Det här får vara sista ordet från mig angående A580, byggkvalitet och jämförelse med Canon 60D.
De där begreppen är väldigt flytande. Om man får tro Expert så anser jag att man får betydligt MER om man köper en A580 än en semipro-modell.
Visa bilaga 113222
Pro eller inte. Det är väl inte själva kameran som är professionell, utan den som fotograferar och det är inte nödvändigtvis så att yrkesfotografen egentligen har högre krav alla gånger. Antar att begreppet kommer från att den som arbetar yrkesmässigt fotograferar mycket mer och då måste grejerna hålla ordentligt och vara mycket tillförlitliga. Får liksom inte hända då det är viktigt att displayen visar Err 99 eller nåt...
Speciellt med tanke på det som Bengt och kristoffer skrivit att de tycker Canon 60D är så mycket bättre byggd än Sony A580 så åkte jag ber till min lokala Expert-butik idag, tog med mig min A580 och jämförde sida vid sida.
Jag kan hålla med om att Canon känns aningen bättre om man bortser från skärmen som är betydligt bättre på A580. Handen lägger sig rätt direkt på Canon, fast pekfingrets mellanled lägger sig på avtryckaren istället för fingertoppen. Bågge kamerorna år aningen för låga så att lillfingret kommer på kanten, men i veckan kommer mitt vertikalgrepp som jag hoppas gör saken bättre. Tycker programvalsratten är hemsk på Canon i jämförelse. Att justeringsratten sitter ovanför avtryckaren känns ovant för mig, dessutom var den väldigt spetsig och inte lika mjuk och skön som på A580. Själva kvalitetskänslan i materialet på plastytor och gummerade grepp och passning i luckor och skarvar tycker jag inte är nån skillnad på alls. Jag gillar den lite blankare ytan på A580 och försänkning runt iso och drive-knapparna. Canon har vu ett vertikalt vridhjul på baksidan som jag förstår att Canonister säkert älskar. Jag är lite mer tveksam, speciellt som skärmen inte är mitt på kameran utan bredvid på sidan när man fällt ut den. Har man bara vänt på den så kan man ju inte vicka den uppåt/nedåt för att då kommer den ju snett, utan man måste vinkla ut den helt och sedan snurra den ett halvt varv. Mycket omständigt och en betydligt sämre lösning tycker jag. Jämförde också sökarbilden, växlade fram och tillbaka mellan kamerorna flera gånger och jag tycker dom är precis lika ljusstarka. Canons sökare är ytterst marginellt aningen större som bara går att upptäcka då man just växlar fram och tillbaka på det sättet, men de täcker samma område.
Detta är mina helt personliga åsikter och jag förstår att särskilt om man är van vid och inkörd på Canon från tidigare att man har andra preferenser. Däremot har jag svårt att förstå de synpunkter som kristoffer för fram att "Sonyägare inte bryr sig om kvalitet" och att "Canon känns betydligt bättre än Sony". Vet inte riktigt vilken kamera ni känt på, men jag känner definitivt inte igen mn A580 i det i alla fall!
Sen har jag inte björnkoll på prisbilden, men här kostade Canon på REA 12 999 med ett kitobjektiv. Kanske är ett extra bra dyrt objektiv (de blir väl det om man ska ha bildstabilisering). jag köpte min A580 med kitobjektiv också på REA för 6 390 kr.
Visa bilaga 113223
Ser på skylten att specen visar ISO upp till 6400 "utökningsbart" till 12800. Har inte gjort egna jämförelser av bildkvaliten och ljusegenskaperna och har i princip ansett att det är same-same, men börjar tro att det faktiskt är ganska avsevärd skillnad. Här är en bild jag tog alldeles nyss (medan jag skriver detta) för att testa. Det är min hund i väldigt svagt ljus med bara en 40 glödlampa. Bilden är tagen på
ISO 25600!!! 35 mm, F/4,5, 1/25 sec. Skulle en Canon 60D leverera en bild ens i närheten av detta?
Visa bilaga 113225
Om det inte har framgått tidigare så är jag supernöjd med min kamera för drygt 6000 kr. Helt sjukt fantastiskt vad bra den är och dessutom alla features, SSS, Quick-LV, allt lullull, menyerna, batteritiden, blixtsystemet osv. osv.
Så jäkla trist att den inte säljs. Finns ju inte på hyllorna nånstans. Den enda jag hittat stod långt in på en hylla på MM och den köpte jag genast. Expert har en stor panel med alla Canon och Nikon-modeller (ok, inte alla, men många). Det enda Sony som fabbs var lådor i en korg.
Visserligen billigt, men det får ju folk att få helt fel uppfattning om sonys kameror.
Visa bilaga 113224
/Mats