Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a100 vs. Canon eos 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
mr.b skrev:

Självklart är det fotografen som tar bilderna. Därför är det hugget som stucket vilken kamera man köper i dag.


Jag tycker det är förhållandevis stora skillnader mellan många kameror. Bildstbilisering är väl en sån funktion tex eller varför inte en sökare tillräckligt stor att se nått i.

Däremot att alla kameror är kapabla att leverera bra bilder i händerna på en bra fotograf kan jag hålla med om, men det är ju nått annat.
 
Shiiit, jag är verkligen osäkrar än någonsin nu. Ha ha... men fortsätt gärna diskutera, kanske dyker det upp ett argument jag verkligen fastnar för.
 
Jag är i samma situation, är ganska säker på att det blir en pentaxk10d,men man blir lite orolig när man läser om diverse fel / barnsjukdomar, här är en sammanställning om dom (hittils) upptäckta felen
http://blog.tc.dk/item/87

avvaktar ett tag och ser vad pentax gör.
 
Hej Madelen!

Eftersom det är frågan om två förträffliga kameror tycker jag helt enkelt att du ska välja den som ligger skönast i handen! =) Jag hade en 5D jag med, men eftersom jag ständigt plågades av att den var så liten skaffade jag en 7D och nu njuter jag så fort jag tar upp kameran ur väskan!

Hoppas problemet löser sig snabbt så du kan köra igång med fotandet igen!

MVH: Mattias
 
Jag tycker båda känns i princip lika bra att hålla i. Så det blir nog inget avgörande på det tyvärr...

En faktor till som spelar in är att jag känner en kille som jobbar på Canon och kan fixa 400:an typ till inköpspris. Vet ännu inte hur mycket den kommer kosta... alterantivet är ju att beställa från USA för att komma ner i pris, men det är ju helt klart smidigare att köpa den här i sverige.

MEN problemet kvartår, vilken kamera? Fan jag har alltid beslutsångest men det här är värre än någonsin. Kommer ingen vart i mina tankar. Det är den där bildstabilisatorn som ställer till allt i min hjärna. Är rädd att jag kommer sakna den i huset i och med att jag haft den tidigare i 5D'n.
 
Tja, har du haft bildstabilisator tidigare så kommer du definitivt att sakna den väldigt mycket, ifall du inte köper ett bildstabiliserat objektiv till en Canon om du väljer en sådan.
 
Klart du ska ha bildstabilisering inbyggd i huset. Canon o Nikon får lära sej att bygga sådana hus. I dagsläget verkar K10D vara ruskigt prisvärd. Stabilisering, rengöring och vädertätning, allt för under tio lax. Och den verkar kunna exponera också.

Sen ere ju det där med känslan...
 
madelenrisberg skrev:
Nu har jag nog bestämt mig för att det blir Sonyn trots allt. Nu behöver jag hjälp med valet av zoom-optik... se denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=70668

Sony A100 + 18-70 + 75-300 för 9.995 SEK. Bra paket och mer behövs inte. Sedan behöver du ett minneskort också.

Kolla in på denna länk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A100TWIN

Lycka till / Jan-Olof

PS. Har ett "nytt" Minolta 75-300/4,5-5,6 som du kan få köpa.
 
madelenrisberg skrev:
Men jag funderar på om det är "skönare" med ett 18-200mm kanske. Tamron har ett som får bra omdömen.

Cyberphoto skriver:

Dessutom har vi två egna paket:

- Med Sony 18-200/3,5-6,3 + UV-filter 4GB snabbt minne + microfiberduk + passande väska >>

- Med den erkänt bra Sigma EX 18-50/2,8 + UV-filter + 4GB snabbt minne + microfiberduk + passande väska >>


Vet inte priset. Sony = Tamron, samma optik optiskt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.