Jag och Magnus träffade ju Sony för ett tag sedan då den visade upp mycket (men inte allt) av nyheterna som presenterades idag. De beskrev (som det brukar vara på pressmöten) lite vad de hoppades på med de nya modellerna.
Jag tror många forumentusiaster kommer göra samma misstag kring den A3000 som de gjorde runt Nikons 1-kameror - de utgår omedvetet och i alla fall delvis från att alla kameror är riktade till sådana som tänker och värderar saker som de själva gör
Skulle jag beskriva A3000 så är det snarare som en bridgekamera med utbytbara objektiv. Eller annorlunda uttryckt: En sådan där lite klumpigare kompaktkamera som nästan ser ut som en "riktig" kamera (dvs DSLR) men som är billigare. Bridgekamerorna har haft långsam fokus, mediokra skärmar, sisådär EVF och ändå sålt rätt hyfsat. Nu har de en fördel mot A3000 - ofta ganska rejält zoomomfång i kompakt format.
Nu tror inte jag A3000 kommer att bli någon massiv storsäljare och jag misstänker att Sony inte tror det heller. De skulle givetvis gärna vilja ha det så, men de har nog en hyfsat realistisk föreställning om potentialen. Och det här handlar bara delvis om själva kameran, en minst lika viktig faktor är nog fotomarknaden i stort - är just målgruppen för sådana här kameror hör nog till de som (inte utan orsak) oroar sig mest för ekonomin just nu och därmed är mer benägna att köra på med sin gamla kamera ett par år till och komplettera med telefonen.
Jag tror A3000 är lite av en försöksballong från Sony, för att se om det så att säga går att sälja den spegelfria tekniken utan designen och den lilla storleken som nog bägge varit viktiga delar av Nex framgångar hittills. Jag misstänker att alla tillverkare har sådana här funderingar (glöm inte Pentax K-01) och det är nog fler än Sony som kommer att kika lite nyfiket hur den här kameran tas emot av marknaden. Det är ju inte svårt att föreställa sig att t.ex. Nikon har en halvutvecklad D1000 med aps-c, utan spegel, med EVF och f-bajonett, en kamera de kan dra igång med kort varsel om det skulle se lovande ut. Eller att Canon gör en lite biffigare Eos M med grepp och inbyggd sökare (den nya sensorn i Eos 70D är en tydlig ledtråd vad de filat på de senate två-tre åren). Alla är nog beredda, om möjligheten verkar dyka upp.
En stor fördel med sådana här kameror ur tillverkarnas synvinkel kan illustreras av just Nikon 1-kamerorna. Det har påpekats förut och kan vara värt att påminna om: Nikon J1 byggdes ihop från bara 183 delar. Det är nog färre delar än enbart spegel och slutare i en traditionell DSLR. En Nikon V1 (som till skillnad från J1 har mekanisk slutare och EVF) bestod av bara 195 delar. Delvis handlar det här om att fler funktioner i kamerorna idag finns att köpa som färdiga komponenter (troligen är t.ex. EVF:en en sak man köper som en enhet från en underleverantör). Kort sagt, de här kamerorna är inte mycket dyrare att bygga än en enkel kompaktkamera, men man kan ta mer betalt för dem.
Det skall bli mycket intressant att se hur A3000 tas emot bland köpare på Elgiganten, SIBA och liknande ställen. Det är de köparna som Sony siktar mot, inte vi nördar som invecklar oss i långa debatter kring olika sensorbaserade PDAF-lösningar, IBIS kontra optisk eller uppdateringsfrekvens i en EVF