Eftersom jag har NIKON kameror/ objektiv också kan man använda NIKON variant istället?
I så fall hur snabb blir AF (eller ingen AF?) med adapter + "pirat" Objektiv?
Undrar varför gör inte SIGMA objektiv för SONY E-fattning utan någon adapter?
Det finns adaptrar med AF ifrån Nikon F-mount till Sony E-mount, men enligt Photocon här på Fotosidan som testat de så fungerar det mycket dåligt med AF i dagsläget. Så var försiktig här och undvik de om du inte verkligen fått bekräftat att de nuvarande problemen lösts (tex med ny firmwareuppdatering, eller nya bättre modeller). Tror de som Photocon köpte och testade hette Comlite, och som han skickade tillbaka i frustration över de tekniska problemen.
Precis som Mats L är inne på, så tycker även jag att man då tappar hela vitsen om man är tvungen att köra MF hela tiden (och inte bara när man vill).
Väldigt synd, för jag har själv flera Nikon FX-objektiv, och har flera gånger varit när att köpa en Sony spegellös. Det som alltid fått mig att avstå trots lockelsen (jag tycker de gör de bästa spegellösa husen som finns på marknaden), är just de stora bristerna i deras utbud av E-mount-objektiv, och även att det inte funnits just en sådan F-mount-adapter.
Kommer det någon dag en väl testad och beprövad F-mount AF-adapter så kommer jag garanterat slå till på något fint Sony-hus.
Som det är nu så håller jag mig till min samling med objektiv för Nikon FX, Fuji APS-C (den stora anledningen att jag personligen gick för Fuji som spegellöst system framför Sony var just objektivutbudet) och Panasonic MFT. Kan helt enkelt inte motivera mig att investera ytterligare i Canon också eftersom jag redan har motsvarande på Nikon-sidan. Men detta gäller ju bara mig personligen och just min situation.
Hade jag inte redan haft ett DSLR FF-system, eller var Canon-ägare, så hade det nog fått bägaren att tippa över för mig och slå till på ett fint Sony-hus (lite avundsjuk på Canon-ägare där, även om jag personligen fortfarande föredrar Nikon på de flesta övriga punkter).
Min förhoppning är dock att det inom sinom tid ändå kan komma en fungerande AF-adapter ifrån F-mount till E-mount (konstigare saker har lösts tekniskt på andra områden - så en helt omöjlig förhoppning är det inte)...
En annan förhoppning är att Sony framåt inte fokuserar så mycket på enbart nya kamerahus, utan även ökar takten på släpp av nya vettiga (både pris och prestanda) native E-mount-objektiv så att de kommer ikapp Nikon, Canon, Fuji och även MFT.
Kommer snart ett par nya 2,8
r som verkar lovande (om än ser ut att hamna hyfsat högt i pris), som testas på många redaktioner just nu. Mer skall komma till hösten, så det finns förhoppningar även här för framtiden (tycker bara att det ibland går frustrerande långsamt).