Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6000 svart + E 16-70/4 ZA OSS

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen komentar om 18-105/4? Den är rätt så fin i zoom, 28-155 (35mm), skulle passa som enda objektivet om den är tillräckligt bra, åtminstone i skärpa?

Tror det var ephotozine som tittade på både 18-70 och 18-105 och genom deras gemensamma zoomomfång presterade de lika i skärpa.

Betänk att för 11000:- får du Fuji XT10 med 18-55/2,8-4 som är vass och i vidvinkelläget 1EV ljusstarkare än Sonys f/4 gluggar. Finns även paket med XT1. För pengar i samma härad som A6300 m 18-70/4 får man XT1+16-55/2,8 som är väldigt skarp och 1EV ljusstsrkare. Fuji är dock kassa på filmning om det är viktigt.

Vågar man köpa en Ssmsung idag får man kittet NX1 m 16-50/2-2,8 + BG för 18000:- (bl a har Scandinavian Photo lagerrensing på detta just nu). Man tjänar 2EV-1EV i ljusstyrka, får bra följande AF, 4K utan ultrasnabba kort men lite knölig H265.

Det är fullt möjligt att det är just Sony A6000/6300 som du vill ha och då kan du bortse från detta, men vill ändå påpeka att är normslzoomens pris/prestanda viktig bör man åtminstone köpa med öppna ögon

Tror det var ephotozine som tittade på både 18-70 och 18-105 och genom deras gemensamma zoomomfång presterade de lika i skärpa.

Betänk att för 11000:- får du Fuji XT10 med 18-55/2,8-4 som är vass och i vidvinkelläget 1EV ljusstarkare än Sonys f/4 gluggar. Finns även paket med XT1. För pengar i samma härad som A6300 m 18-70/4 får man XT1+16-55/2,8 som är väldigt skarp och 1EV ljusstsrkare. Fuji är dock kassa på filmning om det är viktigt.

Vågar man köpa en Ssmsung idag får man kittet NX1 m 16-50/2-2,8 + BG för 18000:- (bl a har Scandinavian Photo lagerrensing på detta just nu). Man tjänar 2EV-1EV i ljusstyrka, får bra följande AF, 4K utan ultrasnabba kort men lite knölig H265.

Det är fullt möjligt att det är just Sony A6000/6300 som du vill ha och då kan du bortse från detta, men vill ändå påpeka att är normslzoomens pris/prestanda viktig bör man åtminstone köpa med öppna ögon

Nu är det inte totalt omöjligt att det kan komma några lämpliga objektiv till A6300, så det behöver inte vara kört för all framtid, sedan tror jag att kamera tillverkarna är glada om vi inte är så kloka och praktiska i vårat tänkande hela tiden vad gäller våra kamera köp. Vi har haft lite diskussioner i trådarna att tillverkarna ser ut att sikta in sig på lite mera premium klass som ändå är köpbar, mass försäljningen har klingat av, och köpen av något dyrare kameror ger mer klirr i kassan. Se Pentax nya K1 som exempel.

Movie är något jag inte använder specieltt mycket men bra att ha. Primärt är foto.

Har tittat på XT1/XT-10 också samtidigt när jjag tittate på A6000 hos Scandinavian Photo. A6000 kändes mycket bättre i handen, den hade Zeiss 16-70/4.
Det är inte skrivet i sten att jag vill ha Sony men känslan var "där" med Sony och på pappret ser det bättre ut än Fuji, speciellt med A6300.
Om man prickar rättt 16-70 eller 18-105, då är jag nöjd. Synd att SONY har inte motsvarande kvalité obketiv som 18-55/2.8-4 och 55-200/3.5-4.8.

Samsung, nja...

Nja hit och dit:) NX1 tillsammans med 16-50/2.0-2,8 OIS är nog det bästa allroundcombo jag någonsin provat av de spegellösa systemen. Och jag har provat många...

Blev så förtjust i den att jag skaffade den. I ren bildkvalitet och detaljupplösning är den svår att skilja från FF-kameror som A7R och Nikon D800. Den har en bakbelyst sensor på 30 mp (effektiva 28,2 mp då ett antal går förlorade p g a de många korslagada fasdetekterande AF-sensorerna samt de kompletterande kontrastdetekterande.

Med A6300 oprövad så är NX1:s AF den snabbaste på marknaden. Kameran är vädertätad och ett rent nöje att använda. Varken för liten eller för stor. Menyerna löjligt enkla.

Jag skaffade combot innehållande kamerahus+objektiv+extra batterigrepp+2 batterier + reseladdare för strax under 18 papp.

I övrigt kan jag bara hålla med Fredrik AVT vad gäller hans rekommendation avseende Fuji (jag använder det märket också). Strålande objektiv och byggkvalitet.

Men, det är klart att känner du dig "hemma" med A6300 så är det nog bara att i så fall ta det goda (kamerans förväntade prestanda) med det onda (luckor i native objektivutbud).

Om du nu väljer en A6300+ 18-70 är det ju bara att be att få testa gluggen. Blir du nöjd så blir du...det är ju du som ska använda kameran. Inte vi andra på tråden. Och A6300 är säkert mycket bra...även om jag inte skulle valt den.

//Lennart

Nja hit och dit:) NX1 tillsammans med 16-50/2.0-2,8 OIS är nog det bästa allroundcombo jag någonsin provat av de spegellösa systemen. Och jag har provat många...

Blev så förtjust i den att jag skaffade den. I ren bildkvalitet och detaljupplösning är den svår att skilja från FF-kameror som A7R och Nikon D800. Den har en bakbelyst sensor på 30 mp (effektiva 28,2 mp då ett antal går förlorade p g a de många korslagada fasdetekterande AF-sensorerna samt de kompletterande kontrastdetekterande.

Med A6300 oprövad så är NX1:s AF den snabbaste på marknaden. Kameran är vädertätad och ett rent nöje att använda. Varken för liten eller för stor. Menyerna löjligt enkla.

Jag skaffade combot innehållande kamerahus+objektiv+extra batterigrepp+2 batterier + reseladdare för strax under 18 papp.

I övrigt kan jag bara hålla med Fredrik AVT vad gäller hans rekommendation avseende Fuji (jag använder det märket också). Strålande objektiv och byggkvalitet.

Men, det är klart att känner du dig "hemma" med A6300 så är det nog bara att i så fall ta det goda (kamerans förväntade prestanda) med det onda (luckor i native objektivutbud).

Om du nu väljer en A6300+ 18-70 är det ju bara att be att få testa gluggen. Blir du nöjd så blir du...det är ju du som ska använda kameran. Inte vi andra på tråden. Och A6300 är säkert mycket bra...även om jag inte skulle valt den.

//Lennart

Tack Lennart.

Jag skrev "nja.." eftersom kommer från den analoga tiden och då var SAMSUNG inte ens etablerat skärm tillverkare, hi...

Nu har jag tittat på specen (NX1) och de är imponerande med denna kamera ser ut som vilken NIKON kamera som helst och detta vill jag gå ifrån...

Storlek:

A6300 -> 120.0 x 66.9 x 48.8 mm NX1 -> 139 x 102 x 66 mm D7200 -> 136 x 107 x 76 mm

Än så länge håller jag mig till SONY, och försöker hitta objektiv som tillfrädtäller mina behöv...

Jag vill komma från D200 + 17-55/2.8D + 80-200/2.8D... hat kört LX5 parallelt, men den hamnade i vatten ochs edan dess har jag inte kunnat ta bilder med den oavsett att allt funkar utom sensor :(...

SONY A6000 (6300) känns liten som LX5 samtidigt som den sitter bättre och förmodligen leverar bättre bilder kanske till och med bättre än min gamla D200...

Tack Lennart.

Jag skrev "nja.." eftersom kommer från den analoga tiden och då var SAMSUNG inte ens etablerat skärm tillverkare, hi...

Nu har jag tittat på specen (NX1) och de är imponerande med denna kamera ser ut som vilken NIKON kamera som helst och detta vill jag gå ifrån...

Storlek:

A6300 -> 120.0 x 66.9 x 48.8 mm NX1 -> 139 x 102 x 66 mm D7200 -> 136 x 107 x 76 mm

Än så länge håller jag mig till SONY, och försöker hitta objektiv som tillfrädtäller mina behöv...

Jag vill komma från D200 + 17-55/2.8D + 80-200/2.8D... hat kört LX5 parallelt, men den hamnade i vatten ochs edan dess har jag inte kunnat ta bilder med den oavsett att allt funkar utom sensor :(...

SONY A6000 (6300) känns liten som LX5 samtidigt som den sitter bättre och förmodligen leverar bättre bilder kanske till och med bättre än min gamla D200...

Tänk bara på att parera storlek INKL objektiv samt prestanda. Betänk även att Fuji 18-55 är kortare än Sony 18-105/18-70 så är storleken viktig bör man betänka Fuji m 18-55. Titta även på Samsung m 16-50/2-2,8 jf med Nikon 7x00+17-55/2,8. Kamerahusets storlek utqn objektiv är av begränsat värde då man inte kan fota uran objektivet.

Tänk bara på att parera storlek INKL objektiv samt prestanda. Betänk även att Fuji 18-55 är kortare än Sony 18-105/18-70 så är storleken viktig bör man betänka Fuji m 18-55. Titta även på Samsung m 16-50/2-2,8 jf med Nikon 7x00+17-55/2,8. Kamerahusets storlek utqn objektiv är av begränsat värde då man inte kan fota uran objektivet.

Stämmer det också. Nu är inte många dagar kvar innan SONY dyker upp hos handlarna...blir spännade att se hur den bete sig mot XPRO2 från Fuji.

Som sagt SAMSUNG-en påmminer rätt så mycket på NIKON och det vill jag inte ha, annars skulle jag satsa på D500 (som kanske ändå blir lite senare, om jag inte blir nöjd med kompkaten).

Det verkar ändå rätt många som förbokat den ena eller andra kameran, kommer bli spännade att läsa om detta...

Tack Lennart.

Storlek:

A6000 och A6300 är jättefina kameror, A6000 har fått mycket beröm över stora delar av världen, A6300 är nog några snäpp bättre, är det bråttom med köp, eller vill du vänta, A6300 kan ju sjunka lite i pris när försäljningen kommer i gång, Alla älskar inte Fuji och vill ha den till varje pris. så stå på dig och välj den modell du gillar. Sony får ofta agera boxarsäck numera, och i tråd efter tråd så skall Sony intresserade övertalas att välja Fuji. köp den med Kit objektiv och börja att fota, sedan tittar du i lung och ro efter något objektiv som kan passa.

Lycka till.
//Bengt.

A6000 och A6300 är jättefina kameror, A6000 har fått mycket beröm över stora delar av världen, A6300 är nog några snäpp bättre, är det bråttom med köp, eller vill du vänta, A6300 kan ju sjunka lite i pris när försäljningen kommer i gång, Alla älskar inte Fuji och vill ha den till varje pris. så stå på dig och välj den modell du gillar. Sony får ofta agera boxarsäck numera, och i tråd efter tråd så skall Sony intresserade övertalas att välja Fuji. köp den med Kit objektiv och börja att fota, sedan tittar du i lung och ro efter något objektiv som kan passa.

Lycka till.
//Bengt.

Tack Bengt,

Det blir så + några fler besök till butiker innan jag bestämmer mig...

Det blir så + några fler besök till butiker innan jag bestämmer mig...

Låter sunt! Man (eller i alla fall ingen förnuftig person) bör nog skaffa utrustning beroende på loggan. Allt handlar ju inte om finesser eller vad exempelvis testare säger/skriver.

Ett mantra jag ofta använder är att det är slutanvändaren som köper kameran/objektivet som är den testaren som betyder mest. Är han/hon nöjd så smäller det högre oavsett vad andra tycker och tänker.

Hur som helst: Du verkar veta vad du letar efter och vad du inte vill ha. Så jag tror du hittar rätt.

Lycka till!

//Lennart

Sony får ofta agera boxarsäck numera, och i tråd efter tråd så skall Sony intresserade övertalas att välja Fuji. köp den med Kit objektiv och börja att fota, sedan tittar du i lung och ro efter något objektiv som kan passa.

Lycka till.
//Bengt.

Nu fantiserar du åter igen på temat att Sony blir illa behandlade. Det är inte särskilt vanligt att någon här försöker övertala andra att välja Fuji i stället för Sony. Det har däremot påpekats att det finns för- och nackdelar med båda systemen.

Vore inga fel förstås. Nu är det väl på gång en uppföljare till X-T1, vänta och känn på den.

Var idag igen på Scandinavian Photo och klämde på XT-10 respektive A6000. Tycker att XT-10 motsvarar bättre (åtminstone i storlek) A6000 än XT-1. Har släpt XT-1 helt.
Båda kameror kändes OK i handen och presterad likadant i lokalen. Standard zoom-en på FUJI kändes bättre men samtidigt är större. A6000 med standard zoomen går att stoppa i fickan (vinter jackan) XT-10 inte...

Intressant artikel om A6000 och lens jämförelse:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3674590

Fortfarande har inte bestämd mig...

Var idag igen på Scandinavian Photo och klämde på XT-10 respektive A6000. Tycker att XT-10 motsvarar bättre (åtminstone i storlek) A6000 än XT-1. Har släpt XT-1 helt.
Båda kameror kändes OK i handen och presterad likadant i lokalen.

Jo, jag kikade länge på att välja emellan X-T10 och X-T1, och kom också fram till att X-T10 passade mig bättre gällande vad just jag var ute efter.

X-T1 har visserligen lite bättre grepp, och är bra vädertätat, men jag ville personligen ha fokus på ett så lätt och smidigt kamerahus som möjligt, som är enkelt att kunna ta med.

En annan nackdel med X-T1 är att jag tycker det är smidigt med en inbyggd blixt. Vill gärna ha det på alla mina kamerahus, även om jag också har externa (tex som fill-in vid objekt i motljus).

Fortfarande har inte bestämd mig...

Kan förstå det. Det är inte enkelt, och hur man än väljer så är det alltid fullt av en massa kompromisser och saker man måste göra avkall på.

Totalt sätt så tycker jag att det ergonomiskt är en fördel till A6000 över X-T10 då Sony har bättre grepp, och med avtryckaren på rätt plats på greppet (vilket är lite sämre på den första A7-serien i jämförelse).

Själv är jag extremt nyfiken på nästa generation spegellösa APS, dvs A6300 emot uppföljaren till X-T10 (X-T20?) med nya sensorer och ny AF (Fuji har inte varit dåliga på AF på alla modeller, men däremot inte riktigt lika bra som Sonys bästa).

Jo, jag kikade länge på att välja emellan X-T10 och X-T1, och kom också fram till att X-T10 passade mig bättre gällande vad just jag var ute efter.

X-T1 har visserligen lite bättre grepp, och är bra vädertätat, men jag ville personligen ha fokus på ett så lätt och smidigt kamerahus som möjligt, som är enkelt att kunna ta med.

En annan nackdel med X-T1 är att jag tycker det är smidigt med en inbyggd blixt. Vill gärna ha det på alla mina kamerahus, även om jag också har externa (tex som fill-in vid objekt i motljus).

Kan förstå det. Det är inte enkelt, och hur man än väljer så är det alltid fullt av en massa kompromisser och saker man måste göra avkall på.

Totalt sätt så tycker jag att det ergonomiskt är en fördel till A6000 över X-T10 då Sony har bättre grepp, och med avtryckaren på rätt plats på greppet (vilket är lite sämre på den första A7-serien i jämförelse).

Själv är jag extremt nyfiken på nästa generation spegellösa APS, dvs A6300 emot uppföljaren till X-T10 (X-T20?) med nya sensorer och ny AF (Fuji har inte varit dåliga på AF på alla modeller, men däremot inte riktigt lika bra som Sonys bästa).

Vet ej om jag vill vänta tills X-T20 kommer.. utom AF, 16MP (vissa säger gammal sensor teknik, två generation under SONY) är det som avråder mig från FUJI...

Det är inte dumt i väntans tid :)

Vet ej om jag vill vänta tills X-T20 kommer.. utom AF, 16MP (vissa säger gammal sensor teknik, två generation under SONY) är det som avråder mig från FUJI...

Jag kan helt förstå det om du inte har någon liknande kamera idag. Det kan ju dröja upp till ett år innan en X-T20 kommer.

Du är hel rätt inne på nackdelen med Fuji, och det är att de är lite långsammare med senaste tekniken, och att de även har längre hopp i tiden emellan nya generationer. Kanske inte längre än på DSLR-sidan, men ändå klart längre än andra spegellösa tillverkare. Speciellt i jämförelse med just Sony som är riktigt vassa på en släppa många nya modeller.

Dock så skall man väl tillägga att just när det gäller APS-E-mount så har det ju även hos Sony dröjt lite längre emellan modellsläppen. A6300 kommer ju ut precis nu (eller om en månad), och det var ju trots allt flera år sedan A6000 släpptes.

Men generellt så håller jag ändå med dig. Sony är starkare på släpp av kamerahus och nya modeller, medans Fuji verkar som om de prioriterar objektiven (där är det alltså å andra sidan väldigt starka på att konstant släppa många nya modeller - och Sony kanske lite svagare där).

Själv startade jag med att köpa in och testa en billig äldre modell på Tradera (en X-E1 för 1800), och på så vis komma igång och testa ett spegellöst system.

Sedan när jag var väldigt nöjd så kontemplerade jag om jag skulle vänta till ny X-Pro2, X-T2 eller X-T20, men tröttnande till slut att vänta och köpte en X-T10 när det var kampanj och dessutom samtidigt cash back på den (samt att jag tyckte systemet fungerade väl och passade just mina behov).

Är det svårt att bestämma dig så kan jag rekommendera att köpa ett lite äldre kamerahus på begagnatmarknaden, och några bra begagnade objektiv för att testa systemen.

Tex om du är nyfiken på Sony så kan jag tänka mig att A6000 kommer ut mer på andrahandsmarknaden, och till riktigt bra överkomliga priser, när A6300 börjar att säljas i butik och vissa av användarna börjar att uppgradera.

Nu är väntan över och jag är stolt ägare av:

Sony A6000
Sony Zeiss Vario-Tessar T* E 16-70/4 ZA OSS
Sony E 55-210/4,5-6,3 OSS
Sony E 50/1,8 OSS

Nu är bara att leka med nya/ gamla prylar.

Tiden kommer utvisa om jag har valt rätt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar