ANNONS
Annons

Sony a6000 VS Canon Eos 70D VS Nikon D5500 för mitt behov, vilket bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollade lite i affären idag..
Man blir ju knäpp av alla kameror, samt när man frågar ngn i butiken som är på kamera sidan så säger dem helt konstiga saker...

Jag behöver en kamera som kan vinklas, typ som Canon eos 70d, detta behöver jag då detta kommer underlätta mkt då jag kan fokusera och vinkla skärmen hur jag vill..

Dock vet jag inte vilket kamera hus som är bäst för detta samt vilken ger mest hus för pengarna..

Kommer naturligtvis köpa objektiv i form av macro lens och ngt annat objektiv som ger bättre än kit objektivet..

Har kollat lite på internet etc, och man blir lite chockad över vad en ''dålig'' nybörjar DSLR kan göra i form av kvalité på bilder VS en proffs kamera som typ mark 5d III..

Men för att få vinkelskärm med touch måste jag endå komma upp i prislappen runt 6000kr för huset och då är frågan vilken som blir bäst hus för mig?

Finns några att välja, samt vilket av märkena som har bäst objektiv eller bäst objektiv för pengarna...

Priset i sig spelar inte så stor roll, men dock lägger jag inte extra pengar bara för att den har ngn bra videofunktion eller ngt annat som jag ej har nytta av..

Jag kommer som sagt endast använda kameran och fota produkter inom 1METERS avstånd, och sen smycken på väldigt nära håll!
 
Om du kör direktkopplat till datorn behöver du inte fundera så mycket på vinklingsbar skärm på kameran.
Fokusstackning direkt i kameran verkar fiffigt, men är inte särskilt besvärligt i darorn heller.

Petter...
 
Om du kör direktkopplat till datorn behöver du inte fundera så mycket på vinklingsbar skärm på kameran.
Fokusstackning direkt i kameran verkar fiffigt, men är inte särskilt besvärligt i darorn heller.

Petter...

Vilken kamera föreslår du?

Mkt sugen på en med vinklingsbar dock, när jag fotar smycken t.ex. så har jag oftast kameran platt ner på foto bordet för tillfället, och sitter man och tar fotot så hade den vinklingsbara varit väldigt fiffig och att kunna fokusera med touch där direkt....?
 
Låter lite oväntat...
Jag skulle vilja hävda att för den typen av fotografering så är kamerahuset inte det viktigaste (så länge det är någorlunda ok) utan viktigast är fotografen och ljussättningen - där ligger den stora skillnaden, sen är ett bra objektiv givetvis en förutsättning också, men handlar ju inte om någon av dom svåraste utmaningarna på objektivsidan rent ekonomiskt.
Valet av kamerahus handlar nog i det här fallet mer om vilket man trivs med att jobba med.



Kollade lite i affären idag..

Har kollat lite på internet etc, och man blir lite chockad över vad en ''dålig'' nybörjar DSLR kan göra i form av kvalité på bilder VS en proffs kamera som typ mark 5d III..
 
Räkna baklänges istället:
Kostnad för makroglugg 90-100mm c:a 2500-4000:- beg.
Makro ringblixt: ca 2000:- beg
Resten av budgeten är till kamerahuset. Blir det mycket över kan det ju bli ett fint kamershus, om det blir lite kvar duger det också bra - ffa i praktiken kommer det då handla om kameran är ny nog för att ha en vinklingsbar skärm. Man måste långt tillbaks för att de inte skall ha live view.
 
Låter lite oväntat...
Jag skulle vilja hävda att för den typen av fotografering så är kamerahuset inte det viktigaste (så länge det är någorlunda ok) utan viktigast är fotografen och ljussättningen - där ligger den stora skillnaden, sen är ett bra objektiv givetvis en förutsättning också, men handlar ju inte om någon av dom svåraste utmaningarna på objektivsidan rent ekonomiskt.
Valet av kamerahus handlar nog i det här fallet mer om vilket man trivs med att jobba med.


Det hade inte varit svårt att gå in och ta den som känns bäst, inte så jag menade..

Utan att jag inte vet vilken som kommer ge mig bäst bilder etc..

Hade jag kunnat gå in och tagit vilken som hade det inte varit svårt..

Men i affären sitter oftast det bästa på kamerorna och allt känns bra..

Dock tycker jag Canons kameror känns bättre i handen...

Dock vet jag inte om det är bästa valet?

Tittat lite närmre just på Nikon D5300 som nämns men även Canon Eos 70d & 7d (750,760d)

Där står jag och stampar åt vilken jag ska välja...
 
I så fall (iom att du vill ha vinklingsbar skärm) så hade jag valt 70D eller 760D, vilken
av dom är nog egalt i det här fallet.
Köp den som är billigast och lägg resten på bra belysning etc.
 
Olympus EM-1 focus stacking ger dock bara 8 stackade bilder, och fungerar bara med ett fåtal ganska dyra objektiv som nog tar det alternativet över budget.

Åtta stackade är sju mer än en som de flesta andra kameror erbjuder, dessutom är inte Olympus 60 mm macro särskilt dyrt.
Här på FS finns en begad EM-1 och ett 60 mm macro för totalt elva tusen, oprutat.
 
Läste TS text en gång till och ser att han skriver att problemet är att en punkt blir skarp men resten blir oskarpt.

Jag tolkar det som om TS inte får tillräckligt skärpedjup hur mycket han än bländar ned.
I så fall kommer det inte att bli bättre med en ny kamera oavsett hur bra den är. Det som saknas är focus stacking.

TS Canon ger 12 megapixel vilket räcker och blir över för t.ex. webpublicering eller en A3 utskrift så är detta målet finns egentligen ingen anledning att byta kamerahus. Är det så att det fokuseringsmekanismen inte fungerar, kolla upp om felet sitter i kamerahuset eller objektivet, troligtvis behöver man i så fall bara byta endera. Min gissning är dock att allt fungerar som det ska.

Han har kontroll över ljuset så att han kan använda lägsta möjliga iso (bas-iso) vilket gör att bruset kommer att hålla sig i skinnet även med äldre kamera.

Så jag föreslår TS att glömma det där med ny kamera ett tag och istället satsar på att:

1) Skaffar Helicon Premium mjukvaran (Paket med både helicon focus, och helicon remote)

2) Ser till att han får jämn och mjuk belysning. Detta uppnår man genom att ha ljuskällor som är stora i förhållande till det som ska fotograferas. T.ex. är ett fönster i norrläge en mulen en väldigt stor i förhållande till en liten ring. Har man en stor ljuskälla letar sig ljustrjålar in på motivet från alla håll, ju längre bort man flyttar ljuskällan desto mera punktformig blir den ur motivets perspektiv.

Fönster är dock inte bra för produktfoto eftersom ljuset varierar med tid på dagen och väder. Bättre med studioblixtar och större softboxar som ger samma ljus oavsett väder ute. Man kan se det som att man simulerar det där norrfönstret med blixt. Till skillnad från norrfönstret är blixen lättare att flytta eller vrida på så ljuskaraktären blir som man vill ha den. Brinntiden för blixt är dessutom kort vilket gör att man inte behöver oroa sig för skakningsoskärpa.


Här exempel på lite enklare studioutrustning:
http://www.kaffebrus.com/studioset-g43.html
Kanske behöver man komplettera belysningstativen med en bom så att man kan få softboxen att lysa mera snett nedåt på smycket.

Ett alternativ till softboxar kan vara ett fototält som belyses med studioblixt eller starka lampor med fast ljus. Fototält kan du bygga själv, eller köpa färdigt. Principen är densamma som med softboxar, se till att få en stor ljuskälla genom att låta ljuset diffuseras och studsa mot tältets ljusa väggar.
Har man ont om pengar kan man göra ganska mycket med lite lakansväv, lite vita pappskivor eller frigolitskovor och en 1000W halogenbygglampa eller två. Problemet med fast ljus är att det blir varmt.

3) Skaffar ett macro objektiv, men prova först med objektivet som finns. Bländar man ned ett par steg brukar de flesta objektiv faktiskt bli ganska skarpa gå dock inte längre ned än till bländare 8 då ännu mindre bländaröppningar. Kommer man inte tillräckligt nära prova med försättslins. Mellanringar kan också fungera men då måste de även fungera med autofokus för att kunna användas med Helicon remote eftersom man här låter datorn styra avståndsinställningen.
 
TS kamera är trasig, vilket du kanske missade?

Är inte så säker på det, efter att ha läst TS andra inlägg en gång till. Där skriver han:

"Har funkat helt OK, dock märkt att den ej fokuserar allt på objektet som jag vill, fokuserar en punkt bra sen var det suddigt på resten.."

Låter mer som om TS inte är på det klara med vilket skärpedjup man kan förvänta sig. Och skulle den nu faktiskt vara trasig kan det vara ide att ta reda på om det bara är objektivet eller om det är kamerahuset som är kass innan han springer iväg och handlar.
 
Är inte så säker på det, efter att ha läst TS andra inlägg en gång till. Där skriver han:

"Har funkat helt OK, dock märkt att den ej fokuserar allt på objektet som jag vill, fokuserar en punkt bra sen var det suddigt på resten.."

Låter mer som om TS inte är på det klara med vilket skärpedjup man kan förvänta sig. Och skulle den nu faktiskt vara trasig kan det vara ide att ta reda på om det bara är objektivet eller om det är kamerahuset som är kass innan han springer iväg och handlar.


Hej Uno!

Tack för ett långt och utförligt svar..

Som svar mot kameran, min Canon Eos 1000d är död..
Funkar inte längre, men inte konstigt då den varit med länge, och den köptes även beg..
Har testats med mina andra zoom objekt som jag fick med kameran som är nästan sprillans nya och kameran funkar EJ..

Så jag behöver ett nytt kamera sett helt klart, och uppdatera lite objektiv är inte heller fel då det varit kit lensen sen början på 1000d som jag haft..

Där till frågan av vilken kamera...?

Canon, Nikon, vad??
Modell etc?

Det är den stora frågan just nu, ljuse etc är lätt att fixa för mig så det är inget problem..

Dock vill jag att detta nästa köp ska vara så bra som möjligt samt att jag kan växa in i kameran och lära mig ennu mera och ta ennu bättre bilder...

Vill inte göra en dum affär, kan det där lilla extra i ngt kamerahus hjälpa mig lite till och göra det ännu mer bättre och roligare så varför inte?

Upprepar igen att jag INTE behöver en DSLR som har bra video eller liknande, utan den som helt enkelt kommer ge bäst produkt bilder, relativt små saker som ska fångas på bästa sätt som t.ex. är 10-50cm höga, inget annat i bilden utan produkten..
Samt väldigt mkt smycken, silver obejkt i form av olika föremål, även dessa små..

En kamera som fokuserar mkt bra, och kan fokusera olika delar av produkten på objektet samtidigt.., Som t.ex. en ring med diamanter eller ngt liknande......
 
Hej Uno!

Tack för ett långt och utförligt svar..

Som svar mot kameran, min Canon Eos 1000d är död..
Funkar inte längre, men inte konstigt då den varit med länge, och den köptes även beg..
Har testats med mina andra zoom objekt som jag fick med kameran som är nästan sprillans nya och kameran funkar EJ..

Så jag behöver ett nytt kamera sett helt klart, och uppdatera lite objektiv är inte heller fel då det varit kit lensen sen början på 1000d som jag haft..

Där till frågan av vilken kamera...?

Canon, Nikon, vad??
Modell etc?

Det är den stora frågan just nu, ljuse etc är lätt att fixa för mig så det är inget problem..

Dock vill jag att detta nästa köp ska vara så bra som möjligt samt att jag kan växa in i kameran och lära mig ennu mera och ta ennu bättre bilder...

Vill inte göra en dum affär, kan det där lilla extra i ngt kamerahus hjälpa mig lite till och göra det ännu mer bättre och roligare så varför inte?

Upprepar igen att jag INTE behöver en DSLR som har bra video eller liknande, utan den som helt enkelt kommer ge bäst produkt bilder, relativt små saker som ska fångas på bästa sätt som t.ex. är 10-50cm höga, inget annat i bilden utan produkten..
Samt väldigt mkt smycken, silver obejkt i form av olika föremål, även dessa små..

En kamera som fokuserar mkt bra, och kan fokusera olika delar av produkten på objektet samtidigt.., Som t.ex. en ring med diamanter eller ngt liknande......

Om dina objektiv är nästan nya kan det ju vara ide att köpa Canon trots allt. Bättre bilder vad det gäller produktfoto handlar mer om ljussättning, objektiv, mjukvara, bildbehandling och fantasi än om kamerahus.

Du hade kunnat växa långt med din 1000D om den fortfarande hade varit i livet, i vart fall så länge vi talar om bara produktfoto. Den bästa APS-C sensorn Canon har för närvarande hittar du i Canon 750D/760D de ger bilder i samma klass som Nikon D5300 eller D5500 eller för den delen Sony A6000 men Sonyn kan inte styras med Helicon vilket gör ditt produktfotograferande jobbigare.

Du klarar dig dock med betydligt enklare, moderna instegskameror ger lite för stora bilder för
att lämpa sig för webpublicering (antar det är det du vill göra), så du kan spara pengar genom att köpa något lite äldre begagnat som fungerar med helicon, då får du mera pengar över till blixtar och mjukvara och annan studioutrustning.

Hur kamerahusen ser ut, om de har vikbar touch skärm eller vilka kontroller de ha spelar heller inte så stor roll, eftersom du styr allt från datorn med helicon till och med sökarbilden hamnar på datorskärmen och du väljer fokuspunkt med musen vilket blir mycket exaktare än med ett trubbigt finger.

Så efterhand som du vill utvecklas lägg mer pengar på blixtar, sofboxar o andra ljusmodifierare, fotobord, bakgrunder. Kamerahus är slit och släng vara det kommer alltid en ny bättre modell nästa år. Alla kamerhus du kan köpa idag för några tusenlappar levererar tillräckligt bra kvalitet för professionell användning och det gällde de modeller som såldes förra och förr förra året också. Objektiv blixtar och annan studioutrustning är däremot sådant som du kan ha glädje av under lång tid, så det är här du ska lägga dina pengar.
 
Om dina objektiv är nästan nya kan det ju vara ide att köpa Canon trots allt. Bättre bilder vad det gäller produktfoto handlar mer om ljussättning, objektiv, mjukvara, bildbehandling och fantasi än om kamerahus.

Du hade kunnat växa långt med din 1000D om den fortfarande hade varit i livet, i vart fall så länge vi talar om bara produktfoto. Den bästa APS-C sensorn Canon har för närvarande hittar du i Canon 750D/760D de ger bilder i samma klass som Nikon D5300 eller D5500 eller för den delen Sony A6000 men Sonyn kan inte styras med Helicon vilket gör ditt produktfotograferande jobbigare.

Du klarar dig dock med betydligt enklare, moderna instegskameror ger lite för stora bilder för
att lämpa sig för webpublicering (antar det är det du vill göra), så du kan spara pengar genom att köpa något lite äldre begagnat som fungerar med helicon, då får du mera pengar över till blixtar och mjukvara och annan studioutrustning.

Hur kamerahusen ser ut, om de har vikbar touch skärm eller vilka kontroller de ha spelar heller inte så stor roll, eftersom du styr allt från datorn med helicon till och med sökarbilden hamnar på datorskärmen och du väljer fokuspunkt med musen vilket blir mycket exaktare än med ett trubbigt finger.

Så efterhand som du vill utvecklas lägg mer pengar på blixtar, sofboxar o andra ljusmodifierare, fotobord, bakgrunder. Kamerahus är slit och släng vara det kommer alltid en ny bättre modell nästa år. Alla kamerhus du kan köpa idag för några tusenlappar levererar tillräckligt bra kvalitet för professionell användning och det gällde de modeller som såldes förra och förr förra året också. Objektiv blixtar och annan studioutrustning är däremot sådant som du kan ha glädje av under lång tid, så det är här du ska lägga dina pengar.


Mina objektiv jag har nu är bara kiten som följde med när jag köpte 1000d, så det är inte höjdare, zoomen har jag aldrig använt..

Det enda jag andvänt är som sagt bara kit 18-55lensen..


Så jag är öppen till vilket märke som helst, måste endå köpa helt nya objektiv..


Så du menar att canon 750d-760d har bra saker i sig som hade gynnat mig?
Berätta gärna varför, vad gör dem sensorerna fördelaktiga för mig?

Undrar bara för jag inte förstår!

Samt, hur är nikon d5500 jemfört med canon 750d-760d..

Bättre eller sämre?

Så för mig spelar det ingen roll vilken det gentligen blir..

Bara den är tillräckligt bra så jag kan bygga på den med objektiv, sen kommer alla tillbehör som ljus, blixtrar, objektiv mm efter det..

Men till start måste jag ha en bra kamera först..

Som klarar sig bra inom prouktfotografering!
 
Oavsett vilken kamera du köper idag kommer den att bli frånsprungen av nästa och nästnästkommande modeller inom ett eller två år.
Men som alla skriver: för ditt behov duger nästan vilken modern digitalkamera som helst. Även en sju år gammal.

Men ta en funderare på hur du vill ha ditt arbetsflöde. Om du verkligen vill pilla på en vikbar skärm så leta efter en sådan kamera. Om du vill ha fokusstackning direkt ur kameran, leta efter en sådan. Om du vill styra kameran via datorn, leta efter en sådan.

Petter...
 
Mina objektiv jag har nu är bara kiten som följde med när jag köpte 1000d, så det är inte höjdare, zoomen har jag aldrig använt..

Det enda jag andvänt är som sagt bara kit 18-55lensen..


Så jag är öppen till vilket märke som helst, måste endå köpa helt nya objektiv..


Så du menar att canon 750d-760d har bra saker i sig som hade gynnat mig?
Berätta gärna varför, vad gör dem sensorerna fördelaktiga för mig?

Undrar bara för jag inte förstår!

Samt, hur är nikon d5500 jemfört med canon 750d-760d..

Bättre eller sämre?


Så för mig spelar det ingen roll vilken det gentligen blir..

Bara den är tillräckligt bra så jag kan bygga på den med objektiv, sen kommer alla tillbehör som ljus, blixtrar, objektiv mm efter det..

Men till start måste jag ha en bra kamera först..

Som klarar sig bra inom prouktfotografering!


Canon 750D är tillräckligt bra, men om du ändå inte tänker behålla några Canon prylar välj Nikon. Nikon D5200, D5300 eller senaste är D5500 är alla bättre än Canon 750D och 760D. Skillnaderna är dock mycket små, men du kan spara tusenlappar på att välja en äldre utgången modell som t.ex. Nikon D5200 speciellt om du köper begagnat.

Kameran är inte den svaga punkten du får kanske gå upp i pris en faktor 10 och välja fullformat, eller en faktor 100 för att få en mellanformatkamera för att du ska se några verkliga kvalitetsskillnader.

Lägg pengarna på mjukvara , blixtar och objektiv
 
Canon 750D är tillräckligt bra, men om du ändå inte tänker behålla några Canon prylar välj Nikon. Nikon D5200, D5300 eller senaste är D5500 är alla bättre än Canon 750D och 760D. Skillnaderna är dock mycket små, men du kan spara tusenlappar på att välja en äldre utgången modell som t.ex. Nikon D5200 speciellt om du köper begagnat.

Kameran är inte den svaga punkten du får kanske gå upp i pris en faktor 10 och välja fullformat, eller en faktor 100 för att få en mellanformatkamera för att du ska se några verkliga kvalitetsskillnader.

Lägg pengarna på mjukvara , blixtar och objektiv


Kanon, ska kolla närmre på Nikon D serien,

Var ska man köpa BEG systemkameror som man kan lita på?

Bästa ställe?

Köper gärna en beg systemkamera som är i nyskick..
 
...Alltså...

De vibbar jag får från den här tråden är att du egentligen inte är fotograf, men fotograferar för att ta fram väldigt många bilder, i stort sett varje dag? Att du fotar direkt i jpeg?

Isåfall har jag svårt att se att alla råd om fokusstacking och diverse bildbehandlingsprogramvara är till stor nytta för dig? Det skulle innebära en rejäl arbetsbörda framför datorn varje dag. Jag vet ju inte, men jag får känslan av att detta egentligen inte alls är särskilt aktuellt eller praktiskt för dig?

Jag tycker ju också att du kan ganska lugnt strunta i allt prat om sensorer och DR. Det finns visst skillnader mellan sensorer som gör att en del ger bättre bilder (jag håller med om att 760D är trevlig), men skillnaden i just DR påverkar normalt inte särskilt mycket. Det yttrar sig främst som en bättre underexponeringstolerans. Och genast är vi då inne på tekniskt fotokunnande och bildbehandlingsprogram. Det kan också yttra sig som aningen längre och mjukare gradiation i jpeg-bildernas mörka partier, vilket dock bara är en effekt av jpeg-motorns bildframkallning.

Du tycks däremot ha irriterat dig på dåligt skärpeljup? Det där är ju inget fel på kameran utan en konsekvens av att en kamera enbart kan fokusera optimalt på ett avstånd. Allting som ligger närmare eller bortom är ur fokus. Detta blir påtagligare för korta avstånd och små motiv.

För att få större skärpedjup går man tre vägar: 1 - Mindre sensorformat. 2 - Mindre bländare. 3 - kortare brännvidd.
Mindre sensorformat innebär alltså en mindre kamera. Närmast mindre är Olympus och Panasonics m4/3 kameror, sen kommer diverse kompaktkameror, till sist mobilkameror som mycket riktigt sällan har problem med skärpedjup.
Mindre bländare (= större bländartal!). Det är visserligen riktigt att maxskärpan börjar bli lite sämre med små bländare, men jag tycker du kan lugnt prova 8, 11 och t.o.m. 16. Det är resultatet som räknas, inte teorier.
Kortare brännvidd innebär alltså att du främst undviker teleobjektiv och tele-effekter. Då måste du komma närmare ditt motiv och eftersom du fotograferar små objekt blir det kanske riktigt nära. Eftersom du kommer närmare förändras bildperspektivet, men jag antar att det inte är nåt problem?

Jag har svårt att se att kameravalet annars spelar stor roll. Canon har utmärkt auto-vitbalans, bra exponeringsmätning, utmärkt jpeg-motor (som du dock nog skulle titta på hur du kan konfigurera, vad gäller kontrast, brus, färger, för att just ge dig det du vill ha. Prova och jämför). Alla föreslagna kamerorna är bra och duger för ändamålet. Men där är skillnader. Små skillnader. Jag kan inte säga vilken är bäst för dig. Jag är knappast opartisk, eftersom jag själv använder Canon och vet varför jag använder Canon. ;-)

Som redan påpekats är nog ljussättning en mycket viktigare del för ditt ändamål. Och försök påverka och kontrollera skärpedjupet. Har du överhuvudtaget övervägt möjligheten att använda en avancerad kompaktkamera istället? Det ger dig ju i längden sämre flexibilitet och sämre blixtalternativ, men skulle däremot ge dig bättre skärpedjup.

P.S. Att köpa nytt objektiv är kanske ändå vettigt, oavsett vilken kamera du väljer, eftersom kit-18-55 objektivet som oftasts såldes med 1000D inte var nåt av de tre senaste, de bästa. Det som de bra EF-S 18-55 objektiven har gemensamt är att deras fullständiga namn innehåller "IS". De heter alltså IS, eller IS II, eller IS STM. Tidigare 18-55 objektiv hade markant sämre optik och saknade också bildstabilisering.
 
...Alltså...

De vibbar jag får från den här tråden är att du egentligen inte är fotograf, men fotograferar för att ta fram väldigt många bilder, i stort sett varje dag? Att du fotar direkt i jpeg?

Isåfall har jag svårt att se att alla råd om fokusstacking och diverse bildbehandlingsprogramvara är till stor nytta för dig? Det skulle innebära en rejäl arbetsbörda framför datorn varje dag. Jag vet ju inte, men jag får känslan av att detta egentligen inte alls är särskilt aktuellt eller praktiskt för dig?

Jag tycker ju också att du kan ganska lugnt strunta i allt prat om sensorer och DR. Det finns visst skillnader mellan sensorer som gör att en del ger bättre bilder (jag håller med om att 760D är trevlig), men skillnaden i just DR påverkar normalt inte särskilt mycket. Det yttrar sig främst som en bättre underexponeringstolerans. Och genast är vi då inne på tekniskt fotokunnande och bildbehandlingsprogram. Det kan också yttra sig som aningen längre och mjukare gradiation i jpeg-bildernas mörka partier, vilket dock bara är en effekt av jpeg-motorns bildframkallning.

Du tycks däremot ha irriterat dig på dåligt skärpeljup? Det där är ju inget fel på kameran utan en konsekvens av att en kamera enbart kan fokusera optimalt på ett avstånd. Allting som ligger närmare eller bortom är ur fokus. Detta blir påtagligare för korta avstånd och små motiv.

För att få större skärpedjup går man tre vägar: 1 - Mindre sensorformat. 2 - Mindre bländare. 3 - kortare brännvidd.
Mindre sensorformat innebär alltså en mindre kamera. Närmast mindre är Olympus och Panasonics m4/3 kameror, sen kommer diverse kompaktkameror, till sist mobilkameror som mycket riktigt sällan har problem med skärpedjup.
Mindre bländare (= större bländartal!). Det är visserligen riktigt att maxskärpan börjar bli lite sämre med små bländare, men jag tycker du kan lugnt prova 8, 11 och t.o.m. 16. Det är resultatet som räknas, inte teorier.
Kortare brännvidd innebär alltså att du främst undviker teleobjektiv och tele-effekter. Då måste du komma närmare ditt motiv och eftersom du fotograferar små objekt blir det kanske riktigt nära. Eftersom du kommer närmare förändras bildperspektivet, men jag antar att det inte är nåt problem?

Jag har svårt att se att kameravalet annars spelar stor roll. Canon har utmärkt auto-vitbalans, bra exponeringsmätning, utmärkt jpeg-motor (som du dock nog skulle titta på hur du kan konfigurera, vad gäller kontrast, brus, färger, för att just ge dig det du vill ha. Prova och jämför). Alla föreslagna kamerorna är bra och duger för ändamålet. Men där är skillnader. Små skillnader. Jag kan inte säga vilken är bäst för dig. Jag är knappast opartisk, eftersom jag själv använder Canon och vet varför jag använder Canon. ;-)

Som redan påpekats är nog ljussättning en mycket viktigare del för ditt ändamål. Och försök påverka och kontrollera skärpedjupet. Har du överhuvudtaget övervägt möjligheten att använda en avancerad kompaktkamera istället? Det ger dig ju i längden sämre flexibilitet och sämre blixtalternativ, men skulle däremot ge dig bättre skärpedjup.


Tack för långt och utförligt svar!

Jag fotar RAW när jag fotade med min Canon 1000d..

Med ett vanlig 18-55mm kit objektiv...

Dock inte så bra resultat på smyckena etc, fick zooma hela vägen in för att det skulle bli nära..

Helt ok produktbilder annars, dåligt fokus dock, fokuserade endast en punkt typ vilket gjorde många gånger andra saker och detaljer suddiga i bilden...

Detta är vad jag hade problem med och vill hitta ngn bra lösning till..?

Jag behöver alltså en ny kamera, lite objektiv för att detta ska gå bra till..?

Vad hade du förslagit?

I DSLR väg, samt kompakt väg..?

Sony a6000, hade den passat mig?

Jag är ingen mästarefotograf absolut inte, men jag vill endå nu när jag köper min kamera att jag har möjligheten att utveckla mig samt växa in i kameran och till slut ta ennu bättre bilder..

Där står jag idag och behöver hjälp :D
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar