Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
canon 400d eller sony A100
- Trådstartare Kily
- Start datum
RG
Avslutat medlemskap
Hur funkar dubbel antiskak?TH-56 skrev:
dubbelt antiskak
FlyerOne
Aktiv medlem
Instämmer!AFJ skrev:
Allt är ju relativt.
...
Då är ju allting bara bra....
Jag tycker nog att greppet på en 400D är helt OK, har inte tappat den hittills!
Dock skulle jag i så fall vilja ge dig ett enkelt litet råd, ifall du vill ha kvar den uppfattningen. Ifall du någon gång skulle råka greppa en KM Dynax 5D, 7D, Sony A200, A700, ja t.o.m. en A100, så släpp den genast som om den vore en het potatis!
Och för allt i världen, testa ingen av dem under någon tid - då kommer din världsbild att ändras (åtminstone i detta lilla avseende) ...
AFJ
Aktiv medlem
FlyerOne skrev:
Dock skulle jag i så fall vilja ge dig ett enkelt litet råd, ifall du vill ha kvar den uppfattningen. Ifall du någon gång skulle råka greppa en KM Dynax 5D, 7D, Sony A200, A700, ja t.o.m. en A100, så släpp den genast som om den vore en het potatis!
Och för allt i världen, testa ingen av dem under någon tid - då kommer din världsbild att ändras (åtminstone i detta lilla avseende) ...
Nu är det ju så att jag faktiskt hållit i en och annan kamera förutom dem jag äger och använder...
Nåväl, jag kan mycket väl hålla med om att greppet på Canon inte är det optimala.
Ett exempel är ju 400D vs. D40x. De båda är ju i princip identiska i storlek, ändå känns Nikon bättre.
Ett annat, jag lekte med polarens D200, efter det kändes min 40D inte alls lika "rätt" längre.
Sony har jag bara klämt på i butiker och på mässor men den känns bra, speciellt vertikalgreppet.
Får många här på fotosidan tycks greppet vara det helt avgörande argumentet vid kameraval. För min personliga del är det bara en av många parametrar. Det som gör att jag själv håller fast vid Canon är urvalet av optik. Jag är betydligt mer "kär" i mitt 17-55 2.8 IS och 70-200 4L IS än vad jag är i själva kamerahusen (400D och 40D).
ondjultomte
Aktiv medlem
AFJ skrev:
Nu är det ju så att jag faktiskt hållit i en och annan kamera förutom dem jag äger och använder...
Nåväl, jag kan mycket väl hålla med om att greppet på Canon inte är det optimala.
Ett exempel är ju 400D vs. D40x. De båda är ju i princip identiska i storlek, ändå känns Nikon bättre.
Ett annat, jag lekte med polarens D200, efter det kändes min 40D inte alls lika "rätt" längre.
Sony har jag bara klämt på i butiker och på mässor men den känns bra, speciellt vertikalgreppet.
Får många här på fotosidan tycks greppet vara det helt avgörande argumentet vid kameraval. För min personliga del är det bara en av många parametrar. Det som gör att jag själv håller fast vid Canon är urvalet av optik. Jag är betydligt mer "kär" i mitt 17-55 2.8 IS och 70-200 4L IS än vad jag är i själva kamerahusen (400D och 40D).
Jag tycker nikons D40 grepp är lite i samma "klass" som 400d tycker inte alls om det, D200 D300 etc däremot är trevliga
Oscar Cederqvist
Avslutat medlemskap
De säljer Canon 30D för 6000:- hos Fotokungen, det kan ju vara ett alternativ.
FlyerOne
Aktiv medlem
Det är väl så de flesta upplever det - här blir det nog inga hetsiga diskussioner mellan dem som faktiskt har jämfört åtminstone "De fyra stora" spelarnas kamerahus (eller fyra och en halv). Under diverse diskussioner har jag kunnat konstatera att många inte har gjort detta, förvånansvärt nog. En liten lustig iakttagelse är också att de allra mest högljudda förespråkarna för en viss kamera sällan har hanterat hela utbudet. Och de allra mest högljudda visar sig vanligen ha erfarenhet av enbart en enda kamera - sin egen...AFJ skrev:
...
...
Kanske inte så konstigt, egentligen, nyfrälsta brukar ju vara de allra mest glödande predikanterna, när det gäller att omvända resten av mänskligheten...
Tillbaka till ämnet. Greppet är en parameter som du för din del inte tillmäter så stor betydelse som många andra gör. Inklusive jag själv. Jag vill att min mest använda kamera ska passa som en handske. Och det har jag hittat...
Därefter har du kollat upp även ett antal andra parametrar och där funnit några som du tillmäter större betydelse.
Eftersom du har gjort precis så som man ska göra, ifall man man inte vill fatta sina beslut i blindo utan önskar göra ett medvetet val, så följer därav att ditt val högst sannolikt också blev det som passar bäst för dig!
Senast ändrad:
FlyerOne
Aktiv medlem
För säkerhets skull ett förtydligande här - med ovanstående menade jag inte alls att jag var av avvikande uppfattning gentemot allt annat som skrivits före mitt inlägg, utan bara att jag inte hann läsa igenom detta innan jag måste skena iväg. Vilket jag f.ö. måste göra nu också, ser jag...FlyerOne skrev:
Måste iväg nu, men hinner i alla fall med att säja att jag även instämmer i vad alla ni andra har skrivit efter mitt förra inlägg.
...