ANNONS
Annons

Canon eos 400d eller Sony Alpha a100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Zotamedu skrev:
Har märkt att du ofta säger att Olympus E-510 är överlägset bäst idag men har inte hört någon motivering. Har försökt hitta lite vettiga recensioner av kameran men inte lyckats. Skulle du kunna förklara varför den är bäst?

Det är den kameran som har det mesta som en digital systemkamera ska ha. Den har antiskak, sensorrengöring och liveview. Det finns gott om recensioner därute. Senaste numret av digital foto för alla testar den t ex.

Kika in i Olympusforumet här på FS o läs mer. Skulle jag köpa digital systemkamera från scratch idag så blev det absolut en E-510 (om den inte känns vedervärdig att hålla i, men det har jag svårt att tro)

.Z. skrev:
Som du tycker att en digital systemkamera ska ha menar du väl KG :)

//Larsa

Den har kommit rätt nära... men ge mej ett enda skäl till att avstå något av det E-510 erbjuder. Live-view kan du t o m få hos Canon nu, men då funkar inte fokuseringen, så det kommer väl i nästa version. Varenda liten kompakt har live-view o varannan har antiskak. Sensorrengöring är inte helt nödvändigt. Däremot ska förstås live-viewskärmen gå att vinkla o vrida också. Så det finns gott om utrymme för utveckling även hos Olympus. Jag skriver inte EVF... ha ha...

Men tillsvidare duger min 7D alldeles utmärkt. Nästan som att fota med den gamla Konican från -75 igen. Fast autofokusen lyfter den till 80-tal åtminstone.

Vad gäller bildkvalitet är det nog svårt att hitta ett dåligt systemkamerahus idag. Därvidlag kan man blunda o peka, eller ännu hellre, känna sej fram!

HDFS) (KGS skrev:
Den har kommit rätt nära... men ge mej ett enda skäl till att avstå något av det E-510 erbjuder. Live-view kan du t o m få hos Canon nu, men då funkar inte fokuseringen, så det kommer väl i nästa version. Varenda liten kompakt har live-view o varannan har antiskak. Sensorrengöring är inte helt nödvändigt. Däremot ska förstås live-viewskärmen gå att vinkla o vrida också. Så det finns gott om utrymme för utveckling även hos Olympus. Jag skriver inte EVF... ha ha...

Men tillsvidare duger min 7D alldeles utmärkt. Nästan som att fota med den gamla Konican från -75 igen. Fast autofokusen lyfter den till 80-tal åtminstone.

Vad gäller bildkvalitet är det nog svårt att hitta ett dåligt systemkamerahus idag. Därvidlag kan man blunda o peka, eller ännu hellre, känna sej fram!

Det låter som en vanlig P&S / digicam passar dig bättre än en systemare ;)

ondjultomte skrev:
Det låter som en vanlig P&S / digicam passar dig bättre än en systemare ;)

Inte en alldeles vanlig, men typ KM A2 eller kanske Canons nya Pro5IS eller hur nu alla bokstäver ska sitta.

Ja, det är betydligt mer utvecklade gluttsnäppor. Ge mej en sådan med bra zoomomfång + stor sensor så e jag nog tillbaka på den sidan igen, men jag har gott hopp om att systemkamerorna blir moderna så småningom. Tillverkarna vet precis vad de gör. De bjuder oss på en liten finess i taget o vi uppgraderar vilt.

Tur man har en Minolta D7D, det finns inget att uppgradera till då ;-)

HDFS) (KGS skrev:
Den har kommit rätt nära... men ge mej ett enda skäl till att avstå något av det E-510 erbjuder.
Jag har inget som helst emot de finesser du räknar upp så länge dom inte ger andra nackdelar. Däremot så prioriterar jag andra saker först men det är ju mest en fråga om tycke & smak...

Jag vet inte om Oly fått till sökaren på E-510 men om den är lika ynklig som på de tidigare budgetmodellerna så är den inget för mig.

Men som sagt, vi prioriterar ju olika saker.

//Larsa

... Skulle jag köpa digital systemkamera från scratch idag så blev det absolut en E-510 ... [/B]

Jag går i tankar att åter igen köpa systemkamera, fast denna gången för digital lagringsformat.

När du skriver att du skulle köpa E-510 om du skulle börja från scratch har du då enbart kamerahuset E-510 (som jag för övrigt inte vet något om, än) eller inkluderar du hela systemet som den är kopplad till också?

Mvh!
// Niklas

Ja, att ställa en fråga om skillnader mellan två kameror i detta forum är som att kasta in ett köttben i hundgård...

Frågan var om skillnader mellan Canon 400d och Sony a100.
Här är en länk till digital preview som testat båda kamerorna. Länken är till en sida där man jämför funktioner.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page21.asp
Ett par sidor längre fram finns bildjämförelser.

Sen får man själv fundera på vad man värdesätter t ex bildstabilisering, live view, vilka finesser som ska finnas och hur man ska komma åt dessa.

Saker som inte finns med i testet är t ex systemets bredd, begagnat marknad osv

Om man har på IS på A100 så kommer väl hörnen på sensorn hamna utanför objektivets bildcirkel om man använder 1,5 gluggar?

Robin Gyllander skrev:
Om man har på IS på A100 så kommer väl hörnen på sensorn hamna utanför objektivets bildcirkel om man använder 1,5 gluggar?

Sensorn behöver bara röra sig några millimeter och bildcirkeln har marginal för det. Så är det på Pentax och säkerligen gäller det även Sony.

Robin Gyllander skrev:

Det skulle innebära en riktigt hemsk vinjettering, vilket inte fås. Alltså finns det marginal att ta av i bildcirkeln.

Det talas om olika kameror här fram och tillbaka.

Vilka har erfarenhet , mer än att känna å klämma lite å ta nått enstaka foto ?

Har själv lånat en D50 och även 400D över en helg så man lär känna kamerorna lite bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar