Mankan G
Aktiv medlem
D300 har väl 51 punkter som samverkar vid följning av rörliga motiv, och kompenserar väl troligen för att den inte kanske är supersnabb.
/Bengt.
Jo det är just det den är. Den är väldigt snabb när den initiala perioden väl är över. Det är väldigt många som missar detta när de läser test som FOTOs.
D300 har inga som helst problem med att följa 50D/7D eller tom överträffa dem bägge i vissa avseenden när det gäller att följa rörliga motiv. Dock är det inte de 51 punkternas förtjänst. Kameran behöver tänka mer desto fler punkter du aktiverar. Du kan välja mellan 1, 9, 21, 51 och 51 med 3D. 1 är blixtsnabb men lika svår att sikta rätt med som med vilken annan kamera som helst när det går undan ordentligt. 9 punkter är en riktigt bra kompromiss. 21 börjar kännas lite långsam medan 51 och framför allt 51 med 3D är oanvändbar på snabba motiv...
Det är alltså bara initialt som D300 behöver tänka till lite extra. Känns nästan som om det ligger en avsiktlig fördröjning inlaggd. Speciellt som den i princip sedan håller jämna steg med D700 och D3 ,som den delar AF sensor, med när den väl tänkt klart.
Till vardags är det inga som helst problem. Dock har jag fått klura ut ett sätt att starta upp kameran när jag är på crossbanan. Det går inte att stå bakom ett hopp och trycka på avtryckaren när åkaren dyker upp. Med min gamla D2X gick det men inte med D300. Om jag pekar mot en plats där jag tror att åkaren dyker upp och aktiverar AF en stund före för att sedan peka om kameran när åkaren dyker upp så fungerar det helt klanderfritt. Drygt 7 bps (av 8) och 85+% bilder i fokus är det vanligaste. Det är just detta som gör att jag undrar vad Nikon gjort med D300. Om jag gör så här så är den lika snabb som D3 och får oftast fler keepers än med 7D/50D.....Den där initiala fördröjningen känns......avsiktlig
Med D2X gick det dessutom att fokusera under snabb zoomning med mitt 70-200. Det går inte med D300
Senast ändrad: