Annons

Sony A7 cons?

Produkter
(logga in för att koppla)
---
3.) Andrahandsvärdet är dåligt (köp beggad så är det en grym affär, köp nytt så är det sämre än att köpa en ny bil givet värdeminskningen!)
Andrahandsvärdet är dåligt för allting som innehåller en massa elektronik. Vad får du för en begagnad dator? Man lyckas sällan sälja den överhuvudtaget. En begagnad elektronikbaserad kamera brukar dock i alla fall vara säljbar...

Man får väl betrakta köp av digitalkamera som om det vore leasing, efter tre år är det bara ett restvärde kvar. Objektiven kan däremot som bekant vanligen ses som investeringar.

---
Slutaren har många nämnt och japp! den slamrar på rätt rejält (lite metalliskt).
Om detta orsakar rörelse oskärpa vågar jag inte uttala mig om , inget jag märkt.
---
På A7 (liksom även på A7 II och A7s) kan man slå på elektronisk förstaridå. Då blir slutaren mindre högljudd, och några vibrationer uppstår inte förrän andraridån bangar i botten, vilket förstås helt saknar betydelse eftersom sensorn då inte längre nås av något ljus. Ifall du håller din A7R i handen så verkar det inte vara några större risker för skakningsoskärpa från den mekaniska förstaridån, efter vad jag har läst på nätet.

Jag tycker A7:an är en fantastisk kamera (synd bara att så få upptäckt den!)

Nackdelar är:

1,) EV-reglaget är lätt att komma åt av misstag (när min fru lånar kommer kameran alltid tillbaka med +1 inställt)
2.) Menysystemet är fortfarande långt ifrån bra (många knapptryckningar innan man kommer dit man vill)
3.) Andrahandsvärdet är dåligt (köp beggad så är det en grym affär, köp nytt så är det sämre än att köpa en ny bil givet värdeminskningen!)

Det var mycket gnäll på menysystemet i NEX 7 också där det fanns några få grupperingar av funktioner under ett grafiskt gränssnitt. De flesta inställningar låg i en lång flat struktur. Dock kom den ju ihåg den sist valda och på så sätt kunde man ha "format" tillgängligt direkt.

I A7:eek:rna har de detta fliksystem med en massa underflikar innan man når själva funktionerna och jag tycker det är väldigt mycket sämre för jag kommer aldrig ihåg vad någonting ligger och kollar runt ungefär som ungarna gjorde i analoga adventskalendrar. Man lyfter en lucka här och nästa där - tittut typ.

Det finns inge bra lösning på att organisera alltfler funktioner än att göra lite som Sony nu gjort men Fn-knappen där man kan konfigurera själv vad man vill kunna nå snabbt. Kanske man skulle bygga ut den möjligheten än mer.

Min kusin brukade säga att man ska ha en jävla snabb bil om man ska hinna hem innan den dator man just köpt blivit helt omodern och tappat allt andrahandsvärde. Detsamma gäller kamerahus. Det är en engångsförpackning sällan värd att laga ens.

Men uppsidan är ju att det då blir billigt för den som köper begagnat i den mån folk ens orkar bemöda sig att sälja något man ändå inte får många spänn för.

Jag kan säga att jag blev väldigt besviken först på A7:eek:rnas utformning. Hade väntat mig en FF-plattform med samma formfaktor som NEX 7 typ. Idag är jag fortsatt kluven. Jag gillar verkligen min A7r och de objektiv jag har till den men jag tycker fortfarande att NEX 7 är en mycket smidigare konstruktion. Den är också mer mångsidig då den ju också har blixt inbyggd, men å andra sidan klarar man sig förbluffande bra med hyfsat ljusstarka objektiv på en A7:a som ju klarar mörker lite bättre än APS-C-kamerorna.

Nu verkar det ju dessutom som om Sony ytterligare tummar på formfaktorn och gör A7 II-seriens hus större. Jag tycker det är lite synd. Sökaren på A7-husen gör den mindre ficklämplig är NEX 7:an. Så jag tycker det ska bli intressant att se om Sony kommer vika A7-plattformmen för FF och NEX 7 och efterföljaren A7000-serien för APS-C.

En A7-kamera med samma formfaktor NEX-7 skulle bli rejält stor och konstigt balanserad, ifall du inte nöjer dig med en sämre EVF. Eller du kanske hellre velat ha t.ex. en RX1-stylad kamera med växelobjektiv?

Det kan ju måhända komma, men en FF-kamera som är lika liten som NEX/APS-C kamerorna lär nog knappast vara möjliga. FF-systemkameror kommer aldrig att gälla ifall du vill ha en liten och smidig kamera. Påminner återigen om att naturlagar inte går att upphäva, det enda vi kan göra är att utveckla tillräckligt avancerad teknik, så att det kan FÖREFALLA så... :)

Teoretiskt skulle Sony kunna komma ut med en RX2 (eller nåt) med 35/1,8 och kurvad sensor, som skulle bli ännu mindre än de redan otroligt små RX1/RX1R FF-kamerorna, ifall det kommer gå att massproducera kurvade sensorer av större storlek. En mindre sådan sensor provas ju som bekant nu i deras KW1 "parfymkamera". :)

Kurvad sensor utesluter dock växelobjektiv, liksom zoomar.
.

Hasse, du kan ju alltid testa med de objektiv du har idag med Sony A7. Finns billiga adaptrar på Ebay, i alla fall så länge dina objektiv har bländarring. Har du inte otur fungerar de billiga bra, i annat fall kan det finnas glapp. Novoflex är bland det bästa man kan ha i adapterväg, men de är inte speciellt billiga. Perfekt passform dock.

Det var mycket gnäll på menysystemet i NEX 7 också där det fanns några få grupperingar av funktioner under ett grafiskt gränssnitt. De flesta inställningar låg i en lång flat struktur. Dock kom den ju ihåg den sist valda och på så sätt kunde man ha "format" tillgängligt direkt.

I A7:eek:rna har de detta fliksystem med en massa underflikar innan man når själva funktionerna och jag tycker det är väldigt mycket sämre för jag kommer aldrig ihåg vad någonting ligger och kollar runt ungefär som ungarna gjorde i analoga adventskalendrar. Man lyfter en lucka här och nästa där - tittut typ.

Det finns inge bra lösning på att organisera alltfler funktioner än att göra lite som Sony nu gjort men Fn-knappen där man kan konfigurera själv vad man vill kunna nå snabbt. Kanske man skulle bygga ut den möjligheten än mer.

Min kusin brukade säga att man ska ha en jävla snabb bil om man ska hinna hem innan den dator man just köpt blivit helt omodern och tappat allt andrahandsvärde. Detsamma gäller kamerahus. Det är en engångsförpackning sällan värd att laga ens.

Men uppsidan är ju att det då blir billigt för den som köper begagnat i den mån folk ens orkar bemöda sig att sälja något man ändå inte får många spänn för.

Om du gillar det gamla NEX-gränssnittet så kan A7 visa öven detta. Det är en menyinställning.

Hasse, du kan ju alltid testa med de objektiv du har idag med Sony A7. Finns billiga adaptrar på Ebay, i alla fall så länge dina objektiv har bländarring. Har du inte otur fungerar de billiga bra, i annat fall kan det finnas glapp. Novoflex är bland det bästa man kan ha i adapterväg, men de är inte speciellt billiga. Perfekt passform dock.

Jo, fast jag fotar mest mellanformat och det tror jag inte lönar sig att sätta ett CF-objektiv på en småbildskamera. Det duger säkert men dedikerade småbildsobjektiv leverera nog bättre plus mindre i storleken.
Du tipsade ju om några objektiv i tidigare inlägg, ska kolla in dom.
Tack!

Jo, fast jag fotar mest mellanformat och det tror jag inte lönar sig att sätta ett CF-objektiv på en småbildskamera. Det duger säkert men dedikerade småbildsobjektiv leverera nog bättre plus mindre i storleken.
Du tipsade ju om några objektiv i tidigare inlägg, ska kolla in dom.
Tack!

Sony Forum på www.fredmiranda.com kan du begrunda bilder postade med just de objektiv jag nämnt.

Du har rätt i att det blir önödigt stort att koppla mellanformatsobjektiv på småformatshus. Det är ju förmodligen främst den mindre storleken hos A7 systemet som lockar.

Länk till ngr testbilder tagna med nya Voigtlander 15mm f/4.5 v3 tillsammans med Sony A7ii:
http://www.stevehuffphoto.com/2015/03/21/hands-on-the-new-voigtlander-15-f4-5-v3-vm-lens-quick-1st-test-vs-the-v2/

En A7-kamera med samma formfaktor NEX-7 skulle bli rejält stor och konstigt balanserad, ifall du inte nöjer dig med en sämre EVF. Eller du kanske hellre velat ha t.ex. en RX1-stylad kamera med växelobjektiv?

Det kan ju måhända komma, men en FF-kamera som är lika liten som NEX/APS-C kamerorna lär nog knappast vara möjliga. FF-systemkameror kommer aldrig att gälla ifall du vill ha en liten och smidig kamera. Påminner återigen om att naturlagar inte går att upphäva, det enda vi kan göra är att utveckla tillräckligt avancerad teknik, så att det kan FÖREFALLA så... :)

Teoretiskt skulle Sony kunna komma ut med en RX2 (eller nåt) med 35/1,8 och kurvad sensor, som skulle bli ännu mindre än de redan otroligt små RX1/RX1R FF-kamerorna, ifall det kommer gå att massproducera kurvade sensorer av större storlek. En mindre sådan sensor provas ju som bekant nu i deras KW1 "parfymkamera". :)

Kurvad sensor utesluter dock växelobjektiv, liksom zoomar.
.

Nä inte en A7 utan en NEX FF och en sådan har det ju faktiskt talats om på SAR då och då.
Du har haft fel förr (och jag med) :)

Nää det går inte är ett av de dummaste uttrycken som finns.
Det fixar jag medan hunden äter upp en järnkil, sade man förr i Hälsingland. Det ordnar sig men det tar lite längre tid att fixa - ungefär.

Elektronisk utveckling är det omöjligas konst, har vi inte lärt oss det än?. Det som inte ens fanns på kartan för några år sedan är mainstream idag och sedan börjar man se det omöjliga därifrån istället.

Att gå omkring med A7r påslagen är inte att rekommendera. Inställningarna ändras oavsiktligt så gott som hela tiden. Använder den medföljande halsremmen och har kameran hängande på magen. ISO ändras mycket lätt och måste ständigt kollas när du lyfter kameran och ska ta en bild. Annat, som ligger under Fn-knappen, ändras också. I går när jag laddade in bilder i LR märkte jag att sista halvan av dagens bilder fanns i tre original. Vid närmare kontroll hade kameran oavsiktligt ställts in på vitbalansgaffling. Jag är mycket besviken på Sony att de inte lyckats lösa de här problemen. Det var samma sak med A77 och A99. Varför går det inte att låsa inställningarna så att de inte oavsiktligt ändras? Inställningshjulet går alldeles för lätt och rör på sig vid minsta beröring mot kläderna. Fn-knappen aktiveras också för lätt och då kan vad som helst hända i de menyer som där finns.
Vill Sony att deras kameror ska betraktas som professionella måste de få bukt med de här barnsjukdomarna som hängt med rätt länge nu.

Att gå omkring med A7r påslagen är inte att rekommendera. Inställningarna ändras oavsiktligt så gott som hela tiden. Använder den medföljande halsremmen och har kameran hängande på magen. ISO ändras mycket lätt och måste ständigt kollas när du lyfter kameran och ska ta en bild. Annat, som ligger under Fn-knappen, ändras också. I går när jag laddade in bilder i LR märkte jag att sista halvan av dagens bilder fanns i tre original. Vid närmare kontroll hade kameran oavsiktligt ställts in på vitbalansgaffling. Jag är mycket besviken på Sony att de inte lyckats lösa de här problemen. Det var samma sak med A77 och A99. Varför går det inte att låsa inställningarna så att de inte oavsiktligt ändras? Inställningshjulet går alldeles för lätt och rör på sig vid minsta beröring mot kläderna. Fn-knappen aktiveras också för lätt och då kan vad som helst hända i de menyer som där finns.
Vill Sony att deras kameror ska betraktas som professionella måste de få bukt med de här barnsjukdomarna som hängt med rätt länge nu.
Tack för detta svar. Precis sånna saker som jag undrar över, märkliga egenskaper man inte kan läsa sig till i specarna!!

Har man problem med inställningshjulet (control wheel) behöver man inte ange någon funktion alls för denna snabbknapp. ;) Själv har jag iso funktionen programmerad till denna knapp. För mig har detta fungerat bra. Men detta kan bero på att jag inte använder kameraremmen...

Elektroniska sökaren hos Sony A7 funkar bra efter lite tillvänjing. Till en början var det lite bekymmersamt. Vill inte så gärna föra in ögat väldigt nära eftersom jag använder glasögon. Och när jag väl fick ingång sökarbilden kunde denna plötsligt stängas av. Behövdes ingen stor förflyttning för att den skulle stängas av. Men idag fungerar det helt ok.

En sak som jag skulle vilja infördes till Sony A7: att det fanns möjlighet att aktivera elektroniska sökaren med hjälp av en knapp, och/eller att det fanns en funktion som förhindrade att sökaren stängdes av. Önskar detta då jag upplever en viss fördröjning innan sökaren sätter igång då man för in sökaren mot ögat. Vid bildtagning där man vill vara väldigt snabb hade denna funktionen varit en fördel. Antar att jag blir lite långsammare totalt sett eftersom jag använder objektiv med manuell fokusering.

Det går att stänga av automatisk växling mellan skärm och sökare. Ligger under Custom Sttings/Finder Monitor

Jag vill slippa fördröjningen då att elektroniska sökararen går igång efter att den hamnat framför ögat. Sökaren stängs av varje gång den förs bort från ögat. Det går ju att sätta fast klisterlapp över sökarsensorn så att den inte stängs av, men detta känns som en tämligen dum metod...

Jag vill slippa fördröjningen då att elektroniska sökararen går igång efter att den hamnat framför ögat. Sökaren stängs av varje gång den förs bort från ögat. Det går ju att sätta fast klisterlapp över sökarsensorn så att den inte stängs av, men detta känns som en tämligen dum metod...

Inget större "problem" egentligen. Imbillar mig kanske, men fördröjningen tycks inte länger vara "problematisk" med Firmware 1.20 på Sony A7.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar