Photocon
Aktiv medlem
Nu säger/visar ju inte DxO allt när det gäller bildkvalité utan bara det som är mätbart...säger tex inte hur detaljer återges i slutbilden.
Vilken kamera som är bäst beror helt klart personligt...vad man trivs bäst med och hur/vad man fotar.
D3X som är 2år gammal presterar i princip lika bra som tex Pentax K-5 som har den senaste generationens sensorn som Sony erbjuder...tänk hur bra D3X hade presterat med en FF-sensor av samma generation/teknik.
Ja, det är som du skriver vad gäller DXO. Sedan är vi inne på detta igen med att jämföra plommon och persikor. Det låter sig inte göras på något bra sätt.
Hade jag haft en D3x och Pentax K-5 tillgänglig och objektiv som varit livärdiga i prestanda så törs jag svära på att jag i varje situation kunnat påvisa att D3x levererar ett bättre synbart bildresultat.
Sedan är det ju givetvis spännande att "tänka sig" den senaste generationstekniken på en FF, men man ska ändå betänka att D3x redan har en hårdvarubaserad assist till sin sensor och därtill en mycket bra intern mjukvara. Det förringar inte Pentax insats. Tvärtom!
Men det blir nog enklast om vi jämför APS-C med APS-C annars grottar vi ned oss i en massa variabler.
Vad gäller NEX: Vi måste vara rättvisa här också. Kamerans nominella iso är en "glädjesiffra" och iso 1600 är i princip iso 800.
Leica: CCD-sensor på 18MP och FF utan AA-filter ger en helsikes bra detaljering på låga iso som jag törs garantera att ingen APS-C kan slå vid samma känslighet. Uppåt i isoskalan är den inget att skriva hem om direkt. Jag vet för lite om Leicaköparens premisser dock för att ens kunna inbilla mig varför man väljer den kameran som dessutom är svindyr. Skulle jag våga mig på gissning handlar det om folk som redan har en uppsättning M-objektiv från Leitz .
Jag förstår de goda intentionerna med att dra DXO:s siffror och jämföra APS-C tvärs av mot FF, men tidigare trådar har visat att det så lätt spårar ur.
Så mitt förslag är att vi jämför A580 med kameror som har liknande sensorarea och pixeldensitet. Det känns enklast så för att hålla tråden vid liv.