Annons

Sony A6000 svart + E 16-70/4 ZA OSS

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är väntan över och jag är stolt ägare av:

Sony A6000
Sony Zeiss Vario-Tessar T* E 16-70/4 ZA OSS
Sony E 55-210/4,5-6,3 OSS
Sony E 50/1,8 OSS

Nu är bara att leka med nya/ gamla prylar.

Tiden kommer utvisa om jag har valt rätt :)

Det är en kanonfin kamera, och med tex 50/1.8 ovan så kommer du att kunna få riktigt fina och högkvalitativa bilder med den.

Stort Grattis - du kommer att ha mycket kul nu! :)
 
Det är en kanonfin kamera, och med tex 50/1.8 ovan så kommer du att kunna få riktigt fina och högkvalitativa bilder med den.

Stort Grattis - du kommer att ha mycket kul nu! :)

Tackar!

Vilka minneskort rekomnderas till Sony och vilket RAW program bäst hanterar Sonys filer?
 
Checka denna: http://www.cameramemoryspeed.com/sony-a6000/sd-card-comparison/

Sedan beror det på ditt behov och dina krav, och vad du betalar för dom.

Förr i tiden köpte jag generellt mest SanDisk, men de sista fem åren så har jag mest kört med Samsung Pro (snabba kort för sitt pris).

Tack för länken... la order här:

https://www.24.se/-minneskort/minneskort/secure-digital-sdsdhcsdxc/sandisk-extreme-pro

Cyber tar 499, respektive OnOff 399:- för samma...
 
... En nackdel då är att man också inte får fokus förstoringen som på "native" objektiv (vilket är grymt coolt )...

Jag har lagt denna funktion på C1-knappen bredvid avtryckaren.
Funkar perfekt med adapter + manuella Olympus OM-objektiv.
Är egentligen bättre än med native-objektiv eftersom man kan stänga av direkt med ett extra tryck, och inte behöver vänta på timeouten.
 
Tackar!

Vilka minneskort rekomnderas till Sony och vilket RAW program bäst hanterar Sonys filer?

https://www.phaseone.com/en/Products/Software/Capture-One-for-Sony/Sony-Express.aspx finns det folk som gillar. Gratis Express, rabatterad Pro (för Sonyfiler). Jag gillar hastigheten och UIt men har lite svårt för defaultinställningen för skärpning och luma-antibrus; den kanske går att ändra, jag listade inte ut hur men delvis för att jag är van vid DXO och gillar det senares antibrus. C1 är snabbt som katten iaf.
 
Nu har jag använt kameran och objektiv i två veckor och är nöjd. Har mest fotat handboll och inte så mycket utomhus.

När det gäller handboll har några frågor:

När det gäller focus val har använt för det mesta ZONE med AF-C...1/640s med AUTO ISO...ni som har använt kameran längre, ska man använda andra FOCUS möjligheter? Ibland har kameran svårt att fokusera på rätt spelare, oftast blir den som är närmast...

Objektiv val, som sagt har jag tre objektiv, Sony Zeiss Vario-Tessar T* E 16-70/4 ZA OSS,
Sony E 55-210/4,5-6,3 OSS, Sony E 50/1,8 OSS... när jag går igenom bilder hamnar jag ofta mellan 60-120mm... väldigt sällan behövs den vidvinkel (ibland om kantspelare kommer väldigt nära) och inte heller stort tele...50/1.8 skule passa bäst med tanke på 1.8 med behövs lite mer än 50mm...55-210 ör klen när det gäller ljus och 16-70 saknar lite till i tele läge...vad har jag för alternativ?

18-105/4, om den är lika snabb som 16-70/4?
70-200/4, stort och FF lens och att starta med 70mm (100) känns att jag kommer att sakna lite åt det hållet...

skulle sitta bäst med något 24-120/4 som SONY inte har ÄN???

Några förslag på lens och val av AF inställningar?
 
18-105/4, om den är lika snabb som 16-70/4?

Jag har PZ18-105/4 och jag är inte riktigt nöjd.

Det som är bra med det är IQ, omfånget och att det är så härligt i zoom och fokus.

Däremot är det inte alls snabbt. Jag har inte provat 16-70/4ZA, men är ändå övertygad om att det inte är lika snabbt. Objektivet är ganska stort och tungt och har mycket glas att flytta. Jämfört med 35/1.8 (som är fantastiskt) så är 18-105 väldigt seg. Dessutom så ställer det alltid om sig till 18mm när kameran går i viloläge och det tar en rejäl stund att få det redo för skott.

Bildkvaliten är dock utmärkt. Köpte objektivet för att få lite mer omfång än 16-70 med samma ljusstyrka och betydligt lägre pris, men tyvärr är det som sagt lite klumpigt tycker jag nu efter ett par veckor. Trodde att det var det här jag skulle ha på för jämnan, men nu är det mest 35an som sitter där som allround-objektiv trots att det är begränsat för att det är en prime.

Det är lite tunt med objektiv, men jag hoppas och tror att det kommer en hel del där framöver.

Som sagt, köp inte 18-105 utan att prova det ordentligt först. Jag tittade på det för länge sedan när A6000 släpptes, men köpte det inte då. Nu när jag köpte det till A6300 på nätet så hade jag inte någon bra minnesbild över hur det var. Det är mycket större och lite klumpigt, samt desstom segt som jag uppfattar det.


/Mats
 
18-105 PZ är väl främst till för filmning (motorzoomen antyder ju det)? I så fall är kanske inte snabb AF så prioriterat ...
 
18-105 PZ är väl främst till för filmning (motorzoomen antyder ju det)? I så fall är kanske inte snabb AF så prioriterat ...

Så är det och det var en anledning till att jag köpte det, men tänkte att det också kan vara ett bra allroundobjektiv.

Hursomhelst orsaken så stämmer det att det inte är så snabbt, vilket var det som frågades.

/Mats
 
Absolut! 16-70/4 är nog ett lämpligare objektiv för stillbild, men där gäller det att få ett bra exemplar. Den jag testade 2014 var inte centrerad och gav en ruggig oskärpa i högerkanten av bilden, och det verkar tyvärr vara flera som råkat ut för det. Inte så kul när det står Zeiss på objektivet och det kostar så pass mycket.

Får man ett bra exemplar är det förstås annorlunda :)
 
Jag tror inte att man skall lägga så stor vikt om det är klistrat "Zeiss" på objektivet, eller att ta det som en garanti för produktionskvaliteten. Precis som i fallet med när det står "Leica" på ett av mina Panasonic-objektiv så handlar det till största delen om att japanska företag köper sig till lite märkesstatus och tysk glamour. Flera tyska firmor i optikbranschen, som Zeiss och Leica, säljer gärna sina namn för rätt pris - helt enkelt för att dra in lite extra inkomster till sina balansräkningar.

På sin höjd har de nog snabbt tittat på konstruktionen och sagt "OK", men så mycket mer med det hela har de nog oftast inte att göra (till skillnad ifrån deras egenkonstruerade optik som tillverkas i Tyskland). Man skall nog vara medveten om att det i de flesta fallen till största delen främst rör sig om marknadsföring och varumärkesexponering för att underlätta försäljningen.
 
Det verkar att jag kommer att nöja mig med de linserna jag har och vänta...hoppas att SONY kommer med en bra telezoom i APS-C format, 50-150/2.8-4 eller liknande, det verkar behövs...

Som sagt 70-200/4 kan vara en alternativ men 70mm (100mm) är lite för mycket i lägsta laget för handboll om man inte sitter i lektaren och fotar.
 
Varför inte det nya Sigma 50-100/1,8 Art för Canon tillsammans med adaptern MC-11 :)

Det tror jag kan vara rätt grymt. Saknas en del i teleänden för ditt behov, men det går ju att croppa för jag tror IQ är alldeels lysande.

Det objektivet hör knappast till de minsta och nättaste, men har också andra användningsområden tack vare den fantastiska ljusstyrkan.


/Mats
 
Varför inte det nya Sigma 50-100/1,8 Art för Canon tillsammans med adaptern MC-11 :)

Det tror jag kan vara rätt grymt. Saknas en del i teleänden för ditt behov, men det går ju att croppa för jag tror IQ är alldeels lysande.

Det objektivet hör knappast till de minsta och nättaste, men har också andra användningsområden tack vare den fantastiska ljusstyrkan.


/Mats

Tack för tips Mats.

Eftersom jag har NIKON kameror/ objektiv också kan man använda NIKON variant istället?

I så fall hur snabb blir AF (eller ingen AF?) med adapter + "pirat" Objektiv?

Undrar varför gör inte SIGMA objektiv för SONY E-fattning utan någon adapter?
 
Tack för tips Mats.

Eftersom jag har NIKON kameror/ objektiv också kan man använda NIKON variant istället?

I så fall hur snabb blir AF (eller ingen AF?) med adapter + "pirat" Objektiv?

Undrar varför gör inte SIGMA objektiv för SONY E-fattning utan någon adapter?

Tyvärr har Sigma sagt att de inte gör någon adapter för Nikon F-mount till Sony E-mount. De säger att det är för stor skillnad i protokollen och styrningen för att det ska fungera bra. Så det är bara för Sigma-mount och Canon EF. Kanske blir annorlunda i framtiden.

Så med en dum adapter så blir det ingen AF alls och då är ju vitsen helt borta enligt mig.

Sigmas objektiv är helt egna konstruktioner och de nya Global Vision håller mycket hög klass och har innovativa fördelar jämfört med kameratillverkarnas egna objektiv. De har inte stulit och kopierat andras konstruktioner, så "Pirat" är de inte.

De gör objektiv också för E-mount. Har inte varit så många än, men nyligen släpptes ett 35/1,4 och tidigare har det fiunnits 19/2,8 30/2,8 och 60/2,8. Troligen kommer det fler, men om deras adapter håller måttet, vilket det verkar, så finns en hel del andra objektiv med Canon-fattning att välja på och det gör ju faktiskt objektiven mer åtråvärda för att de passar till flera kameror, vilket är bra för utbudet på begagnatmarknaden. Om funktionen är lika bra så ser jag ingen nackdel med att använda adapter. Tråkigt dock att det inte finns till Nikon.


/Mats
 
Eftersom jag har NIKON kameror/ objektiv också kan man använda NIKON variant istället?

I så fall hur snabb blir AF (eller ingen AF?) med adapter + "pirat" Objektiv?

Undrar varför gör inte SIGMA objektiv för SONY E-fattning utan någon adapter?

Det finns adaptrar med AF ifrån Nikon F-mount till Sony E-mount, men enligt Photocon här på Fotosidan som testat de så fungerar det mycket dåligt med AF i dagsläget. Så var försiktig här och undvik de om du inte verkligen fått bekräftat att de nuvarande problemen lösts (tex med ny firmwareuppdatering, eller nya bättre modeller). Tror de som Photocon köpte och testade hette Comlite, och som han skickade tillbaka i frustration över de tekniska problemen.

Precis som Mats L är inne på, så tycker även jag att man då tappar hela vitsen om man är tvungen att köra MF hela tiden (och inte bara när man vill).

Väldigt synd, för jag har själv flera Nikon FX-objektiv, och har flera gånger varit när att köpa en Sony spegellös. Det som alltid fått mig att avstå trots lockelsen (jag tycker de gör de bästa spegellösa husen som finns på marknaden), är just de stora bristerna i deras utbud av E-mount-objektiv, och även att det inte funnits just en sådan F-mount-adapter.

Kommer det någon dag en väl testad och beprövad F-mount AF-adapter så kommer jag garanterat slå till på något fint Sony-hus.

Som det är nu så håller jag mig till min samling med objektiv för Nikon FX, Fuji APS-C (den stora anledningen att jag personligen gick för Fuji som spegellöst system framför Sony var just objektivutbudet) och Panasonic MFT. Kan helt enkelt inte motivera mig att investera ytterligare i Canon också eftersom jag redan har motsvarande på Nikon-sidan. Men detta gäller ju bara mig personligen och just min situation.

Hade jag inte redan haft ett DSLR FF-system, eller var Canon-ägare, så hade det nog fått bägaren att tippa över för mig och slå till på ett fint Sony-hus (lite avundsjuk på Canon-ägare där, även om jag personligen fortfarande föredrar Nikon på de flesta övriga punkter).

Min förhoppning är dock att det inom sinom tid ändå kan komma en fungerande AF-adapter ifrån F-mount till E-mount (konstigare saker har lösts tekniskt på andra områden - så en helt omöjlig förhoppning är det inte)...

En annan förhoppning är att Sony framåt inte fokuserar så mycket på enbart nya kamerahus, utan även ökar takten på släpp av nya vettiga (både pris och prestanda) native E-mount-objektiv så att de kommer ikapp Nikon, Canon, Fuji och även MFT.

Kommer snart ett par nya 2,8:eek:r som verkar lovande (om än ser ut att hamna hyfsat högt i pris), som testas på många redaktioner just nu. Mer skall komma till hösten, så det finns förhoppningar även här för framtiden (tycker bara att det ibland går frustrerande långsamt).
 
På sin höjd har de nog snabbt tittat på konstruktionen och sagt "OK", men så mycket mer med det hela har de nog oftast inte att göra (till skillnad ifrån deras egenkonstruerade optik som tillverkas i Tyskland). Man skall nog vara medveten om att det i de flesta fallen till största delen främst rör sig om marknadsföring och varumärkesexponering för att underlätta försäljningen.
Det är väldigt svårt att veta hur det verkligen går till, och man kan ha otur med ett måndagsexemplar oavsett märke och tillverkare.

Med det sagt så ska man förstås inte stirra sig blind på vad det står objektivet. Sigma hade t.ex. inte rykte om sig att tillverka objektiv i världsklass förr (snarare tvärtom), men nu slår deras 50/1.4 nästan allt annat som finns på marknaden.

Sony har Minoltas arv att luta sig på, så ett Sonyobjektiv som det inte står Zeiss på kan vara minst lika bra som ett som det står Zeiss på.
 
Sigmas objektiv är helt egna konstruktioner och de nya Global Vision håller mycket hög klass och har innovativa fördelar jämfört med kameratillverkarnas egna objektiv. De har inte stulit och kopierat andras konstruktioner, så "Pirat" är de inte.
Piratobjektiv är en gammal etablerad benämning på tredjepartstillverkade objektiv åtminstone sen 1960/1970-tal. Det är möjligt att det från början avsåg "kopior", men har inte gjort det på väldigt länge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.