ANNONS
Annons

Sony A7 cons?

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Är bra sugen på en Sony a7 eller A7r och det verkar vara en grym kamera men vad är nackdelarna med den, det man inte ser förrän man har köpt den? ;) Gjorde en miss för länge sen när jag köpte Sonys A55 när den kom då jag inte orkade vänta på Canons 60D. Blev en Canon 60D illa kvickt när den kom. Det ligger också väldigt många A7:eek:r till försäljning på nätet. Så vad finns det för cons förutom det uppenbara. Hur är den elektroniska sökaren och hur funkar den i mörker vid t.ex långa exponeringar osv..?

Det mest uppenbara med A7 nu när det nu finns en A7 II är väl att de första A7:eek:rna alla saknar stabilisering, vilket A7r II också kommer få. Bättre AF kanske och A7r II ska ju tydligen få tystare slutare vilket säkert många uppskattar. Den rassliga slutaren som nu finna i A7r ger på korta tider risk för mikroskakningar vilka man med en ny konstruktion kanske slipper.

Jämför jag med min NEX 7 så är det ju också en nackdel att den faktiskt saknar blixt. NEX 7 är mer mångsidig av det skälet men det kan man avhjälpa med ljusstarka objektiv och högre ISO.

Men jag ser inget större skäl att uppgradera min A7r för det måste det nog allt ske en stark förbättring av AF också men det kan jag lika gärna skaffa mig när de släpper en mycket billigare NEX 7 uppgradering istället för i den blir det stabiliseing också och snabb fasdetekt AF. FF-husen kommer ha svårt under överskådlig tid att mätasig med den snabbhet man kan få med ett bra APS-C-hus.

Jag tror att det är rätt många som skaffar två hus av just dessa skäl. FF vill väl många ha för det överlägsna skärpedjupet de husen ger tillsammans med riktigt ljusstarka objektiv. De som vill kan ju köpa begagnade A7:eek:r nu till bra priser när nypriserna för dessa nu droppat en hel del.

Varför blev du missnöjd med A55?

Ja det undrade jag med. Jag hade själv en A55:a en kort tid som jag också bytte bort rakt av mot en A580. Men det var inte för att jag inte gillade kameran för det gjorde jag, Den var skitkul och en sensation när den kom tycker jag. Ingen hade väl tidigare sett följande AF vid videoinspelning i en tjockkamera" och en sådan sprutt på seriebildtagning i en sådan billig "toy camera". En bra resekamera tänkte jag. Men mitt ex. felfokuserade även efter en sväng på Sony-service så då tröttnade jag. Men den borde varit mycket roligare än en 60D i alla fall. Det enda direkt negativa jag såg med den modellen var att den hade väldigt kort batteritid speciellt med GPS:en på. Ja den hade faktiskt inbyggd GPS också vilket få andra "tjockisar" hade annat än som tillbehör.

Ja det undrade jag med. Jag hade själv en A55:a en kort tid som jag också bytte bort rakt av mot en A580. Men det var inte för att jag inte gillade kameran för det gjorde jag, Den var skitkul och en sensation när den kom tycker jag. Ingen hade väl tidigare sett följande AF vid videoinspelning i en tjockkamera" och en sådan sprutt på seriebildtagning i en sådan billig "toy camera". En bra resekamera tänkte jag. Men mitt ex. felfokuserade även efter en sväng på Sony-service så då tröttnade jag. Men den borde varit mycket roligare än en 60D i alla fall. Det enda direkt negativa jag såg med den modellen var att den hade väldigt kort batteritid speciellt med GPS:en på. Ja den hade faktiskt inbyggd GPS också vilket få andra "tjockisar" hade annat än som tillbehör.

Allt var bättre på 60D. Handhavandet, batteritid, sökaren, tillbehörs havet, video en katastrof. m.m. magic lantern. :)
60D blev inte heller långvarig, blev en canons småbildsformat 5dmkii men jag fota nu nästan bara analogt utom i studio men söker en liten smidig, kraftful digitalare att ha med sig överallt.

Tillägg: Gillar dock Sonys tänk och gillar allt jag ser och läst om A7:an.

Jag tycker A7:an är en fantastisk kamera (synd bara att så få upptäckt den!)

Nackdelar är:

1,) EV-reglaget är lätt att komma åt av misstag (när min fru lånar kommer kameran alltid tillbaka med +1 inställt)
2.) Menysystemet är fortfarande långt ifrån bra (många knapptryckningar innan man kommer dit man vill)
3.) Andrahandsvärdet är dåligt (köp beggad så är det en grym affär, köp nytt så är det sämre än att köpa en ny bil givet värdeminskningen!)

Är bra sugen på en Sony a7 eller A7r och det verkar vara en grym kamera men vad är nackdelarna med den, det man inte ser förrän man har köpt den? ;) Gjorde en miss för länge sen när jag köpte Sonys A55 när den kom då jag inte orkade vänta på Canons 60D. Blev en Canon 60D illa kvickt när den kom. Det ligger också väldigt många A7:eek:r till försäljning på nätet. Så vad finns det för cons förutom det uppenbara. Hur är den elektroniska sökaren och hur funkar den i mörker vid t.ex långa exponeringar osv..?

Jag har haft A7r nu i en månad ungefär och har du aldrig klämt på kameran innan så kommer du sannolikt att reagera på hur liten den är ( jag kommer ifrån en Canon 40D).
Blev lite skraj för att den även skulle vara för liten även för mig med små händer men efter som jag kör manuellt så gör detta att tummen och pekfingret blir mera fritt att ratta knappar, så inget problem där.
En annan fördel är att den är lätt och får plats innan för jackan (35mm objektiv) om det skulle regna.

Slutaren har många nämnt och japp! den slamrar på rätt rejält (lite metalliskt).
Om detta orsakar rörelse oskärpa vågar jag inte uttala mig om , inget jag märkt.

Menyerna, många är dom och flera reglage påverkar navigeringen. Lite nervöst uppträdande och jag hamnade lite varstans, inte riktigt dit jag ville med en gång,tar ett tag innan jag liksom fick kläm på navigeringen. Nu använder jag hjulet enbart för navigering.

Batteritiden verkar funka bra, tagit ca 400-500 bilder och kommit hem med bra mycket batteri kvar, skulle säkert kunna ta lika många till innan det skulle bli fara och färde, får se om jag kommer dit hän någon gång.
Nackdelen är att det tar lite drygt 5t att ladda batteriet från tomt till fullt med den medsända USB kabeln med nät anslutning adapter, kanske är normalt men det känns långt.

Avsaknad av bildstabilisering, inget jag tänker på, vist ibland misslyckas jag men brukar inte fota under 1/60s på frihand men har märkt att det med viss eftertänksamhet går bra att ta bilder ned på 1/8s då naturligt vis med stöd för armar mot kroppen och kontrollerad andning, detta beror ju i hög grad på vilken brännvidd man kör.

Sony Zeiss Sonnar T* FE 35/2,8 ZA är det objektivet som jag valde till denna kameran och jag är super nöjd med bildkvalitén.

Det som gjorde mig lite irriterad var att manual, mjukvara, allt ligger på nätet så ingen anständig internetanslutning så blir det problem. Med följer gör en väldigt enkel kom igång och gör inte så här manual på en väldigt massa olika språk.

Axel remmen var inget mysig men den kommer att bytas, fördelen med den är att den glider inte gärna någon vart och det är ju guld vät i sig.

Så summa summarum är mer än nöjd hittills :)

Elektroniskasökare fungerar inte sämre än en optisksökare vid långa exponeringar... Du måste förmodligen skruva loss ND filtret i båda fallen för att justera komposition och fokus, samt för att mäta av exponeringen. Fast om kamerahuset har väldigt bra iso prestanda kan detta kanske göras med ND filtret påkopplat, då speciellt om man har ett ljusstarkt objektiv. Sony a7s är en som fungerar utmärkt vid högre isovärden.

Själv kör jag med Sony A7 och olika icke native objektiv som t ex Planar 50/2 zm och Yashica 35/2.8 ml. Tillsammans med konverters ges ingen elektronisk koppling varmed ingen exif data överförs. Ingen autofokus ges heller. Nöjd med dessa objektiv tillsammans med A7 då de ger utmärkt bildvalite samtidigt som storleken hålls nere.

Elektroniskasökare fungerar inte sämre än en optisksökare vid långa exponeringar... Du måste förmodligen skruva loss ND filtret i båda fallen för att justera komposition och fokus, samt för att mäta av exponeringen.

Fel. Detta har jag upptäckt är en klar fördel med elektronisk sökare. Du mäter upp din exponering utan filter, därefter kan du montera ett 10 stegs ND filter utan problem. Tidigare med optisk sökare blev den i princip svart och man fick ta bort filtret för att kunna komponera om bilden. Den elektroniska sökaren förstärker ljuset så pass mkt att det fortfarande är fullt möjligt att se vad man håller på med och kan flytta kameran till nya vinklar utan behöva skruva av och på filtret. Här är EVF:en överlägsen OVF:en. Du kan dock inte fokusera om med af.

Jag har haft A7r nu i en månad ungefär och har du aldrig klämt på kameran innan så kommer du sannolikt att reagera på hur liten den är ( jag kommer ifrån en Canon 40D).
Blev lite skraj för att den även skulle vara för liten även för mig med små händer men efter som jag kör manuellt så gör detta att tummen och pekfingret blir mera fritt att ratta knappar, så inget problem där.
En annan fördel är att den är lätt och får plats innan för jackan (35mm objektiv) om det skulle regna.

Slutaren har många nämnt och japp! den slamrar på rätt rejält (lite metalliskt).
Om detta orsakar rörelse oskärpa vågar jag inte uttala mig om , inget jag märkt.

Menyerna, många är dom och flera reglage påverkar navigeringen. Lite nervöst uppträdande och jag hamnade lite varstans, inte riktigt dit jag ville med en gång,tar ett tag innan jag liksom fick kläm på navigeringen. Nu använder jag hjulet enbart för navigering.

Batteritiden verkar funka bra, tagit ca 400-500 bilder och kommit hem med bra mycket batteri kvar, skulle säkert kunna ta lika många till innan det skulle bli fara och färde, får se om jag kommer dit hän någon gång.
Nackdelen är att det tar lite drygt 5t att ladda batteriet från tomt till fullt med den medsända USB kabeln med nät anslutning adapter, kanske är normalt men det känns långt.

Avsaknad av bildstabilisering, inget jag tänker på, vist ibland misslyckas jag men brukar inte fota under 1/60s på frihand men har märkt att det med viss eftertänksamhet går bra att ta bilder ned på 1/8s då naturligt vis med stöd för armar mot kroppen och kontrollerad andning, detta beror ju i hög grad på vilken brännvidd man kör.

Sony Zeiss Sonnar T* FE 35/2,8 ZA är det objektivet som jag valde till denna kameran och jag är super nöjd med bildkvalitén.

Det som gjorde mig lite irriterad var att manual, mjukvara, allt ligger på nätet så ingen anständig internetanslutning så blir det problem. Med följer gör en väldigt enkel kom igång och gör inte så här manual på en väldigt massa olika språk.

Axel remmen var inget mysig men den kommer att bytas, fördelen med den är att den glider inte gärna någon vart och det är ju guld vät i sig.

Så summa summarum är mer än nöjd hittills :)
Tack för ditt utförliga svar!
Låter bra!:)

Fel. Detta har jag upptäckt är en klar fördel med elektronisk sökare. Du mäter upp din exponering utan filter, därefter kan du montera ett 10 stegs ND filter utan problem. Tidigare med optisk sökare blev den i princip svart och man fick ta bort filtret för att kunna komponera om bilden. Den elektroniska sökaren förstärker ljuset så pass mkt att det fortfarande är fullt möjligt att se vad man håller på med och kan flytta kameran till nya vinklar utan behöva skruva av och på filtret. Här är EVF:en överlägsen OVF:en.

Fel av dig att tycka att jag hade fel... :) Jag skrev just att den inte är sämre... detta behöver inte innebära att de är lika bra eller att A7 är sämre. Lär dig läsa ordentligt!

Men vanlig DSLR går det att använda Live View också för att göra samma sak som med A7:ans EVF. Fast det kan bli svårt att tilllämpa DSLR metoden vid starkare solsken... då är den elektroniska sökaren klart att föredra.

Elektroniskasökare fungerar inte sämre än en optisksökare vid långa exponeringar... Du måste förmodligen skruva loss ND filtret i båda fallen för att justera komposition och fokus, samt för att mäta av exponeringen. Fast om kamerahuset har väldigt bra iso prestanda kan detta kanske göras med ND filtret påkopplat, då speciellt om man har ett ljusstarkt objektiv. Sony a7s är en som fungerar utmärkt vid högre isovärden.

Själv kör jag med Sony A7 och olika icke native objektiv som t ex Planar 50/2 zm och Yashica 35/2.8 ml. Tillsammans med konverters ges ingen elektronisk koppling varmed ingen exif data överförs. Ingen autofokus ges heller. Nöjd med dessa objektiv tillsammans med A7 då de ger utmärkt bildvalite samtidigt som storleken hålls nere.

Fast jag menade i mörker som i nattetid för långa natt exponeringar inte med ND filter på. Fattar iof att det inte är optimalt med elektronisk sökare. Finns väl extern sökare att köpa till om man önskar det.

Det är inga problem. Du kan välja hur du vill att sökarbilden ska visas på skärmen.
Ett läge där skärmen visar bilden hur den blir med aktuell inställning. Dvs om du ändrar t ex exp kompensationen blir sökaren mörkare alt ljusare. Det andra läget visar alltid en "neutral" sökarbild oavsett exponeringsinställning. Det är inga problem med nattmotiv eller mörka rum.

Det är lugnt Jörgen... :)

En klar nackdel vid längre exponeringar med Sony A7 och A7R är att det kan uppstå sk. sensorreflexioner ifall ljuskällor inkluderats i kompositionen. Detta verkar vara en bieffekt av tjokleken hos sensorglaset och ljusbrytande egenskaper hos specifik optik. Så om du primärt tänkt ta nattmotiv där lampor finns med är det förmodligen bättre att kika på kommande A7 kamerahusen (A7Rii borde släppas snart). Har för mig att A7ii har lite mindre sensorreflexioner än A7. Har inte själv upplevt ngt större problem med sensorreflexioner då jag tycker att kamerans många andra bildmässiga fördelar väger tyngre.

Går det att byta ut sensorglaset på A7 och A7R till tunnare variant. Denna "operation" utförs av Kolari Vision http://www.kolarivision.com/thinfilterconversion.html
Lite info om inverkan hos tjockleken hos sensorglas finns här:
http://www.lensrentals.com/blog/2015/01/a-thinner-sensor-stack

Den främsta orsaken till varför många är intresserade av tunnare sensorglas är objektiv med kort leica-M fattning. Dessa objektiv är attraktiva att montera på A7 pga sin litenhet tillsammans med konvertern. Men tyvärr uppstår skärpebortfall (utsmetning) i bildens kantområden tillsammans med objektiv med kortare brännvidd (omkring 35mm och mindre), då ljusstålens kraftigare infallsviken medför i att färdvägen genom sensorglaset blir signifikat större.

Huruvida Kolari Vision modifikationen av sensorglaset verkligen hjälper är diskutabelt. Annu i ett tidigt skeende, men det verkar som om förbättringen blir mer tydlig med Leicaobjektiv (inte lika tydligt med Zeiss ZM).

Det är lugnt Jörgen... :)

Den främsta orsaken till varför många är intresserade av tunnare sensorglas är objektiv med kort leica-M fattning. .

Hehe, istället för att byta till ett fungerande objektiv med skärpa. Men har man betalat en förmögenhet för ett objektiv så duger inget annat. ;)

Finns säkert en del som har dessa klenorder i sin ägo, samt ngt trevligt Leicahus. :) Som kamera nr 2 för dessa blir det ett riktigt budgetalternativ att istället skaffa en A7.

Om man ändå haft råd o skaffa en Leica Tri-Elmar-M 16-18-21mm objektiv (WATE), tycks funka kanonbra med A7 och A7R. :)

Ett mer rimligt alternativ är Voigtländer 15/4.5 Super Wide Heliar iii. Men det krävs nog en del bildbehandlig för att få bort färgskiftningar (vet inte om detta är fallet med den senaste versionen iii). Kantskärpan är kanske inte heller riktigt optimal utan kraftig nerbländning.

När vi ändå pratar objektiv, vilka manuella äldre objektiv funkar bäst eller bör satsa på till en A7? Kör ju mest analogt så manuella objektiv trivs jag med.

Ett par objektiv som funkar fint med A7:

Zeiss Planar 50/2 zm (utifrån denna har man tagit fram Loxia 50mm till Sony A7 husen - Loxian skall ge lite bättre kantskärpa med A7).

Zeiss Vario Sonnar 35-70/3.4 i C/Y fattning (zeiss popp, trevlig allround)

Zeiss Distagon 28/2.8 i C/Y fattning (grym skärpa o kontrast)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar