Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony a550 eller a55?
- Trådstartare Mårran
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Undrar om man fortfarande säljer A550?
Den är ersatt av nya modeller och en av dem är A55.
Den är ersatt av nya modeller och en av dem är A55.
Frågan blir A580 eller A33 eller A55.
Jag har testat A580, A560 (som är indragen) och A33. A55 är inte ute än.
A580 har bäst bildkvalitet och optisk sökare, men saknar snabbserietagning med följande autofokus som A33/A55 har. Skillnaden i bildkvalitet är dock minimal. A55/A33 har dock en rätt tråkig elektronisk sökare.
16 MP sensorn i A55 och A580 är lite bättre än 14MP-sensorn i A33, men kostar också mer.
A33/A55 känns modernare med vridbar skärm i två led och kompaktare format.
Alla modeller är bra, så valet beror på vad man vill ha ut av sina kamera.
Jag har testat A580, A560 (som är indragen) och A33. A55 är inte ute än.
A580 har bäst bildkvalitet och optisk sökare, men saknar snabbserietagning med följande autofokus som A33/A55 har. Skillnaden i bildkvalitet är dock minimal. A55/A33 har dock en rätt tråkig elektronisk sökare.
16 MP sensorn i A55 och A580 är lite bättre än 14MP-sensorn i A33, men kostar också mer.
A33/A55 känns modernare med vridbar skärm i två led och kompaktare format.
Alla modeller är bra, så valet beror på vad man vill ha ut av sina kamera.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Tråkig? Är en stor och ljus sökare som visar exakt 100% av vad som kommer med i bilden, visar hur exponeringen blir, visar en hel del extra information, zoom för exakt manuell fokus mm verkligen tråkig? Speciellt jämfört med den lilla ljussvaga sökaren i A550 ...A55/A33 har dock en rätt tråkig elektronisk sökare.
josowoa
Ny medlem
Stort tack! FS när den är som bäst - nu vet jag att en a55 är det jag kommer att satsa på. Som alltid imponerad och tacksam över hur andra medlemmar engagerar sig i mina problem!
Jag har köpt en A33 och är mycket nöjd med den.
Valde bort A55 pga högre pris, men också för att GPS:en drar mycket ström (enligt försäljaren) och att det räckte med 7 bilder/s för mig!
josowoa
Ny medlem
Någon som har ett hum om vilka objektiv som fungerar till A55?
Hej! Alla Sonys objektiv med A-fattning och Minoltas med autofokus passar.
mvh
Stefan
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det meddelades tidigare att en del Sigma inte funkade med A55. Jag hade en A55 tills idag då jag bytte den mot en A580 rakt av (då 55:an inte var OK efter verkstadsbesök och jag tröttnat på fokusproblemen den hade). Nya Sigma funkar i alla fall enligt Dyxum och det kan jag verifiera för jag hade just en Sigma 17-70 på min utan några problem. Så det verkar vara frid och fröjd med objektiven och A55. Alla A-mount ska funka som tidigare talare påpekat.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Någon som har ett hum om vilka objektiv som fungerar till A55?
PS: måste väl gå att stänga av GPS-rackarn
Ja GPS:en kan stängas av. Tyckte den funktionen var klart intressant då jag hade tänkt ha kameran som resekamera. I Lightroom så kan man ju klicka på en knapp så vips öppnas Google Earth med bilden utmappad på kartan. Väldigt trevligt.
Finns dock ett aber med GPS-koordinater som jag inte gillar för kameran tar föregående koordinat om GPS:en inte hunnit hitta position eller man är i satellitskugga. Vore bättre om den lät bli det och det kan man inte ändra på vad jag vet. Ponera att man tar en bild utanför Arlanda som ett sista klick innan man åker till Grekland. Om nästa bild sedan tas på stranden på Korfu i Grekland utan att GPS:en kan generera nya koordinater av någon orsak (det räcker med att du knäpper av innan den synkat med satelliterna) så kommer du att hamna på Arlanda när du kollar dina koordinater mot Google Earth.
Mårran
Aktiv medlem
Har haft min a55 i en månad nu, alla mina gamla minolta och sigma objektiv fungerar utmärkt. Jag fick precis det jag ville ha: bättre bildkvalitet på höga ISO (väldigt stor skillnad), bättre AF (väldigt stor skillnad), och en smidigare kamera (allt jämfört med min gamla a350). GPS:en är avstängd. Mycket nöjd!
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Prissänkt
När jag bytte min A55 till en A580 så fick jag veta att Sony skulle sänka priserna på båda dessa modeller. Idag kostar A55 8490:- och A580 8445:- båda med kit 18-55mm objektiv så det kan väl förklara att de bytte rakt av utan krav på mer betalning. Det är en sänkning med ca en tusenlapp för A55 som var en dryg tusenlapp billigare vid lansering än A580. och ännu mer för A580. Den senare ligger fortfarande för 10 100:- på Sony Style och kostade väl en 10 800:- eller så före det. Sony Styles nya pris är 8799:- för de ligger ofta lite högre än sina ÅF för att slippa konflikter med dessa för att prisa sig till deras affärer.
Det kan ju vara så att det ligger Sony i fatet att de som tillverkare även säljer direkt till slutkund via Sony-style. Jag har inte sett att Canon och Nikon satt upp egna butiker och säljer direkt till slutkund på samma sätt. ÅF brukar inte gilla leverantörer som säljer direkt.
Men de som funderat på A55 eller A580 har nu fått ett ännu bättre argument än de tidigare att göra detta.
När jag bytte min A55 till en A580 så fick jag veta att Sony skulle sänka priserna på båda dessa modeller. Idag kostar A55 8490:- och A580 8445:- båda med kit 18-55mm objektiv så det kan väl förklara att de bytte rakt av utan krav på mer betalning. Det är en sänkning med ca en tusenlapp för A55 som var en dryg tusenlapp billigare vid lansering än A580. och ännu mer för A580. Den senare ligger fortfarande för 10 100:- på Sony Style och kostade väl en 10 800:- eller så före det. Sony Styles nya pris är 8799:- för de ligger ofta lite högre än sina ÅF för att slippa konflikter med dessa för att prisa sig till deras affärer.
Det kan ju vara så att det ligger Sony i fatet att de som tillverkare även säljer direkt till slutkund via Sony-style. Jag har inte sett att Canon och Nikon satt upp egna butiker och säljer direkt till slutkund på samma sätt. ÅF brukar inte gilla leverantörer som säljer direkt.
Men de som funderat på A55 eller A580 har nu fått ett ännu bättre argument än de tidigare att göra detta.
Skalmann
Aktiv medlem
Fokusproblem
Har A55 problem m. fokus?
Jag hade en A55 tills idag då jag bytte den mot en A580 rakt av (då 55:an inte var OK efter verkstadsbesök och jag tröttnat på fokusproblemen den hade)
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nää precis som Stefan sade så har inte A55 problem med fokus generellt sett, men mitt ex hade det. Sonys servicepartner fixade heller inte felet trots att de hade kameran 3 veckor på service och då tröttnade jag. Hade ingen lust att tvingas till en ny servicesejour med en helt ny kamera, så därför valde jag att byta och Sony Style var så schysta att jag fick en A580 rakt av utan tjafs trots att den var en dryg tusenlapp dyrare vid inköp när jag köpte kameran.
Annars var det väl mest batteritiden jag var riktigt tveksam till. A33 och A55 är fantastiska kameror på många nya sätt men batteritiden är en verklig akilleshäl. Med A580 som har samma batteri som sitter i de flesta större kamerahusen från Sony, så vittnar ju en del om att de tagit 1000 bilder + på en laddning och blandad både Live View och OVF-användning. Kändes konstigt att gå från en A550 som också har bra batteritid. Grejen är ju att A55 kanske är Sonys mest elektronikspäckade kamera hittills med både GPS och EVF som strömkonsumerande enheter som inte funnits tidigare i Sony-kameror. Sen stoppar man typ i samma batteri som sitter i en NEX. För mig som också har en A550 så är det en extra bonus att jag har en och samma batterityp i mina kamerahus.
Jag tänkte ju annars ha A55 som en renodlad resekamera som jag tycker den har alla förutsättningar att vara, men om man har långt mellan vägguttagen på en resa så kan ju batteritiden bli ett visst problem.
Nu har jag i alla fall prövat en kamera med fast spegel och sett fördelarna detta ger och jag ser verkligen fram mot lanseringen av A77. Kan mycket väl tänka mig en sådan och hoppas bara att Sony kan hålla sig från att bygga ett alltför klunsigt kamerahus. I det avseendet är verkligen "less is more" för mig. Har tunga grejor ändå så det räcker.
Senast ändrad:
Bengf
Aktiv medlem
Nää precis som Stefan sade så har inte A55 problem med fokus generellt sett, men mitt ex hade det. Sonys servicepartner fixade heller inte felet trots att de hade kameran 3 veckor på service och då tröttnade jag. Hade ingen lust att tvingas till en ny servicesejour med en helt ny kamera, så därför valde jag att byta och Sony Style var så schysta att jag fick en A580 rakt av utan tjafs trots att den var en dryg tusenlapp dyrare vid inköp när jag köpte kameran.
Annars var det väl mest batteritiden jag var riktigt tveksam till. A33 och A55 är fantastiska kameror på många nya sätt men batteritiden är en verklig akilleshäl. Med A580 som har samma batteri som sitter i de flesta större kamerahusen från Sony, så vittnar ju en del om att de tagit 1000 bilder + på en laddning och blandad både Live View och OVF-användning. Kändes konstigt att gå från en A550 som också har bra batteritid. Grejen är ju att A55 kanske är Sonys mest elektronikspäckade kamera hittills med både GPS och EVF som strömkonsumerande enheter som inte funnits tidigare i Sony-kameror. Sen stoppar man typ i samma batteri som sitter i en NEX. För mig som också har en A550 så är det en extra bonus att jag har en och samma batterityp i mina kamerahus.
Jag tänkte ju annars ha A55 som en renodlad resekamera som jag tycker den har alla förutsättningar att vara, men om man har långt mellan vägguttagen på en resa så kan ju batteritiden bli ett visst problem.
Nu har jag i alla fall prövat en kamera med fast spegel och sett fördelarna detta ger och jag ser verkligen fram mot lanseringen av A77. Kan mycket väl tänka mig en sådan och hoppas bara att Sony kan hålla sig från att bygga ett alltför klunsigt kamerahus. I det avseendet är verkligen "less is more" för mig. Har tunga grejor ändå så det räcker.
Jakten på allt för lätta kameror kanske går för långt ibland, du nämnde i ett annat inlägg vad gäller A55 att det hade inte behövts så många mer mm för att få plats med ett vanligt batteri, som då betydligt förlänger möjligheten att kanske klara sig en hel fotodag, dagens morderna kameror bygger ju nu mera på Live View, filmning osv. det blir mycke kontroller i monitor, man vill titta och studera, man vill förstora och kolla, histogram skall studeras, det tar ju alldrig slut. dessa kameror behöver ju ordentlig batterikraft. Hoppas Sony tänker om här i kommande modeller, särskilt när man tänker på att bara räcker med några mm.
//Bengt.
pet
Aktiv medlem
Visst Nex3/5 och A33/55 har inte lika bra batteritid som dom vanliga DSLR kamerorna med större batteri men jag personligen har inga problem med batteritiden i min Nex....jag klarar mig lätt en dag på ett batteri i min Nex om jag inte håller på o "klabba" en massa onödigt i menyer mm ....jag tror många gör som du beskriver Bengt och det är därför batteriet sinar snabbt för många.
Batteriet i Nex3/5 och A33/55 är rätt mycket mindre än batterierna i Sonys övriga DSLR...ca 1cm kortare på höjden och ca 0,5cm mindre på bredden...Nex3/5 och A33/55 batterier är så små så jag ser inga som helst bekymmer/problem med att ha med sig ett eller två extra i fickan eller väskan.
Batteriet i Nex3/5 och A33/55 är rätt mycket mindre än batterierna i Sonys övriga DSLR...ca 1cm kortare på höjden och ca 0,5cm mindre på bredden...Nex3/5 och A33/55 batterier är så små så jag ser inga som helst bekymmer/problem med att ha med sig ett eller två extra i fickan eller väskan.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Visst Nex3/5 och A33/55 har inte lika bra batteritid som dom vanliga DSLR kamerorna med större batteri men jag personligen har inga problem med batteritiden i min Nex....jag klarar mig lätt en dag på ett batteri i min Nex om jag inte håller på o "klabba" en massa onödigt i menyer mm ....jag tror många gör som du beskriver Bengt och det är därför batteriet sinar snabbt för många.
Instämmer om det gäller ren vardagsanvändning men saken kan bli en helt annan om du ska ha den på resn som enda resekompis. Baterierna ska laddas också men visst går det ju att ha flera men det är en jäkla skillnad på att kunna ta 1200 bilder på en laddningen eller 1/4 så många i värsta fall.