Fredrik AVT
Aktiv medlem
Tack för långt och utförligt svar!
Jag fotar RAW när jag fotade med min Canon 1000d..
Med ett vanlig 18-55mm kit objektiv...
Dock inte så bra resultat på smyckena etc, fick zooma hela vägen in för att det skulle bli nära..
Helt ok produktbilder annars, dåligt fokus dock, fokuserade endast en punkt typ vilket gjorde många gånger andra saker och detaljer suddiga i bilden...
Detta är vad jag hade problem med och vill hitta ngn bra lösning till..?
Jag behöver alltså en ny kamera, lite objektiv för att detta ska gå bra till..?
Vad hade du förslagit?
I DSLR väg, samt kompakt väg..?
Sony a6000, hade den passat mig?
Jag är ingen mästarefotograf absolut inte, men jag vill endå nu när jag köper min kamera att jag har möjligheten att utveckla mig samt växa in i kameran och till slut ta ennu bättre bilder..
Där står jag idag och behöver hjälp
Att bara en punkt är i fokus har inget med kameran att göra. På nära håll blir skärpedjupet Tunnt. Nedbländning hjälper men skärpedjupet blir då inte tillräckligt för allas önskemål ändå. Mitt förslag är att du testar med din 18-55 på bl 22. Blir skörpedjupet ändå för tunt för dig (för mycket är suddigt) kan endast focus stacking hjälpa. Då är det enklast att köra Olympus EM1 med deras 60mm makro och köra focus stacking i kameran med senaste firmware (tror dock det blir JPEG då). Däremot finns tredjepartsprogram till alla tillverkare att göra detta i datorn.