blir det problem. Med följer gör en väldigt enkel kom igång och gör inte så här manual på en väldigt massa olika språk.
Axel remmen var inget mysig men den kommer att bytas, fördelen med den är att den glider inte gärna någon vart och det är ju guld vät i sig.
Så summa summarum är mer än nöjd hittills