Igen, igen och igen - Sony har INGA planer på att dumpa A-fattningen!
Gunnar, varför skriva så övertydligt och så att det ser ut som att du skriker ut dessa "sanningar" du sitter inne med.
Faktum är att det där vet du faktiskt inte. Det är t.o.m. så att Sonys högsta ledning inte vet detta.
Ok, de vet om de har planer JUST NU att dumpa A-mount eller inte såklart (fast du kan omöjligen veta det), men saker kan ändra sig snabbt och beslut kan ändras osv.
"Dumpa" betyder ju inte att de går ut och deklarerar det och så länge det finns efterfrågan på sådana objektiv från folk som har A-mount kameror så kan de såklart fortsätta att tillverka dem. Samma sak med en del objektiv som de inte har motsvarande för E-mount av så behöver de inte ta fram sådana för E-mount utan fortsätta leverera A-mount att användas tillsammans med adapter på E-mount kameror.
Däremot gissar jag att de kommer att "dumpa" A-mount i den bemärkelsen att de kommer att sluta tillverka kameror med den fattningen. Om E-mount fungerar på alla kameror och är mycket flexiblare och man kanske får med en Æ-mount adapter på köpet. Någon produktcykel till kanske rena A-mount-kameror tillverkas, men sedan är det nog E-mount för hela slanten och inga nya kameror med native A-mount ser dagens ljus är min gissning.
Allltså, min gissning säger jag. Inget som jag vet eller så. Precis som du eller någon annan i hela världen inte heller vet det. I praktiken betyder det i så fal latt A-mout "dumpas", fast du kanske har en annan definition på det (?).
Det är här man står på näsan. Ännu så länge har ingen spegellös kamera kommit i närheten av den följande AF i dåligt ljus som DSLR/SLT-kameror presterar. Och det är tveksamt ifall det NÅGONSIN kommer att bli möjligt. Jo, här finns naturlagar att kämpa mot. Det KAN finnas en möjlighet genom att göra på ett lite annat sätt, men även detta är högst tveksamt.
Diskussionen i Canon-tråden blev ju avhuggen av en moderator som tyckte det var off-topic att diskutera Canon 70D där, men jämförelsen passar nog bättre här.
Gunnar, har du läst om och sett de tidiga testerna av Canon 70D?
Vad jag har förstått så är dess AF i Live-View läge absolut i par med DSLR-kamerornas PDAF när det gäller exakthet och snabbhet, men när det gäller att fungera i mörker så överträffar den DSLR-kameror med separat AF-modul!
Ok, Canon 70D är ju ingen spegellös kamera om man ska anmärka på ord
, men i LV-läget är det ju ingen som helst skillnad i funktion jämfört med en spegellös såklart.
Så när du skriver "det är tveksamt ifall det NÅGONSIN kommer att bli möjligt...", har du missat Canon 70D eller har du kunskap om densom jag missat, för den gör väl som sagt idag det som du hävdar inte finns eller är tveksamt om det nånsin kommer att gå.
Jag har inte kunnat testa Canons nya i verkligheten och har inte lusläst allt om den ingående heller, men vad jag förstått är att dess nya sensor PDAF-system är helt grymt.
Det som är intressant här är hur AF funkar på den nya Sony-kameran och vilken teknik de använder sig av. Sony löste ju problemet som alla vet med SLT, men om de nu går ifrån den tekniken måste de ju rimligen ha någon annan teknik istället. Kanske liknande den som Canon använder, eller någon annan teknisk lösning som gör det lika bra, eller PDAF-pixlar i kombination med förbättrad kontrast-AF utvecklat i samarbete med Olympus eller nåt.
Nån som vet eller har en kvalificerad gissning?
Gunnar, har du som sagt missat Canon 70D eller vet du nåt om den som gör att den inte funkar snabbbt och exakt med sin sensor-pdaf eller att den inte funkar i svagt ljus?
/Mats