Annons

Sony A3000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste nog säga att enbildsfokuseringen på en m43 av senaste generation är minst lika snabb som fokuseringen från en modern DSLR. Snabbare än min A580 absolut. I par med den A65:a jag hade.

Däremot är följande af värdelöst men det klarar sig nog de flesta utan.

A3000 har enligt uppgift kontrasfokus, vilket så vitt jag vet är långsammast möjliga fokus, eller hur? Jag kan inte uttala mig om m43:an dock :)

......................Att ta bort den snabba pdaf fokuseringen får vi ju hoppas att de inte gjort. Sony har ju haft sin SLT-lösning för at komma runt detta, men om de nu överger den borde de rimligen ha någon annan teknik istället. Canon har ju som sagt lyckats med det i nya EOS 70D. Därmed inte alls självklart att Sony också skulle ha snabb pdaf funktion på bildsensorn. Det har ju varit väldigt tyst om detta, så min farhåga är att det här är ytterligare en fiaskokamera...........................

...................................Fast man ska nog inte ha så höga förväntningar. Det här är en instegs-kamera i stil med A2xx osv riktad till folk som vill köpa sin första riktiga kamera och då måste den se ut som en DSLR för NEXarna liknar ju mer kompaktkameror och det upplever inte folk som ett riktigt byte.

Tror det här blir en skämmig parentes för Sony som förhoppningsvis glöms ganska kvickt och så småningom kommer mer kompetenta med IBIS och snabb AF i lite mer robusta hus. Den har väl inte plastbajonett som A58 och kommer ju inte i trillingserie så lite positivt finns det ju ändå. Har man tur så kanske blixtsystemet fungerar tillfredsställande nu, men jag är skeptisk...

/Mats

Äh det är väl bara för nördar som oss som detta är en skämmig parentes. Man kan ju inte få allt för 50 spänn eller om det var 3900:- eller hur.

De har tagit en gammal sensor utan PDAF-sensorer på sensorn (så inget PDAF alltså men det har ju en NEX 7 inte heller och det funkar rätt bra ändå för de allra flesta tillfällen, speciellt för en nybörjare), en lågupplöst EVF och display likaså. Det här är inget för oss men kanske för de som vill köpa en billig och kapabel liten systemkamera för nybörjare eller folk med lite pengar. För det får de trots allt en manick som de kan få riktigt bra bilder ur med det hyfsade kitobjektivet och en 20 MP sensor. Peaking får de ju också på köpet. Det är mer än man får från de flesta konkurrenterna.

Sony har ju PDAF-sensorer på sensorn i både NEX 6 och A99 om jag inte minns fel så de kommer säkert fila lite mer på den tekniken i kommande NEX 7 uppföljare och eventuell FF-NEX. Sen om de har möjlighet att göra en Canon eller inte återstår ju att se. Canon har säkert säkrat sin nya AF-teknik redan med patent. IBIS kommer i de dyrare modellerna vi väntar på och bara det är väl värt att vänta på men att A3000 inte fått det är väl inget att gå igång på. SSS är inte "state of the art" men definitivt "good enough" för de flesta.

Det enda jag är riktigt orolig för framöver är om de på allvar lyckas fixa EVF-laggningen i de nya high end modellerna. Det kommer vara den stora frågan för många med mig. Sedan är det ju inte bara en kamerafråga detta med uppstarttider. Den nya 16-50mm pannkakskitzoomen är ju bara knappt 3 cm ihopdragen, men den ska ju fällas ut innan den är beredd för skott och det mina vänner är ingen raceroperation om ni nu trodde det, även om den nya firmwaren rättat till det värsta. Inna den kom var det galet plågsamt och tog 3-4 sekunder bara för att dra ihop sig med min NEX 7. Det tar fortfarande för lång tid att både expandera och kontrahera detta objektiv.

Det återstår ju att se hur snabb den nya Sony E PZ 18-105 mm f/4 G OSS kommer att vara. Den har ju precis som pannkakan en tyst motor-zoom anpassad för videofilmning men det är ju en klen tröst för stillbildsfoto om den är alltför seg i starten. Dessa objektiv är dock kompromisser i mycket anpassade för filmning så för stillbild kommer de mer kräsna säkert att välja andra objektiv än dessa.

A3000 har enligt uppgift kontrasfokus, vilket så vitt jag vet är långsammast möjliga fokus, eller hur? Jag kan inte uttala mig om m43:an dock :)

Jag vet inte det faktiskt. Min Olympus E-PM2 är som sagt fullständigt blixtsnabb att fokusera med de objektiv jag har.
Definitivt rappare än min A580:a

Men vill man följa barnen i skidbacken och ta ett gäng bilder i fart duger den inte. Jo förresten,om man vill ta en bild går det fint.

Jag vet inte det faktiskt. Min Olympus E-PM2 är som sagt fullständigt blixtsnabb att fokusera med de objektiv jag har.

Men vill man följa barnen i skidbacken och ta ett gäng bilder i fart duger den inte. Jo förresten,om man vill ta en bild går det fint.

Det är just det med följande fokus. Visst är det trevligt med snabb AF på stilla motiv men det är ju inte då det behövs.

För den tilltänkta marknaden tror jag däremot att AF räcker fint och här för att locka kunderna i affären är det ju viktigt att fokus verkar rapp så det kan nog vara ett vettigt val trots allt.

Gällande EVFn så tycker jag att i de flesta situationer är nog uppdateringsfrekvensen och kvalitet på ockularglaset minst lika viktiga som antalet dots i den. Jag tycker t ex att EVF i A77 är mycket behagligare än den i NEX7 och misstänker att det större utrymmet för sökaren i A77 gett plats åt bättre sökaroptik. Skulle tro att sökaroptiken i A3000 inte lär vara någon höjdare, men det återstår att se liksom sökarförstoringen.

Har du kollat hur din A580 står då? Man kan ju välja i den mellan CDAF och PDAF.

Har du kollat hur din A580 står då? Man kan ju välja i den mellan CDAF och PDAF.

Den funkar bara med CDAF med SAM objektiv och jag har inga såna.

Nu menar jag inte egentligen att A580:an är jättelångsam, bara att min Olympus är rappare på första låsningen. Både A55 & A65 är betydligt snabbare.

Eller jo, A580 kan kännas jättelångsam när det går riktigt fort.

Det är just det med följande fokus. Visst är det trevligt med snabb AF på stilla motiv men det är ju inte då det behövs.

Jag har iaf inte sagt att inte modern CDAF inte fungerar på rörliga mål. Det går rätt bra faktiskt.
Bara att man (jag) inte får till mer än ett skott innan den börjar jaga utan att ha en aning om vart den skall.

Jag och Magnus träffade ju Sony för ett tag sedan då den visade upp mycket (men inte allt) av nyheterna som presenterades idag. De beskrev (som det brukar vara på pressmöten) lite vad de hoppades på med de nya modellerna.

Jag tror många forumentusiaster kommer göra samma misstag kring den A3000 som de gjorde runt Nikons 1-kameror - de utgår omedvetet och i alla fall delvis från att alla kameror är riktade till sådana som tänker och värderar saker som de själva gör :)

Skulle jag beskriva A3000 så är det snarare som en bridgekamera med utbytbara objektiv. Eller annorlunda uttryckt: En sådan där lite klumpigare kompaktkamera som nästan ser ut som en "riktig" kamera (dvs DSLR) men som är billigare. Bridgekamerorna har haft långsam fokus, mediokra skärmar, sisådär EVF och ändå sålt rätt hyfsat. Nu har de en fördel mot A3000 - ofta ganska rejält zoomomfång i kompakt format.

Nu tror inte jag A3000 kommer att bli någon massiv storsäljare och jag misstänker att Sony inte tror det heller. De skulle givetvis gärna vilja ha det så, men de har nog en hyfsat realistisk föreställning om potentialen. Och det här handlar bara delvis om själva kameran, en minst lika viktig faktor är nog fotomarknaden i stort - är just målgruppen för sådana här kameror hör nog till de som (inte utan orsak) oroar sig mest för ekonomin just nu och därmed är mer benägna att köra på med sin gamla kamera ett par år till och komplettera med telefonen.

Jag tror A3000 är lite av en försöksballong från Sony, för att se om det så att säga går att sälja den spegelfria tekniken utan designen och den lilla storleken som nog bägge varit viktiga delar av Nex framgångar hittills. Jag misstänker att alla tillverkare har sådana här funderingar (glöm inte Pentax K-01) och det är nog fler än Sony som kommer att kika lite nyfiket hur den här kameran tas emot av marknaden. Det är ju inte svårt att föreställa sig att t.ex. Nikon har en halvutvecklad D1000 med aps-c, utan spegel, med EVF och f-bajonett, en kamera de kan dra igång med kort varsel om det skulle se lovande ut. Eller att Canon gör en lite biffigare Eos M med grepp och inbyggd sökare (den nya sensorn i Eos 70D är en tydlig ledtråd vad de filat på de senate två-tre åren). Alla är nog beredda, om möjligheten verkar dyka upp.

En stor fördel med sådana här kameror ur tillverkarnas synvinkel kan illustreras av just Nikon 1-kamerorna. Det har påpekats förut och kan vara värt att påminna om: Nikon J1 byggdes ihop från bara 183 delar. Det är nog färre delar än enbart spegel och slutare i en traditionell DSLR. En Nikon V1 (som till skillnad från J1 har mekanisk slutare och EVF) bestod av bara 195 delar. Delvis handlar det här om att fler funktioner i kamerorna idag finns att köpa som färdiga komponenter (troligen är t.ex. EVF:en en sak man köper som en enhet från en underleverantör). Kort sagt, de här kamerorna är inte mycket dyrare att bygga än en enkel kompaktkamera, men man kan ta mer betalt för dem.

Det skall bli mycket intressant att se hur A3000 tas emot bland köpare på Elgiganten, SIBA och liknande ställen. Det är de köparna som Sony siktar mot, inte vi nördar som invecklar oss i långa debatter kring olika sensorbaserade PDAF-lösningar, IBIS kontra optisk eller uppdateringsfrekvens i en EVF :)

Martin, kort sagt: Om man ska sälja kameror billigt hos elektronikkedjorna är det mer lönsamt att sälja en modell som är billig att tillverka och som uppfattas som ny, än att sälja äldre dyrare modeller billigt.

Martin, kort sagt: Om man ska sälja kameror billigt hos elektronikkedjorna är det mer lönsamt att sälja en modell som är billig att tillverka och som uppfattas som ny, än att sälja äldre dyrare modeller billigt.

Jepp :)

Idealet alla strävar efter är ju, ganska uppenbart, produkter som kan säljas med bra marginal. Och inte bara ett kort tag, utan under så stor del av produktens livscykel som möjligt. Att regelbundet behöva rea ut modeller redan efter några månader är ingen hållbar långsiktig strategi.

Den heliga graalen just nu är väl just att få till en systemkamera med tillräckliga prestanda för att människor skall köpa den till ett hyfsat högt pris, men samtidigt slippa alla de besvärliga rörliga mekaniska delarna och dyra optiska element (som inte används i några andra produkter än just systemkameror och därmed måste specialtillverkas). Kort sagt, spegelmekanismen och optiska sökare. Mekaniska slutare är lite mindre besvärliga, de kan standardiseras över större produktserier, men idealt vill man förstås slippa dem också.

Den heliga graalen just nu är väl just att få till en systemkamera med tillräckliga prestanda för att människor skall köpa den till ett hyfsat högt pris, men samtidigt slippa alla de besvärliga rörliga mekaniska delarna och dyra optiska element (som inte används i några andra produkter än just systemkameror och därmed måste specialtillverkas). Kort sagt, spegelmekanismen och optiska sökare. Mekaniska slutare är lite mindre besvärliga, de kan standardiseras över större produktserier, men idealt vill man förstås slippa dem också.

Olympus OM-D E-M5 är väl en sådan. Visserligen påkostad EVF och bildstabilisering, men själva tillverkningskostnaden är nog inte så hög. Utvecklingskostnaderna är däremot högre än normalt, men fördelas på flera kameror: E-P5, E-M"X" och E-M"Y".

Olympus OM-D E-M5 är väl en sådan. Visserligen påkostad EVF och bildstabilisering, men själva tillverkningskostnaden är nog inte så hög. Utvecklingskostnaderna är däremot högre än normalt, men fördelas på flera kameror: E-P5, E-M"X" och E-M"Y".

Precis, och där kan man ju se att priset fortfarande ett år efter introduktionen (dvs i våras) faktiskt inte sjunkit så kraftigt vilket innebär att de inte behövt rea ut den.

EVF:en är visserligen påkostad, men dels kan den återanvändas i fler produkter, dels har de troligen köpt den färdig från en underleverantör (som i sin tur använder samma teknik i fler produkter och kan sprida ut utvecklingskostnaden). Sådant är svårare med en optisk sökare.

Stabiliseringen har de väl utvecklat själva (ett av Olympus paradnummer), men som sagt, samma teknik och nästan alla komponenter i den kan återanvändas i fler kameramodeller under en lång tid.

Precis som Magnus skrivit om A3000 så tror jag att Sony gjorde den första i ILCE serien till en enkel instegskamera för att testa konceptet istället för att ta risken med att direkt gå på SLT/SLR köparna. Däremot skulle jag tro att en bättre specad A5000, A7000 A9000 ligger runt hörnet. Alla med nativ E fattning men där A9000 är FF och förväntas användas med A objektiv med adapter och hos dessa finns sensor PDAF.

NEX skulle kunna fortsätta med i grunden samma specar som A kamerorna men med en formfaktor som skiljer. Där A kamerorna anspelar på SLR så har NEX kamerorna formfaktorn av mätsökarkameror (de som har EVF). A3000 motsvaras av NEX 3 serien fast NEXEn har bättre TFT, ingen EVF. NEX 5 av A5000 och NEX7 av A7000. NEX 9 får vi se om det finns plats för.

Jag och Magnus träffade ju Sony för ett tag sedan då den visade upp mycket (men inte allt) av nyheterna som presenterades idag. De beskrev (som det brukar vara på pressmöten) lite vad de hoppades på med de nya modellerna.

Jag tror många forumentusiaster kommer göra samma misstag kring den A3000 som de gjorde runt Nikons 1-kameror - de utgår omedvetet och i alla fall delvis från att alla kameror är riktade till sådana som tänker och värderar saker som de själva gör :)

Skulle jag beskriva A3000 så är det snarare som en bridgekamera med utbytbara objektiv. Eller annorlunda uttryckt: En sådan där lite klumpigare kompaktkamera som nästan ser ut som en "riktig" kamera (dvs DSLR) men som är billigare. Bridgekamerorna har haft långsam fokus, mediokra skärmar, sisådär EVF och ändå sålt rätt hyfsat. Nu har de en fördel mot A3000 - ofta ganska rejält zoomomfång i kompakt format.

Nu tror inte jag A3000 kommer att bli någon massiv storsäljare och jag misstänker att Sony inte tror det heller. De skulle givetvis gärna vilja ha det så, men de har nog en hyfsat realistisk föreställning om potentialen. Och det här handlar bara delvis om själva kameran, en minst lika viktig faktor är nog fotomarknaden i stort - är just målgruppen för sådana här kameror hör nog till de som (inte utan orsak) oroar sig mest för ekonomin just nu och därmed är mer benägna att köra på med sin gamla kamera ett par år till och komplettera med telefonen.

Jag tror A3000 är lite av en försöksballong från Sony, för att se om det så att säga går att sälja den spegelfria tekniken utan designen och den lilla storleken som nog bägge varit viktiga delar av Nex framgångar hittills. Jag misstänker att alla tillverkare har sådana här funderingar (glöm inte Pentax K-01) och det är nog fler än Sony som kommer att kika lite nyfiket hur den här kameran tas emot av marknaden. Det är ju inte svårt att föreställa sig att t.ex. Nikon har en halvutvecklad D1000 med aps-c, utan spegel, med EVF och f-bajonett, en kamera de kan dra igång med kort varsel om det skulle se lovande ut. Eller att Canon gör en lite biffigare Eos M med grepp och inbyggd sökare (den nya sensorn i Eos 70D är en tydlig ledtråd vad de filat på de senate två-tre åren). Alla är nog beredda, om möjligheten verkar dyka upp.

En stor fördel med sådana här kameror ur tillverkarnas synvinkel kan illustreras av just Nikon 1-kamerorna. Det har påpekats förut och kan vara värt att påminna om: Nikon J1 byggdes ihop från bara 183 delar. Det är nog färre delar än enbart spegel och slutare i en traditionell DSLR. En Nikon V1 (som till skillnad från J1 har mekanisk slutare och EVF) bestod av bara 195 delar. Delvis handlar det här om att fler funktioner i kamerorna idag finns att köpa som färdiga komponenter (troligen är t.ex. EVF:en en sak man köper som en enhet från en underleverantör). Kort sagt, de här kamerorna är inte mycket dyrare att bygga än en enkel kompaktkamera, men man kan ta mer betalt för dem.

Det skall bli mycket intressant att se hur A3000 tas emot bland köpare på Elgiganten, SIBA och liknande ställen. Det är de köparna som Sony siktar mot, inte vi nördar som invecklar oss i långa debatter kring olika sensorbaserade PDAF-lösningar, IBIS kontra optisk eller uppdateringsfrekvens i en EVF :)

Kanske moderatorn kan flytta inlägget till en egen tråd. Fabrikörers marknadsstrategier och försäljningsvolymer eller liknande.

Michael - Vill fokusera -

Frågan man kan ställas sig är om kameramarknaden kan överleva enbart på fotonördarna på lite längre sikt, 10 år går fort och alla som har objektiv i skåpen hemma passande till dagens och även gårdagens kameror, kanske börjar att avta för varje nytt decennium. Nya tänkbara köpare ser ut att nöja sig med iphonen som kamera, många betalar ganska höga månadsavgifter för sina telefoner men så kan dom också mera, allt mera Tv-tittande görs genom telefonen + all surfande på nätet.

Som beskrivs i tidigare tråden så bryr sig tydligen inte mobilägarna så mycket om vad fotonördarnas krav är. Nyhetsinslagen innehåller allt mer material av dålig kvalitet, men det går att se vad som sker på bilderna, är vi på väg att förlora en generation som struntar i hög bildkvalitet. Kameratillverkarna vet nog inte snart vad dom skall hitta på.

Vi skriver om smidigheten och vikten av lätta kameror, så att till och med konservativa envetna tungkameraägare börjar att vackla vad dom vill ta med på semestern för fotoverktyg. Men ingen slår ju vikten som iphonen har och så kan man ringa också.

Att utveckla Nexarna borde vara det sista allvarliga försöket till riktig eventuell framgång, önskedrömmen om en gemensam kamerafattning och tillgång till alla objektiv kommer aldrig att hända som vi tänkte redan för 20-30 år sedan. Här ligger väl Nexarna närmast med tillgången på adaptrar så att dom flesta objektivmärken kan användas, är inte det genialiskt så säg.

Kommande NEX FF då får man möjligheten att skruva på dom superskarpa Canonobjektiven eller Nikons liknande genom adaptrar.

//Bengt.

Den där inställningen gäller enbart då du använder Live View med bildsensorn, INTE då du använder den opgiska sökaren eller Quick-LiveView.

Det som händer om du har PDAF inställt är att när du fokuserar i LV-läget så fälls spegeln tillfälligt ned och fokusering görs och sedan fälls den upp igen. Har du den inställd på CDAF så används kontrastfokus när man använder sensor-LV.

Om du använder Quick-LV eller den optiska sökare så spelar det ingen roll alls vad PDAF/CDAF är inställt på, det är då alltid PDAF med de särskilda AF-sensorerna i botten av kamerahuset som används.

Så fungerar Sony A580. Kontrastfokus kan i te användas när spegeln är nere och PDAF kan inte användas när spegeln är uppfälld.

/Mats

Ja en A-mountadapter kanske t.o.m. följer med framöver om man nu beslutar sig för att successivt gå över till E.mount även i tjockisarna.

Tyvärr blir A3000 rätt klumpig med adapter eftersom kameran är lika tjock som många andra A-kameror. Sensorn sitter med andra ord nära bajonetten. A3000 innehåller nog en del luft.

Att ha en A fattninng innebär ett visst registeravstånd som är längre än E. En FF kamera md E fattning innebär ganska snett infallande ljus som NEX 7 redan med APS-C har svårt att hantera och Leica M240/9 har speciellt konstruerade mikrolinser för att hantera detta - men det finns ytterst få telen till Leica M.
(Nästan) alla R-objektiv går att använda (med adapter) till Leica M(240). Det finns en EVF också, så sökarproblemet är hyfsat löst.

Annars så går det alldeles utmärkt att sätta telecentriska objektiv på en kamera med kort registeravstånd, fast det gäller förstås bara hyfsat långa brännvidder förstås.

Svar på Fröderbercs inlägg:

Nja, det är en förlängning på 20 mm. I te så mycket om ma hänger på t.ex. ett 70-400G eller nåt. De A-mou t objektiv som man använder med adapter tenderar ju att vara just de större. De små aps-c objektiven finns ju motsvarande med E-mount.

Sen så ser bajonetten sitta en bit in på kameran, inte på en sån där klack som på de andra Sony Alphakamerorna. Där försvinner 10 mm av de 20. Sedan är kameran bara nästan lika tjock som en DSLR eller SLT, så där försvinner 5 mm till. Återstår då 5 mm som ekipaget blir längre med ett A-mount obbektiv på A3000 jämrt med t.ex. A57.

Sedan är A3000 en i stegsmodell o h målgruppen ka ske i te hänger på så många A-objektiv. Kommande mer avancerade modeller där A-objektiv är mer naturligt ska då jämföras med fetare kameror som A77 eller A99 och då är skillnaden i princip inge ting, fast har fördelen att bli mer kompakt än dessa andra nånsin kan bli om man monterar en E-mount pannkaka.

Att det finns luft banom sensorn är bra. Det betyder att det finns utrymme för IBIS i kommande mer avancerade modeller.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar