Dubbelolle skrev:
Innan du bestämmer dig för en Sony bör du nog begrunda deras rätt mediokra objektivutbud, och priserna på gluggarna - de ligger jäkligt högt. Likadant på blixtarna.
Har själv provat en Sony A700 med Zeiss 16-80 objektiv, och den kommer inte i närheten av min Olympus E3 med 12-60. Mitt tips - utgå från gluggarna när du väljer system!Mvh. LO...
Ytterliggare ett tips - strunta i pixelhysterin, du ser ingen skillnad ändå!
Det där är väl en generalisering som heter duga!
Kolla denna länk:
http://www.mhohner.de/sony-minolta/lenses.php
Länken går till en hemsida med en översikt av de flesta Minolta, Sony och Zeiss autofokusobjektiv som gjorts till Minoltas A-fattning över åren.
I den listas 48 fasta objektiv, 10 makro samt 67 stycken zoomar. En del tillverkas fortfarande och annat ligger i röret hos Sony men framförallt finns det en hel del Minolta-glas om man vände sig utanför Sveriges gränser via nätet.
Samtliga dessa objektiv funkar med AS och SSS i Minolta- och Sony-kamerorna för till skillnad mot en del konkurrenter så är Minoltas nästan 25 år gamla AF-objektiv helt kompatibla med de moderna digitala kamerahusen trots att och de är ofta väldigt billiga med tanke på den kvalitet man får och det förvånansvärt fina skick de ofta är i.
För någon eller några tusenlappar får du bra orginalobjektiv men det hindrar inte att det finns många som tycker 500 spänn är mycket på marginalen och driver ändlösa diskussioner om detta även på F.S. Trots detta finns det säkert en hel del som tycker att Sony-världen fortfarande är för trång, även om den hela tiden växer, men det finns nog få reella behov som inte går att stilla om man anstränger sig en aning.
Tittar du på Canons utbud så är väl det delvis en chimär eftersom du ofta har dubblerat sitt utbud i många segment med L objektiv för proffsen med inbyggd bildstabilisering (IS) och lite billigare varianter för de som inte har råd att betala, d.v.s. de flesta amatörer. Det handlar ju om att reellt kunna efterfråga en produkt eller hur. Allt annat är ju "dreamware".
Skulle man ha behov av tredjepartsobjektiv så finns en hel del Tamron-objektiv av riktigt bra optisk kvalitet. Alla dessa funkar också med bildstabiliseringen utom möjligen makroobjektiven och där är det väl ändå oftast stativ som gäller.
Jag säjer inte att utbudet till Sony är lika bra som till Nikon eller Canon men det jag säjer är att det är långifrån så illa som det låter. Att som en del lyfta fram Olympus som ett alternativ är ju ännu mer märkligt. Inget fel på Olympus men vi pratade väl om utbud av objektiv. Ett par fjärilar gör väl ingen sommar där heller. Olympus är väl i så fall ännu mer marginaliserat än Sony/Minolta.