Annons

Sony A7 cons?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen här som har "vintertestat" en A7? :O

Jo, men en A7R förra vintern (årets har inte varit mycket att hänga i gran). Fungerade lika tillförlitligt som min D800. Inga driftstörningar.

Men det finns ett minus som man kunde räkna ut från början: Batteritiden är ju redan lite snålt tilltagen även vid "vanligt" väder och den förkortades ytterligare.

Jag inbillar mig att A7R tar mer ström då större filer ska skyfflas än på A7 så A7 kanske ligger lite bättre till vad gäller batteriprestanda vid många minusgrader.

//Lennart

det är väl just det den funktionen gör, eller missförstår jag?

Jag kollade min A7r just. Det finns ju fortfarande en kort delay när man startar men den har ju blivit mycket kortare med nya firmwaren som redan sagts här. Men jag tror man kan stänga av ögon detektorn helt för den kan ju programmeras att starta andra saker istället. Tidigare modeller har ju kunnat styra exv. så att AF startar så fort man sätter kameran till ögat.

Nu startar kameran så pass snabbt att det inte finns några större skäl att ha den påslagen

Jo, men en A7R förra vintern (årets har inte varit mycket att hänga i gran). Fungerade lika tillförlitligt som min D800. Inga driftstörningar.

Men det finns ett minus som man kunde räkna ut från början: Batteritiden är ju redan lite snålt tilltagen även vid "vanligt" väder och den förkortades ytterligare.

Jag inbillar mig att A7R tar mer ström då större filer ska skyfflas än på A7 så A7 kanske ligger lite bättre till vad gäller batteriprestanda vid många minusgrader.

//Lennart

Ok! ja batteritiden misstänkte jag kunde vara lite dålig. Men då verkar den stabil för övrigt och det är ju ett stort plus.

Liite mer än 6000 kr hade jag nog önskat för min A7. Även om den har ett par år på nacken har Sony updaterat firmware på den vilket gjort den bättre (förr var det vanligt att Sony istället förlitade sig på att konsumenten köper ny kamera, dvs ingen Firmware uppdatering...).

Med tanke på att den bara kostar 9990:- ny (innan cashback) är 6000:- ett högst rimligt pris. Att den blivit bättre tack vare nytt FW gör inte någon skillnad för priset ...

Om det är rimligt är upp till var och en som säljer. :) Och det kan vara bra att ha fler kamerahus så att det är lättare att skifta mellan olika objektiv. Sony A7 är väldigt liten, istället är det är oftast objektivet som tar plats. :)

Hoppas att de ger A7:an möjlighet till XAVC-S filminspelning. Tyvärr var det bara Sony A6000 som fick denna implementerad i förra firmwareuppdateringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar