Lycka till! Jag är skeptisk, men den kanske är fantastisk. Jag är helt ointresserad av att filma, och då känns det inte riktigt värt det.
Värst vad du var neggo då...
Jag är faktiskt väldigt förvånad över det här svala intresset här för både den här kameran och de två GM-objektiven.
Kameran är ju en revolutionerande nyhet!!!
Visst, jag har ändrat mitt fotograferande en hel del sista tiden och numera är det mycket mer filmande. Det här konceptet excellerar inte på alla områden, så att för t.ex. telephoto så gick jag och köpte mig en Canon 70D och ett Sigma 150-600 Contemporary. Att det blev Canon beror just på möjligheten att köra de objektiven med adapter på Sony-kamerorna, så jag skaffade ett antal andra objektiv till Canonen och en Metabones-adapter. Det visade sig att AF inte fungerade med ett enda av objektiven till Canon-kameran :-(.
Jag visste att alla inte skulle fungera så bra, men trodde att det skulle funka fast långsamt och sen kunna bli bättre med den nya A6300, men AF funkar inte alls. Kameran visar att AF inte går att välja eftersom det är avstängt på objektivet.
Så jag lämnade tillbaka adaptern och gjorde mig av med alla objektiv till Canon förutom Tamron 17-50 och Sigma Teleobjektivet.
Nu kommer dock Sigma med en egen adapter och om den funkar bra med 18-35/1,8 och 50-100/1,8 så blir det nog såna objektiv
.
När A7RII släpptes så tänkte jag WOW, när en ytterligare förbättrad uppföljare till A6300 släpps så blir det kanon. A7RII filmar ju bara i riktig 4K (utan lineskipping och binning) i crop-läge. En APS-c variant av den med snabb processor blir guld.
Det är exakt vad A6300 är! 6K med hel sensorutläsning nedskalad till 4K. Grymt bra.
Sedan funkar den som stillbildskamera också med bra AF, så jag kommer garanterat att bli nöjd.
Sony säger själva att det här är den bästa videokvalitet som de någonsin gjort från någon "konsument-kamera". Jag tror faktiskt den slår även pro-kamerorna!!! För en spottstyver dessutom! Det här är enormt stort och jag fattar inte alla surpellar här som klagar. A6300 är en större nyhet tycker jag än A7RII var.
Tillgången på vettiga ljusstarka objektiv till E-mount är inte så stor än, men det kommer garanterat.
Att Sony satsat resurserna under en tid för att få fram ett objektivutbud till FE är förståeligt. Det har de gjort bra och fortsätter med. De senaste GNM-objektiven verkar ju vara precis det som alla klagat på skulle saknas till A7-orna. Nu när de kommer så är itresset svalt. Visst, lite kostsamma är de, men inte fantasisummor för de som satsat på systemet och köpt sig en A7RII.
Jag är helt säker på att det blir fart på objektivutbudet för APS-C också. Säker en 16-50/2,8GM bl.a., men nu verkar ju Sigma ha fått tummen ur, så det tror jag blir hur bra som helst.
Är det här inte att ta ut glädjen i förskott?
Visst är det det! Jag tycker f.ö. det är en mycket bra sak att göra, det värsta som kan hända är ju att man varit glad i onödan...
Men jag har inga svårigheter att se framåt vad som kommer. Tycker det är hur tydligt som helst hur Sony satsar och att E-mount APS-C har en mycket ljus framtid är helt klart. A6300 är ett stort kliv på vägen, men inte fulländat. Det som är lite märkligt däremot är att det inte är IBIS i kameran och att den inte har pekskärm. Det är två saker som jag hade väntat mig och är lite besviken på, men det blir ändå grymt bra. Kommer väl i A7500 eller nåt om ett halvår...
Så, min A6300 levereras om ett par veckor bara och jag kommer att bli supernöjd!
Har nu skaffat lite fler objektiv efter att ha avyttrat alla Canon-gluggar som inte funkade.
Sigma 19/2,8
Sigma 30/2,8
Sony 50/1,8
Sony 16-105/4 PZ
Sony 55-210
Ska bli väldigt spännande att se hur Sigmas adapter funkar! Finns ju en hel del fina objektiv till APS-C för Canon som kan bli kandidater i så fall.
A6300 blir skitbra! Jag kommmer absolut inte att bli missnöjd.
Nyheten om den var så stark att jag återaktiverade mitt FS-konto t.o.m.
/Mats